Trainingsschema, hoe lang is de voorbereiding tot 1e wedstri

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boktlid

Trainingsschema, hoe lang is de voorbereiding tot 1e wedstri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 01:30

Ik zou me graag gaan verdiepen in endurancerijden.
Hebben jullie in het begin speciakle schema's gehad om je paard te laten wennen
en conditie op te bouwen? Waar zou ik deze kunnen vinden?
En hoelang is jullie voorbereiding geweest tot de eerste wedstrijd?

xx

Lenneke_

Re: Trainingsschema, hoe lang is de voorbereiding tot 1e wedstri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:18

Heeft alles te maken met het paard. Hoe oud is hij? Wat heeft hij tot nu toe gedaan?
Met een paard van een jaar of 8-9 dat voor z'n endurance carriere al andere dingen gedaan heeft en een normale conditie heeft heb je niet zo lang nodig voor een wedstrijd. Dan is het alleen een kwestie van conditie opbouwen en dat gaat vrij vlot (paar maandjes)
Met een jong paard is het een ander verhaal. Die zijn nog in de groei en dus heb je nog veel invloed op de ontwikkeling van pezen en gewrichten. Voor een goede basis moet je dan wat langer uittrekken. Eerst lekker een jaartje veel rustige ritjes maken met veel stap. Op verschillende ondergronden. Naast dat het goed is voor het lichaam maak je ze hiermee ook handiger en leren ze spelenderwijs omgaan met verschillende situaties.

Schema's hou ik niet van. Ze zijn er wel, staat er oa eentje in de FAQ. Maar het gevaar van schema's is dat ze heel algemeen zijn en ieder paard is anders. Zeker als je nog onervaren bent zie je gemakkelijk signalen van je paard over het hoofd.

Djilna

Re: Trainingsschema, hoe lang is de voorbereiding tot 1e wedstri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:19

Ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie en lees de FAQ, daar kun je al heel veel hierover vinden...