Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Dat losse teugeltje is het einddoel waar je naartoe werkt. Ik weet niet waar je interesses liggen (pleasure, reining etc), maar voorlopig kan je gewoon op jouw stal blijven rijden. Pas wanneer je voor reining kiest en je gaat echt stoppen en spinnen is een goede bak wel belangrijk. Maar dat duurt wel even voordat je paard en jij dat onder de knie hebben. Eerst aan de basis werken en daarbij is goede begeleiding wel belangrijk!

Silence schreef:Mede doordat het allemaal zo losjes gebeurd en ik ook merk dat Silence die manier van werken erg leuk vind.
Niet dat gedwongen van de dressuur.

, in die zin dat het verschil tussen die twee in de basis niet zo heel groot is en een overstap prima te doen is, zowel voor ruiter als paard. Een speciale bodem is in principe niet nodig, zeker in het begin niet, zoals Romkabouter ook al zegt. Daarbij komt, dat veel mensen bij western denken aan reining, dat er inderdaad spectaculair uit ziet met spins en sliding stops maar er zijn nog veel meer western onderdelen die gereden kunnen worden. Denk daarbij bijv. aan horsemanship en pleasure die gewoon in stap, draf en galop worden gereden (ook al heten ze anders), bij showmanship begeleid je het paard aan de hand en in de trail gebruik je bewegingen die soms niet zo ver van de dressuur afliggen, zoals wijken. 
Silence schreef:Dat is zeker niet licht erover denken.
Maar meer het ontspannen wat er meestal afstraalt tegenover de spanning van dressuur.
Daarnaast werk je naar het ontspannen en losjes toe, het vergt best wat tijd en training voordat je daar bent. En bij het trainen zijn de teugels gewoon op 'dressuur'-maat en is het ook werken om een paard lekker te laten lopen en de oefeningen goed uit te laten voeren

Silence schreef:Wat betreft de bodem...mij is verteld, dat een Westernbodem heel anders is, dan een dressuurbodem.

Die heeft zo´n lastige bouw voor zadels.

)