[WN] Overstappen op Western...makkelijk te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Overstappen op Western...makkelijk te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 12:13

Hallo bokkers,

Ik wil langzaam het rijden met Silence weer gaan oppakken, maar heb eigenlijk totaal geen zin in dressuur.
Dit heeft mij nooit echt getrokken en doet het nog altijd niet. Ook Silence is daar niet echt happy mee.

Langzaam merk ik, dat mijn interesse steeds meer gewekt wordt, door Western.
Mede doordat het allemaal zo losjes gebeurd en ik ook merk dat Silence die manier van werken erg leuk vind.
Niet dat gedwongen van de dressuur.

Maar dan komt er meteen de eerste vraag in mij op:
Hoe makkelijk/moeilijk is het, om de overstap te maken, van dressuur naar Western.
Zowel Silence als ik, hebben er nog 0,0 ervaring mee.
Ik nog nooit Western gereden, hij nog nooit Western bereden.

Het liefst wil ik wel gewoon van het begin af aan, beginnen met Silence, zodat we er echt in kunnen groeien.
Dus niet gaan lessen op andere paarden.

Op onze stal zijn verder geen Westernruiters en de bak leent zich er dus ook niet zo goed voor.
Wel hebben we een Westernstal op loopafstand, dus dat is geen probleem.

Maar dus de vraag: Hoe makkelijk of moeilijk is de overstap?
Ik zou de overstap maken, met een Arabier X Welsh van 1.51m.

Alvast bedankt.

Romkabouter

Re: Overstappen op Western...makkelijk te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:33

Het hangt van je eigen rijkunsten en de manier waarop je engels les hebt gehad af of je de overstap makkelijk kunt.
Wat was je met dressuur en hoe kreeg je les?

Western is namelijk niet lekker de teugels los en dan wat rondcrossen. En dressuur is niet perse dat gedwongen krulletje.
Geen zin meer in dressuur? Western rijden is ook dressuur Knipoog

Verder is er geen reden om te denken dat de bak in jullie stal niet geschikt is voor westernruiters.
Westernruiters zitten ook op een paard en voorlopig ben je nog niet aan stops en spins toe.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 12:37

Wil het sowieso heel langzaam gaan opbouwen.
Dressuur was meer recreatief. Lessen deden we de laatste tijd niet meer, omdat onze instructeur de lat veel te hoog legde.
We hadden er beide geen plezier meer in.

Wat betreft de bodem...mij is verteld, dat een Westernbodem heel anders is, dan een dressuurbodem.

Ik weet ook wel degelijk dat Western geen rondcrossen is. Maar de typische dressuur, vinden we allebei niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:40

Idd, western is alles behalve een westernzadel erop gooien, de teugels losgooien en rijden maar Dat losse teugeltje is het einddoel waar je naartoe werkt. Ik weet niet waar je interesses liggen (pleasure, reining etc), maar voorlopig kan je gewoon op jouw stal blijven rijden. Pas wanneer je voor reining kiest en je gaat echt stoppen en spinnen is een goede bak wel belangrijk. Maar dat duurt wel even voordat je paard en jij dat onder de knie hebben. Eerst aan de basis werken en daarbij is goede begeleiding wel belangrijk! Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 12:42

Ik denk er ook niet zo licht over, weet niet waar dat idee uit voorkomt, maar dat is dus totaal niet het geval.

Vandaar dat ik ook niet zelf ga lopen aanrommelen. Interesse moet ik nog even bekijken wat het allemaal inhoud.
Allemaal nog zo onbekend.
Ik maak de stap sowieso niet 1,2,3. Eerst info etc. doorlezen en alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:43

Waar het idee vandaan komt? Omdat je het zegt Tong uitsteken
Silence schreef:
Mede doordat het allemaal zo losjes gebeurd en ik ook merk dat Silence die manier van werken erg leuk vind.
Niet dat gedwongen van de dressuur.

Mss zou je eerst even wat lessen bij die manege in de buurt moeten nemen om te kijken of jij het zelf leuk vind. Ook een beetje om de hulpen ed aan te voelen Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 12:45

Dat is zeker niet licht erover denken.
Maar meer het ontspannen wat er meestal afstraalt tegenover de spanning van dressuur.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:49

De overstap van "dressuur" naar "western" is net zo makkelijk of moeilijk als je 'm zelf wilt maken Knipoog , in die zin dat het verschil tussen die twee in de basis niet zo heel groot is en een overstap prima te doen is, zowel voor ruiter als paard. Een speciale bodem is in principe niet nodig, zeker in het begin niet, zoals Romkabouter ook al zegt. Daarbij komt, dat veel mensen bij western denken aan reining, dat er inderdaad spectaculair uit ziet met spins en sliding stops maar er zijn nog veel meer western onderdelen die gereden kunnen worden. Denk daarbij bijv. aan horsemanship en pleasure die gewoon in stap, draf en galop worden gereden (ook al heten ze anders), bij showmanship begeleid je het paard aan de hand en in de trail gebruik je bewegingen die soms niet zo ver van de dressuur afliggen, zoals wijken.
Ook een speciaal western harnachement is niet van begin af aan nodig.
Mijn advies dan ook: lekker gaan lessen, hopelijk met plezier, en dan stiekum die overstap maken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 12:50

Bedankt.
Dat hele spectaculaire zit voorlopig niet in de planning Knipoog
Als we het al zouden doen, eerst lekker beginnen met de basis en dan langzaam kijken wat ons het meeste trekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:55

Silence schreef:
Dat is zeker niet licht erover denken.
Maar meer het ontspannen wat er meestal afstraalt tegenover de spanning van dressuur.

Veel mensen hebben idd het idee dat western t.a.t. meer ontspannen dan dressuur is. Komt denk ik omdat ze alleen de filmpjes etc zien van mensen die al hebben bereikt wat ze wouden bereiken: rijden aan de losse teugel op 1 hand. Maar zoals Romkabouter zegt is western niet standaard losjes en dressuur niet altijd strak en in de krul hoor Lachen Daarnaast werk je naar het ontspannen en losjes toe, het vergt best wat tijd en training voordat je daar bent. En bij het trainen zijn de teugels gewoon op 'dressuur'-maat en is het ook werken om een paard lekker te laten lopen en de oefeningen goed uit te laten voeren Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 12:57

Dat het tijd kost is het probleem niet.
We vinden het leuk om nieuwe dingen helemaal van 0 op te bouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:59

Idd dat is het leuke, ik weet zeker dat het jullie gaat bevallen Ja

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 13:01

Das ook het voordeel van Silence, die vind nieuwe dingen ook leuk. Reageerd ie altijd heel nieuwschierig.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:43

Silence schreef:
Wat betreft de bodem...mij is verteld, dat een Westernbodem heel anders is, dan een dressuurbodem.

Dan hebben ze dat dus verkeerd vertelt Haha!

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:17

Ik zou gewoon eens een proeflesje nemen op de betreffende stal dan! Is de enige manier waarop je kan merken of het bevalt of niet.
En over de bodem, ik sta sinds begin vorig jaar met mijn westernpaardje op een springstal, niks geen problemen mee hoor.
Het enige wat niet gaan zijn echte sliding stops, daar moet je wel een goede bodem voor hebben, maar daar ben je in het begin toch nog lang niet mee bezig Knipoog
En het veschilt echt niet zoveel hoor! De engelse ruiters bij mij op stal verbazen zich vaak erover dat ik toch echt een deel dezelfde oefeningen doe als zij Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:06

Silence, er is niks mis met jullie bodem, daar kun je voorlopig nog jaren op vooruit. Haha!
Als je een leuk boekt wilt lezen over westernrijden koop dan het boek van Antje Holtappel, Go West! Gewoon bij onze ´bolle´vriend verkrijgbaar. Knipoog
Staan ook leuke oefeningen in en van alles over western uitgelegd.

Zit er een westernstal vlakbij jullie? waarom heb je dat niet even verteld, had ik even gaan kijken Knipoog
altijd interessant!

Silence is zeker geschikt voor western, je hoeft ook niet gelijk een zadel aan te gaan schaffen, je kunt voorlopig nog even met je huidige zadel doen en als je er toch een wilt aanschaffen ga dan naar iemand die verstand heeft van westernzadels want het fabeltje dat een westernzadel op elk paard past gaat echt niet op!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 16:53

En dat fabeltje zal zeker niet voor Silence op gaan Knipoog Die heeft zo´n lastige bouw voor zadels.

Er zit er inderdaad eentje vlakbij. kwartiertje lopen denk ik.

Dan weet ik dat van de bodem ook weer Knipoog

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:09

ik vermoed dat jij meer zal moeten wennen als je paard
paard moet gewoon aan de hulpen zijn en het maakt dan niks uit wat je van hem vraagt
je gaat hem nu hooguit nieuwe dingen vragen maar dat had je ook gehad als je dressuur was blijven rijden

wat me altijd het meeste opvalt bij de meeste ruiters die omschakelen is dat ze moeten leren te vertrouwen op hun paard
bij het engelse rijden blijf je meer je paard voorkomen dat hij een fout maakt, bij het western laat je hem de fout maken en herstel je die
ik vind de westernsport in ieder geval veel veelzijdiger door zijn vele verschillende disiplines
voor mij was het een gevoel van thuis komen
alles wat ik af moest leren bij de dressuur mocht ineens in de westernsport
ook dingen die ik vanuit mijn gevoel deed waren fout bij het engels rijden en ineens prima in de western
kun je natuurlijk afvragen hoe ik engels les heb gehad maar het was niet de eerste de beste waar ik les van had

succes met je keuze
ga kijken waar les wordt gegeven en kijk eens in de kalender waar in de buurt een wedstrijd is zodat je een idee krijgt wat er zoal is aan onderdelen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 20:24

Daar had ik nog niet bij stil gestaan, wedstrijden bezoeken. Ga zeker eens kijken of ik wat kan vinden.
Bedankt.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:44

Jij kan inderdaad jaren vooruit in de bak bij je eigen pensionstal. Die is ook lekker groot.
Ik weet niet of de stal, die jij bedoelt, nog lessen ed geeft.
Misschien dat je je wat meer moet gaan verdiepen in het rijden op zich... wat er anders is etc..
Maar je kan toch ook gewoon lekker rijden en lessen .. ipv dressuur, endurance, western etc? (echte discipline)

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:21

ik vond het niet echt makkelijk omdat ik er ook zelf erg aan moest wennen.Ik heb toen ook veel les gehad en krijg nu nog steeds les natuurlijk.
het belangrijskte is natuurlijk ook dat je paard het leuk vind en dat hij die mogelijkheid heeft want, sommige paarden zijn er naar mijn idee echt niet geschikt voor.

zolang je het echt wil en je inzet gaat het helemaal goed komen...
ik zou er lekker gebruik van maken dat er een westernstal op loopafstand ligt en daar dan lekker veel gaan kijken naar de lessen die daar worden gegeven en vooral ook een keer een lesje meerijden...

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 13:31

Ff opmerking op mijn reactie hierboven; die stal is verhuist..

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 13:40

@ Branca: Misschien dat er over een twee a drie weken wel heel iemand anders les geeft op de stal die zij bedoelt ( en mischien nog iets beter ook Knipoog Knipoog )

@ Silence: Ik zou gewoon gaan informeren voor lessen en kijken of de western stijl jou en je paardje bevalt. Maar met alles geldt, veel oefening baart kunst. Denk niet dat je na een paar lesjes al kunt westernrijden....

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 17:31

Bedankt voor de reactie´s.
Ben er momenteel heel hard over aan het nadenken wat ik ga doen.