peesblessure volledig hersteld en nu.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

larrylurex

peesblessure volledig hersteld en nu.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 12:26

hallo Bokkers,

Even een korte vraag, mijn paard is nu volledig hersteld van een peesblessure.
Dus mag ik alles weer maar in welke mate mag ik gaan opbouwen, ik zat voor de blessure op 35 km.

Als ik vanaf 0 moet opbouwen ben ik onwijs lang bezig, heeft iemand tips en ervaringen...?
Mijn paard word helemaal happy van een (voorzichtig) klein trainings ritje maar mag dat wel zo snel?
Ik heb het dan over 2 km hoogstens met 2 keer 5 minuten draven en 2 minuten galop, ik ben zo bang
dat het weer mis gaat. Paard wil wel, daar kan ik me niet aan meten...

Moet ik zachte ondergrond met mate trainen of liever voorlopig mijden? En vanaf wanneer is het strand weer een
goed idee?? Kortom zijn er lotgenootjes die ervaringen willen delen?

ik kijk uit naar jullie reacties!! Haha!

Jet

Re: peesblessure volledig hersteld en nu.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:43

Allereerst: Hoe lang geleden is de peesblessure ontdekt?
Ten tweede: Heb je al iets met je paard gedaan daarna?
Ten derde: Heeft je DA geen schema van opbouw meegegeven?

Lou heeft twee keer een peesblessure gehad aan twee verschillende benen, maar ik kreeg een heel opbouwschema mee van Wassenaar. Na ongeveer een jaar was ik weer op het oude niveau. Galop kwam pas heel laat in het schema erbij, de eerste maanden was alles op de harde weg, niet in ongelijke berm, geen strand, geen zandondergrond. Ik denk dat ik na ongeveer 9 maanden voor het eerst weer naar het strand ben geweest, het harde zand was eerder geen punt, maar juist het mulle, zware stuk waar je eerst doorheen moest zou funest kunnen zijn.
Ik moest wel vanaf een week na het ontstaan beginnen met stappen aan de hand, liefst 3 x per dag 10 minuten, per week met 5 minuten opbouwen, totdat ik op een uur zat, dan 20 minuten stap, dan 150 m. draf, weer 10 minuten stappen, weer 150 m. draf en 20 minuten uitstappen. Die draf werd ook weer per week uitgebreid. De tweede keer aan het andere been was de opbouw nog voorzichtiger, niet per week, maar per 10 dagen.
Dit is mijn ervaring, maar die van jou kan weer heel anders zijn, het hangt er maar net vanaf hoe ernstig de blessure was en hoe het herstelt.
Als ik jou was zou ik echt overleggen met de DA.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 07:32

Bedankt voor je reactie, het is in februari ontdekt, en er was al volledig herstel van 3 maanden, maar ik moest voor de zekerheid nog 3 maanden rustig aan doen.

Ik heb van de dierenarts het verkeerde schema toen opgekregen, namelijk 2 maanden stappen op harde ondergrond opbouwend tot een uur en 20 minuten.In de laatste maand mocht ik 50 meter draven en dan 2keer 50 meter enz... tot de vierde week.

MAAR!! Boos! Boos! Boos!

Toen ik tijdens de controle vroeg wat ik nu mocht gaan doen zei de DA dat hij dit advies nooit heeft gegeven (klopt ook, het was een collega) en dat ik eigenlijk op alle ondergronden mocht rijden met 1 maand stappen tot 1,5 uur en dan per week 5 minuten draf opbouwend tot 30 minuten en dan 5 minuten galop opbouwend tot 15 minuten.

Dat is dus een totaal ander advies, daar baalde ik flink van kan ik je zeggen maar ik was in de eerste plaats gewoon blij dat alles weer okay was.

Ik heb gevraagd wat ik nu moet doen om Endurance weer op te pakken maar ze weten het daar gewoon niet.
Ik krijg alleen adviezen voor oefeningen in de rijbaan op dressuurmatig niveau en daar heb ik niets aan!!
Het enige wat ik steeds hoor is: alles met mate opbouwen maar wat heb ik daar nou aan...... Verward

Nu rij ik korte ritjes van ongeveer een uur (meestal minder) met 2 tot 3 kleine stukjes draf van ongeveer een minuut varierend tot onverharde paden en asfalt. 2 keer in de week rij ik een ritje van 1 uur en 20 minuten, daarin zit een stukje galop van ongeveer 30 seconden (een recht stukje pad niet meer) daarnaast gooi ik hem wel eens los in de bak zonder op te jagen en ik heb al 1 keer voorzichtig gelongeerd. Dat was 30 minuten met 2x keer 5 minuten draven.

Mijn paard wil constant meer!!! en harder maar ik durf het niet aan.
Vooral niet in die hitte, het lijkt me gewoon niet verstandig, maar toch is volledig herstelt dan wel stabiel of kan ik het zo weer kapot rijden vraag ik me dan af....

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 08:07

Toch denk ik dat het goed is dat je zo langzaam hebt opgebouwd, een peesblessure is zo weer terug bij af als he te snel gaat. Beter nu een tijd extra ervoor uittrekken, dan straks weer terug bij af te zijn. Als ik jou was zou ik die drafperiodes rustig gaan uitbouwen, per twee weken vijf minuten erbij en goed kijken hoe het been daar op reageert. Welke afstanden endurance reed je voor de peesblessure? Ik persoonlijk zou denk ik dit seizoen niet meer starten, of misschien Wanroij, niet te zware ondergrond in elk geval. Je bent nu zo'n vijf maanden na het ontstaan van de blessure, doe echt voorzichtig aan, luister niet naar je paard dat harder wil en meer wil, blijf veel buiten rijden, juist longeren of rijden in de bak vergt veel van de pezen. Komt je paard verder nog buiten op het gras?

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 08:41

Ik zou dit jaar gaan starten voor de 35 km, hij was helemaal wedstijdklaar toen het gebeurde.

Ik will misschien de kennismakingsrit gaan doen in Katwijk omdat hij daar het gebied kent en ik daar veel heb geoefend.
Maar ik weet niet of ik dat aandurf, anders ben je weer terug bij af en dat wil ik echt niet nog een keer.

Ik rij bijna nooit in de bak omdat het een buigpees was en rechte stukken zijn beter.
Longeren heb ik tot nu maar 1 keer gedaan maar hij was helemaal moe na 30 minuten en de DA heeft het liever niet......

Lester mag nu ook weer op het land, vandaag de tweede dag!!!
Dus dat gaat goed! Haha! Haha!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:24

Lekker dat hij weer het land op kan!

Maar Katwijk is dan misschien wel bekend terrein, het is van wat ik iedere keer weer hoor wel heel zwaar terrein en dan is het misschien nu niet zo'n gelukkige keuze. Ik wens je veel wijsheid toe bij je beslissing!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:24

Katwijk zou ik echt niet doen. Dat is een hele zware wedstrijd. Imo niet geschikt voor een beginnend paard en al helemaal niet voor een beginnend paard die herstellende is van een peesblessure.

Ik zou de endurance voor dit seizoen lekker laten voor wat het is. Volgend jaar zijn er weer genoeg wedstrijden.

Ik zou voorlopig even het advies van de dierenarts volgen (hoeft niet in de bak, gewoon lekker naar buiten gaan) en zodra je merkt dat je paard wel ietsje meer kan bouw je het langzaam op.
Zorg tussendoor voor voldoende hersteltijd (niet elke dag gaan rijden) En laat over een tijdje nog eens een scan maken ter controle.

Longeren zou ik niet doen.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 10:51

Lenneke: bedankt voor het advies, ik ga Katwijk dan niet doen.

Maar als ik niet elke dag rij wordt hij vervelend, lees druk en dwars buiten ( Extreme duivel
hoe los je dat dan op zonder het over te belasten??
Longeren doe ik liever niet, kan nooit goed zijn die kleine rondjes en hij was bekaf na die 30 minuten stappen dus dat is een no-go.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:11

Dan doe je bijvoorbeeld om de dag alleen maar rustig stappen en om de dag stappen met stukjes draf.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 12:22

Weet je ook hoelang je dan kan stappen? Is een uur te lang?

Sorry dat ik zoveel vraag maar niemand in mijn omgeving weet iets over endurance training....
Want ik heb begrepen dat je niet zulke lange ritten hoeft te rijden om te trainen voor endurance klasse 1, is dat zo...?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:23

Hoe lang mag hij nu buiten op het gras? Als dat lang genoeg is, zal hij met rijden ook wel rustiger worden neem ik aan.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 12:53

De hele dag van 7:00 tot 16:30 en ja hij was al rustiger gisteren. Het was zelfs een beetje eng haha!

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:59

larrylurex schreef:
Ik krijg alleen adviezen voor oefeningen in de rijbaan op dressuurmatig niveau en daar heb ik niets aan!!

Mag ik vragen waarom je hier niets aan hebt? Heb je geen bak? Of vind jij het niet leuk, of je paard niet
Het lijkt mij juist handig om met wat dressuur werk hem weer sterker te maken? Of zeg ik daar iets heel verkeerds?
Voor de rest heb ik totaal geen ervaring met endurance dus daar kan ik je niet mee helpen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:01

Grofweg zijn er twee soorten training, lang en langzaam en kort en snel. Bij een beginnend en herstellend paard is lang en langzaam heel belangrijk. Hiermee maak je het lichaam sterker, met name de pezen en gewrichten. Uren rijden is dan juist goed, maar je moet het wel opbouwen en in een rustig tempo. Met een uur stappen is helemaal niets mis, dat is nauwelijks belastend voor het paard, maar wel goed om het lichaam sterker te maken.

Begin met veel stap, maak de ritjes steeds iets langer en vervang langzaam stukken stap door stukken draf.

Het klopt idd dat je thuis vrijwel nooit de wedstrijd afstand traint, maar dat is met name in de hogere klasses. Je blijft dan wel 20 -30 km rijden, maar legt het tempo steeds hoger of maakt de ondergrond zwaarder (heuvels) en dit doe je ook zeker niet elke dag. Een paard hoeft niet elke dag op conditie getraind te worden, dan is hij binnen no time overwerkt.
Een uur stappen is 4 a 5 km, dat is niet lang, dus maak je daar maar geen zorgen om.

Ga gewoon elke dag een uur stappen en vervang om de dag stukjes stap door stukjes draf.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:04

De peesblessure van mijn paardje is vorig jaar eind september ontdekt, en ik ben nog steeds aan het opbouwen! Tussendoor nog wel een paar keer wat vervelende dingetjes gehad maar nu gaat het goed!
Veel succes met opbouwen, en je kan nooit voorzichtig genoeg zijn!
Ik kan je verder niet veel helpen maar ik wou je toch maar even mijn verhaal meegeven Knipoog

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 13:14

Citaat:
Mag ik vragen waarom je hier niets aan hebt? Heb je geen bak? Of vind jij het niet leuk, of je paard niet
Het lijkt mij juist handig om met wat dressuur werk hem weer sterker te maken? Of zeg ik daar iets heel verkeerds?
Voor de rest heb ik totaal geen ervaring met endurance dus daar kan ik je niet mee helpen.

Ik vind de bak niet leuk en mijn paard loopt dan een uur met de kin op de borst Salinero na te doen....
Nee ik kan hem niets leren in de bak, hij doet alles gewoon en ik vind de oefeningen ook niet leuk om te doen.
(het ligt voornamelijk aan mij dus)

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 13:15

lenneke bedankt, eindelijk een advies waar ik iets aan heb.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:18

Bak heeft nu ook weinig toegevoegde waarde vind ik. Lekker rechtuit is beter en nog leuker ook (vind ik dan)

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 13:21

Lenneke_ schreef:
Bak heeft nu ook weinig toegevoegde waarde vind ik. Lekker rechtuit is beter en nog leuker ook (vind ik dan)

jaja buiten rijden is leuker en met dit weer een cadeautje!! Haha!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:31

Hey !
Mijn kwpn merrie heeft ook een (lichte) peesblessure gehad.
Deze is ook wonderbaarlijk goed & volledig genezen.
Bedenk wel dat de pees nu zwakker is en de pees sneller overbelast word.
Ik zou echt heel langzaam opbouwen.
Ik reed dan wel geen lange afstandsritten maar dressuur met mijn paard. Maar ik moest er gewoon voor zorgen dat ze niet in een diepe, zware bak gereden werd en ik mocht nooit meer naar het strand van mijn veearts. Verder mocht ik wel nog rijden tijdens haar peesblessure omdat het niet zo'n zware blessure was en het juist beter was in haar geval dat ze beweging kreeg. Ik moest het alleen rustig aan doen. Maar de veearts had me geen schema gegeven.
Ik moest dus zelf zien wat mn paard aankon en ik denk dat dat het beste is wat je kunt doen.
Ik ben begonnen met een week lang 10 minuten figuren stappen onder het zadel en daarna een een kwartier lang uitstappen aan de lange teugel.
Daarna ben ik over gegaan naar een kwartier ...en de week daarna naar 10 minuten stappen, 5 minuten draven , kwartier uitstappen , ...zo voort ...
Elke week draafden we 5 minuutjes langer en zo ging het goed.
Ik heb in het begin de fout gemaakt van teveel in een keer te willen. Omdat de DA me geen schema had gegeven en had gezegd dat ik licht werk mocht doen, ging ik meteen een uur rijden. Ik dacht dat dat geen probleem was ...Ok ik reed een uur maar het was maar licht werk ...FOUT gedacht !
De dag erna ging ik weer met mn paard rijden en vertelde de stal houder me dat hij 's morgens mn paard kreupel uit haar box haalde ...Man wat ben ik toen geschrokken ! De DA kwam weer langs en onderzocht de pees weer. Het was niet erger geworden, de pees was met zolang te rijden belast en daarom liep ze kreupel, een dag rust en ze zou weer zuiver lopen. En dat was ook zo. En vanaf toen ben ik heel langzaam beginnen opbouwen.
En toen moest ik ook een week weg, ik ging op paardenkamp maar met mijn paard ging dat niet dus zij moest thuis bleven en mijn moeder ging iedere avond stappen aan de hand met haar, de ene keer buiten op het harde, de andere keer gewoon in de bak.
En toen ik weer terug kwam van paardenkamp, kon ik gewoon weer verder opbouwen en zag ik nog meer verbetering. Die extra week rust deed haar dus wel goed.
We zijn nu inmiddels 7 maand verder, paard loopt als een trein, heeft geen last van haar pees, loopt volledig zuiver en regelmatig. Knipoog
Kan de DA je geen schema geven ? Je kan niet voorzichtig genoeg zijn met dit soort dingen ...
Anders moet je eens kijken op de site van Pavo ...volgens mij stond er bij alle vragen van de week, ook zo'n vraag van hoe je moest opbouwen na revalidatie peesblessure ...DA Jan-leenderd Hofland ofzoiets beantwoord de medische vragen en geeft altijd veel uitleg daarbij dus mss heb je er wat aan... http://www.pavo.nl/alle-vragen-van-de-w ... ssure.html

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:43

Rechtuit is idd minder belastend dan bochtenwerk. En al helemaal op vlakke ondergrond. Ik mocht in de revalidatiefase pas weer de bak in (rijden, longeren moest ik helemaal voorzichtig mee zijn) na twee maanden buiten op de weg opbouwen. Veel stapwerk, mocht al vrij snel draven en na een maand ook weer de eerste galop.

Vanaf dat moment kan het best snel gaan, als je maar opbouwt en niet meteen te veel doet. Mijn paard heeft bijna 6 mnd. op de wei gelopen, daarna ben ik 'm gaan opbouwen, 4.5 mnd. nadat ik er weer voor het eerst op zat liep hij weer zijn eerste klasse 2 (60 km) en 7.5 mnd. later weer zijn eerste klasse 3 (90 km), waarmee hij ongeveer terug was op het niveau van voor zijn blessure (toen liep hij 100 km en was hij klaar voor de 120). Dat was dus een dik jaar na het begin van zijn blessure.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 13:47

ha, super ik ga geljk kijken!! Mijn DA snapt niets van endurance en ik rij bijna nooit in de bak (zware bodem helaas)

Karin: hoe maak je de overgang dan van rustig aan tot 3/4 uur rijden?? En wat is niet teveel?
Dat is lastig, mijn paard geeft het niet aan...helaas.
Ik mag trouwens al 3 maanden onder het zadel rijden dus als hij het juiste schema had gekregen zat hij nu op 25 min. draven en 10 minuten galop maar ja.....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:51

'Niet te veel' is heel lastig aan te geven. Toen ik na zes weken contact had met mijn DA om de vorderingen te bespreken zei hij zelfs dat ik te voorzichtig was. Knipoog

Ik vind het erg lastig om een schema op te stellen, zo van 'vandaag 2 minuten draven, morgen drie, overmorgen vijf'. Dat heeft mijn DA ook niet gedaan. Weet uit mijn hoofd ook echt niet meer wat ik precies heb gedaan.Kan me wel herinneren dat ik drie weken nadat ik er weer voor het eerst op zat voor het eerst heb gedraafd (2e kerstdag was dat) en vier weken daarna (dus 7 totaal) voor het eerst gegaloppeerd. Maar dat stelde nog niet zo heel veel voor, maar een paar honderd meter.

Opbouwen na een blessure is zo verschrikkelijk lastig, dus ik begrijp je onzekerheid en ik kan nog niet eens sluitend antwoord geven op je vragen ook...

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 14:07

tja de DA zegt volledige genezing maar wat dan.....??
Denk dat ik maar beter te weinig kan doen dan te veel...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:36

Dan duurt het alleen wat langer, maar dan neem je wel het zekere voor het onzekere. Ik heb ook iets langer de tijd genomen, liever te voorzichtig dan terug bij af.