hoe trainen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

hoe trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 15:12

hoi,

ik ben sinds kort volledig gebeten door het buitenrijden. Ik rijd nu altijd met paarden van vrienden en ga mee op dagtocht elke zondag. Gisteren zijn we naar de zee gereden en hebben we 56 km gereden. Nu zou ik mijn paardje hier ook voor willen trainen. Het gaat om een 4 jarige fjordenhengst. Hij wordt voor het moment maar 2 keer een half uurtje gereden en woensdags een uur dressuurles die vrij intensief is. Nu zou ik hem willen gaan trainen, maar hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik snap ook wel dat hij dat tempo waarschijnlijk nooit aan zal kunnen met de arabieren waar we normaal mee op pad zijn,maar hoe kan ik hem in topconditie krijgen, hoe kan ik het beste beginnen ?

Ook zou ik met de tijd aan wat enduranceritten willen deelnemen om dit te ervaren, maar dat kan al helemaal niet met een onervaren paard. Maar nu zat ik nog met een aantal vragen. Wat is het maximum dat een paard aan hartslag mag hebben en wat is het ideale ?

Alvast vriendelijk bedankt dat jullie dit willen lezen

Sim0ne

Re: hoe trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:16

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 07:30

Je paard is nog jong, bij een jong paard zijn basiskilometers op laag tempo heel belangrijk. Hiermee geef je het lichaam kans zich goed te ontwikkelen en bovendien zorg je dat hij vertrouwd raakt met veel dingen.
Dus ga lekker buitenrijden, stappen, rustig draven, af en toe een galopje. Kijk wat hij aan kan en doe er steeds een paar kilometers bij, gewoon lekker rustig tempo.
Varieer in de ondergrond, asfalt, zand, stenen, gras, zo mogelijk iets minder goed begaanbare paden (worden ze handig van)
Als je dit langzaam opbouwd, eerst meer kilometers, later ook ietsje sneller kom je vanzelf op het punt dat je eens een korte wedstrijd kunt gaan rijden.
Maar onthoud wel, 4 is jong voor een endurance paard.
Trainingsschema's zou ik niet volgen, zeker niet bij een jong paard. Als onervaren ruiter maak je dan al snel de fout om teveel op het schema te gaan rijden ipv te kijken naar je paard. Bovendien vind ik de meeste schema's niet geschikt voor jonge paarden.

Thuis kun je ook oefenen voor de keuringen. Zorg dat een vreemde met iets kouds tegen z'n buik kan komen en aan z'n ogen en mond mag zitten. Zorg dat hij netjes aan een slap touw in één tempo en in een rechte lijn naast je kan draven.

Wat betreft hartslag, die moet tijdens de keuringen onder de 60 zijn. Ideale hartslag is er niet, hoogte van de hartslag tijdens het lopen is per paard verschillend. Naarmate je paard meer conditie krijgt herstelt hij beter en zakt de hartslag dus sneller, waardoor je sneller kunt aanbieden en daarmee tijd wint. Maar daar moet je je nu nog helemaal niet druk over maken.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 08:42

bedankt voor de reactie's. is inderdaad nog jong. Ik was zeker en vast van plan om het rustig aan te doen. Hij heeft echt nihil aan fysiek.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:08

Hoi Bayaatje, in de FAQ en via de zoekfuntie is al heel veel info te vinden. Succes met trainen Lachen