écht lekker zittend zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

écht lekker zittend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 16:05

omdat ik met mijn haflingermerrie eigenlijk alleen maar buiten rij en binnenkort wel weer een trektochtje wil maken ben ik opzoek naar een superlekkerzittend zadel. Mijn billen zijn decadent, ik hou het nog geen half uur vol op mijn twee wintecs. Op mijn stubben gaat het wel wat langer beter, maar ook daar kan ik geen uren opzitten. Ik dacht dus aan een endurance zadel. Ik heb ook aan een westernzadel gedacht maar dat draaft zo lastig, want ik wil wel gewoon lichtrijden. Nou zoek ik naar een tweedehands zadel, maarja ik weet er niet zo gek veel van af. Ik heb zo'n soort op het oog (even een foto van Arthurs Westernstore, wat ook veel te duur voor mij is http://www.westernstore.nl/image.php?ob ... ge_id=1852 ) maar ik vraag me af of dit soort wel echt goed voor mij zijn of dat ik met 10km alweer op de blaren zit Clown ik dacht; jullie endurance ruiters moeten daar toch ervaring genoeg mee hebben dus ik hoop dat jullie me willen helpen Lachen

Lenneke_

Re: écht lekker zittend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:17

Meestal is het probleem bij Wintec het kunststof, de een is daar gewoon gevoeliger voor dan de ander. Kunststof gaat toch maar zweten.
Verder gaat het niet zozeer om de zachtheid van het zadel maar om de vorm en wat voor jou prettig is is dan toch een kwestie van proberen.

Dus als ik jou was zou ik iig naar leer kijken. Wil je een engels boom, een westernboom of maakt dat niet uit?

Ik heb op het moment een Massimo Trail. Heerlijk zadel, goede pasvorm en hij zit lekker. Probleem echter waar ik tegen aan loop zijn de kussens die blijkbaar minder geschikt zijn voor ritten van meer dan 100 km. Maar daar zul jij geen last van hebben.

Ander merk wat je heel veel ziet is Podium (westernboom), te koop bij www.goedhard.nl

Met de zoekfunctie zijn nog veel meer zadels te vinden.

Of anders een endurance broek, tegen het doorrijden.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 16:22

Lachen dank je wel! Dit is alvast hele fijne informatie! Een westernboom of engelse maakt mij niet zoveel uit, maar volgens mij ligt een westernboom een heel stuk beter. En het fijne is dat je aan zo'n zadel waarvan ik de foto heb lekker dingen kunt vastbinden voor de trektochten.
Jouw zadel is niet geschikt voor 100km achter elkaar? Want ik rij wel meer dan 100km maar dan wel in meerdere dagen Lachen

En waar zou ik zo'n endurance broek kunnen kopen?
Bedankt!

[edit] ik zie dat je die op die zelfde site kunt kopen, sorry Bloos

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:43

ik heb een boomloos westernzadel van barefoot. zit heeeeeeeeerlijk zacht. in een echt westernzadel zit ik veeeeel te hard, en van `gewone` zadels (toendertijd van de manege) kreeg ik gewoon serieus blauwe plekken...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:03

Boomloos vind ik minder geschikt voor lange ritten, de drukverdeling is toch niet optimaal.

Wat betreft die kussens denk ik niet dat jij daar iets mee te maken zult hebben. Ligging moet zowel bij een engelse- als een westernboom goed zijn, dat maakt geen verschil.

Maak eerst eens een lijstje met alle zadels die in aanmerking komen (in dit geval endurance zadels, genoeg te vinden met de zoekfunctie)
Kijk daarna eens naar je budget.
Kijk vervolgens naar de zadels die goed passen op je paard en kies degene die je het lekkerst vind zitten.

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:04

Ik heb zelf ook een barefoot ook voor dagtochten en trektochten. Het vervelende alleen is is dat je continue op een correcte houding moet letten en niet in een stoelzit moet gaan vallen anders heb je inderdaad een probleem met de drukverdeling.

Ook moet je ieder klein ding wat je meeneemt wegen zodat er aan iedere kant even veel gewicht hangt en een enorm goed pad eronder hebben met dikke goede inlages erin.

Wil je relaxed rijden en niet continue op je houding letten raad ik je boomloos af, ikzelf vind het geen probleem en geniet van mijn barefoot Knipoog

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:08

Ik rij al jaren met een westernzadel en maak ook tochten van een hele dag zonder problemen. Het gekke is, met korte ritten was ik telkens doorgereden en met lange ritten had ik daar veel minder last van.
Nu heb ik tegenwoordig een schapenvacht over m'n zitting en dat kan ik je echt aanbevelen. Ideaal!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:15

Ik heb ook een barefootje, zit echt héérlijk, op andere zadels heb ik na een half uur pijn aan mijn kont, zelfs westernzadels kan ik niet lekker in zitten, maar in mijn barefoot zou ik een hele dag lang zonder problemen kunnen zitten Lachen
Maar dan zit je inderdaad wel met de drukverdeling. Ik ken meerdere mensen die er lange afstanden mee rijden zonder problemen, maar je moet inderdaad wel op een aantal dingen letten, zoals niet te lang in de beugels staan, en je gewicht zelf verdelen over kont en bovenbenen.. En met wat extra inlages, misschien zelfs zo'n flex-inlages, moet het goed te doen zijn.

Maar er zijn ook westernzadels zonder knop, en speciale endurance zadels, waarop je gewoon kan lichtrijden, en speciaal voor lange afstanden Lachen (al vind ik die zelf toch nog te hard zitten, ben n beetje verwend met mn barefootje Haha! )

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:34

haha ik ben ook heel erg verwend hoor door die barefoot! Ik heb zelf idd de dubbeldik flex inlages, werkt echt super. Mijn vriend rijd ook in een barefoot en weegt 90/95 kg kan gewoon ligtrijden en totaal geen drukplekken op zijn paard. Op een lange tocht raad ik je wel aan het lichtrijden een beetje te vermijden en meer stukken door te zitten.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:44

vriendin van mij was ook nooit zo voor boomloos. was ook bang dat t niet geschikt was voor langere ritten. ik ben toen een keer bij haar geweest en heb mijn zadel meegenomen. ik op een zadel van haar, zij op die van mij. 2 paarden van haar. lange buitenrit gemaakt. ik was kapot, zij verbazingwekkend positief over mijn zadel!
daarna nog bij haar in de bak gedressuurt. ze zei: hij loopt veeeeeeeeeeel vrijer en mooier ineens!

volgende dag haar zus met paard ook dat zadel geprobeerd. die had een toch van een hele dag, dus die heeft de hele dag op mijn zadel gezeten. had normaalgesproken dat nooit vol gehouden. maar ook zij zei gelijk: ik wil ook zo`n zadel! paard doet het er prima onder, en ik heb geen pijn in mijn reet Tong uitsteken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:34

Mijn paard kreeg wel twee mooie witte plekken van de Barefoot. Toen reed ik nog klasse 2.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:41

De nieuwste barefoots (met VPS) systeem dat dit jaar op de markt gekomen is, zorgt ervoor dat dit van lenneke niet meer kan gebeuren. het is getest op drukverdeling in zwitserland en de druk wordt absoluut totaal verdeeld. dit komt doordat het vps een produkt is dat in het zadel zit, 5 verschillende materialen op elkaar dat de druk in de lengte verdeelt de Barefoot staat hierdoor vanaf nu bovenaan alle boomloze zadel mbt drukverdeling.

Gewicht van de ruiter doet niet meer ter zake, lange afstanden mogen zonder problemen gereden worden.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:35

Voor wat voor ritten is een barefoot zadel volgens jullie geschikt? (aantal minuten in zadel/afstand)

TS Sorry ik wil je topic niet overnemen, misschien heb je ook wat aan mijn vragen en antwoorden die daarop kunnen volgen?

Ik heb nog geen zadel, een barefoot london of VZ lijkt me wel geschikt voor mijn en mn paardje..
Gebruikdoelen: inrijden, reacreatie, basisdressuur.
Ik weeg iets minder dan 55 kg.

Wat vinden jullie?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 21:36

Is niet erg Laura, anders moet er misschien nog een topic aangemaakt; voor mij is het ook interessant hoor. Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:41

laura1986 schreef:
Voor wat voor ritten is een barefoot zadel volgens jullie geschikt? (aantal minuten in zadel/afstand)

TS Sorry ik wil je topic niet overnemen, misschien heb je ook wat aan mijn vragen en antwoorden die daarop kunnen volgen?

Ik heb nog geen zadel, een barefoot london of VZ lijkt me wel geschikt voor mijn en mn paardje..

Wat vinden jullie?

Ik ken mensen die er dagtochten in rijden zonder problemen.
Langste wat ik heb gereden is 3 uur, en dat was geen enkel probleem. Ik weeg ook zo'n 53 kilo.
Zeker zo'n lichtgewichtje kan geen kwaad op een barefoot. Enige waar je een beetje rekening mee moet houden is dat je zelf de druk wat verdeeld over je bovenbenen en kont en beugels (maarja dat geldt eigenlijk ook voor een boomzadel, daar hoor je ook niet vol op je kont te zitten)

Voor inrijden is het helemaal ideaal, je voelt je paard goed aan, en het zadel groeit mooi mee met de bespiering Lachen

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:55

Alexx schreef:
Is niet erg Laura, anders moet er misschien nog een topic aangemaakt; voor mij is het ook interessant hoor. Lachen

Ok super Haha!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:58

MysticTinker schreef:
laura1986 schreef:

Wat vinden jullie?

Ik ken mensen die er dagtochten in rijden zonder problemen.
Langste wat ik heb gereden is 3 uur, en dat was geen enkel probleem. Ik weeg ook zo'n 53 kilo.
Zeker zo'n lichtgewichtje kan geen kwaad op een barefoot. Enige waar je een beetje rekening mee moet houden is dat je zelf de druk wat verdeeld over je bovenbenen en kont en beugels (maarja dat geldt eigenlijk ook voor een boomzadel, daar hoor je ook niet vol op je kont te zitten)

Voor inrijden is het helemaal ideaal, je voelt je paard goed aan, en het zadel groeit mooi mee met de bespiering Lachen

Waar ik me toch nog enigzind door tegengehouden voel is het concept van gewichtsverdeling.. ter verduidelijking:

"De huid en het spierweefsel die op de rug van het paard over de ribben liggen, kunnen slechts een beperkte druk hebben. Druk is officieel Pascal = Newton per meter² wat eenvoudig om te rekenen is naar kilos per cm²: het gewicht van de ruiter+zadel gedeeld door het effectief dragende oppervlak geeft een gemíddelde waarde.

De kritische waarde waarboven het weefsel snel slechter gaat functioneren en stress ontstaat, ligt bij 109 gram/cm². Let wel: niet als gemíddelde, maar als maximum.
Een groot probleem is dat het vlak waarop het zadel kan steunen niet groter is dan dat deel van de ribbenkast waarop het kan steunen. Het is daarom zaak dat het zadel daar dan én volledig gebruik van maakt én ook overal evenveel draagt en de maxima beneden die 109 gr./cm² blijven."

Tekst afkomstig van http://www.huertecilla.net/Frameset%20Welkom.htm --> het zadel

Als ik nu ga rekenen (niet bepaald mijn sterkste punt)..
55 kg = 5500 gram
bij een opp. van 10 cm² is de druk 550 gr./cm²
bij een opp. van 20 cm² is de druk 275 gr./cm²
bij een opp. van 40 cm² is de druk 137,5 gr./cm²
bij een opp. van 50 cm² is de druk 110 gr./cm²

De opp. waarover ik mijn gewicht verdeel moet in theorie dus net nog iets groter zijn dan 50 cm².. Hoe meet je dat uiteindelijk?
Hoeveel cm² zijn je kont en bovenbenen???
Op ruitjespapier gaan zitten, aftekenen en vierkantje tellen? Ik zou het anders niet weten haha Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:13

Jahh, das HC op bokt, zijn al eindeloze discussies mee gevoerd.
Uiteindelijk komt het erop neer dat hij nooit een boomloos zadel goed heeft getest, dit zijn maar wat cijfertjes en theoriën. In de praktijk blijkt dat veel paarden beter lopen met een boomloos zadel dan met een op maat gemaakt boomzadel. Maar dat staat niet op de site omdat HC nogal anti-boomloos is Knipoog

Boomloze zadels zijn niet zo zacht als een dun dekje. Dus de dat stukje van HC gaat sowieso al niet helemaal op.
Als je met die 109 gr per cm2 gaat verder rekenen dan komt het er uiteindelijk op neer dat een volwassen mens helemaal niet op een paard mag gaan zitten, ook niet met een boomzadel Clown

Ik zou dus gewoon eens een testzadel bestellen, das gratis, en als je merkt dat jou paard er blij mee is, en fijn loopt, dan zou ik me zeker niet druk maken over de drukverdeling. Er zijn al zooo veel paarden waarbij het goed gaat Lachen
En zooo veel paarden met boomzadels die wel drukplekken hebben.. Het kan altijd.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:21

Nou een perfect passend boomzadel is natuurlijk ook prima, maar ik denk niet dat dat voor mij een haalbaar doel is op het moment dat ik wil gaan beginnen met rijden op mijn paardje (ik wacht tot na de winter).
Een testzadel lijkt me erg handig, kan ik het mooi even testen, en lijkt het me dan nog niks, kan ik altijd verder kijken. Wel positieve ontwikkeling dat VPS lijkt me trouwens!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 08:27

55 kilo, is dat niet 55.000 gram? Of zit ik nu helemaal fout Bloos

In dat geval zou je dus een oppervlakte van 500 cm2 moeten hebben als je berekening klopt. En das ongeveer 20 x 25 cm.
Ík haal dat wel met mijn kont en bovenbenen (even op een zachte stoel gaan zitten, en kijken over welk vlak die ingedeukt is)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 08:34

Jeevan schreef:
Ik heb zelf ook een barefoot ook voor dagtochten en trektochten. Het vervelende alleen is is dat je continue op een correcte houding moet letten en niet in een stoelzit moet gaan vallen anders heb je inderdaad een probleem met de drukverdeling.

Ook moet je ieder klein ding wat je meeneemt wegen zodat er aan iedere kant even veel gewicht hangt en een enorm goed pad eronder hebben met dikke goede inlages erin.

Wil je relaxed rijden en niet continue op je houding letten raad ik je boomloos af, ikzelf vind het geen probleem en geniet van mijn barefoot Knipoog

Je bagage gelijk verdelen moet je bij een boomzadel ook.

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:35

ja klopt maar als er een klein verschil zit bij een boomzadel lijkt me dat toch niet zo'n ramp? Durf dat niet met alle zekerheid te zeggen hoor ik rijd alleen boomloos Knipoog

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:38

ik heb de podium trek met zadeltop en de pôdium fenders en korfbeugeld,ik gebruik het om buitenritten mee te doen,past goed op een korte rug en zalig zadel,al zijn de eerste keren op het zadel wel pijnlijk geweest achteraf(nu niet meer)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:50

MysticTinker schreef:

In dat geval zou je dus een oppervlakte van 500 cm2 moeten hebben als je berekening klopt. En das ongeveer 20 x 25 cm.
Ík haal dat wel met mijn kont en bovenbenen (even op een zachte stoel gaan zitten, en kijken over welk vlak die ingedeukt is)

Bloos
Ik zei al dat rekenen mijn sterkste punt niet is Knipoog

Even uitgaande van jou gegevens zou het dus gewoon een boomloos zadel kunnen worden!
Joepie, dat scheelt een hoop gedoe met zadelmakers hoop ik!

Even offtopic: Vandaag voor het eerst een zadel op de rug van mn paardje gelegd (in de wei met halster om). Hij vond het leuk om even aan het zadel te snuffelen, wat ik op zn rug leg maakt hem blijkbaar niet veel uit, vooral als er gras aanwezig is Haha! . Even een stukje mee door de wei gelopen, ging echt prima. Het betrof trouwens een oud springzadel met boom. Ik heb er geen singel aan vast gemaakt en verder geen druk op uit geoefend omdat ik geen idee heb in welke mate het zadel past. Ik ben wel blij met zn reactie, dit komt helemaal goed Haha! !

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:11

MysticTinker schreef:

Maar dan moet je ook wel blijven zitten en niet in de beugels gaan staan of gaan lichtrijden.