[WN] neckreining aanleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

neckreining aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 11:30

Hello western bokkers..

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen..
Mijn paardje is nog onbeleerd, maar we zijn wel al flink bezig met grondwerk, wijken voor druk is hier een belangrijk punt in..
Hij weet dat hij bij druk op de bil de achterhand moet verplaatsen, bij druk op het hoofd de voorhand.. vooruit, achteruit enz..
Hoe leren jullie het paard de beginselen van de neckreining..
Ik zat zelf te denken hem aan te leren bij druk op de hals de voorhand te verplaatsen, maar ik weet niet
zeker of ik hier goed aan doe..

Helaas is goede instructie hier vrijwel niet te vinden.. heerlijk zo in the middle of nowhere wonen.. Boos!

Alvast bedankt...

Dana82

Re: neckreining aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:50

Ik vrees dat het zo simpel niet is. Je beenhulpen zijn minstens zo belangrijk. Vb: als je een mooie cirkel op neck reining wil rijden, moet het paard z'n hoofd netjes mee in stelling brengen. Je gebruikt je binnenbeen en je buitenteugel. Als je een spin wilt maken gebruik je OOK diezelfde buitenteugel, maar deze keer gebruik je ook je buitenbeen.

Als jij je paard alleen aanleert de voorhand (schouder) te verplaatsen op die buitenteugeldruk, hoe gaan je dan ooit een mooie cirkel maken?

Het belangrijkste is dat je je paard eerst alle hulpen (teugel, been, zit etc) op 2 handen aanleert. Als je paard goed opgeleerd wordt, dan is die neckreining iets dat bijna vanzelf volgt. Ik vrees dat je dat als beginnend (toch?) western ruiter niet alleen kan bereiken. Een goede instructie blijft dan de enige oplossing omdat er zoveel bij komt kijken.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:51

Oh ja, ik lees dat je nog met grondwerk bezig bent.

Je kan inderdaad je paard al leren wijken voor druk vanop de grond. Maar echt neckreining, daar zul je dan mee moeten wachten totdat de training onder het zadel begint.
Laatst bijgewerkt door Dana82 op 18-07-08 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 11:57

Daar was ik dus al bang voor..
Ik ben 2 jaar aan het zoeken geweest naar goede instructie hier, ik heb er uiteindelijk een gevonden.. maar dat klikte totaal niet.. het was ruk en pluk alom.. zo wil ik niet met mijn paard om gaan..

Ik ben idd beginnend western ruiter.. (niet praktiserend op dit moment ivm dus het ontbreken van instructie..)
Mijn paard zal niet worden uitgebracht, het zal echt een buitenrij paardje worden.
Af en toe rijd ik het paard van een vriendin, en die wordt neckreining gereden.. Ik vind het gewoon een heel prettige ontspannen manier van rijden..

Ik denk dat ik in de toekomst ( als de basis erin zit) dan maar ergens een maandje in training ga ergens verder het land in..
bedankt voor je snelle antwoord..

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:07

Misschien krijg je van andere bokkers nog wat andere tips of misschien een goede instructeur.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:07

Je paard leren wijken voor neckreining is makkelijk, het paard leren om GOED (schouders rechtop, in buiging en achterhand eronder) te leren wijken voor neckrening is lastiger. Idd zijn dat dingen die je pas kunt gaan trainen op het moment dat je erop zit Lachen