Wie rijdt er paard met een vastgezet onderste spronggewricht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nancyimka

Wie rijdt er paard met een vastgezet onderste spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 22:19

Nou zoals al in de titel staat, wie rijdt er paard met een vast gezette enkel (onderste spronggewricht)? Ik laat mijn rechterkant 12 september vast zetten. Eerder dit jaar heb ik al aan beide knieen een kunstprothese laten plaatsen en nu zijn mijn enkels aan de beurt! Eerst word rechts gedaan en word er gekeken hoe het bevalt en dan kunnen we links gaan kijken.
Ik ben in Januari begonnen met mijn eerste operatie aan rechts (knie) en in april heb ik mijn tweede gehad. En dit word de derde operatie! Ik heb ondertussen al wel weer een paar keer paard gereden maar in princiepe heb je nog heel veel bewegingsmogenlijkheden met een protheseknie. En ik weet dus niet hoe dat met een vastgezetten enkel is. Ik kan dan nog wel mn voet afwikkelen maar hij kan zeg maar niet meer zwikken dat gewricht zit vast.

Ik hoop dat er ervaringen zijn op Bokt want op een reuma forum zijn er niet zo heel veel mensen die zo jong zijn en paard rijden en dan ook nog eens deze operatie;s gehad hebben..

Groetjes nancy

romeorowan

Re: Wie rijdt er paard met een vastgezet onderste spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:33

Ik heb hier nog geen ervaring mee, maar ben wel erg nieuwsgierig naar eventuele antwoorden want bij mij wordt een triple arthrodese gedaan in het laatste kwartaal van dit jaar aan de linkervoet en 4 maanden later aan de rechtervoet.
Waar wordt jij geopereerd?

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 16:32

romeorowan schreef:
Ik heb hier nog geen ervaring mee, maar ben wel erg nieuwsgierig naar eventuele antwoorden want bij mij wordt een triple arthrodese gedaan in het laatste kwartaal van dit jaar aan de linkervoet en 4 maanden later aan de rechtervoet.
Waar wordt jij geopereerd?

Ik word 12 september aan mn rechter onderste sprong gewricht geopereerd. (is dat het zelfde als bij jou?)

Ik heb natuurlijk nog geen ervaring erin maar ik lees wel veel verschillende reactie;s over de voor en nadelen en ervaringen... Vandaar dat ik hier ook mn verhaal heb neergezet omdat ik erg nieuwschierig ben naar soortgelijke ervaringen

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:42

Ze gaan bij mij het hielgewricht vastzetten zodat het niet meer kan 'zwikken'. Op en neer kan wel ware het niet dat ik dat niet kan in verband met spier/zenuw problemen.
Ik wordt geopereerd in Nijmegen, waar moet jij naartoe? En als ik goed gelezen heb wordt het bij jou vastgezet i.v.m. reuma?
Als ik te nieuwsgierig ben dan moet je het maar zeggen, maar ik ben nog niet eerder in contact gekomen met personen die deze operatie hebben gehad.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 21:41

Ik moet idd ook een operatie ondergaan van het vast zetten. Ook van het onderste gewricht (hiel zoals jij het noemt) en een paar gewrichten van mn voetwortel worden ook vast gezet. Het is niet een hele moeilijke operatie maar het is wel een lange revalidatie omdat alles aan elkaar moet gaan vastgroeien. Ik moet zes weken gaan rusten ermee en aangezien lopen op krukken het niet gaat worden voor mij zal het gebonden zijn aan een rolstoel helaas Huilen
Daarna moet ik nog vier weken gaan belasten en dan zit het nog steeds in het gips en dan gaan ze een foto maken ervan!

Ik kan je over de operatie nog niks vertellen omdat die pas 12 september is...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:20

Dan wens ik je alvast heel veel succes voor de operatie. Ik moet ergens in het laatste kwartaal van dit jaar. Eerst links en dan 4 maanden later rechts.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 23:23

romeorowan schreef:
Dan wens ik je alvast heel veel succes voor de operatie. Ik moet ergens in het laatste kwartaal van dit jaar. Eerst links en dan 4 maanden later rechts.

Nou dan heb jij geluk dat ik eerst moet Tong uitsteken dan kan ik je alles vertellen van hoe het bij mij verloopt!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:30

Hoi Nancyimka: hoe is de operatie gegaan?

Neantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:21

Lijkt me niet zo goed voor het paard om datte gaan rijden of licht dat aan mij?
groetjes.!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 07:41

Hoe bedoel je Neantje?

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 19:14

Bij mij is 11 jaar geleden dezelfde ingreep uitgevoerd, alleen aan m'n linkerenkel. Na de gips- en revalidatieperiode ben ik weer gaan rijden en doe dat nog steeds. En dat gaat prima.

Ben je in het St. Radboud geweest? Welke orthopeed? (als ik zo vrij mag zijn...)

Volgens mij denkt Neantje dat het om het spronggewricht van een paard gaat Dromen

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:22

Hoi Sanne,
Ik denk dat Nancy Imka nog niet weer op bokt is geweest. Ik ben erg benieuwd hoe het met haar gaat.
Ik zit vol spanning op een oproep te wachten, er is een wachtlijst van 10 tot 12 maanden, dat betekent dat ik vanaf oktober aan de beurt kan zijn. Ik sta op de lijst in de St. Maartenskliniek in Nijmegen, dr. Louwerens.
Fijn te horen dat het bij jou zo goed is gegaan. Hoe lang ben jij uit 'de running' geweest?

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:10

Jeetje wat een wachttijd Ach gut ! Maar nu ik zie dat je in de SMK zit, snap ik dat wel. Als er een organisatie inefficiënt met tijd omgaat...
Bij dr. Louwerens ben ik ook geweest, maar niet voor die ingreep. Heel kundige arts hoor, echt de grote man op het gebied van voeten en enkels.

Ik weet niet goed of jou situatie vergelijkbaar is met de mijne destijds, er zitten namelijk toch wel wat grote verschillen denk ik. Om te beginnen was ik pas 11 toen de arthrodese werd verricht en werd er gelijktijdig een achillespeesverlenging uitgevoerd aan hetzelfde been. Bovendien heb ik geen reuma. Maar goed, om je een idee te geven:
Ik heb 6 weken onbelast gips gehad en daarna 6 weken loopgips, allebei tot onder de knie. De eerste 6 weken zijn het vervelendst natuurlijk, maar als je dan loopgips krijgt is dat al helemaal geweldig. Als je het gips kwijt bent, zijn je onderbeen- en voetspieren uiteraard flink verslapt en moet je die weer gaan trainen. Mijn fysio had mij wat oefeningen aangeraden om te doen terwijl ik nog in het gips zat, om toch zoveel mogelijk die spieren aan het werk te houden. Is misschien voor jou ook een idee, scheelt misschien toch weer revalidatietijd. Ook een tubigrip (steunkous van de apotheek) heeft mij in de eerste gipsloze periode flink geholpen. Al met al (van operatie tot eind) was ik zo'n 15 weken verder voor ik weer 'alles' kon.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:16

Ja, wat een wachttijd he.
Ik ben er nu wel klaar voor, wat mij betreft bellen ze vandaag.

Ik heb geen reuma hoor, Nancy-Imka, de topicstarter, heeft reuma. Ik heb een spier/zenuwaandoening. Bij mij gaan ze het onderste spronggewricht vastzetten, middenvoetsbeentjes doornemen zodat de holvoet minder wordt en spieren van de tenen doornemen, omdat die toch niets meer doen, behalve de tenen kromtrekken.
Ik ben 43 jaar en het enige waar ik me druk om maak is de organisatie rond mijn beestjes, 5 paarden, 2 honden, 5 poezen en kippen. En natuurlijk mijn man en huishouding.
Maar goed, dat zal ook wel loslopen.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 12:43

Hallo allemaal,

Sorry ik ben al wel een paar keer op bokt geweest maar heb nooit gezien dat hier een reactie op is gekomen. Ik krijg ook nooit een mail ervan!

Maar goed, het is aankomende vrijdag al weer drie weken geleden dat ik mijn enkel operatief heb laten vastzetten!
De operatie is super gegaan, ik was helemaal niet bang en ben onder algehele narcose gegaan. Dit vind ik zelf het fijnste om maar niks te horen!
Na mn operatie ben ik nog wel heel lang op de verkoever kamer gebleven omdat mijn pols veel te hoog was. Maar aangezien ze dit niet naar beneden kregen ben ik uiteindelijk toch naar de kamer terug gegaan om daar verder wakker te worden.
De operatie is tot op heden gelukt, er moet nu natuurlijk van binnen het een en ander aan elkaar gaan groeien. En als dat gelukt is kunnen we pas zeggen of de operatie geslaagt is.
Je hoeft niet bang te zijn voor de pijn, tenminste ik heb het niet ervaren als een pijnlijke operatie. Toen ik thuis kwam heb ik verder ook niks geen extra pijnstilling meer genomen die ik in het ziekenhuis wel kreeg.

Ik heb natuurlijk al twee protheses in mn beide knieen dus ik ben wel het een en ander gewent ondertussen. Maar ik moet zeggen dat ik helemaal niet ziek geweest ben van deze operatie. Toen ik thuis kwam voelde ik mij dan ook gewoon 100% goed!
Ik slaap wel al drie weken beneden. Ik mag namelijk geen trap lopen omdat het risico te hoog is om te vallen.
Ik ben wel afgelopen zondag een keertje naar boven gegaan om eens me eigen goed te wassen, ik was me al die tijd al aan de kraan beneden. Dus dat was erg prettig om weer eens onder de douche te zitten. Tenminste ik heb een badplank en daar ben ik op gaan zitten en zo kon ik lekker even onder de warme kraan zitten en mn been hing gewoon lekker buitenboord Haha!

Het niks doen ben ik ondertussen wel heel erg zat. De rest van mijn lichaam vind het nou ook niet bepaald prettig meer Huilen Mn knie van de linkerkant is als laatste geopereerd. Dit is 28 april gebeurt en is natuurlijk nog steeds niet 100% genezen. Dit is pas na een jaar helemaal goed. En mn knie vind het niet prettig meer dat ik constand met mn hele gewicht erop sta. Ook mn schouders gaan pijn doen van het lopen met krukken dus dat is ook niet fijn, en gister zei ik nog tegen de tijd dat ik zonder krukken kan en mag lopen kan ik opgenomen worden voor een polsprothese Clown want ook die begint te zeuren

Ik zit in het radboud ziekenhuis, en word geopereerd door dokter de waal-malenfijt. Hele aardige man! Er word daar ook rekening gehouden met wat jij wilt. In het ziekenhuis in Leiden zeiden ze gewoon wat hun wilde doen, en hier vragen ze aan jou wat je wilt een hele verbetering dus!

Helaas ben ik twee keer gevallen al in drie weken tijd. Mijn andere enkel zit in een walker dus ik ben eigenlijk gewent aan een gipsen been want het idee is het zelfde. En die walker loopt bol aan de onderkant. Vandaar dat ik mijn evenwicht niet zo goed kan houden.
Maar dat was niet de rede dat ik viel, de eerste keer zakte mijn kruk een eind de grond in waardoor ik mij opving met mijn geopereerde voet. En gister gleed mijn kruk weg in huis omdat de onderkant vochtig was van de kruk. Ik liep al heel voorzichtig omdat ik mn rolstoel binnen had staan en van de auto een klein stukje naar de huiskamer moest lopen, en toen viel ik weer op die voet. Heb wel even zitten huilen hoor, het deed zeer en ik mag gewoon niet op die voet staan!!! Ik deed nog zo voorzichtig en toch val ik Huilen
Nu zit ik alleen nog in mn rolstoel heb vandaag niet veel gelopen nog! Probeer vandaag dan ook een keertje rustig aan te doen! Zodat mn pols en schouders even rust hebben.

Nou ja dit was het verhaal tot nu toe Haha!

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 18:56

Nou dat klinkt inderdaad erg pijnlijk Nancyimka! Balen dat je gevallen was. Maar begrijp ik nou dat je je voet al wel mag belasten? Dat was bij mij namelijk niet zo dus zat ik veel in de rolstoel. Wel zo veilig Knipoog Wees echt voorzichtig he, ook al denk je: 'het is maar een klein stukje, dat lukt wel', doe het voor de zekerheid nou maar met rolstoel. Je kan er een hoop extra ellende mee voorkomen.
Waarom hebben ze eigenlijk eerst de enkel geopereerd aan de kant waar de knie het best genezen is? Ik hoop voor je dat je knie en alle andere gewrichten natuurlijk het aankunnen. Als je schouders zeer gaan doen van het kruklopen, kan het zijn dat ze te hoog ingesteld staan.
Ik had eigenlijk niet door dat je knieprotheses had, dat is toch wel andere koek. Dan is die arthodese een stuk minder ingrijpend.

Douchen met een gipsen onderbeen kan trouwens ook, bij de thuiszorgwinkel heb ik destijds een speciale ' zak' gekocht waar je je been in kunt doen en aan de bovenkant sluit je dat af met een rekbare rubber band. Alleen heb ik ondervonden dat je er niet mee in bad kunt Vork
Wat betreft de pijn: ik ben destijds ook in het Radboud geopereerd, maar kreeg de eerste dagen erna een morfinepomp. En die had ik echt wel nodig... Na een dag of 3 raakte mijn alleen ontstoken van de naald van het infuus en moest ik los van de pomp. Kreeg toen wel morfine in tabletvorm. Na een week mocht ik naar huis en had ik ook geen morfine meer nodig. Thuis heb ik het op paracetamol en brofen kunnen uithouden.

Romeorowan: Dat is inderdaad een flink huishouden! Wel gewaagd hoor, vertrouwen hebben in een man in de huishouding Knipoog Gaan ze bij jou alle ingrepen in een keer uitvoeren? Zou wel mooi zijn als dat kan, hoef je maar twee keer onder het mes.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 23:16

Hoi,

Ze hebben de rechter enkel als eerste gedaan omdat deze mij altijd het meeste pijn gedaan heeft. Ik weet niet beter als dat mijn rechterkant het meeste pijn deed. Ik heb dan ook zelf gevraagt of deze als eerste mocht.
Dit ook omdat ik niet zo veel last meer had op het moment dat ik mij liet opereren, dus de meeste kans op eventueele pijn als het terug zou komen was rechts. Vandaar die kant!
Mijn linker enkel is er wel het slechtste aan toe op de foto, maar foto;s zeggen dus ook niet alles

Ik denk dat als ze eerst mijn linker enkel geopereerd hadden dat ik dan net zo veel pijn had gehad aan mijn rechterknie als dat ik nu aan de linkerkant heb. Ze moeten al mijn gewicht nu opzich nemen terwijl het normaal verdeeld word. Ook moet ik als ik naar de wc ga draaien op dit been en dat doet ook telkens meer pijn!

Ik doe alles zo veel mogenlijk in de rolstoel ik heb zelf twee rolstoelen thuis en een scootmobiel waar ik dan weer in naar buiten ga.
Ik mag mijn enkel nog niet belasten hoor, nee was het maar zo'n feest. Dit vind ik nog het ergste van de hele operatie! Dat ik zes weken niks mag doen! Maar ja zo langzaam aan komt het best wel weer goed! Ik wist waar ik aan begon, en ik wist ook van te voren dat het zes rot weken werden.. Maar we doen het voor het goeie doel! Haha!

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:57

Oh vandaar dat ze eerst rechts hebben gedaan. Tja en het voorddel van onbelast gips is wel dat je straks zelfs al blij bent met loopgips. En achteraf gezien vallen deze zes weken ook nog wel mee.
Misschien is het voor jou ook een optie om alvast met een fysiotherapeut te bekijken of je tijdens de gips-periode al wat spieren kunt gaan oefenen? Anders kom je na 12 weken uit het gips en moet je been het opeens allemaal zelf doen, terwijl je spieren hartstikke slap zijn geworden. Geeft je ook gelijk het idee dat je niet aan het niks-doen bent, dat vond ik zelf erg fijn.

Succes nog met de laatste drie weken rotgips, je bent al (bijna) op de helft!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:43

Hoi,
Nancyimka: Fijn dat de operatie goed is gegaan en dat je niet veel pijn hebt, maar wel balen dat je bent gevallen. Het is allemaal nog zo kwetsbaar.
Het is bij mij net zo als bij jou: mijn linkerenkel ziet er veel slechter uit dan mijn rechter, maar ik heb van rechts veel meer last. De linkerenkel staat eerst op papier, maar ik zit er strak over te denken om te bellen of ze niet eerst rechts kunnen doen. Aan de andere kant staat de 2de enkel op papier voor 4 maanden na de eerste.

Ik heb na mijn eerste enkeloperatie (ook links in 1996) ook een hele tijd met een walker gelopen. Ik vond het geweldig, niet meer steeds zwikken en zo. Ik had het geval dat ik de wereld uit kon lopen.

Ik kan me zo voorstellen dat je het niks doen zat bent, maar het allermoeilijkst voor mij is toch het uit handen geven van de zorg voor de beesten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:57

Ik heb wel geen vastgezette enkel maar rijdt sinds maart met een spalk om mijn enkel op zijn plaats te houden. het is een nog al aparte manier van rijden merk ik. De hulpen gaan niet zoals ik wil en lichtrijden kost meer moeite.

het gaat wel maar is even anders rijden dan gewend en de beugels moeten op een andere maat.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 20:44

Hey,

Ik ben vandaag bij de huisarts geweest en die zei dat ik mij niet heel druk moest maken om het vallen. dat is gebeurt en aangezien ik er verder geen pijn aan heb moet ik er maar vanuit gaan dat het niks ernstigs is. En ze kunnen er nu toch niks aan doen omdat stel dat het fout zit alles toch eerst moet gaan genezen voor ze weer kunnen opereren.

Ik kan wel naar een fysio gaan maar ik denk zelf dat het niet zo veel nut heeft op dit moment. Want eigenlijkweet ik niet beter als dat ik in het gips zit. Ik loop namelijk al vanaf oktober vorig jaar in/op walkers. Dat geeft het zelfde idee als gips alleen kunnen ze om en af. Dus ik heb zoiezo weinig spierkracht in mn been zitten. En fietsen op de home trainer mag nog niet dus.

Ik ben nu voorlopig wel even klaar met operaties. God wat vind ik deze zes weken verschrikkelijk, het is ook net of de dagen niet voorbij gaan. En ik heb telkens zo'n zin om mn paardje op te zadelen en te gaan rijden ermee.... Maar goed nog 22 dagen...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:21

Hallo,

Ik heb de oproep voor de operatie eindelijk binnen: 5 december. Ze zullen wel niemand anders kunnen krijgen op die dag denk ik. Maakt mij niks uit, ik ben er helemaal klaar voor. Ik heb momenteel ontzettend veel last van vooral mijn rechterenkel en die gaan ze dan ook eerst doen.
NancyImka: hoe gaat het nu met jou?

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 11:02

Hoi,

Citaat:
NancyImka: hoe gaat het nu met jou?

Ten eerste sterkte voor morgen, maak je niet te druk want mijn ervaring is dat dat echt nergens voor nodig is. Ik heb het niet als een erg pijnlijke operatie ervaren!
Hoe het nu gaat, tja een beetje dubbel! Ik ben vorige week uit het gips gegaan, er is toen meteen een foto genomen en daarna doorgegaan naar de orthopeet. Het zag er netjes uit alleen zat het nog niet helemaal goed vast aan elkaar dus ik moet nu nog zes weken in een walker lopen. Dat is een soort spalk!

Ik heb verder aan de geopereerde gewrichtjes geen pijn (meer) maar mijn bovenste spronggewricht doet des te meer pijn! Toen ik nog in het gips zat zat het naar mijn idee in ieder geval een stuk prettiger. Mijn fysio had mij hier al voor gewaarschuwd dat zodra ik uit het gips zou komen ik meer pijn zou krijgen een week of 12. Maar goed ik heb dus wel een dubbel gevoel erbij. Ik ben erg boos dat ik nu nog steeds zo veel pijn heb. Die 6 weken niet belasten was zo zwaar voor mij. Zeker omdat ik vroeger echt alles zelf kon doen met mn paardje en ik nu alleen nog maar toe kan kijken!
Ook nu kan ik nog lang niet zelf voor mn paardje zorgen. En dat doet nog wel veel pijn. Mn vriendin zegt dat ik te snel wil en misschien is dat ook wel zo. Het is nu ongeveer 12 weken geleden de operatie dus je kan ook nog niet veel verwachten ook niet omdat ik nog steeds geen stap zonder spalk gezet heb!

Maar al met al heb ik geen spijt van mn keuze om door te gaan met operatie's. Ik heb wel gezegt dat ik nu voorlopig even stop... Maar als ik dan wel eens van de paardjes af kom en ik heb weer zoveel pijn schiet er wel eens door mijn hoofd van zal ik toch door gaan ik ben nu nog steeds niks wijzer geworden... Maar ja voorlopig moet eerst dit maar eens goed genezen...

Ik weet niet of jij ook van meerdere gewrichten in je voet/enkel last hebt? Mijn voorvoet was een zooitje en mn onderste spronggewricht ook. Maar mijn bovenste spronggewricht is ook kapot vandaar dat ik nu nog steeds pijn heb...

Sterkte morgen! En hoop snel van je te horen (ook al was mijn reactie niet zo vlot Bloos ) En naar mijn idee als ik in jou situatie was had ik geen mooier sinterklaas kado kunnen krijgen! Ik hoopte zelfs vorig jaar dat ik rond de kerst geopereerd kon worden omdat ik mijzelf wijs had gemaakt dat niemand rond de kerst een nieuwe knie wilde hebben gezien de aankomende feestdagen Haha!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:31

Nancyimka: Bedankt voor je berichtje.
Ik ben zondag alweer thuis gekomen en het gaat erg goed. Ik heb eigenlijk geen pijn en ook niet gehad.
Wel heb ik, net als jij, veel moeite met het loslaten van de dingen. Ik bedoel hiermee dat anderen mijn paarden doen (en dat doen ze heel erg goed) maar ik zou het zo graag zelf doen. Als het allemaal voorspoedig verloopt krijg ik na 7 januari loopgips en dan kan ik weer wat met ze doen.

Ik zou (nog) niet weten hoe de rest van de voet er van binnen uit ziet. 'k Denk wel goed. Bij mij is de achillespees ook verlengd, middenvoetsbeentje grote teen gelift en de teenspieren doorgenomen.
22 december heb ik gipswissel en dan kan ik het eens even goed bekijken.

sanne_

Re: Wie rijdt er paard met een vastgezet onderste spronggewr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:51

Wat fijn dat je nauwelijks pijn hebt! En ja, het toevertrouwen van allerlei zaken aan anderen is moeilijk. Zeker als je het juist zo graag zelf zou doen. Alle controle ben je dan ineens kwijt, niet alleen over je eigen lichaam, maar ook over je bezigheden. Als je er zo'n last van hebt, kun je eens op zoek gaan wat voor 'stress-management' je een beetje rust geeft. Want al die extra spanningen zijn helemaal niet bevorderlijk voor je herstel.

Waarom zijn eigenlijk je middenvoetsbeentje en teenspieren ook onder handen genomen? Verzakte voetstand?
Ik heb naast een kromme enkel ook kromme tenen Clown . Die wil ik misschien nog eens recht laten zetten, maar dan moeten 8 tenen gebroken worden en dat vind ik niet zo'n prettig vooruitzicht. Achillespees

Je bent trouwens wel erg snel ontslagen uit het ziekenhuis! Had je dat ook gedacht? Wel fijn om lekker thuis te zijn. Thuis op bed liggen is toch anders dan in het ziekenhuis. Kun je tenminste nog een oogje in het zeil houden Knipoog