[WN] Een overstap maken?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Een overstap maken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 15:56

Ik wil dus een overstap maken naar western.. Geen idee waar ik moet beginnen? Maargoed, hier eerst het verhaal :
Ik heb een 15 jarige pony, die western ingereden is. Daarna is ze doorverkocht, en recreatief en een klein beetje dressuur gericht gereden. Nu heb ik haar gekocht, en ben al een paar maandjes bezig met dressuren, dit wil ze echter niet oppakken, en vind dit totaal niet leuk.
Nou spring ik ook wel eens met haar, en dat vind ze prachtig.
Nou wil ik dus graag western met haar gaan rijden, omdat ze dit erg leuk lijkt te vinden, en omdat ze zo ingereden is.
Ikzelf vind dressuur ook niet zo heel erg leuk.
Maar nu wil ik eerst even, voordat ik alles in westernstijl aanschaf, aankijken hoe ze dit oppakt.

Mijn vraag dus, hoe maak ik nou het beste deze overstap? waar kan ik het beste mee beginnen?
Ze kent dus al wat western enzo, maar dit is al erg lang geleden. Hoe kan ik dit bv. weer een beetje met haar oppakken?

Ikzelf ben niet zo heel erg bekent in de western enzo, ik ken wel wat, maar lang niet alles.. dus ook mijn vraag of jullie wat grondwerk oefeningen kunnen beschrijven die ik met haar kan doen?

(Ik wil nog niet meteen les met haar nemen, ik wil eerst kijken hoe ze het oppakt!)

Oja : Ik rijd wél bitloos!

Ik heb gezocht naar een soortgelijk topic, maar kan er geen vinden die echt hetzelfde is.. zowel dan hoor ik het wel.

kejen

Re: Een overstap maken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:04

Ik denk dat je beter les kunt nemen. (proefles of wat dan ook)
En zo kan je zien of jij het wat vind en of je paard het nog kan..
Waarom wil je nog geen les eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:06

Hoe wil je het leren cq oppakken zonder les?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 16:09

nielsd schreef:
Hoe wil je het leren cq oppakken zonder les?

Ik wil eerst met een paar basis oefeningen kijken hoe ze het vind, dan ga ik les nemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:11

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 16:14

Miss_Montana schreef:
Mss staan er wat tips in 1 van deze topics?
[WN-AM] overstap naar western
[WN-AM] overstap western rijden
[WN-AM] Westernlessen, wel of niet met mijn paard doen?
[WN-AM] overstap naar western .
[WN-AM] Ik wil western rijden!

En (proef)les is toch echt wel het belangrijkste. Hoeft niet met je eigen paard maar kan ook bij een manege op een lespaard Knipoog

Het probleem is ook een beetje, dat ik nergens iemand in mijn buurt kan vinden, die een (betaalbare) les aan huis wil geven..
Maar bedankt voor de links!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:21

Dan kan je toch ook naar een stal/manege toe gaan zonder paard? Het gaat er in eerste instantie om dat jij de hulpen, oefeningen, houding etc kent. Als je dan wat lesjes hebt gehad kan je kijken of het bij jou en jouw paard past. En je moet het natuurlijk leuk vinden, voor hetzelfde geld valt western hartstikke tegen Clown Want het is niet zomaar de teugels losgooien (zeker in het begin heb je je teugels gewoon op maat) en hobbelen maar. Evt kan je dan de hulpen thuis stukje bij beetje op je paard toepassen om het aan te leren en dan aan wat oefeningen te beginnen. Hoewel, ik weet niet welke tak je wil beoefenen, maar spinnen etc moet je echt begeleiding bij krijgen mocht je dat met je eigen paard willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:22

Zonder les overstappen cq kijken of je paard het leuk lijkt, klinkt me in de oren als een schriftelijke cursus lezen gaan volgen.
Waarom niet gewoon een paar proeflessen oid? Je zit er niet meteen aan vast ofzo...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:20

[quote="Sonja"]Zonder les overstappen cq kijken of je paard het leuk lijkt, klinkt me in de oren als een schriftelijke cursus lezen gaan volgen.
[quote]

Haha! , hele goeie.
Maar inderdaad, welke basis wil je dan mee beginnen, als je zelf geen basis (in het westernrijden ) hebt. Daar zal je toch echt les bij nodig hebben!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:17

Als je wil testen of western rijden bij je pony past kan je misschien een ervaren western ruiter enkele keren op je pony laten rijden, hij of zij kan je dan een idee geven over zijn mogelijkheden en je eventueel adviseren hoe je verder moet. Als je in de western richting verder wil gaan zoek dan een trainer - trainster waar het mee klikt, heb geen schrik om bij verschillende trainers een proefles te gaan volgen. Veel succes met de zoektocht.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:11

Ik kan net als de rest je gedachte gang niet volgen. Jij weet niks van westernrijden en je wil voor je les gaat nemen kijken hoe je paard het op pakt????? Die "schrijftelijke cursus lezen" is dan inderdaad een erg goed vergelijk met wat jij van plan bent. De volgorde is echt eerst jij les, dan kijken wat je van origine western gereden paardje nog weet, met zijn tweeen les gaan nemen en kijken of het jullie alle twee goed bevalt.

Je zit in elk geval op zich niet zo enorm ver van twee grote western stallen vandaan. De ene is Burgmeijer Quarterhorses (Vorstenbosch) de andere is wendy v Osch Preformance horses (Venhorst). Die laatste is voor jou denk ik het meest geschikt. Wendy geeft leuk les en je hoeft niet persee met je eigen paard er heen ze heeft altijd wel wat fijne paarden staan om een proefles te nemen.

Succes!