[WN] Kunnen jullie mij wat meer info over Pleasure geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pirelli_girl

Kunnen jullie mij wat meer info over Pleasure geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 13:17

Hey,

misschien een domme vraag, maar ik ben niet heel erg thuis in western en nou las ik laatst iets over pleasure.
Ik heb wel een idee wat het is, maar kan iemand mij even wat western les geven? Knipoog

Bedankt!

MarcR

Re: Kunnen jullie mij wat meer info over Pleasure geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:31

Kijk eens in de Wiki of op de website van "de quarter" onder disciplines.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:44

Pleasure is een tak van de westernsport waarin je met meerdere mensen in een bak moet rijden. Je moet ultradeftig op je paard zitten en paard en ruiter moeten harmonie uitstralen. Alsof niets in de wereld ze kan storen, het paard is gehoorzaam en loopt lekker ontspannen. Kortom, ze hebben plezier/pleasure en dat moet het duo uitstralen Lachen

Citaat:
Western Pleasure is een van de meest populaire onderdelen voor de deelnemers, hoewel het voor het publiek wat minder spectaculair is. Een combinatie laat zien wat de kwaliteiten van een western paard zijn : rustig gedrag en toch directe reacties op hulpen van de ruiter. Door de jury worden de overgangen stap (walk), draf (jog of trot) en galop (lope) beoordeeld en de houding van ruiter en paard.

De deelnemers komen gezamenlijk in de arena en moeten aan de wand blijven of op de binnenhoefslag. Je mag geen cirkels rijden of de arena oversteken. De drie verschillende gangen worden getoond op zowel de linker- als de rechter-hand. De jury kan ook een uitgestrekte gang vragen. Als de jury twijfelt tussen de hoogst geplaatsten kan deze ook de gang achterwaarts vragen van de betreffende deelnemers.
De ruiter blijft in het zadel, tenzij de jury het hoofdstel en zadel wil controleren. Combinaties worden gestraft voor een te hoge snelheid, verkeerde gang op het gevraagde moment, verzet van het paard, te diepe of te hoge halshouding van het paard of break of gait (uit de betreffende gang vallen). Het paard moet aan een losse teugel gereden worden, zonder overmatige of storende correcties van de ruiter.

pirelli_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 15:03

bedankt! hier heb ik wat aan Lachen
mag een slotje op, vraag is beantwoord!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 08:30

Overigens is het tegenwoordig verplicht om een gestrekte gang te vragen (extended jog) en achterwaarts wordt ook altijd gevraagd.

Er kan gevraagd worden in zowel walk als jog de arena binnen te komen. Overigens moet je wel beide kanten op, halverwege ergens wordt gevraagd om een reverse te maken (rechts of links omkeren). Jury's kunnen ook vragen om halt te houden en vervolgens van hand te wisselen, dan zul je een draai om de achterhand moeten maken.

Losse teugel is geen must, maar wordt wel gewaardeerd.

En wat iedereen mee moet nemen in een wedstrijd: houd afstand van anderen!!!

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:04

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:40

XoNo schreef:
Losse teugel is geen must, maar wordt wel gewaardeerd.

Met een kleine kanttekening,een losse teugel wordt in principe bestraft.Alleen als blijkt dat het paard aan de losse teugel kan lopen wordt het beloond. (althans bij de NSBA)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:04

Ok, dat wist ik niet Lachen Vind ik wel een goede regel!

pirelli_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 20:04

Thank you thank you! Lachen