[WN] Meedoen aan trail wedstrijd? (Beginner)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

floortje82

Meedoen aan trail wedstrijd? (Beginner)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 12:56

Hoi Allemaal, Nu wil ik eigenlijk wel, na een jaar westernlessen te hebben gevolgd, meedoen aan een trailwedstrijd. Niet nu gelijk, want *schijt 7 kleuren van de zenuwen* Bloos . Wil nog wel even de tijd hebben om me voor te bereiden, kleding en dergelijke in te kopen... Maar hebben jullie tips en goede adviezen voor mij?

M'n paard is op vreemd terrein ook niet de dapperste en zal, als ze haar ponyvriendin niet bij zich heeft, alleen maar aan het hinnniken zijn... Nagelbijten / Gniffelen

hoop op wat goede tips.... Haha!

silvester

Re: Meedoen aan trail wedstrijd? (Beginner)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:34

Mischien is het voor jullie zelfvertrouwen veel beter om eerst eens aan een trailclinic mee te doen.
Dan kan je ook zien hoe je paard reageert op ander terrein en met andere trailhindernissen.
Ed Gosen geeft regelmatig clinic's.
[WN-EV] 20-07-2008, clinic Trail beginners, Ed Gosen

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:40

Kan je zeker ook trail clinics aanbevelen. Je paard komt dan meteen op 'vreemd' terrein, je komt allerlei soorten oefeningen tegen en je hebt nog niet de wedstrijdspanning.

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 14:10

oh geweldig! Welke kun je aanbevelen? Zijn er bijvoorbeeld ook clinics waar je met én zonder paard terecht kunt?

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:14

Bel eens met Ed.
Ik heb daar ook wel eens mensen op lespaarden mee zien doen.

Maar als je met een lespaard mee gaat rijden, dan weet je nog steeds niet hoe jouw paardje gaat reageren op een andere locatie en met andere hindernissen.

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 15:03

Nee, dat klopt. Wil het liefste natuurlijk met paard, maar heb 'nog' geen trailerbewijs dus ben nog wat afhankelijk van andere mensen. Ga mijn aanhangbewijs wel asap halen dus dat scheelt weer. En het kan nooit kwaad om mezelf ook wat oefening te geven Haha! (heb het ook wel nodig vrees ik Bloos )

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:20

ik ga ook rijden 20 juli bij ed. heb er 1 juni ook al gereden. is goed te doen met de trailer. mijn paardje is ook een lekkere streskip maar liep daar ook rustig. het is dat het niet op de route ligt anders had je wel mee kunnen rijden denk, maar het is zonder trailer al een half uur omrijden. heb op de routeplanner net even stikem gekeken.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:56

tip voor de wedstrijden, neem tijdens je trail proef ook de rust. Ga niet gehaast je oefeningen doen, daardoor wordt jij en je paard drukker en dat is natuurlijk niet de bedoeling!
Veel succes!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 00:04

Zo wie zo moet er rust in een trail parcour zitten, met racen en druk doenerij berijk je niks

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 00:11

Hou er rekening mee dat je dingen tegenkomt zoals een hek of een brug, en dat moet je thuis oefenen. Je paard in de wedstrijdring confronteren in de met dergelijke obstakels is niet eerlijk voor hem. Iedere wedstrijd die hij rijdt moet een positieve ervaring voor hem worden. Sowieso krijg je op een wedstrijd maar 80% van alles wat je thuis voor elkaar krijgt. En als je het in die wedstrijd verkeert aanpakt en je paard met dingen te maken krijgt die echt helemaal fout gaan, kan hij daar een behoorlijk trauma aan overhouden.

Dus zomaar lukraak aan een trail onderdeel meedoen zou ik niet doen. Daar is wel degelijk voorbereiding voor nodig, en dat kost tijd. De wedstrijdoutfit heb je snel genoeg bij elkaar. Je paard op niveau krijgen duurt langer.

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 08:46

Thanx voor alle tips en adviezen!!! Echt super!

@ callychanel, dank je voor je aanbieding om mee te rijden, jammer dat het zo'n end om ligt Haha!

We hebben op stal al vrij vaak geoefend met een trail parcourtje, dat zit wel goed. Ze doet dat uitstekend. Maar ja de vraag is of het ook op vreemd terrein zonder haar pony vriendin ook gaat, die zijn nogal close met elkaar.

Vorig jaar op de keuring geweest in Hoenderloo. Ze waren nog geen 30 meter van elkaar verwijderd en ze heeft de hele tijd staan gillen.... Dat is niet echt rustig je ding doen. Maar goed, denk dat het een goed idee is om eerst rustig wat clinics te gaan volgen. Dan kan ik ook oefenen met zenuwprikkels Haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:12

Ja het hek thuis oefenen is echt super, moet je er wel een hebben natuurlijk.
Ik heb er zelf een gemaakt van pvc buis

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 09:18

ja ook een idee, van pvc buis... Wij doen het met twee staanders en een dik touw. Werkt ook wel prima. Bruggetje bv hebben we iets verderop, buiten de stal, als we buiten gaan rijden moeten we eroverheen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:34

Dat doe ik inderdaad ook wel eens met een touw, of een longeerlijn als ik geen andere touw kan vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:51

Jan en Brigitta organiseerden vroeger hartstikke leuke oefenwedstrijden in Lisse, bij de Sunflower Appaloosa Ranch. Ik weet niet of ze dat nog steeds doen, maar dat zou anders een ideale kans voor je zijn om eens in heel gezellige en relaxte omgeving met goede begeleiding een oefenwedstrijd te rijden.
Brigitta zit hier ook wel op Bokt.

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 13:09

Dat is wel lekker dichtbij, lisse... Heb even stiekem in je profiel gekeken, wat een super westernfjord!!! Hoe doet ze het in een wedstrijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:21

Meerdere keren allround kampioen geweest in de amateurs en een zilveren plak in westernriding op het NK in 2006 Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:21

Citaat:
Vorig jaar op de keuring geweest in Hoenderloo. Ze waren nog geen 30 meter van elkaar verwijderd en ze heeft de hele tijd staan gillen.... Dat is niet echt rustig je ding doen

weet je dat het vaak beter gaat als ze elkaar helemaal niet zien/horen, als ze samen op pad gaan en je haalt ze dan op vreemde locatie uit elkaar dan willen ze graag bijelkaar zijn.
Ga je echter helemaal zonder die ponyvriendin op stap dan zijn ze meestal veel rustiger. Een clinic zou een mooie gelegenheid zijn om dat eens uit te proberen.

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 08:37

@sonja, aaaah wat geweldig!!! Wil wel graag weten wanneer je weer een wedstrijd heb, kom ik kijken. Echt leuk!

@ Cissy; ja dat is wel een logische verklaring indd. Alleen ze is zo moeilijk met trailerladen in haar eentje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:38

Dan ben je 2 jaar te laat, het NK is Mileen d'r wedstrijdafscheid geweest Haha! Mijn dikke vlekkenpony mag de honneurs nu waarnemen Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:45

trailerladen is ook gewoon te trainen hoor Lachen
anders kom je nooit ergens zonder die andere pony

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 18:16

ja, hoe pak je dat aan? Via parelli methode? Heb er geen ervaring mee... Straks doe ik het verkeerd. Ik zal wel even bij mij op stal vragen of er iemand is die hier wat meer sjoege van heeft. Maar bedankt voor de tip cissy!

@ sonja; oh echt balen!!!!! Heb je nog foto's? zou ik wel tof vinden om te bekijken, hoe ze loopt enzo.