[SGW] Vlechtje voor zadel vast zetten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Vlechtje voor zadel vast zetten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 11:12

Ik heb even een vraag aan de fanatieke SGW-ers die het kunnen weten.

Wij hadden hier een discussie over het vastzetten van het tuig met een vlechtje in de manen.

dat het gebruikelijk is om het hoofdstel vast te zetten met het eerste vlechtje achter de oren...dat kennen we.

Maar is het waar dat SGW-ers ook het zadel vast zetten met het laatste vlechtje bij de schoft?
En zo ja...hoe dan?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Crosskip

Re: Vlechtje voor zadel vast zetten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:31

Hier heb ik nog nooit van gehoord!!

'k vraag me trouwens ook af wat het nut ervan zou kunnen zijn. Bloos
Het zadel kun je volgens mij niet echt vast zetten met een elastiekje... als het zadel niet goed ligt of gaat schuiven, dan houd een vlechtje er weinig meer aan denk ik!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:32

Daar heb je toch een borsttuig voor?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 11:51

Crosskip schreef:

Het zadel kun je volgens mij niet echt vast zetten met een elastiekje... als het zadel niet goed ligt of gaat schuiven, dan houd een vlechtje er weinig meer aan denk ik!

Ja...dat dacht ik dus ook. Maar degene die ik sprak was er vol van overtuigd. En ik weet er niet voldoende van om dit te ontkennen, noch te bevestigen. Vandaar mijn vraag.

Ik bedacht ook dat je hiervoor je voortuig of borsttuig evt. gecombineerd met martingaal hebt.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:57

Euhh.. prettig voor het paard ook.. ROFL
Nee, nog nooit gehoord. Heb je inderdaad een borsttuig voor. Hoofdstel wordt idd wel vast gemaakt aan een knotje, dit om te voorkomen dat als je er af schuift, je het hoofdstel niet mee neemt.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:51

polly2 schreef:
Crosskip schreef:

Ja...dat dacht ik dus ook. Maar degene die ik sprak was er vol van overtuigd. En ik weet er niet voldoende van om dit te ontkennen, noch te bevestigen. Vandaar mijn vraag.

Ik bedacht ook dat je hiervoor je voortuig of borsttuig evt. gecombineerd met martingaal hebt.

Misschien is het bij haar iets uit het verleden geweest idd met martingaal ?? met een borsttuig waar een martingaal vork aanzit hoef je helemaal niks vast te zetten. Heb er nooit eerder van gehoord maar kan me er met een enkele martingaal wel iets bij voorstellen alhoewel ik dat zowieso al gevaarlijk vind ivm vast hangen bij een val en zo.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:48

Dat zou wel kunnen bedenk ik me nu... Pling De martingaal vast zetten aan een vlechtje.

'Vroeger' had je veel martingaals met een riem om de hals, deze werden idd nog wel eens vastgezet aan een vlechtje om te voorkomen dat de riem naar voren schoof bij een valpartij.
Als de riem naar voren schuift in een val, dan is het voor het paard moeilijk om weer overeind te komen omdat hij zijn hals niet vrij kan bewegen....

Met het gebruik van een voortuig met martingaal kan dat niet.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 15:41

Dan komt daar de overtuiging van de persoon die ik sprak denk ik vandaan....

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:08

Dat klinkt een stuk logischer idd.. Lachen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:22

Dat van die martigaal klopt idd, vroeger vaak gezien Ja

Maar voorkomen dat een zadel schuift door het aan een knotje vast te maken, lijkt me vrij zinvol. Als het schuift, komt er toch aardig wat 'kracht' op te staan, daar houd een vlechtje niks aan. Daarnaast lijkt het me ook uiterst onprettig voor het paard. Het zou ook niet fijn zijn als de hele cross aan 1 pluk haar van ons getrokken wordt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:01

Lijkt me niet zo prettig voor een paard als het knotje uit zijn nek gerukt wordt. Dan kun je beter een borsttuigje gebruiken.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 15:00

Scum schreef:
Lijkt me niet zo prettig voor een paard als het knotje uit zijn nek gerukt wordt. Dan kun je beter een borsttuigje gebruiken.

Ik vond het idee ook erg absurd.
Maar de persoon die mij dit vertelde was helemaal overtuigd van haar gelijk.
En aangezien zij de opleiding in Deurne jaren geleden in de "militairistische" tijd heeft gedaan, dacht ik dat zij het wel beter zou weten dan ik.
Ik weet vrij weinig van SGW namelijk.
Maar goed...ik merk hier dat het dus toch zeer onwaarschijnlijk is en dat jullie het in ieder geval niet doen.