ik loop vast, kan iemand mij tips geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

ik loop vast, kan iemand mij tips geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 12:39

Dit seizoen zijn we klasse 2 gestart met Splash. Klasse 1 ging met gemak en hebben we 2 seizoenen gedaan. Nu loop ik tegen wat punten aan. Ik zal het zo duidelijk mogelijk proberen uit te schetsen. Ik denk dat ik ondertussen wel vaak heb vermeld dat Splash wel wat probleempjes heeft gehad want natuurlijk ook nog wel evt zou kunnen mee spelen ben ik bang.

in de klasse 1 heb ik gemerkt dat ik niet te veel moest door trainen want dan was ze leeg. Na een aantal wedstrijden, een stuk of 5 werd ze dof en kwam niet meer aan qua gewicht. Dat hebben we veranderd, voer aangepast, training aangepast. En het lijkt goed te gaan op dat punt. Het 2de seizoen hebben we niet heel veel gedaan maar wat we deden ging goed. Ze was toen hersteld van een peesblessure. Ze kreeg eigenlijk altijd een A in de klasse 1

Dit jaar Lijkt alles iets anders te gaan. Heb lekker getraind in de winter en best wat dressuurwerk om haar dressuurmatig wat te verbeteren en haar meer te laten ondertreden. Ook kreeg ze wat springwerk maar dat is niet hoog gewoon wat in outjes, dat soort werk.

De eerste wedstrijd ging goed, 49 km het was nat weer, veel regen. Een A bij de vorkeuring, Hf van 40 en ademhaling 16. Een B bij de vet gate met de bemerking atactisch (heb ik nog nooit te horen gekregen, neemt niet weg dat het niet zo is), heb met 8 minuten aangeboden en was hierbij een hf van 56. Darmgeluiden alles goed en ook de turgor. Toen was het net aan het regenen ademhaling was 16. Bij de finish kwam ik aan in een draf, moest 10 min aan de hand stappen om daar gemeten te worden en had daar 48. Bij de nakeuring was dit 40, met een ademhaling van 18 en aan A voor de locomotie door de zelfde vet nagekeken als de vet gate met de nadrukking dat ze aanzienlijk goed herstelde. Dit was in Vaassen.

De 2de wedstrijd was in Ommen en daar raakte ik vrijd snel een ijzer kwijt en lag er uit door een C. Verder waren haar waardes goed.

De derde wedstrijd was in banholt, 61 km net goed weer voor de parden. hartslag voorkeuring was 36, ademhaling 12 kreeg te horen dat ze een gespleten eerste harttoon hoorden maar dat was later al weer weg.
Vet gate na 8 minuten aangeboden was toen 60 en een ademhaling van 16. een B voor de locomotie ivm een lichte onregelmatigheid.
Bij de finish kwamen we in een draf binnen had daar 92. De nakeuring was de hf 54 niet geweldige darmgeluiden meer linksonder een hoogtonige borbor (als ik dat goed lees op de kaart), ademhaling 20. De locomotie was een drama want ze wilde niet draven. De draf dat ze deed was goed voor een B.

Dan nu de ginkelse heide 61.5 km. Werd wel benauwd en toch wel vrij warm. De voorkeuring was haar hf 44 (dat is dus hoog voor haar doen), ademhaling 16 iets verhoogde spiertonis en een A voor de locomotie.
De vet gate na 8 minuten aangeboden was toen 60 en de ademhaling was 20 iets weinig darmgeluiden en wilde me terug zien voor een re-exam. hier was het wel goed verbeterd. Een A voor de locomotie. nog steeds verhoogde spiertonis
De finish kwamen we stappen binnen anderhalve km van te voren al gestapt hf van 82 nakeuring 60, ademhaling 24 darmgeluiden nu wel meteen goed en de spiertonis was nu wel goed. Ook wilde ze nu wel draven bij de locomotie al was ze wel leeg en kreeg een B omdat ze wat slap was van achter.

Ik zal er nog even bij zetten wat de snelheden waren dat verduidelijkt het ook wel iets denk ik.

vaassen 15.019 km/pu
banholt 12.428 km/pu
ginkelse heide 11.251 km/pu

Nu was ze de laatste wedstrijd het minste ingevallen normaal valt ze behoorlijk in en met een week is ze weer aardig bij. Dat valt nu wel mee. Al vind ik haar persoonlijk iets tam. daarbij loopt ze wel gewoon weg bij me in de wei (doet ze geregeld) En op het erf maakt ze ook dollen.

Wat ik ook ervaar is dat ze als een gek van start gaat en niets of niemand houd haar tegen. Bij het trainen is ze braver. De laatste rit lag ik er ook af doordat ze ziet ingehouden wilde worden en gaat schrikken dan.

Het 2de rondje is ze dan eigenlijk al leeg voor we moeten beginnen. terwijl ik als ik een vet gate simuleer dat wel goed gaat. Ik vond haar wat inhoudend lopen de laatste keer maar kan ook komen dat ze volgens mij moest plassen maar het niet wilde doen tijdens het rijden heb meerdere keren haar geprobeerd te laten plassen maar tevergeefs.

Zou het ook kunnen dat haar hartslag hoger ligt als je niet op het juiste tempo rijd? daarmee bedoel ik dat ik het laatste rondje met iemand mee reed die in galop nét iets te langzaam voor splash was en de draf nét iets te hard, wat resulteerde in een draf galop draf galop sessie? Mijn gevoel zegt van wel maar het was wel veel hoger dan normaal vaker geprobeert te stappen maar ze bleef wat hoger dan normaal.

Ik heb het idee dat ik iets mis in onze training. Kan ze het gewoon toch niet aan. 14 augustis kom steffi van de laarse, ze moet zo wie zo weer iets recht gezet worden en laat haar door lichten. Is dit gewoon logisch te verklaren of doe ik gewoon iets verkeerd. Please zeg het me dan kan ik er iets aan doen.

Volgens de stalhouder is ze niet anders als anders en rend nog steeds de wei in.

Hoorde net dat ze vrijdag ipv van naar stal loopt nu naar de voerbak liep en dar wat brok plunderde, hoeveel is niet bekend.

Ze eet per dag
gras maar is een kale wei.
ruime hoeveelheid voordroog kuil net zo veel als ze op kan de volgende dag ligt er nog een restje.
halve schep musli sportsfit
2 volle scheppen energiegern mix dus de scheppen daarvan.
2,5 schep conditoner brok. (is langzaam verhoogd hiernaar toe omdat ze toch iets te mager werd Nu is ze wel goed).
2 voerscheppen lucerne

Ik hoop dat iemand hier iets mee kan en zou graag horen wat ik kan verbeteren.

groetjes pauline

wennie

Re: ik loop vast, kan iemand mij tips geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:56

Over je training kan ik weinig zeggen zonder je trainings schema Knipoog

Afgelopen zaterdag was het warm en drukkend weer, ik kan me voorstellen dat sommige paarden daar erg veel moeite mee hebben.

Als je weet dat je paard tijdens het tweede rondje echt moe is door te hard doordrammen in het eerste rondje lijkt het me noodzakelijk om daar een oplossing voor te bedenken. Heb je al andere optomingen geprobeerd?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 20:02

Over het algemeen train ik helemaal niet zwaar. zo nu en dan een rit van ongeveer 40 km op een rustig tempo, 10km/ pu

en verder is het vooral dressuur en om de week een keer in outjes, longeren doe ik vrij weinig en ook de snelle ritjes van ongeveer 15 km was ik even onbewust mee gestopt.

ze heeft al een zwaar bit in dus een ander bit lijkt me geen oplossing ik kan haar namelijk ook als ze braaf is gewoon bitloos rijden

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:23

Tja, en toch zul je er op een 1 of andere manier voor moeten zorgen dat jij het tempo blijft bepalen. Zeker als je merkt dat de afstand toch zwaar is voor het paard.

Bij trainen gaat het ook om de rust die je geeft, hoe je de zwaarte van de training op voert, op welke punten je je paard traint. Ik heb zelf veel gehad aan de curcus van tonkie en heb me naar aanleiding daarvan ook verder ingelezen (elementaire trainingsleer).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:21

Hoe vaak is 'zo nu en dan' een rit van 40 km?
40 km is voor een klasse 2 paard al bijna een wedstrijd afstand.

Ik vind het klinken alsof je je paard overvraagd hebt en niet voldoende tijd hebt gegeven om te herstellen (dit seizoen of voorgaande seizoenen) Opzich moet je paard het wel aan kunnen, maar dat kan hij blijkbaar niet (hele hoge hartslagwaardes)

Ik train nooit meer dan 20 km, meestal maar 15 km op een lekker tempo.
Zorg dat je paard aan het begin van het seizoen goed op conditie is, dan hoef je tijdens het seizoen nauwelijks nog te trainen, alleen bij te houden.
Zo heb ik voor de Fasna alleen maar één, hooguit twee keer in de week een rondje van 10 tot 15 km gemaakt op een rustig tempo.
Nou is Anouar wel een ander type paard als die van jou, maar 40 km in het seizoen vind ik veel, zeker als je daarnaast ook nog dressuur rijdt en af en toe springt.

Hoe lang geef je je paard om te herstellen na een wedstrijd en wat doe je dan?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 10:18

zo'n rit van 4o km was de laatste keer (we waren verdwaald) de bedoeling was 30. Na die periode krijgt ze een aantal dagen rust. In dit geval had ze 4 dagen rust gekregen.

Na een wedstrijd krijgt ze minimaal een week vrij.

Vrij is in mijn ogen weidegang, niets meer en niets minder

maiks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:34

Allereerst mijn complimenten dat je opmerkt dat het met je paardje minder lekker gaat en advies vraagt om het te verbeteren. Het signaleren is stap 1, er wat mee doen stap 2.

Een paar dingen vallen me op:
training: - krijgt ze ook wel eens een weidegang rustperiode van b.v. een paar weken en/of een paar maanden (b.v. winter) waarin helemaal niks of echt alleen lekker recreatief, onderhoudend een paar keer per week gewerkt wordt?
- Hou je een logboek bij waardoor je terug kunt kijken hoeveel je traint en hoe ze daarop reageert?

- Tijdens de wedstrijd: hard laten lopen in het eerste rondje is inderdaad heel onverstandig en niet nodig. Als je haar niet kan houden start dan pas 5 of 10 minuten later achter de groep aan b.v. Ook het niet in eigen tempo (tussen draf en galop zoals je omschrijft) laten lopen is inderdaad heel vermoeiend en belet haar om in het ritme te komen. Niet doen dus, alleen samen rijden met iemand met ongeveer hetzelfde tempo en anders gewoon wachten tot ze uit zicht zijn en zelf verder rijden; oefenen totdat je je eigen wedstrijd kan rijden en pas als je dat kunt ga je kijken naar je plaats in het klassement. (ook verhelderend; ga zelf hardlopen en ervaar het verschil tussen hard van start gaan en achter iemand aan die je net niet kan bijhouden of in je eigen rustige tempo in een steady-state komen)

Voer: 5 schep krachtvoer (3,5 a 4 kg?) vind ik persoonlijk erg veel voor een endurancepaardje van rond de 500 kg, eet ze dat echt allemaal vlot op? Mijn ervaring is dat 0,5 tot 2 kg krachtvoer gemiddeld meer dan zat is. (evt een vitaminebrokje of aanvulling erbij bij erg weinig krachtvoer) Best kans dat de schrikkerigheid daar voor een deel vandaan komt. Het darmgestel van een paard is ingesteld op ruwvoer (wat is ruim ruwvoer; ze zou dan zonder gras gauw 8 tot 10 kg moeten eten b.v. weeg je de portie ruwvoer wel eens?) en de balans raakt zo zoek. Zelf heb ik bovendien de ervaring dat ze van steeds meer krachtvoer ook niet echt aankomen; van een goede wei gras, echt ruim en goed ruwvoer en olie toevoegen wel. Het is ook mentaal niet handig; een paard met veel stress is toch niet tegenaan te voeren/een hoog in het voer staand paard is weer sneller gestressd.

Locomotie: Lastig te beoordelen op papier. Sommige paarden zijn prima in orde maar nu eenmaal wat kort, lui, apart en/of slordig met voordraven en krijgen snel een B. Oefenen met voordraven in dat geval maar verder niks aan de hand als je dat weet van je paard. Als er echter een dalende lijn in zit of het wisselt steeds dan is het goed je af te vragen wat de oorzaak is en te proberen er wat aan te doen. Je geeft aan dat je dat ook doet. Wellicht is het dan verstandig even rust te geven, evt te behandelen, dressuren of wat nodig is en een wedstrijdpauze in te lassen totdat het ook weer echt in orde is. Je hebt een paard met een sterk gestel nodig voor de hogere klassen endurance, de grens ligt voor ieder paard anders. De kunst van endurance is om dit te verbeteren als het kan maar ook om die grens te kennen en binnen het kunnen en nog graag willen van je paard te blijven.

Mijn advies is dus even gas terugnemen en een stapje terug doen om je paardje zowel fysiek als mentaal even bij te laten komen. Dit is op lange termijn de beste basis om vooruit te komen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 14:46

ik moet zo weg maar even een snel antwoord hierop.

Splash is natuurlijk niet het typische endurance paard ze is een kwpn van 1,68 ze zal misschien net 600 kilo wegen dat dan wel.

Toen ze vrijwel niks aan brok kreeg was ze ook schrikkerig, zal in dit geval mogelijk ook aan het aard van het beestje liggen.

Verder krijgt ze in ieder geval na het seizoen 2 maanden weidegang eens zien hoe het haar dan vergaat. dat had ze vorig jaar niet gehad omdat ze net was hersteld van een peesblessuren en langzaam aan weer wat opgebouwd hadden. Om haar dan weer stil te zetten was me iets te gortig

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 10:24

we hebben besloten om een bloedje te tappen. Ze is na 2 dagen na de rit weer het vrouwtje dus wat is wijsheid wanneer we het kunnen doen. Een dag na de wedstrijd lijkt mij het beste dan zijn haar wardes denk ik lager en kan je precies zien wat er mist of teveel is. of zit ik verkeerd.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:44

Bloedonderzoek lijkt me niet verkeerd. Als je het echt goed wilt doen, zowel tappen direct na de wedstrijd als na de herstelperiode.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 10:12

dus een week later weer een.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:49

Chubby schreef:
Bloedonderzoek lijkt me niet verkeerd. Als je het echt goed wilt doen, zowel tappen direct na de wedstrijd als na de herstelperiode.

Bedoel je met direct na de wedstrijd de dag erna? Ik begreep altijd dat je dan vlak na de finish bloed moest afnemen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 07:27

Bloed na de wedstrijd zou direct na de finish moeten worden afgenomen en direct worden onderzocht, anders is er bijna niets meer te zien.
In de praktijk is dat natuurlijk heel erg lastig.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 14:49

mmm dan moet ik nog even kijke hoe ik dat ga aanpakken

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:25

Voor de slechte darmgeluiden kan je een dag van te voren al beginnen met geweekte bietenpulp geven, veel gras laten eten (de nacht ervoor in een paddock i.p.v stal). Ook het geven van electrolieten een dag van te voren vlak voor, tijdens en na de wedstrijd kan net er noet voor zorgen dat de pijp niet zo snel leeg is.

Inderdaad zorgen dat je minder snel start (ik weet het dat is gemakkeliker gezegd dan gedaan) maar ook dat moet je paardje maar leren. Start later of samen met iemand die ook rustig rijdt. Maak van te voren een tijdschema zodat je bij kan houden hoe hard je gaat. Ik geef dit ook mee aan mijn grooms die mij dan ook duidelijk laten weten als ik te hard ga (hebben we zo afgesproken).

Eten: bied van alles wat aan want dan eten ze precies niet wat ze thuis altijd verslinden. En vaak is het eten van de buurman het lekkerst, ik heb wel eens gewoon geruild met de buren..... Laat ze daar zoveel mogenlijk ruwvoer eten, gras, bietenpulp, appeltjes, wortels, enz.

Verder moet je kijken naar de leeftijd van je paard, wat heeft deze in het verleden al gedaan?
Hoeveel wedstrijden rij je per jaar? Hoeveel tijd zitten er tussen de wedstrijden?
Ik zou in de training eerst zorgend dat de duurtraining voor elkaar is, dus veel kilometers maken op een rustig tempo. Dat kan verdeelt worden over verschillende dagen in de week. Dat is de basis waaruit je verder op gaat bouwen. Als dit goed gaat (ook op wedstrijden (in rustig tempo) dan ga je aan de snelheid werken via interval trainingen.
Wat ik zelf ook heel belangrijk vindt is dat het leuk moet blijevn voor je paard. Dus als je merkt dat deze de traininge even niet zo interessent vindt even lekker wat anders doen (een keertje springen ofzo) en soms kan een paar dagen rust veel meer effect hebben dan de beste training.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:32

Als ik in je prifiel kijk valt mij op dat je in klasse II opeens een heel stuk harder bent gaan rijden. Aan de ene kant logisch natuurlijk maar voor je paard wel een grote overgang....en sneller en langere stukken.

Daarnaast zie ik staan dat je in Katwijk de 70 kilometer wilt gaan rijden. Ik moet zeggen dat ik Katwijk de zwaarte wedstrijd van allemaal vindt en in het verleden vooral het tweede rondje door Meyendel zo mul vindt dat ik (alhoewel het een thuiswedstrijd is) daar nooit klasse II of III gestart ben.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 13:34

ja katwijk heb ik ook eens treep door gezet en ga daar stoppen op de vet gate. is dan wel voldoende lijkt me dan.

Verder heb ik er wel wat aan wat je schrijft. de eerste wedstrijd is eigenlijk de enige die harder is gereden als normaal maar het regende ook en dat was super voor haar (iets minder voor mij) waardoor ze als een trein ging en ook makkelijk haar hartslag zakte.

Maar het vreemde is dat de ene wedstrijd zakt haar hartslag wel goed maar doen haar darmen iets moeilijker en de andere wedstrijd zijn haar darmen juist weer wel super wil haar hartslag lastiger zakken.

Met electrolyten weet ik nog niet zo veel en ben bang dat ik een fout ermee maak

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 11:42

vanavond wordt er bloed getrokken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:04

Elektrolyten zou ik idd mee oppassen. Ik ben er een keer flink de mist mee in gegaan. Tijdens de wedstrijd gegeven (op advies van iemand), paard stopte met drinken, met uitdroging als gevolg.

Ik geef ze nu wel, maar ben er heel voorzichtig mee. Ik geef ze de dag voor de wedstrijd en tijdens de wedstrijd pas als ik 100% zeker ben dat hij goed drinkt en goed blijft drinken. Ben ik daar niet zeker van dan krijgt hij ze niet.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 12:14

maar hoeveel moet je er van geven eigenlijk ik ben bang dat het teveel is. Ze drinkt vanaf de vet gate zo als het er nu naar uitziet.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:35

Elektrolyten;

4 dagen voor de wedstrijd mee beginnen a 30 gram per dag. Niet geven bij biks en/of muesli.
Maar dus in een spuit (met water) na 4 tot 8 uur na/voor het biks/muesli-rondje.

Avond en ochtend voor de wedstrijd geef ik ook nog altijd een spuit.
En ik geef een spuit in de vetgate NADAT ze gedronken heeft.

Is onlangs nog een topic over geweest op EF.
Electrolyten en suikers gaan "slecht" samen. De bedoeling is om een voorraadje zouten in de dikke darmen te kweken, die aangesproken kunnen worden tijdens de wedstrijd.

Een paard verliest verschrikkelijk veel zouten met het zweten.

BTW, mijn persoonlijke ervaring is dat met een juiste vochthuishouding het paard sneller herstelt. (haha, logisch he Knipoog )

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 17:09

dus alleen met een spuit geven en niet bij het water en bij het eten.

enne hoe weet ik dat ze het op dat moment nog nodig heeft tot nu toe gaf ik gewoon zout extra maar niet teveel. De turgor is nooit slecht geweest

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:11

Ik geef het de dag voor de wedstrijd wel gewoon door het voer.
Op wedstrijd wil hij geen krachtvoer eten, dus geef ik het in een spuit.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 14:39

Tot nu toe is er toch iets niet helemaal pluis met splash. Uit het mest onderzoek kwam niets. uit het bloed onderzoek wel. Daar waren bloed wormen gevonden en haar lever was daardoor aangetast. Verder was het wel in orde. Dit was een eenvoudige test. De volgende keer gaan we meer onderzoeken als ze weer iets fitter is met haar lichaam. Ook heeft ze last van haar hormonen waar ze ook iets voor krijgt. Tot die tijd dat de wordemen zijn opgelost mogen we rustig werk doen. wedstrijden tot de helft om te proberen uit te vinden of het verder door haar lichaam komt en dus verder moeten testen of dat ze het gewoon wat te spannend vind en een beetje aan het binnenvetten is. Daar hebben we ook wat voor gekregen om dat te tesen. Zouden we in KWB doen maar de vet gate is waarschijnlijk net te ver weg om haar verder niet te schaden dus ik moet nog even overleggen wat we gaan doen. Voer was zo goed.