[WN] Bitloos westernles??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cloud

Bitloos westernles??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 19:04

Hallo Allemaal,

Ik ben 2 weken geleden overgestapt op westernrijden met mijn tinker. Dit bevalt erg goed. Ik heb vrijdag mijn eerste les en heb er veel zin in!!!!!
Maar nu komt het, ik rij mijn paardje al 3 jaar bitloos. En de lesgeefster gaf aan in haar mails dat ze toch gaat adviseren om een bitje er in te hangen.
Nu is mijn vraag is het mogelijk om een paard bitloos te rijden in het westernrijden? Want ik wil mijn paardje het liefst bitoos houden. Zijn er meerdere mensen die western rijden en ook bitloos??
Ik heb geen wedstrijd ambities.

Groetjes Coby

DubbelFun

Re: Bitloos westernles??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:13

Ja hoor, je kunt met een side-pull rijden, maar kijk uit dat je er niet meer gaat 'zagen' want dan haal je al heel snel de neushuid open.
Verder heb je ook nog een bosal, maar dat stuurt wel even iets anders als een paard gewend is. Sommigen pakken het snel op, anderen vinden het niks.
De bosal is showlegal zolang je paard -6 is, een side-pull mag je niet mee starten en wordt gezien als een trainingshoofdstel.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:20

Ik zou niet weten waarom iemand jou gaat adviseren om er een bit in te hangen als je er nog nooit les hebt gehad...het is toch jouw paard, jouw manier van rijden... net zo goed als dat western niet afhangt van het zadel, word het ook niet ineens western met een western bit Haha! Ik zou lekker rijden op de manier waar jij je goed bij voelt.

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 19:28

Badankt voor jullie reacties.

Ik voelde me niet echt lekker met haar raad om een bitje er in te hangen!
Ik ga het zeker met haar over een site-pull of bosal. Ik rij nu met een touwhalster wat erg goed werkt met mijn paard. Hij reageerd super op een neck-rein.

Groetjes Coby

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:38

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 21:09

Bedankt Tinky12, voor je leuke links!! Lachen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:15

Cloud schreef:

Veel plezier hoor en graag gedaan...wat je met bit kan,kan zonder ook en ik ben geen fanatieke bitloos aanhanger hoor...rijd momenteel een met- en een zonder Knipoog
Als jij je paard liever zonder rijd moet je dat gewoon even overleggen met degene die je les gaat geven...mocht het zonder nu echt niet lukken kun je er altijd nog een inhangen...nietwaar Bloos .

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 21:39

Tinky12 schreef:
Cloud schreef:

Veel plezier hoor en graag gedaan...wat je met bit kan,kan zonder ook en ik ben geen fanatieke bitloos aanhanger hoor...rijd momenteel een met- en een zonder Knipoog
Als jij je paard liever zonder rijd moet je dat gewoon even overleggen met degene die je les gaat geven...mocht het zonder nu echt niet lukken kun je er altijd nog een inhangen...nietwaar Bloos .[/quote/]

Zo denk ik er ook over, eigelijk!!!!
Ik heb ook met bit gereden, maar hij luister bitloos beter. Ik heb het er gewoon uitgelaten en nooit meer ingedaan. Cool

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:53

DubbelDun schreef:
De bosal is showlegal zolang je paard -6 is, een side-pull mag je niet mee starten en wordt gezien als een trainingshoofdstel.

Met bosal mag je zowiezo starten in de l5 en de l4. Dus je moet gewoon niet heeel goed worden Knipoog

Ik rijd mijn paard ook op bosal, dit gaat hardstikke goed. Misschien als we nog eens zover komen dat ik op l3 ga rijden dan moet ik wel op bit, maar tot zolang blijf ik lekker op bosal rijden. Reed vroeg ook wel op touwhalster, maar ik vind dat je je hulpen toch iets duidelijker over kunt brengen op bosal, omdat je dan ook druk op de zijkanten hebt, terwijl je op touwhalster alleen maar op de bovenkant van de neus in kan werken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:18

TS had volgens mij geen wedstrijd ambities dus of het wel of niet toegestaan is maakt voor haar niet uit,ze wil volgens mij gewoon lekker mutsen met haar Tink Knipoog

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 10:16

Nee, mij maakt het niet uit!!! Ik rij alleen ringrijwedstrijden en dat mag gewoon bitloos Haha!
Maar ik ga zeker lekker mutsen met mijn tink Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:19

Cloud schreef:
Ik heb ook met bit gereden, maar hij luister bitloos beter. Ik heb het er gewoon uitgelaten en nooit meer ingedaan. Cool

De vraag is dan, ligt het feit dat hij bitloos beter reageert aan jouw of aan het paard? Lips are sealed

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 10:51

Cassidy schreef:
Cloud schreef:

De vraag is dan, ligt het feit dat hij bitloos beter reageert aan jouw of aan het paard? Lips are sealed

Ik denk dat het aan beide ligt!!! Ik rij alleen door de polder altijd met losse teugel.
Ik rij hem op mijn stem en zit, ik denk dat Mac nooit echt blij is geweest is met een bit in zijn mond Clown

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:54

De eerste vraag bij mij is: WAAROM wil zij er een bit in hangen (die instructrice dus). Je hebt nog geen les gehad en nu roept ze dit al. Laat haar maar eens met een onderbowuing komen dan. Jij rijdt al 3 jaar bitloss en hij luistert beter! Beetje raar hoor dat ze dat nu al gaat roepen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:57

Misschien heeft je lesgeefster niet veel ervaring met bitloos rijden, laat staan dat ze dan er dan les in moet gaan geven? Kan wel een echte uitdaging voor haar zijn. Er beginnen meer mensen bitloos te rijden, dus de kans dat ze nog zo'n lesser krijgt, is vrij groot. Voor de lesgeefster zou het dan wel interessant zijn haar erin te verdiepen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:10

Bitloos rijden vergt een heel andere manier van sturen en verzamelen. En dan nog is het afhankelijk van het bitloze hoofdstel hoe je moet werken. Goede westerninstructeurs die ook nog bij je in de omgeving lesgeven zijn moeilijk te vinden. Als je er een kunt vinden mag je blij zijn. Als er dan als extra eis nog dat bitloos rijden komt kijken: tja, succes met zoeken.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:39

@ Cassidy: dat bedoel ik dus ook.

De lesgeefster zal dus niet weten hoe ze bitloos moet rijden, daar zal het probleem zitten. Kan dus goed begrijpen dat zei zegt van er maar meteen in bitje in te doen. Spreek haar erop aan, misschien vind je wel een oplossing op 1 of andere manier.
Hou ons op de hoogte!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:37

Overigens is het rijden met een lang teugeltje in de western het einddoel, en niet de weg er naartoe. Je zult ook met western verzameling moeten vragen. Mijn vraag is dan ook aan de TS: wat stel jij je onder western voor?

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 13:21

Cassidy schreef:
Overigens is het rijden met een lang teugeltje in de western het einddoel, en niet de weg er naartoe. Je zult ook met western verzameling moeten vragen. Mijn vraag is dan ook aan de TS: wat stel jij je onder western voor?

Ik begrijp dat je paard verzameld moet lopen in het westernrijden net als bij de dressuur. Ik heb ook nooit dressuur gereden met mijn paard.
Ik rij eigelijk alleen door de polder, dit gaat al 6 jaar goed, maar ik wil wat anders en ben altijd weg geweest van westernrijden. Maar nooit de stap durven nemen.
Maar ik geloof er in dat je zelfs je paardje verzameld kan rijden zonder bit.
Als de weg langer is, om je doel te behalen, dan geeft dat ook niet voor mij. Ik zie daar ook een uitdaging in.
Ik vrees dat ik helemaal vooraan weer moet beginnen, met rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:42

Ik ben er niet alleen van overtuigd dat je zonder bit verzameld kunt rijden, ik heb het ook gezien. Maar ik denk dat je dan eerder de NH kant op moet dan de western kant. Parelli, Klaus Ferdinand Hempfling, Honza Blaha, om maar een paar namen te noemen.

Voorbeeld (Honza Blaha op Gaston)

http://www.youtube.com/watch?v=XgBnP5TWgEU

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:54

Als je bitloos rijd kun je je paard prima verzamelen en "af laten knabbelen" heb je echt geen bit voor nodig hoor...zelf aantal jaar met een hack gereden en mensen geloofden het ook niet maar kon het ze gewoon laten zien Knipoog

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 19:57

ik vind NH niet leuk eigelijk!!! Ik heb ooit weleens grondwerk gedaan met Mac en dat ging ook wel goed. Ik heb ook niet veel verstand van maar het trekt helemaal niet.......
NH zie ik ook meer om je band met je paard te verbeteren. (ik kan het fout hebben) De band die ik met Mac heb is ontzettend goed! Dit laat hij op veel manieren zien.

Ik ga een vrijdag gewoon mijn eerste les rijden en dan hoor en zie ik het wel!!! Als het niet ga met een touwhalster kan ik altijd nog kiezen voor een Hack, sitepull of bosal.

PS: ik vond je filmpje wel erg geweldig!!!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:15

NH is niet alleen maar om de band te verbeteren. Dat is de basis. Als je uiteindelijk op Partnership of Finesse (Parelli) niveau zit, ga je ook rijden. En dan krijg je dit soort interactie met je paard.

http://www.youtube.com/watch?v=xcXcbXA9oVk

http://www.youtube.com/watch?v=nYLyZNUS ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=JilQLHOp ... re=related

En uiteindelijk kun je dat dan ook weer terugkoppelen naar de Western (zoals al eerder in dit topic is aangegeven)
Als je al de andere links niet bekijkt, deze MOET je gewoon zien.
En ja, ook zij doet aan Natural Horsemanship.

http://www.youtube.com/watch?v=XxUGEN9kS9o
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-07-08 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 20:31

ik vind het heel knap wat die mensen met die paarden doen, maar ik zie me zelf dat nog niet doen Haha!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:01

Er wordt hier alleen maar getoont wat mogelijk is....verder gaat het er alleen maar om dat jij en je paard plezier hebben in wat jullie doen Knipoog