[WN] Even een vraagje..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

Even een vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 16:00

Een kennis van mij heeft een beetje aparte mening over het houden/bereiden etc van paarden vind ik, haar mening over mij is dat ik niks van western af weet en dat dat het probleem is.

Het is een hele tijd geleden begonnen dat ik vond dat ze haar paardje veel te veel belaste, haar mening is dat quarters eerder klaar zijn. Beestje wordt dus vanaf 7 maanden oud elke dag 20-30min gelongeerd op een volte van 5 a 10 meter.
Kreeg met 1,5 een zadel op en werd vanaf toen gelongeerd met zadel + touwhalster.
Vanaf 2 jaar ingereden en bitloos gereden ook met touwhalster, nu is ze 3 en wordt ze gereden met bit omdat ze haar niet meer houd op het touwhalster.

Nu heeft ze een westernhoofdstel maar wordt er wel een brede neusriem ondergedaan omdat het paard anders de mond opendoet, dit was normaal binnen het westernrijden bij jonge paarden verteld ze mij, klopt dit?

Gister hadden we weer een discussie, ditmaal over de hoefsmid.
Zij vertelde dat er maar weinig smeden western konden bekappen, toen ik vroeg wat dat was vertelde ze dat bij " dressuurpaarden " de hoef wordt bekapt zodat die goed kan afrollen, maar daardoor krijg je meer knieactie volgens haar en dat mag niet in de western, de voet moet dus minder goed kunnen afrollen...
Mijn reactie daarop was dat ik een smid die zo'n onzin verkondigt absoluut niet bij mijn paard wil hebben, omdat je het paard aan het verkloten bent als je zijn natuurlijkgangwerk tegenhoud, een paard heeft knieactie of niet.
Bestaan er western smeden? Zoja wat wordt er dan anders gedaan?

Anick

Re: Even een vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:11

Het wordt inderdaad vaak gedaan in de western wereld, paarden vroeg inrijden, vroeg aan het werk zetten, omdat inderdaad zoals ze zegt, de quarter eerder klaar zou zijn met groeien.
Maar ook een quarter rug is pas met 4 of 5 jaar meen ik helemaal dicht gegroeid. En is ook net als andere paarden pas klaar met groeien als ze ongeveer 7 zijn (correct me if i'm wrong)

Ik zou er ook nooit voor kiezen om mijn paarden zo vroeg in te rijden en zou ook nooit een paard kopen die deze behandeling heeft gehad. de kans dat er al iets wordt stuk gereden is al groter.
Het wordt dus veel gedaan, maar of het goed is voor je paard.. Ik ga daar niet over oordelen, dat kan iedereen voor zichzelf...

Over het bekappen van de hoefen weet ik niet.

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:42

pure onzin zoiets mag van mij rustig bij de dierenbescherming worden aangegeven een veulen iedere dag longeren, waar moet het naar toe met die wereld

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:45

twinducklin schreef:
Een kennis van mij heeft een beetje aparte mening over het houden/bereiden etc van paarden vind ik, haar mening over mij is dat ik niks van western af weet en dat dat het probleem is.

Wat het dikgedrukte betreft denk ik dat een paar uur sudderen de juiste manier is.
Maarja smaken verschillen Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:46

@twinducklin : helaas gebeurt dit nog met enige regelmaat. En tegen mensen die niet willen horen en zien is het als praten tegen een dove/blinde.
Maar goed dat je die tijd er toch in wilt steken.

Misschien heeft het paard geluk en is het zo sterk in zijn skelet dat hij er alsnog gezond oud mee kan worden en anders kan ze idd binnen afzienbare tijd het recept van Rob overnemen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 16:52

Vind het gewoon heel erg zonde van het beestje, ik doe alles vanuit rust om iets aan te leren om zo het goed gedrag te krijgen, haar methode is iets afleren om dan de gewenste methode te krijgen.
Het paard krijgt bijvoorbeeld de schuld omdat hij met longeren niet luisterd naar de stemhulpen die zij geeft maar gaat draven, galoperen en stappen wanneer ze er zin in heeft, wordt 2 x door stem gecorrigeerd maar dan is het teveel moeite en laat het dan maar want ik wilde toch ook al stoppen.. Zweep wordt niet mee gelongeerd want daar kan de eignaresse niet mee overweg, vraag hoe je dan een jong paard fatsoenlijk kan leren longeren werd me niet in dank afgenomen..
Ben alleen bang dat het al te laat is voor het beestje, heeft regelmatig een dikke knie achter en liep laatst onregelmatig op dat been want de eigenaresse niet was opgevallen.. Verder is ze nu ook bang voor het paard met rijden omdat ze het een paar keer op een lopen heeft gezet.. Rara wat dadelijk met het beestje gebeurd en dat er dan weer een nieuwe aangeschaft wordt.

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 18:16

ja lkijkt mij ook niet echt goed voor een paard maakt niet uit welk ras ze moeten eerst goed groeien en daarna pas gaan werken.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:43

Met twee jaar inrijden en daarna door trainen is 'not done' in mijn ogen maar hier in de VS wordt dat maar al te vaak gedaan en wordt dat als normaal gezien in de western wereld. Ik heb verder niet zo'n groot probleem met op twee jarige leeftijd zadelmak maken en heel lichtjes aanrijden en daarna weer minstens een jaar met rust laten.

Af en toe longeren met een jaarling kan geen kwaad maar elke dag is echt teveel van goede (of slechte in dit geval). Niet goed voor de ontwikkeling van gewrichten en spieren.
Grondwerk op spelender wijze is een heel ander verhaal. Als je met een veulen spelenderwijs licht grondwerk beoefend (af en toe zo'n 10 tot 20 minuten) krijg je daar alleen maar een makkelijker paard van op latere leeftijd.

Wat betreft een neusriem als men met een O of D ring snaffeltje rijd vind ik een absolute must. Ik rijd nooit zonder, ook niet met oudere paarden.

Je hebt zeker hoefsmeden die wat western betreft het beter kunnen dan een 'normale' smid. Vooral wat sliding ijzers betreft.
Maar als je het hebt over het goed afrollen van de hoef vind ik dat heel belangrijk, ook bij western paarden. Teveel knie aktie of niet. Ik heb vorige week zelf nog aan mijn smid gevraagd wat minder teen en wat meer hiel op Jay te laten voor omdat ik het idee had dat ze echt te lange tenen had en haar voet niet goed kon afrollen. Ik merk met rijden echt een verschil. Het lijkt me echt niet goed voor gewrichten en pezen om juist de teen lang te laten en weinig hiel zodat een paard zijn voeten niet fatsoenlijk kan afrollen. Daar belemmer je alleen zijn gangen mee, ook bij western paarden. Dat mensen dat juist ermee willen bereiken vind ik te gek voor woorden.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:55

Daar gaan we weer, de western wordt weer als boeman afgeschilderd want daar worden paarden met twee al ingereden. Zal ik maar niet vertellen over een fries die dressuurmatig al een maandje of 4 gereden wordt en in augustus nog drie moet worden en al die andere kwpners die bij de stallingen hier in de omgeving staan die in april dit jaar drie geworden zijn maar vorig jaar november al zadelmak gemaakt zijn en nu al in diverse wedstrijden worden uitgebracht voor de broodnodige winstpunten...
Niet dat ik het goed wil praten, integendeel, als ik dat verhaal hierboven van de TS leeg wordt je ter plekke pissig. Dit is ook weer een van die extremen en zeker geen standaard. Ik ken heel wat mensen in de westernwereld maar niet een die een veulen met 7 maanden al zo hard belast. Sterker nog ik heb al vroeg te horen gekregen dat longeren, zeker voor jonge dieren, erg slecht is en dat van mensen die gespecialeerd zijn in de western cq paarden wereld.
Neusriem verhaal is kul en wat die smid betreft, ik zou hem als ik het zo lees niet bij mijn paard willen hebben. Er zijn inderdaad western-smeden, maar dan gaat het om het beslaan met plates, speciale glij-ijzers. Lang niet iedere smid heeft dit ooit gedaan en ze moeten met diverse dingen rekening houden zodat een paard bv. niet in de spagaat gaat als hij stopt Knipoog Maar verder is een western voet een paardenvoet, dus niets bijzonders. Kortom, niet luisteren naar die mensen maar naar je eigen instinct zij heeft er duidelijk niet veel verstand van.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:02

Ach wat maakt het uit western paarden,dressuur paarden friezen of quarters,als het op het bereiden aankomt is het allemaal een pot nat Cool

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:05

Ik vind het ook niet kunnen met de 2 al inrijden. Ook vind ik dat ze veel te vroeg begint met longeren.

Dat van dat bekappen vind ik ook onzin. Niet iedere smid kan idd western paarden beslaan, maar met het bekappen is het een pot nat.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:06

Citaat:
Ach wat maakt het uit western paarden,dressuur paarden friezen of quarters,als het op het bereiden aankomt is het allemaal een pot nat

Clown Clown Haha!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:11

Ik kan alleen maar met de rest meegaan dat het niet bij iedereen de norm is. Met twee jaar inrijden vind ik, als ik kijk naar de tweejarige bij ons die nog echt meer op een veulen dan een heus paard lijkt, écht te vroeg. Wel zijn we er net mee begonnen hem te leren wat longeren inhoudt en heeft hij eens een licht zadeltje opgehad, gewoon om te kijken wat hij daarvan vond (vrij weinig, die kriebel op z'n nek was belangrijker). En dan nog om de dag, een kleine tien minuten of minder. Kan ie de rest van de tijd met broerlief in 't landje banjeren. Broer is een stukkie verder en een jaartje ouder maar ook nog niet bereden. Hoeft ook niet van de eigenaar, want 'daar heeft ie de rest van z'n leven de tijd nog voor'.
Wat hoefsmeden betreft, daar hebben we een 'normale' voor. De twee meiden die bereden worden hebben voor zover ik weet geen extra knieactie, maar gewoon die heerlijke vlakke gangen. We hebben geen wedstrijdreiners op stal dus daar hoeft ook al geen speciaal beslag voor. Dat zou de enige reden zijn om een 'westernhoefsmid' te laten komen, lijkt me, als zoiets al bestaat en de eigen smid dat niet zou kunnen.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:29

Rob_H schreef:
Ach wat maakt het uit western paarden,dressuur paarden friezen of quarters,als het op het bereiden aankomt is het allemaal een pot nat Cool

Maar dan wel met een uitje, een bouillonblokje en een stukje prei Vork

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:34

storrum schreef:
Rob_H schreef:

Maar dan wel met een uitje, een bouillonblokje en een stukje prei Vork

Make mine a rare, please Ja Vingers aflikken

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 00:28

twinducklin ik vind het ook echt niet kunnen wat zei doet, dat is hoe help ik mijn paard naar de knoppen.
Als haar paard 18 jaar is kan ze er niet meer op rijden denk ik

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 10:08

Dankje Jolande, dat was het antwoord van wat ik vroeg. Dat ze het paard te vroeg inrijd was mijn eigen mening ook al, dat is ook een rede waarom ik toen naar een andere stal verhuisd ben, ik wilde dat niet aanzien elke dag. Verder heeft betreffende persoon al heel vaak ruzie op stallen gehad omdat mensen vonden dat ze het paard veel te vroeg belastte, wat dat betreft heeft ze echt een plank voor de kop. Had het paard zelf nu 2 jaar niet meer gezien ( mijn moeder gaat wel vaker mee, en ze verteld het wel vaker vandaar dat ik weet wat er met het paard gedaan wordt ). Paard liep onregelmatig volgens mij toen, maar het zand in de rijbak is ook heel erg zwaar, maar volgens eigenaar was dat allemaal onzin wat ik heb geen verstand van western.. Paard had wel een dikke knie wat haar ook nog niet opgevallen was. Maar ik vraag het liever hier na bij mensen die meer van western weten als mij, voordat ik een discussie met haar aanga over iets waar ik inderdaad geen verstand van heb. Verder is ook het zadel gekocht toen het paard 8 maanden was want het was toen goedkoper en een zadel past toch op elk paard, vond het al vreemd maar ben toen gaan opzoeken dat dat ook niet voor een westernzadel telt.
Ik kan er in principe dus vanuit gaan dat quarters en westernrijden hetzelfde is als bij alle andere paarden en disciplines? Iedereen met goed verstand gaat hetzelfde met de paarden om alleen wat voor training je geeft is verschillend, maar wel is de belasting hetzelfde?
Ik wil hiermee niet het western in een kwaad daglicht stellen want ook met dressuur en springen etc etc gebeurd hetzelfde, maar ik kreeg van de persoon in kwestie steeds als commetaar dat ik er niks vanaf weet omdat ik toevallig een dressuurzadel om mijn paard heb liggen..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:17

Ligt er natuurlijk welk onderdeel je rijdt, maar ik denk dat de basis van de verschillende paardentakken wel aardig overeenkomen ja.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:26

twinducklin schreef:
Ik kan er in principe dus vanuit gaan dat quarters en westernrijden hetzelfde is als bij alle andere paarden en disciplines? Iedereen met goed verstand gaat hetzelfde met de paarden om alleen wat voor training je geeft is verschillend, maar wel is de belasting hetzelfde?
Ik wil hiermee niet het western in een kwaad daglicht stellen want ook met dressuur en springen etc etc gebeurd hetzelfde, maar ik kreeg van de persoon in kwestie steeds als commetaar dat ik er niks vanaf weet omdat ik toevallig een dressuurzadel om mijn paard heb liggen..

Ja daar kun je vanuit gaan. Een paard is een paard en daar heeft het zadel niets mee te maken of het sneller of minders snel ingereden moet worden en welke risico's daarmee gepaard gaan. Excessen zie je helaas in alle takken van paarden sport maar gelukkig is het niet de standaard.

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:45

ongeacht van welk ras een paard is, 7 maanden is veels te jong om daar dagelijks zo mee om te gaan. dat vind ik nu echt zielig. en dan voor de buitenweeld doen alsof je er onzettend veel verstand van hebt. daar kan ik me erg boos om maken aangezien het paard de dupe is van de "dommigheid"van zijn trainer/baas. Boos!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:59

Bovenstaand is lijkt mij genoeg behandeld en ik sluit me aan bij de meeste. Maar ik wil graag nog even wat meer weten over de reactie van Splash:

Splash schreef:
*knip*
Wat betreft een neusriem als men met een O of D ring snaffeltje rijd vind ik een absolute must. Ik rijd nooit zonder, ook niet met oudere paarden.
*knip*

Deze reactie viel mij namelijk op in dit topic. Ik leer elke dag, en weet nog lang niet alles, maar wat ik mij afvroeg, is waarom je dit een absolute must vindt? Ik wil graag weten wat je argument daarvoor is. Mag ook per pb. Knipoog

Ik rijd namelijk altijd zonder neusriem (wel met kinbandje) met D-ring snaffle. Dus ben benieuwd waarom het met een neusriem zou moeten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:07

Dat vraag ik me trouwens ook af. Ik rijd ook zonder neusriem, want volgens mij zorgt hij er nu niet voor dat het bit stabieler ligt.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 03:36

Ik vind juist (na vele ervaringen met en zonder neusriem te rijden) dat de paardenmond meer ontspannen is (of wordt bij gebruik van) en vind juist idd dat het bit stabieler in de mond ligt (ik gebruik daarnaast ook een kinriempje). vooral bij jonge paarden die ik net begin te rijden met een snaffel (overstap na bitloos inrijden). Een jong paard zal in het begin altijd het bit proberen te onwijken door de mond te openen (sommigen meer dan anderen) en zal daardoor druk proberen te onwijken (en ik loop echt niet te sjorren en te trekken in een paarden mond). Vooral in de latere fase als ik aan nagefelijkheid werk en toch druk zal moeten uitoefenen in de mondhoeken vind ik dat bij gebruik van een neusriem verzet (en dus stress) beter kan worden voorkomen.
Maar goed, er zullen genoeg mensen zijn die het niet met me eens zijn maar zo heeft ieder toch zijn eigen ding en dat is bij mij de neusriem die ik nooit weglaat bij het trainen van vooral jonge paarden.
Ik zou zeggen probeer het eens Lachen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 07:07

Ik gebruik dus vrijwel nooit een neusriem, ook niet bij jonge paarden. Mijn oudere paard gaat er juist minder ontspannen van lopen, die vind het een drama en gaat dan tegen het bit in.
We zijn nu net met een jonge hengst begonnen en doe rijden we nu gedeeltelijk nog op de neus en gedeeltelijk op een snaffle. Als hij straks het bit volledig accepteert gaat de bitloze optoming er gewoon af en ik verwacht dan niet dat hij nog zijn mond zal openen om de druk van het bit te ontwijken. Hij kan heel rustig wennen en van mij mag hij dan best een beetje raar met zijn mond doen om uit te zoeken wat hij met dat bit aanmoet, dat wordt nu al beter en hij houdt zijn mond al steeds langer netjes dicht.
Overigens heeft hij er natuurlijk wel de neusriem van de bitloze optoming bij om ( kaptoom) maar die zit vrij hoog en daardoor kan hij dus gewoon met zijn mond een beetje "spelen".

Maar op zich vind ik een neusriem, mits goed gebruikt geen probleem, maar dat het bit er stiller van in de mond gaat liggen vind ik zeker niet het geval. Daarvoor zit de neusriem te hoog en vaak te los ( in mijn geval dan, wel met 2 vingers ertussen), en heeft dus geen enkele invloed op de werking / ligging van het bit. Het is puur om het paard, mocht hij zijn mond te ver willen openen wat tegendruk te geven. Dichtsnoeren, wat je ook wel eens ziet, vind ik "not done".
Overigens heet een "western neusriem" niet voor niets een " mouth shutter" , prima benaming!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:10

Dank je Splash voor je toelichting. ElCid, ik ga meer mee met jou visie op de neusriem. Mijn oudere paard is altijd dressuurmatig gereden tot z'n 18de, toen stapte ik over op western, incl. weglaten van neusriem. Hij liep direct een stuk meer ontspannen. Nooit meer met neusriem gereden daarna.

Mijn jonge paardje heb ik ingereden zonder neusriem, met snaffle. En ik zou pas een neusriem gebruiken in de situatie als ElCid ook schetst: bij het teveel opensperren van de mond. Maar mijn paardje heeft keurig het bit aangenomen zonder rare fratsen. Ik heb hem dus met het bithoofdstel nooit met neusriem gereden. Wel met de bitloze optoming.

Maar Splash, wat je zegt: ieder zijn mening, ieder zijn methode en ieder paard vraagt een andere toenadering. Ik heb het gewoon niet nodig gehad.