Heleen Comello is de instructrice die de commandantencursus geeft en grotendeels verantwoordelijk voor de begeleiding en beoordeling van de praktijklessen die je als cursist geeft tijdens de IPG-opleiding aan gehandicapte ruiters.
Voor mij had de IPG-opleiding zeker een meerwaarde. Ik kom zelf niet uit ´de zorg´ maar ben een beetje per toeval in het gehandicapten rijden beland. Mijn medische kennis is nu veel groter, en ik ben nu veel beter in staat om te bepalen wat ik van een gehandicapte ruiter kan vragen, afhankelijk van zijn/haar diagnose. Bovendien had ik dit diploma gewoon nodig ivm mijn werk bij verschillende FPG-maneges (denk bijv. aan de verzekering).
Tijdens de cursusdagen bestond de ochtend uit theorie en ´s middags moesten enkele cursisten lesgeven aan gehandicapte ruiters. Ik vond met name de theorie over de verschillende diagnoses erg interessant, de rest was voor mij niet echt nieuw. Sommige docenten geven op nogal kleuterachtige wijze les, maar ja daar moet je maar even doorheen proberen te kijken... Soms zul je wel eens het gevoel hebben totaal niet serieus genomen te worden.
Je moet gedurende de opleiding enkele (behoorlijk grote) opdrachten uitwerken, voor een cijfer. Hier gaat echt erg veel tijd in zitten. Daarnaast ben je verplicht om minstens op 2 FPG-maneges stage te lopen, maar niet alle FPG-maneges komen hiervoor in aanmerking.
Ben trouwens blij dat ik de cursus in Zwolle heb kunnen doen, Arnhem is voor mij veeeeel verder weg