[WN] Dresuur en Western goede combi?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moontje1991

Dresuur en Western goede combi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 13:58

Ik vraag me af of het mogelijk is.
Ik rij momenteel namelijk western en ik vind het geweldig.
Ik heb jaaren dresuur gereden en all zeg ik het zel deed ik dit vrij knap.
Nu gaa ik een paarden opleiding volgen en wil ik voor die tijd een maand in het buitenland op een stal werken.
Maar heelaas wil niemand mij hebben aangezien ik western rijd.
Nu vraag ik mij af of ondanks dat ik veel liever western rijd dit wel een goede keuze was.
Want het paarden wereldje draait toch voornamelijk om dresuur.
Nu wil ik in de toekomst iets voor mezelf beginnen en dat ziet er op dit moment goed uit.
Maar voor die tijd zal ik toch voor school op een stal stage moeten loopen en voor mijn vervolg opleiding op een stal moeten werken.
Een western stal word niet goedgekeurd.
En niemand wil een niet dresuur ruiter hebben.
Dus nu vraag ik mij af had ik niet beter dresuur kunnen blijfen rijden.
Want dan vergroot ik wel mijn kansen.
Maar aangezien western rijden mij goed bevalt dacht ik zouik het niet bijde kunnen doen.
Is het niet te verwarrend om dresuur en western te rijden.
Dresuur ben ik all vrij op niveau (M2) en western ben ik pas mee begonnen.
Maar met western wil ik verder komen in de sport en met verder komen in de dresuur sport vergroot ik mijn kansen.
Is het niet te verwarrend om bijde te rijden en dan ook echt trainen?
En is dit mogelijk met 1 hetzelfde paard?

Elliebelle

Re: Dresuur en Western goede combi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:05

Ik rijd zelf ook western en dressuur, maar dan met andere pony's.
Dit kan ik goed uitelkaar houden en vind het niet verwarrend.
Ik kan juist dingen uit het western gebruiken voor het dressuur; en andersom.
Je hebt dan verschillende manieren op problemen op de te lossen.
Maar het lijkt mij niet verstandig om met 1 paard dressuur en western te rijden, ik denk dat je het zelf prima uitelkaar kunt houden, maar je paard niet.
Het lijkt me daar integen ook niet echt eerlijk, de ene keer mag die lekker los lopen; geen gerommel in je mond.
En de andere keer moet je weer vollop in de krul.
Nee, ik zou het zelf niet doen.

Wat raar dat een western stal niet word goedgekeurd? Wat voor opleiding doe je dan? Want in deurne is toch ook een speciale western opleiding?(volgens mij)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 14:23

Nee je moet 2 disciplines kiezen.
En de opleiding is niet op western gericht.
Overgens ga ik een gezondheids opleiding doen waarvoor je op verschillenden stallen mag loopen maar niet op een western stal en voor de rijopleiing waarvoor je alls 2de discipline western kan kiezen ook niet naar een western stal.
Hiernaa wil ik een HBO combinatie gezondheid, managment en rijden doen.
Maar hiervoor moet je werkzaam zijn op een dresuur of spring stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:34

Beetje vreemd dat ze je niet willen omdat je western rijdt, terwijl je ook aan kunt tonen dat je dressuur op M2-niveau rijdt. Weet je zeker dat je niet met iemand hebt gesproken die het moeilijk vindt om slecht nieuws te brengen, en nu dit maar aangrijpt om je af te wijzen?

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:51

Wat voor reden geven ze op dat je niet op een westernstal stage mag lopen? Wat heeft dat te maken met een gezondheidsopleiding? Zijn die paarden anders dan?
Ik kan me voorstellen als je een rij-opleiding gebaseerd op dressuur/springen doet dat het dan niet gewenst is om op een westernstal stage te lopen, maar ik zou graag een goede reden hebben waarom niet in dít geval....
Anders zou je bij ons stage kunnen komen lopen Knipoog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:23

Dat is toch te gek voor woorden dat ze je niet willen hebben omdat je western rijd, dat is discriminatie Tong uitsteken

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:38

Heb je niet de kans om voor te rijden? Dan kunnen ze zien dat je veel dressuur/engelse ervaring hebt .

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 07:50

Ik ging het wel een beetje door elkaar halen.. Maarja, ik heb al vaak naar mijn hoofd geslingerd gekregen dat ik dan gewoon niet goed kon rijden ^^ Vind het toch wel raar dat je nergens aangenomen wordt omdat je western rijdt.. Als je op een stal gaat werken moet je meestal gewoon paarden longeren, binnen en buitenzetten, voeren, stallen uitmesten, enz. Daar hoef je toch niet persé Engels voor te rijden? Oke, als je daar paarden gaat rijden snap ik het wel. Knipoog Maar heb je dan niet vertelt dat je M2 dressuur reed? Moet je echt doen hoor! En anders, zoals Splash zei, gewoon een keer aanbieden om voor te komen rijden.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 11:39

Ik heb ook verteld dat ik dresuur heb gereden en in de M2 maar ze zijn van meening dat alls je met dresuur bent gestopt en western bent gaan rijden je geen dresuur kan rijden.
Ik mocht het niet laate zien (slecht voor het paard).
Want dresuur was netjes en geconsentreerd rijden en western was maar een beetje rondjes hobblen naar hun zeggen.
Voor de periode dat ik naar een stal wil in het buitenland kan ik uiterraad wel naar een westernstal want dat is gewoon voor mezelf maar dan heb ik weer het probleem dat ik nog niet heel lang western rijd all gaat het naar mijn idee best aardig maarja half jaar western ervaring ongeveer is niet genoeg.
En voor deze opleiding die ik nu ga doen heb ik zoizoo weinig keuze en alls ze me dan ook nog eens zelfs op een manege niet willen omdat ik western rijd.
Dan is het all heelemaal moeilijk wat te vinden

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:12

Is het een Deurne opleiding waar je het over hebt?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 15:14

ja en nee
Opleiding die ik nu ga doen wel ja. (daar staan geen western stallen voor op de lijt dresuur stallen willen me niet ik heb gevraagd van kan het echt niet maar nee)
Opleiding die ik daarna ga doen niet. (Die is van het CHA en daar mag het all heelemaal niet daarvoor moet ik zelfs verplicht dresuur gaan rijden maar dat is nog ver wel goed om over na te denken)
En ik ben nu opzoek naar een stal in het buitenland (buiten nederland) om een poosje te werken desnoods vrijwillig maar dat is gewoon voor mezelf staat los van de opleiding. (maar western stallen willen me niet omdat ik het nog niet zo lang rijd en dresuur stallen niet omdat ik geen dresuur meer rijdt)
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 23-06-08 15:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Steef20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:15

Ik denk dat het geen goede combi is.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:17

Ramona_T schreef:
Want dresuur was netjes en geconsentreerd rijden en western was maar een beetje rondjes hobblen naar hun zeggen.

Sorry, maar bij iemand die dit soort stomme opmerkingen maakt, zou ik geen 'paarden opleiding' willen volgen... Boos!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 15:21

Nee dat was een stalling om 1 maand te werken desnoods vrijwillig voordat ik met de opleiding zou beginen voor mezelf.
En ik heb het ook te hooren gekregen bij stallen waar ik stage zocht voor volgend schooljaar.
Niet van school.
Die keuren het gewoon niet goed omdat ze het geen goede stallen vinden

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:41

Oh, oké, verkeerd begrepen. Ik schrok al!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 15:44

ja maar ik vindt het wel raar dat ze western stallen geen goede stallen vinden.
En het HBO wat nog ver weg is wijgert wel western ruiters.
Maar deurne niet wat ik nu ga doen.
(voordat er misverstanden ontstaan)

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:56

Je hebt gelijk, westernstallen zoeken altijd iemand met veel meer ervaring (in tegenstelling tot het halfjaar dat jij hebt) en dressuurstallen hebben gewoon op de een of andere manier iets tegen mensen die western rijden.. Sommige mensen die dressuur rijden bij mij in de omgeving vinden western rijden niet eens een sport! Maar in Deurne hebben ze toch ook een speciale westernopleiding? Daar heb ik iig iets over gelezen..

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 16:09

Nee je moet 2 disciplines kiezen.
dresuur/western
dresuur/springen
springen/western

En ik doe een andere opleiding ik doe gezondheid en daarvoor mag je wel naar een dresuur stal maar niet naar een westernstal
Ik rijd overgens wel gewoon he en niet aan een longeerlijn of geen galop of wat dan ook.
En aan dresuur ervaring heb je ook wat alls je western rijdt.
En ik heb dresuur ervaring.
Alls een paard stijgert of wat dan ook lig ik er niet gillend naast hoor.
Inprencipe verschilt het niet zoveel.
En zo slecht is mijn western niet.
Ik heb dresuur gereden en ik rij momenteel nog altijd paarden dresuur maatig in.
En alls je bent overgestapt van discipline betekent het niet gelijk dat je het niet kan of een dodo bent.
Dat ligt aan je aanleg en aan of je eerst een andere discipline hebt gereden.
Toen ik dresuur ging rijden mocht ik na ongeveer een kwart jaar voor het eerst in de springles en parcourtjes meespringen met de rest.
En om stallen uit te mesten heb oef je echt geen top ruiter te zijn hoor.
(Sorry hoor maar ik voel me nu zwaar beledigd)

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:12

Ik denk dat YouthReiner bedoelt dat ze liever iemand hebben met meer ervaring in het westernrijden. Op sommige stallen moet je ook af en toe de paarden rijden, vandaar. Het zal echt niet beledigend bedoeld zijn, hoor.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 16:20

Ook met minder ervaring in het western rijden kan je rijden en ook op moeilijken paarden alleen niet alle oefeningen.
maar alls je ongeveer een uurtje op een paard zit ga je toch niet elke oefening doen.
En het licht eraan waar je lest wat je kunt.
Hoeveel je lest.
Op wat voor paard.
Ik les op 2 plaatsen op de eene plaats kan ik vrij veel onderanderen spinnen enz want daar rij ik op een eigen paard heel soepel maar wel heel heet paard.
Op de anderen plaats rijd ik op manege paarden dat gaat goed met gemakkelijken oefeningewn maar bv spinnen lukt niet tot nauwlijks omdat ik daar meestal op een heel stroef en sterk paard rijd (heb spierpijn na het rijden)

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:02

heb ik ergens gezegd dat je niet goed kunt rijden?
nee hoor, volgens mij niet..
volgens mij heb je me verkeerd begrepen ofzo, het was niet beledigend bedoeld...
ik twijfel er niet aan dat je goed kunt rijden hoor. Knipoog
maar ik bedoel, ik heb een tijdje op een westernstal in het buitenland geholpen, en daar moest ik ook erg veel 3 en 4-jarigen mee rijden en trainen etc. daar was ik ook speciaal voor daar, om wat meer te leren op dat gebied.
daarom zoeken ze denk ik mensen met meer ervaring op het gebied van western rijden.
en ik weet zeker dat je daar de paarden wel kunt rijden enzo hoor, maar als je echt voor een langere tijd veelal (jonge) paarden moet rijden vragen ze vaak iemand met minstens een paar jaar ervaring.
sorry als het beledigend over kwam ^^

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 19:20

Ok
Het kwam iderdaad beledigend over zo van alsof je wou zeggen dat mensen die niet toen ze gingen rijden gelijk western zijn gaan rijden maar eerst dresuur hebben gereden minder waard zijn.
Maar nu begrijp ik wat je bedoeld.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:49

Ik heb zelf trouwens ook eerst dressuur gereden en gesprongen voor ik western ging rijden, dus ik heb er niks op tegen! Knipoog

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 22:36

Wat een raar verhaal...
Welke stroming doe je eigenlijk?
Ik ben een tijdje al docent werkzaam geweest bij Helicon (daar is Deurne een onderdeel van,) en daar mag je gewoon bij westernstallen stage lopen... Verder zijn er maar weinig stallen die stagaires laten rijden.., meestal is het alleen een beetje uitstappen.... Waarom die dressuur stallen dat moeilijk doen? Zeker idd weer die vooroordelen, maar geloof mij er zijn vast ook wel wat dressuurstallen die kijken naar wat iemand echt kan, ipv wat hij in z'n vrijetijd doet.

QuIcKly_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:33

Ik heb zelf 10 jaar dressuur gereden en ook gesprongen.. daarna heb ik op een westernpaardje van iemand anders gereden.. toen heb ik zo'n 3 jaar dressuur en western gereden.. en nu heb ik een eigen westernpaardje en rijd ik af en toe nog dressuur.. En vind het totaal niet verwarrend!