Wie helpt mij met mijn onderzoek: Equitherapie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariel89

Wie helpt mij met mijn onderzoek: Equitherapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 15:40

Hallo! Doei!

Voor mijn opleiding (maatschappelijk werk) moet ik een onderzoek doen.
Ik heb gekozen om dit over Equitherapie te doen.
Mijn hoofdvraag is:
Wordt het gedrag van mensen met een verstandelijke beperking beïnvloed door therapie met paarden?

mijn deelvragen zijn:
Welke therapieën met paarden worden er ingezet bij het hulpverlenen aan mensen met een verstandelijke beperking?

Wat is het meest opvallende wat hulpverleners waarnemen bij mensen met een verstandelijke beperking die worden geholpen door therapie met behulp van paarden?

-------------------

Ik heb een half jaar stage gelopen op een manege met gehandicapten, en heb hier veel geleerd.
Toch wil ik natuurlijk nog veel meer weten Knipoog

Dus wie kan mij helpen, wat voor een verstandelijke beperking heb je, en hoe helpt paardrijden je?
Of voor mensen die zelf geen verst. beperking hebben: wat kun je mij vertellen om mij met dit onderzoek te helpen?

Helaas moet ik dit onderzoek komende maandag (23 juni) al inleveren, dus heb niet al te veel tijd.

iig bedankt! Doei!

Lowara

Re: Wie helpt mij met mijn onderzoek: Equitherapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 23:51

ik mijn eindscriptie over Equi-Therapie gedaan, en kan je dus vertellen dat er inderdaad veranderingen plaatsvinden. dat is de clou van de hele therapie Knipoog
als er geen veranderingen zouden plaatsvinden, zou de therapie namelijk weinig nut hebben Nagelbijten / Gniffelen

het meest opvallende wat ik zie in de praktijk:
clienten vertrouwen paarden extreem snel, sneller dan mensen
clienten leren te ontspannen, krijgen zelfvertrouwen of leren gevoelens te omschrijven.
Het is maar net wat je doel is met de client om te zien wat de verschillen zijn.

Qua therapieeen zijn er 4 domeinen, Equi-Therapie heet eigenlijk EAT ( Equine Assisted Therapy) en bestaat uit
Hippotherapie
Paardrijden voor gehandicapten
Therapeutisch paardrijden
Orthopedagogisch paardrijden en voltigeren.

mijn vraag is trouwens, hoe wil je op zo'n korte periode een goed onderzoek doen Verward
binnen die paar dagen valt er weinig te onderzoeken, je kunt hoogstens wat meningen of ervaringen vragen, maar dat is niet bepaald betrouwbaar omdat iedereen zijn eigen visie heeft erover?
Mijn onderzoek over Equi-Therapie heeft 4 maanden non stop geduurd voor slechts 1 enkele hoofdvraag. ( In hoeverre werkt EAT bij kinderen met faalangst in het reguliere onderwijs?)

Mariel89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 07:08

Hee, super bedankt voor je antwoord Lachen
Wat ik al zei, ik heb 30 weken stage gelopen dus daar heb ik al heel erg veel geobserveerd en geleerd. En dat de therapie effect heeft, dat wist ik ook al wel Knipoog Maar dat wil ik hiermee duidelijk maken. + dat mijn onderzoek niet ontzettend groot hoeft te zijn.
Maare, nogmaals bedankt Pling

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:50

Ik heb reuma vanaf mijn geboorte (ben nu 15), ik rij nu z'n 4 jaar paard, al mag ik 't niet van mijn arts.
Maargoed, mijn pijngrens is aanzienlijk gestegen en ik heb altijd veel plezier als ik er ben, dan denk ik even niet aan mijn pijn.
Als ik niet zou paardrijden zou ik minder plezier hebben, want de paarden geven mij een goed gevoel en ik heb iets waar ik naartoe kan.

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 08:56

Mariel89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 10:11

Bedankt voor jullie berichtjes Lachen
Heb m gisteren ingeleverd!

strawberrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:40

hoop dat je goede beoordeling krijgt... wilde reageren maar zag dat je m al had ingeleverd haha

Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:02

Ben benieuwd hoe je onderzoek is geworden! is het nog een beetje gelukt? Jammer dat je hem nu al hebt ingeleverd, ik ben al jaren vrijwilliger op een manege voor gehandicapten en help ook al jaren een vriendin die equitherapeut is. (ook in het kader van mijn opleiding leer ik hier veel van). Als je nog iets wilt weten ofzo.. dit is haar website..
www.equijoy.nl

Mariel89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 20:15

mn onderzoek is niet heel uitgebreid geworden hoor, het mocht maar 10 blz maximaal zijn dus erg uitbereid kon t ook niet zijn...
En ik heb een aparte docent dus nu is het maar afwachten.
Erg leuk dat je daarmee werkt, vind ik zelf ook erg leuk !
Ga de site bekijken! Lachen

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:13

hallo,

wij moeten voor school een spreekbeurt houden, en we wouwe die graag over equitherapie doen,
we hebbe alle informatie.
maar we zouden graag ook er iets bij zetten van persoonlijke ervaringen
dus als je er iets mee gedaan hebt zou je mij dan aub willen mailen?

i9love8you92@hotmail.com
groetjes mona en dana