Ik heb al redelijk veel rijervaring, maar dan met de dressuur. Op de manegepaarden. Ik heb nooit wedstrijden gereden, wat ik ook helemaal niet wil, dus de echte 'kunstjes' die kan ik niet.
Maar nu heb ik een eigen paard gekocht in september. Het is een Paint, 1 jaar oud en pas geruind. Dat doet er dan nog niet zo toe, leuk paard, een echte schat! Door mijn kleine beetje ervaring met eigen paarden blijft hij in de opfok staan en word hij ingereden door de fokkers door wie hij gefokt is. Als hij 2,5 is komt hij mijn kant uit.
Maar nu komt het, ik kan dus totaal niet westernrijden. Ik dacht, 'O, dat heb ik mezelf zo aangeleerd! Komt goed!' maar ik reed dus op het paard van de fokster, om te kijken of een boomloos zadel niet iets voor mij is. Dat paard is dus ook western gereden, maar wel ontzettend braaf. Die mensen weten dat ik geen wester kan, maar toen ik eenmaal zat zag ik die blik:
Drama dus, ik kom er binnen 2 seconden achter dat een strakken teugel geen succes is bij zo'n gevoelig paard die dat niet gewend is. Het aansporen op de manegepaarden (zachtjes nog wel!) blijkt een echte por te zijn bij een westernpaard.
Kortom, hij ging er als een speer vandoor, ik kon niet sturen want ik weet helemaal niet hoe dat moet, met mijn voeten sturen zat er niet in omdat hij dat als een dikke vette por voelt en dan gelijk gaat draven...
Ik heb dus dringend westernles nodig, probleem numero 2! geen westernles bij mij in de buurt, niet op geleende paarden in ieder geval. de fokker geven wel les maar dat is aan de andere kant van nederland!
ik kan mijn paard natuurlijk ook met strakkere teugel in laten rijden, maar dat wil ik niet, want ik vind dat ik mij best aan kan passen aan hem, hij is tenslotte een westernpaard, hij kiest er ook niet voor dat hij een kluns als baasje heeft!
voel me nu zo'n sukkel tegenover die fokkers, die wisten wel dat ik geen western ervaring heb, maar dit hadden zelfs hun niet verwacht, uiteindelijk hebben we maar gestapt aan haar hand, zodat hij niet weg kon gaan!
wat moet ik nou doen? weten jullie iets?
niet zeggen dat ik zonder ervaring niet zo'n jong paard had moeten kopen, het is ook een risico die ik neem, maar ik heb al gezorgd voor een heleboel begeleiding, ook als hij hierheen komt. dus dat is opgelost.
ps. als je mijn knul wil zien: in mijn profiel staan foto's
Sterker nog, hij bleef doodleuk op het midden staan
Bij ons op stal stond ook een westernpaardje dat zowel Engels als western gereden werd: maakte weinig uit voor het dier. En als dit ras goed bij je aansluit, dan heb je toch een goede keus gemaakt?