[WN] Westernlessen, wel of niet met mijn paard doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Billy1970

Westernlessen, wel of niet met mijn paard doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 22:37

Mijn paardje heeft een oude blessure, waardoor hij niet intensief in de bak gereden mag worden. Zijn achterbeen is overkoot als gevolg van een trap van een ander paard en hij is in dat gewricht dus ook wat stijf. Kreupel loopt hij niet, maar ik rijd dan ook meestal lekker relaxed in het bos met hem. Ik wil hem natuurlijk graag zo houden en zeker niet te zwaar belasten, maar zou toch wel graag wat basis Western met hem willen gaan doen. Hij heeft naar mijn weten nog nooit Western gereden en ik heb ook nog nooit Westernlessen gehad, alleen Engels. Mijn gedachte is om te gaan proberen lessen met hem te nemen, puur om de basis aan te leren zowel voor mij als voor hem. Dat betekent dan wel dat ik niet in een groepsles zal kunnen maar privé lessen moet gaan volgen. Natuurlijk kan ik ook wel gaan kijken of ik op een lespaard ergens les kan krijgen maar het lijkt me leuker om dat met hem samen te doen. Nu rijd ik ook wel eens wat lichte oefeningen in de bak met hem maar houd altijd rekening met zijn beperkingen, dus geen korte en snelle wendingen of abrubte stops en slangenvoltes bijvoorbeeld. Maar gewoon overgangen, halthouden, schouder binnenwaarts en dergelijke gaat zonder problemen. Zou het mogelijk zijn een plek te vinden, of misschien iemand die aan huis kan komen, om gewoon op recreatieve basis Western te gaan rijden? Of loop ik dan al snel vast omdat de oefeningen te intensief zouden worden? Heeft iemand van jullie ervaring met zoiets?
Laatst bijgewerkt door Billy1970 op 04-06-08 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Re: Westernlessen, wel of niet met mijn paard doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:42

IK denk persoonlijk dat je zeker Western kunt gaan rijden. Western is meer dan korte wendingen en snelle stops. Overgangen en dergelijke zijn bij Western ook de basis, net zoals dat bij Engels zo is...
Iets is maar net zo intensief als je het zelf maakt.
Als je nu kunt rijden, kun je ook zo rijden, het enige wat je vooral switcht is je 'stijl'. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:53

Western heeft verschillende disciplines, de snelle stops en wendingen kom je hoofdzakelijk bij de reining tegen. Als je die weglaat, en voor de rest je paard redelijk dressuurmatig wilt trainen, maakt het niet uit welke stijl je volgt, en kun je dat heel goed ook op de westernmanier doen. Western is niet standaard met lang teugeltje en vooral geen teugencontact rondhobbelen, dat is het einddoel waar de westernruiter naar streeft. De westernruiters verzamelen hun paard ook, proberen de achterhand eronder te rijden en het paard rond te maken en hem te gymnasticeren, met dat grote verschil dat de westernruiter uiteindelijk geen constante aanleuning zoekt maar een verzameld paard wil aan een los teugeltje.

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 22:59

Ja, dat klinkt inderdaad wel logisch....
Op dit moment les ik helemaal niet met hem hoor, maar ik denk dat als ik inderdaad gewoon rustig aan zou doen en het heel basic zou houden, het wel moet kunnen. Dan moet ik alleen een lesgever-lesgeefster zien te vinden die bereid is rekening te houden daarmee. Ik zal in ieder geval eens gaan speuren hier in de buurt. En me ondertussen goed inlezen vast...........

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:45

Je kan toch pleasure gaan rijden? Je hebt ook lesgevers die pleasure les geven. Misschien een beetje trail erbij? Succes in ieder geval!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 02:24

Of Horsemanship kan ook nog

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:22

Een paar jaar geleden heeft mijn arabier een peesblessure opgelopen, vanwege de spins en stops van de reining. Nadat hij ruim een half jaar op rust heeft gestaan ben ik weer rustig begonnen met hem en ben ik voornamelijk pleasure gaan rijden en af en toe wat trail en horsemanship. Dit gaat perfect en is veel beter voor zijn benen, hij heeft daarna ook niet meer kreupel gelopen.

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:43

en nu mag ik erop rijden Lachen Hij doet het prima!

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 23:16

Ik zal eens een beetje in mijn omgeving gaan kijken of er iemand is die het aandurft me lessen te geven. Het lijkt me echt super om dat gewoon lekker met mijn eigen paardje te gaan doen. Eerst thuis nog even de verbouwingen achter de rug hebben en dan zal ik eens wat rond gaan kijken. Hij staat wel vlakbij Waterland Quarterhorses hier in Lelystad dus wie weet rijd ik daar wel een keertje gewoon even langs met hem. Als het zover is, laat ik het wel weer even weten hoor.....