Hoe het beste rijlaarzen en krukken op zadel vastmaken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Hoe het beste rijlaarzen en krukken op zadel vastmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 18:24

Omdat ik alleen kan buitenrijden met begeleiding en ook onze honden graag een stukje gaan wandelen hebben we inmiddels een goede manier gevonden dit te combineren. Alleen omdat mijnkrukken wel meemoeten in geval van nood net als gewone schoenen zitten we met een praktisch probleem.

Nu is het zo dat mijn man de krukken en 3 honden vast heeft maar in geval van nood is dat niet zo handig. Dan moet hij eerst de krukken op de grond leggen voordat hij mij kan helpen. Nu heb ik een zadel dat bedoelt is om trektochten mee te maken dus bevestigingspunten genoeg.

Alleen hoe kan ik ze het beste vastmaken net als mijn rijlaarzen als ik gewone schoenen aan moet en moet lopen. Overdwars achterop is het stevigste alleen dan ben je eigenlijk net te breed vor de paden. Als een zwaard zou kunnne maar hoe moet je die vastmaken, voor je benen, of juist erachter?

Farah_

Re: Hoe het beste rijlaarzen en krukken op zadel vastmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:45

Tsja dat is inderdaad wel een praktisch probleem. Ik weet dat er voor hockeysticks van die speciale klemmen zijn die je aan je voorwiel vastmaakt. Zou je daar niet iets mee kunnen?
Ik zou sowieso zeggen dat voor je been me beter lijkt dan achter je been, lijkt me voor het paard ook prettiger. Lijkt me alleen wel lastig dat ie er nogal snel met zijn voorbeen tegenaan komt tijdens het rijden, dat lijkt me ook niet de bedoeling. Bestaan er niet krukken die je veel kleiner kunt maken dmv opvouwen/inklappen? Die zijn dan ook wat makkelijker te bevestigen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:48

Die schoenen kunnen in een stel zadeltassen. Da's niet zo lastig.

Die krukken... Daar weet ik idd zo snel ook niks op... Heb je niet een stel opvouwbare krukken ofzo? Clown Haha!

Je hebt wel van die speciale stijgbeugels voor vlaggenhouders. Daar zou je 1 kruk in kunnen steken evt.? Clown Moet je hem alleen wel continu vasthouden, dus da's ook zwaar onhandig... Niet echt een handige optie dus...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 21:25

Helaas bestaan er geen opvouwbare krukken. De enige dingen die er een beetje op lijken zijn nordic walk stokken maar daar heb ik te weinig steun aan.

Laarzen kunnen natuurlijk in een zadeltas . Dat ik daar niet aan gedacht had. Die vlaggenhouders ken ik nog van de wedstrijden en defile. Moet ik handloos gaan rijden, dat is ook niet echt wat.

Voordeel is dat ik toch alleen stap buiten. Zo'n krukklem heb ik ook op de fiets maar die kan ik nergens aan mijn zadel vastklemmen helaas.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:54

Kan je ze niet schuin over je rug dragen zoals een (jaja) pijlendinges van een indiaan? Dan maak je er een soort band aan van een reep stof die je aan de bovenkant en halverwege vast maakt?
Dan bungelt de onderkant van de krukken aan een zijde van je paard, en pas je nog prima door de paadjes. Je moet er alleen niet afvallen dan, want dan val je op je krukken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:58

Er bestaan wel degelijk opvouwbare krukken, ga maar eens informeren bij een zaak voor hulpmiddelen of een hulpmiddelencentrum, die helpen je vast graag verder.
Ze zijn opgevouwen nog geen 50 cm lang.

Even gegoogled, hier een link:
http://www.adreva.nl/N_frame.html?http: ... t_354.html

Hopelijk heb je er iets aan!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:29

Is dit niet iets?
Afbeelding
Ik weet niet wat voor zadel je hebt, maar dit ding is gemaakt voor gebruik op/aan een Australian Stock Saddle.

Hier staat nog meer informatie over deze en andere zadelholsters.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 12:08

Zoiets is wel handig. Ik heb een boomloos endurance zadel maar wel een met een houten voor en achtersteun.

Ook ga ik eens bij die hulpmiddelenwinkel neuzen van de week. Wie weet. Dat zou het makkelijkste zijn. Krukken op mijn rug is idd met afvallen wat link. Ik heb ze een keer in mijn shcouder gekregen en dat was niet fijn. Toen kiepte de rolstoel om. Huilen

_Hjordis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:07

ik blijf even meekijken.
ben ook opzoek naar een oplossing voor rijden met kruk.
maak hem nu nog vast met spoorriempjes met snelsluiting.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:19

de krukken kan ik je niet mee helpen ,geen idee wat je daar mee zou moeten.
maar de rijlaarzen kunen toch vervangen worden door stevige rijschoenen?
scheelt weer iets. Knipoog

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 13:10

De opvouwbare krukken gezien maar die zijn helaas te lang aan de bovenkant. Of mijn arm te kort dat kan ook. IS wel jammer.

Rijschoenen heb ik geprobeert, maar daar zijn mijn benen te zwabberig voor. Die zwieberen alle kanten op. Ook pas ik daar niet met mijn spalk in.

Die geweerdinges ziet er wel handig uit. Eens kijken of zoiets in Nederland te koop is. Sander had ook een idee om hem op de een of andere manier aan de beugelriem vast te maken. heb je er met afvallen geen last van in ieder geval. Maar hoe en wat nog geen idee. Bloos

Hjordis waar maak jij hem precies aan vast?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:09

BRT-->AP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:12

Karuna, een kennis van mij heeft al heel lang van die opvouwbare krukken. Ik weet, dat ze worden geleverd met een handig tasje eromheen. Nu bedacht ik net, kun je ze niet laten inkorten? Manchet erafhalen, stuk er van af (laten) zagen en manchet er weer op laten maken?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:37

Naast de optie om ze op het zadel te bevestigen, kan je man mogelijk ook nog gebruik maken van de dragers die ze ook voor ski's hebben. Is eigenlijk een heel simpel systeem: 2 klittenbandriempjes waarmee je de ski's (of dus krukken) bij elkaar houdt, en een schouderband ertussen. Dan heeft hij gewoon zijn handen vrij. Voor een voorbeeld: http://www.skicarrier.nl/nl/product.php maar volgens mij is het bijzonder eenvoudig om zelf te maken.
(In theorie zou je daar ook mee kunnen fietsen/paardrijden, maar ik weet niet zeker of ik dat een succes zou vinden.)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 17:45

Voor hem zou dat idd een goed idee zijn. Moet dan alleen voor mezelf nog een oplossing bedenken voor als ik een keer alleen op stap zou aandurven. Op mijn rug zou ik dan link vinden als ik er toch vanaf mocht kiepen.

_Hjordis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:06

op dit moment doe ik 1 riempje aan de stok (onder het handvat) en dan door het ringetje aan de bovenkant van het zadel.
en eentje wat losser om de kruk en door de singellus van het dekje.
die zorgt er voor dat de kruk minder zwabbert.
het is niet ideaal maar ik heb tot nu toe ook niets anders kunnen bedenken.

Fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:16

oomens schreef:
Is dit niet iets?
Afbeelding
Ik weet niet wat voor zadel je hebt, maar dit ding is gemaakt voor gebruik op/aan een Australian Stock Saddle.

Hier staat nog meer informatie over deze en andere zadelholsters.

Ik denk dat je dat voorste deel ook achter je zadel kan krijgen, misschien dat een optie?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:46

ik zou ze gekruist aan de bovenkant (handvaten) bij elkaar binden,
en dan 'op' de rug van je paard leggen, vlak achter het zadel,
en ze dan op de 1 of andere manier vastmaken aan het zadel.
zo heeft je paard er volgens mij het minst hinder van.

misschien kan je een langer zadeldekje (laten) maken (of een westernpad ofzo), waar je klitteband lussen op maakt waar de onderkant van de stokken dan in vast kunnen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 09:08

Ik heb nu langzaam aan flink wat ideeen. het wordt zo goed als zeker een soort zadeltas/dekje achtig ding met lussen waar ze ingehangen kunnen worden.

ben niet meer toegekomen aan buitenrijden helaas maar dat komt wel weer.