[WN] hoe werken de halterklassen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AylaMohini

hoe werken de halterklassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 17:37

Hallo,

ik ben echt een leek hierin, ik weet niets van de wedstrijden. ik heb een paint horse merrie van 2 en wil graag met haar naar de halterkeuringen. om premies te behalen (zeg ik dat goed) ik wil haar zeker weten voorbrengen. en hoewel ik er nu niets van af weet hoop ik er daardoor het een en ander op te pikken.

hoe en waar kan ik meedoen? ik heb al meerdere keren deze vraag naar APHA gemaild, maar krijg nooit antwoord. wie kan mij helpen?

groetjes Rachel

Pantykous

Re: hoe werken de halterklassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:07

Misschien kun je deze vraag beter stellen op het Western gedeelte van bokt, ik tem even voor je!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:06

Lijkt mij ook dat je daar beter advies kunt krijgen dan hier op het reguliere WD. Ik verplaats je topic naar WN.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:05

koetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:42

vraag anders rgerrits hier op bokt. zij haltert niet onverdienstelijk!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 00:20

Premie's vallen in de halter niet te halen wel punten

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:10

Bij halterclass krijg je idd geen premies zoals bij andere rassen. Je paard wordt beoordeeld op zijn exterieur en een beetje op hoe hij/zij loopt. Meestal kom je de arena in, moet je een stukje stappen en draven, en daarna moet je je paard vierkant opstellen.
De jury loopt een rondje om je paard, en soms bekijken ze de tanden. Als alle paarden bekeken zijn volgt de prijsuitreiking.
Naast de gewone leeftijdsklassen heb je ook nog de grand championklasse, alle 1e en 2e geplaatste paarden worden (op geslacht ingedeeld) dan samen nogmaals geshowed en kan je dus Grand Champion of Reserve Grand Champion worden.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:50

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:28

Binnenkort even op Wiki kijken, ik heb net een heel stuk over Halter geschreven, komt er binnenkort op.
En als je wilt mag je a.s. zaterdag ook naar Zeewolden naar de AQHA show komen, begint om 9 uur, ik ben daar om 8 uur om te groomen en dan kan ik je wel 't één en ander uitleggen aan de hand van wat je daar ziet. Halter voor Paints is niet anders dan Halter voor Quarters (afgezien van wat extra goed wassen dan misschien Knipoog )
Bij de Summershow ben ik ook om te groomen dus mag ook daar als je wilt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 00:26

Goed halteren is een kunst met een grote K. Daar behoort ook goed toiletteren bij, en weten hoe je je paard voorbrengt. Correct voorbrengen en goed toiletteren is heel belangrijk. Er zijn bokkers die daar clinics in geven, zodat je wat beter beslagen ten ijs komt. De nodige informatie kun je hier op bokt vinden, en via de DPHA.

En uiteindelijk zal de behaalde plaats en de toegekende punten afhankelijk zijn van wat er nog meer in de ring staat.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:41

En zeker ook van de smaak van de judge...

AylaMohini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 13:01

Iedereen,

geweldig bedankt voor de informatie. echt leuk dat ik er nu es wat meer over te weten kom. het klinkt allemaal heel leuk in ieder geval. alleen moet ik nu nog zien uit te vinden hoe en waar ik mij kan inschrijven voor een halterclass. is dat gewoon via APHA? ik neem aan van wel. wel jammer dat ze me via de APHA site niet verder hielpen.

ik hou de topic in de gaten. bedankt allemaal.

AylaMohini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 13:03

Wranglerbutt schreef:
Ik weet niet waar je woont, maar op zaterdagochtend 14 juni zijn er APHA halterclasses op de Summershow in Mariënheem Lachen Kan je zelf zien hoe het in zijn werk gaat!
Zie ook: [WN-EV] Dutch Summershow 13, 14 en 15 juni 2008 Marienheem

bedankt voor de tip, als ik vrij was geweest was ik er zeker heen gegaan. jammer genoeg zit ik vanaf vrijdag in zeeland bij Parelli instructeur Eddy Modde (ook heel leuk, dus ik heb niet te klagen) enig idee hoe ik de data van de volgende show kan vinden?

AylaMohini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 13:05

Francis schreef:
Binnenkort even op Wiki kijken, ik heb net een heel stuk over Halter geschreven, komt er binnenkort op.
En als je wilt mag je a.s. zaterdag ook naar Zeewolden naar de AQHA show komen, begint om 9 uur, ik ben daar om 8 uur om te groomen en dan kan ik je wel 't één en ander uitleggen aan de hand van wat je daar ziet. Halter voor Paints is niet anders dan Halter voor Quarters (afgezien van wat extra goed wassen dan misschien Knipoog )
Bij de Summershow ben ik ook om te groomen dus mag ook daar als je wilt...

Ook jij heel erg bedankt voor de tip. ik ben wat druk geweest en lees nu pas alle reacties, sorry dat ik er dus niet was. ik had het erg leuk gevonden, als je nog meer data in je agenda heb staan hoor ik het graag. dan zal ik wat beter opletten.

groetjes

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:37

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:24

op www.dutchpainthorseclub.com staan wanneer er paintshows zijn en zullen ook de inschrijfformulieren komen te staan
25 augustus is er weer een in haaksbergen Lachen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:45

Ayla, ik ben komend weekend op vrijdag middag even in Mariënheem om een paard in de stiekjes te zetten, en zaterdag ochtend ben ik daar weer om te groomen voor drie Paints.

AylaMohini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 22:02

Francis schreef:
Ayla, ik ben komend weekend op vrijdag middag even in Mariënheem om een paard in de stiekjes te zetten, en zaterdag ochtend ben ik daar weer om te groomen voor drie Paints.

bedankt voor de tips. ben net terug uit zeeland waar ik een week bij eddy modde zat, dus had niet mee gekund, ik ga eerst even op die sites kijken voor de aankomende data. heb je zelf een paint die je voorbrengt bij halterklassen? en heb je vanaf nu tot 10 juli nog data geplant staan?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:08

Ayla, ik heb zelf geen Paint meer helaas, heb m'n meisje begin dit jaar verkocht (zie profiel). Maar ik groom wel voor anderen en er komen nog wel meer shows waar ik waarschijnlijk wel voor gevraagd wordt. Hou vooral data van Paintshows in de gaten.
Verder zit er een clinicje in de pen, in Emst, mocht ik daar meer van weten kan ik wel vragen of dat ook voor mensen 'van buiten' is, dan zou je daar ook heen kunnen komen als je wilt.

Verder is inmiddels het Wikki topic aangepast, daar staat de gang van zaken rond het Halteren nu compleet in.
Groomen moet je zien en doen...

MissLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:53

Vanaf welke leeftijd mag je eigenlijk mee doen met de halterklasse?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:28

Kijk even op Wiki, daar kun je lezen dat er al een weanling klasse is. Da's dus voor babies van het lopende jaar. Ik heb Dot vanaf zo'n 3,5 maand oud geshowed.

MissLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:24

Oke dankje Haha!