voer, wat hebben ze nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

voer, wat hebben ze nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 08:28

Ik weet het even niet zo goed meer kwa het voer van mijn heethoofd Forester van 14. We rijden nu klasse 2 wedstrijden dus vraag me af wat hij nu echt nodig heeft daarvoor.

Hij krijgt nu pavo aura koeken + subli EM. Kwa druk zijn is hij op dit voer heerlijk rustig (over algemeen dan) en dat is dan ook waarom ik in de eerste instantie voor dit voer gekozen heb. Maar dat was voor we klasse 2 zijn gaan starten.. Thuis rijden we ongeveer 1x per week rond de 25 km op tempo en voor de rest afwisseling om de rest van de 5 dagen te vullen. Woensdags is hij vrij. Hij komt elke dag zo'n 6 uur op het land.

Is dit voer voldoende voor hem om zoveel kilometers op te maken? Of moet ik hem alleen de week voor de wedstrijd extra krachtvoer gaan geven?

Wat voeren jullie? En dan met name de drukke (sobere) paardjes?

Kortom, wat zou goed zijn voor Dustin? Door gaan met dit voer of heeft hij meer nodig? Pavo sportsfit bijv?

Anoniem

Re: voer, wat hebben ze nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:34

Cloud loopt ook klasse II, een rit van ongeveer 20 km of wat meer. De rest van de week een flinke dressuur training en een flinke longeersessie. Overige dagen worden wat ingevuld.

Hij staat dag en nacht buiten, krijgt hooi bij als dat nodig is en na het rijden 1/4 schep muslie en een pavokoek. Meer niet, en hij loopt er prima op. Het gaat om een draver trouwens.

Ik zou door gaan met dit voor tot dat je merkt dat het niet meer genoeg is bijv. invallen of minder fit.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:41

Heel simpel... als hij netjes op gewicht blijft, en voldoende looplust heeft, dan krijgt hij genoeg. Pling

Mijn vuistregel is (in navolging van Yvonne van der Velde Haha! ) dat geen enkel (endurance)paard in principe meer dan 1 kg krachtvoer per dag nodig heeft. Natuurlijk in combinatie met voldoende gras en/of (liefst onbeperkt) ruwvoer.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 13:47

vermageren doet hij zeker niet. Sterker nog, volgens mijn kilolint komt hij alleen maar aan Verward (niet veel, maar wel iets)

Is er eigenlijk een soort gelijk product aan Subli EM? Meneer is een kieskeurig dondertje en heeft er een beetje genoeg van Bloos

Oja, na het rijden krijgt hij altijd een kwart schep nature's best muesli.
Laatst bijgewerkt door woeliej op 02-06-08 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:49

Dan moet je eens contact opnemen met Bertho van Trail Horses Best Belgium (http://www.thbb.be ). Hij verkoopt Rice Bran, een soortgelijk product dat in de VS heel veel gebruikt wordt.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 13:50

oke, bedankt voor de tip!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:06

misschien kan ik het hier eens neerzetten. Die van mij (klasse 2) wordt toch wel elk jaar iets magerder halverwege het seizoen. Ze krijgt voldoende ruwvoer, totaal 3/4 brok en 1/2 musli per dag. dan 300 gram EM en ze krijgen lucerne op stal. Wat kan ik doen om te zorgen dat ze minder invalt. Of het verlies bij te vullen. Verder is ze fit en vrolijk

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 16:25

zou dood gewone zonnebloemolie de EM kunnen vervangen? Is een stuk goedkoper en ik denk dat hij dat lekkerder vind voor over zijn muesli dan de EM
Laatst bijgewerkt door woeliej op 02-06-08 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:42

kan, het voordeel van de EM is dat er meerdere soorten olie inzitten wat beter schijnt te zijn. Maar hoe en wat weet ik niet.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 16:55

heeft dat met die meerdere soorten olie niet te maken met de verhoudingen omega 3,6 en 9?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:58

zou goed kunnen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:49

Anouar krijgt nu ook Subli EM, het werkt erg goed bij hem, hij wordt al wat dikker.
Naar mijn weten zit er ook meer vitamine B in, wat de opname van de vetten verbeterd.

Verder krijgt hij 1 schep Pavo kruidenmeusli en 2 x een halve schep basisbrok.

Alleen is Anouar geen druk en sober paard. Hij kan wel wat meer power en vetjes gebruiken.
Hij redt het iig niet op één schep voer per dag.

Ik geef de Pavo kruidenmuesli omdat daar veel vet in zit en Anouar het erg lekker vind.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:53

Subli EM vind ik echt een superproduct. Ja
Die gehaltes hebben inderdaad te maken met verhoudingen in omega's. Wat de vitaminen betreft: daar gaat het om vitamine E, dat verminderd opgenomen wordt naarmate een paard meer vetten binnenkrijgt. Dus meer vet = meer vit E voeren, in de EM is dit al verzorgd.

Olie geven is qua energie hetzelfde, maar bij grote hoeveelheden moet je dus gaan oppassen met de vitamine E. Plus dat grote hoeveelheden olie al snel een vieze kliederboel van het eten maken, veel paarden eten dat niet goed.

Pauline, wat noem je precies voldoende ruwvoer? Lachen Het wordt vaak als bijzaak genoemd, maar ruwvoer is toch het allerbelangrijkste voer voor een paard. En verder, zijn de tanden gecontroleerd? Is de mest al eens gecontroleerd op wormeieren? Krijgt ze genoeg rust na een wedstrijd, en tussen de trainingen door? Zijn allemaal maar dingen die me te binnen schieten. Als je het niet vertrouwt kun je natuurlijk altijd een bloedonderzoek laten doen, om te kijken of ze iets specifieks tekortkomt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:10

splash wordt regelamatig haar gebit nagekeken. dit wordt volgende maand weer gedaan maar zover ik zelf kan voelen zitten er maar minime haakjes. een worm eitelling heb ik nog nooit gedaan maar ze wordt wel regelmatig ontwormd. Qua kuil bedoel ik dat ze niet meer opkan en het dan door haar stal gooit omdat ze genoeg heeft oftewel onbeperkt. Er zitten nu alleen niet zoveel voedingswaarde in dus de stalhouder geeft elk paard nu extra lucerne erbij, plus wat ze al kreeg. Na elk rit van elke 10 km krijgt ze een dag rust, weidegang. de trainingen ben ik nog een beetje aan het puzzelen. De stalhouder gaat het ook even navragen aan een voeder leverancier of hij iets weet. Verder ziet ze er na een week weer goed uit ze is alleen net iets té slank voor het oog. Ze is levendig, energierijk en neemt de boel in het ooitje.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:18

Klinkt inderdaad allemaal prima, dan zou ik verder zo ook niks weten. Zeker omdat ze het dus altijd maar tijdelijk heeft, dan is het niet iets wat structureel mis is.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:24

nee klopt het kan best zwaar voor haar zijn, de laatste wedstrijd (banholt ) was natuurlijk pittig en is ze niet gewend. Maar het is altijd rond dezelfde periode. Heb ook al voorheen met de DA gesproken met dit euvel en hij zegt dus als het straks erger wordt en ik het echt niet vertrouw ik direct na de wedstrijd een bloedje moet tappen en dat nagekeken kan worden.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 15:07

werkt EM eigenlijk als dikmaker? Mijn pony krijgt namelijk al ongeveer 3 maand het zelfde kwa voer en beweging. Iets meer beweging gezien we nu klasse 2 zijn en 3 maand geleden nog niet. Nou haalde ik vandaag mijn kilolint weer eens te voorschijn ik ik schrok me rot! Dustin in binnen 1 a 2 weken tijd zo'n 30 kilo zwaarder geworden. Is wel een beetje erg veel :S

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:41

Van Subli EM worden ze zeker dikker.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 16:44

oh.. dat is niet zo mooi.. Nagelbijten / Gniffelen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:46

Ik geef het juist om Anouar vet te mesten

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:53

Subli EM levert (net als elk ander voer trouwens) energie, en energie die niet verbruikt wordt... daar word je dikker van! Knipoog

Het fijne vind ik dat je er maar heel erg weinig van hoeft te geven, bijv. Rex krijgt maximaal 350 g per dag gedurende het seizoen, daarbuiten maar de helft. Hij blijft er mooi door op gewicht.
Onze 2 grote paarden hebben we in het begin ook een beetje gegeven, maar die zag je echt zienderogen dikker worden... Nagelbijten / Gniffelen Dus maar snel mee gestopt.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:36

Sinds Safyra in het vette gras staat krijgt ze ook geen Subli EM meer, ze groeit nu meer dan genoeg van het gras. Ze krijgt nog een klein beetje muesli en wat slobber omdat ze anders haar poeders niet op eet.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 12:30

gezien mijn pony met heel rap tempo aan het dichtgroeien is.. Is het verandwoord een pony die dus klasse 2 loopt helemaal van het krachtvoer af te halen en hemt te laten teren op het gras wat het eet?

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:07

Ik heb een criollo(loopt klasse III)en die houdt ook erg van eten en komt snel aan.
Hij krijgt een pavokoek,1/2 tot3/4 schep muesli(powerplusmix van havens)per dag.
Verder staat hij op de wei.'sNachts op stal krijgt hij dan nog hooi.Als ik hem voer geeft waar veel vet inzit groeit hij dicht(teert tijdens de wedstrijd prima op zijn eigen vet).Ze hebben minder krachtvoer nodig dan je denkt als ze maar genoeg vitaminen en mineralen krijgen en uiteraard ruwvoer maar dat is al genoeg vermeld hier.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 13:14

oke, in dat geval mooi geen EM meer voor meneer. Hij heeft nu meer weg van een drachtige merrie als een ruintje Nagelbijten / Gniffelen