160 kilometer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Griet

160 kilometer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 17:57

160 kilometer ? Hoe begin je hieraan?
( ik stel de vraag omdat ik hoor dat er wel meer mensen zijn die hierin starten, ik dacht altijd dat er maar 3 combinaties waren PER LAND die dit aankonden. En als deze dan allemaal samen komen op een internationale wedstrijd dat je dan genoeg ruiters had)

Hoeveel jaar train je je paard?
Hoe weet je dat je een paard hebt die dit aankan? (ik heb nu een volbloed arabier waarvan ik denk dat ie met training+ wedstrijdervaring amper de 40 zal halen)
Al die boucles hoe hou jij/je paard de moed erin?

Ik rij nu mijn 2de jaar endurance en ik ga dit weekend mijn eerste 60 starten. Ik hoop ooit(liefst volgend jaar) nog een 80 te kunnen doen om een massastart te kunnen meemaken.
Maar 160 dat is dubbel zoveel als 80 en 80 lijkt me al erg veel.

Lenneke_

Re: 160 kilometer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:42

Ik heb nog nooit 160 gereden, maar het is wel iets waar je naar toe groeit.
Toen ik begon vond ik 30 al een wereldafstand en als ik wel eens mensen van stal meeneem naar het bos vinden ze 15 km al een hele reis.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:40

klopt dat gaat bij mij ook zo. Dit is mijn 3de seizoen waarvan er vorig jaar weinig werd gedaan. Vorige week voor het eerst 60 gereden en vond het al heel wat. Hierdoor besloten het heel rustig aan iets op te bouwen zowel voor mijn paard als voor mij. je komt jezelf echt tegen op bepaalde momenten. Maar het is wel grappig als mensen op stal roepen het GROTE rondje te rijden is dit misschien net 12 km. dat is ze net warm. hihi

rachelmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 18:37

Het is inderdaad iets waar je naartoe groeit. Ik heb gehoord dat 100 DE grens is, en dat het gevoel die je krijgt wanneer je die voor het eerst haalt een van je mooiste herrineringen wordt.
Trainen? Minstens 2 keer per week een Echte trainingsrit van zo'n 40 km. Dat volhouden (Ongeveer zo'n 1 tot 2 jaar afhankelijk van het soort paard en zijn basis) en tussendoor natuurlijk ook blijven rijden (dressuur etc). Echte grote afstanden train je niet echt, daat heb je de wedstrijden voor (dat zijn dus ook trainingen eigenlijk). Samengevat: HARD werken.
Zelf rij ik die afstanden nog niet hoor maar ik loop wel mee met een ruiter die dat wel doet. En daar leer je echt een hoop van. Enne, ik hoop echt dat het er een dag van komt, die 160 km. Het lijkt mij geweldig Haha!
En wat betreft die stalgenoten: ik krijg die van mij niet eens meer mee Clown

Elles_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:28

ik denk zeker dat je ernaar toe groeit maar het moet wel allemaal kloppen.. de combinatie, de trainingen je zadel, zit, grooming, beslag, voeding etc etc
mijn eerste (35) vond ik al slopend, na de eerste keer 60 km (incl massastart) dacht ik, dit doe ik nooit meer Tong uitsteken maar inmiddels een 85 km goed uitgereden.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:47

rachelmarty schreef:
Het is inderdaad iets waar je naartoe groeit. Ik heb gehoord dat 100 DE grens is, en dat het gevoel die je krijgt wanneer je die voor het eerst haalt een van je mooiste herrineringen wordt.

100 km is ook een grens voor het paard. Elk gezond paard moet in principe 100 km kunnen lopen, maar daarboven moet alles kloppen: training, huisvesting, uitrusting, voeding, houding van de ruiter, verzorging thuis en onderweg etc. De 100 km wordt dus een beetje als een scherprechter gezien tussen wat je zou kunnen noemen basis- en topsport.

En ook ik ben begonnen met de insteek dat 30 km al heel mooi zou zijn om netjes uit te rijden. De mensen die daarna vertrokken voor nóg een rondje, die waren toch zeker niet goed bij hun hoofd. Schijnheilig En zo hoor je eigenlijk iedereen praten die net begint, bijna niemand zegt "Dit is mijn 1e endurance, maar straks wil ik 160 km kunnen rijden!" Haha!
Inmiddels zijn we tot aan de 75 km en 3 rondjes geraakt, tja stapje voor stapje ga je steeds verder. Met mijn oudje van 25 ga ik niet verder meer dan klasse 2. Met mijn jonge paard heb ik wel het doel om zover mogelijk te komen (klasse 3, klasse 4...). Daar zullen jaren overheen gaan, en hoever we echt komen dat zal de tijd uitwijzen. Lachen Daarbij vind ik de grootste uitdaging om je paard jaar na jaar "heel te houden" en ook mentaal fris. Dat is voor mij even belangrijk als een bepaalde afstand kunnen afleggen!

Griet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 20:17

[quote="Nina_rex]Daarbij vind ik de grootste uitdaging om je paard jaar na jaar "heel te houden" en ook mentaal fris. Dat is voor mij even belangrijk als een bepaalde afstand kunnen afleggen![/quote]

Vork Ik denk dat dit door sommige ruiters wel eens durft vergeten te worden. Mentaal fris vind ik ook heel belangrijk. Ik denk dat je dit kunt bereiken door ook veel andere dingen te doen met je paard: dressuur, springen, trektocht, rustperiodes inbouwen, ...
De mijne loopt zelfs toertjes met kleine kinderen van het gebuurte. Dan is ze doodbraaf.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:47

Die afwisseling vind ik ook heel belangrijk. Ja

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:12

klopt je op een ding blijven focussen (bij alles dan) is geestdodend voor een paard waardoor je he doel voor ogen moeilijk kan halen en als je het dan haalt. Moet je er dan blij mee wezen???

rachelmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:49

Maar dat is bij elke tak van de paardensport zo. Het lijkt mij dat elke ruiter hier rekening mee hoort te houden. Maar regelmaat is wel degelijk belangrijk. Binnen deze regelmaat moet je afwisselen (dus niet 3 keer een trainingsrit achter elkaar, maar een planning in de vorm van: ma- trainingsrit; di- dresuur; wo- buitenritje; do- trainingsrit; vr- springen; enz.) En ook belangrijk is afwisselen in trainingsterrein, dus niet elke keer weer hetzelfde stomme rondje. Maar dat is een stuk moeilijker: ik heb bijv geen trailer, dus qua trainingsgebied heb ik weinig keus, en ik zal niet de enige zijn.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:40

daar heb ik ook problemen mee om niet telkens dat zelfde rondje te rijden. heb geen trailer maar volgens mij heb ik daar meer last van dan mijn paard

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:52

de Fasna Trail word onze 3e 160km-er.. je moet er heel veel voor over hebben dat klopt.. heel veel dingen laten ivm trainen ed. dressuur is heel belangrijk, maar dat is het bij elke discipline.. het is de bedoel dit jaar weer een endurance clinic te organiseren waar je dus met dit soort vragen terecht kunt..het is een theorie en praktijk gedeelte.. maar ik zou zeggen kom eens bv naar de Fasna kijken.. daar leer je al zo ontzettend veel van.. de massastart is om 06.00.. Lisette en ik zullen na de massastart starten ivm de "stress" eventueel.. de meeste knallen zo hard weg bij de start.. en Karrimh wil dan ook wel erg graag mee..

maar goed.. mogelijkheden genoeg om het te leren.. ga eens bij iemand een keer trainen/lessen daar leer je ook ontzettend veel van.. kan eventueel ook bij mijn.. en hou anders mijn site in de gaten ivm de endurance clinic www.freewebs.com/stalnorwind

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:41

Voor diegene die de 160 al eens hebben gereden: kunnen jullie nog lopen de volgende dag?
Hoe voel je jezelf "the day after"?

pascallevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:25

vindt 160 heel vele hoor.. moet je veel uithoudingsvermogen voor hebben. en je paard ook!
wel knap als iemand dit kan. ik vind 20 normaal voor een buitenrit ofzo.