[WN] AQHA Incentive Fund

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lonneke01

AQHA Incentive Fund

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 20:09

Wat is precies het AQHA Incentive Fund?

sonita

Re: AQHA Incentive Fund

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:34

Lonneke01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 06:55

ehm, ik snap het nog niet helemaal. Heb vertaal programma gebruikt, maar kom er niet helemaal uit. Iemand die het in Jip en Janneke taal uitkan leggen? Blond

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:22

Okay, ik ga het proberen Knipoog

Het Incentive Fund is een fonds van de AQHA (het moederstamboek van de quarterhorses in Amerika), om het fokken met quarterhorses te promoten.
Dit bewerkstelligen zij door de hengstenhouder de mogelijkheid te bieden om de hengst in te schrijven in dit fonds.
Dit moet de hengstenhouder doen vóór 30 november van het jaar waarin de hengst dekt.
De hengstenhouder betaald een bedrag afhankelijk van het aantal merries dat de hengst dat jaar gedekt heeft, bij 1-4 merries is het 100 dollar per merrie en bijv. bij 5-10 merries is het 500 dollar, en bij 11-15 is het 600 dollar, enz. Bij 101 of meer merries is het 3000 dollar.
De veulens die nu van deze ingeschreven hengst geboren worden het jaar daarop, kunnen ingeschreven worden in het Incentive Fund.
De fokker betaald voor dit veulen ook weer geld om hem/haar in te schrijven. Dit kan tot de leeftijd van 7 maanden voor 100 dollar, van 7 tot 12 maanden voor 200 dollar, van 12 tot 18 maanden voor 1000 dollar en van 18 tot 24 maand voor 2500 dollar. Daarna is inschrijven niet meer mogelijk.

Nu is het veulen ingeschreven in het Incentive Fund en wat nu?
Nu kun je met dit veulen gedurende zijn/haar hele leven geld verdienen op AQHA shows.
Het AQHA Incentive Fund betaald geld uit (op dit moment ongeveer 29 dollar) pér gehaalde AQHA punt.
Van dit geld gaat 10% naar de hengsteneigenaar, 10% naar de fokker (dus degene die het veulen ingeschreven heeft) en 80% gaat naar de eigenaar van het paard.
Het puntensysteem van de AQHA houdt ongeveer in dat wanneer je met 3-4 ruiters in de show bent krijgt nr 1 een halve punt, wanneer je met 5-9 ruiters in de show bent krijgt nummer 1 een hele punt en nummer 2 een halve punt, enzovoort. Wanneer je bijv met 40 ruiters in de show bent krijg nr 1 acht punten, nummer 2 zeven punten enz tot nummer 9 krijgt nog een halve punt.

Momenteel heeft de Kentucky Quarter Horse Association in Amerika zijn eigen Incentive fund, en die betaald meer dan 2000 dollar (!) per punt. Dit heeft de staat van Kentucky in het leven geroepen om de fokkerij van quarterhorses in Kentucky te promoten.
Het veulen moet echter in Kentucky "gemaakt" zijn, en het moet daar geboren zijn. Vandaar dat veel goede hengsten de laatste tijd 'verhuisd' zijn naar Kentucky.
Maar interessant is het wel!! Als je eerste wordt in een veld van 40 heb je dus ruim 16000 dollar te pakken.... Maar op een kleine show is het natuurlijk ook gaaf als je van de 4 wint en je krijgt 1000 dollar...

Waarom komt Nederland hier niet mee.... Clown

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is? Anders dan roep je maar Knipoog
En als het niet - helemaal - klopt, dan roepen anderen vast wel Clown

Lonneke01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 20:26

Oke. nu is me een heleboel duidelijk.
Maar nog wel 1 ding.. Bloos haha jij zegt dat die hengsten van die ene in Kentucky moeten 'wonen'en hun veulens daar geboren? Maar wat als je er een uit belgie of nederland haalt? En waar kan je zien welke hengsten zijn inbetaald?

ik vind dit maar lastig hoor haha. Gestoord

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:24

Als je een Quarter in Nederland of Belgie haalt dan gaat dat Kentucky verhaal natuurlijk niet op Clown . Dat staat los van het normale AQHA Incentive fund en is puur in het leven geroepen door de staat Kentucky.

Ik heb even voor je gekeken welke hengsten in NL en Belgie zijn inbetaald, want volgens mij moet je lid zijn van de AQHA om dat te kunnen zien.

In Nederland zijn voor 2008 de hengsten Duranglo Doc en Magic Power Special inbetaald en in Belgie Custom Berry, Justa Tad Rad en Kays Cees Checkmate.

In Duitsland zijn ze wat meer geïnteresseerd in het Incentive Fund dus daar zijn veel meer hengsten inbetaald.

Veel wedstrijd rijdende duitsers willen ook alleen maar een Quarter die ingeschreven is in het Incentive Fund. Er zijn daar nu eenmaal veel grote AQHA wedstrijden waar je veel punten, dus geld, kunt verdienen.

Als de nakomeling ingeschreven is voor het Incentive Fund dan staat dat op zijn/haar papier.

En het maakt niet uit in welk land je de wedstrijden rijdt als het maar een AQHA show is.

Lonneke01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 19:43

dus misschien is het handiger als je voor geld zou willen rijden om een quarter uit duitsland te halen...?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:22

Ik heb een in Nederland gefokte dochter van Doc's Leaguer en die is daar ook bij ingeschreven. Jaren geleden is ze een aantal keren geshowd en na een tijdje onving ik een soort cheque thuis met een bedrag van iets in de 30 dollar ofzo. Hoeraa!! Haha!
Daarnaast kreeg ik een papier van de Amerikaanse belasting die ik moest invullen omdat ik daar geld had verdiend. Was me allemaal veel te ingewikkeld (technisch taalgebruik, zeg maar Knipoog ) voor die paar dollars.
Ach een leuk aandenken, net als de uitnodiging voor de Worldshow, destijds.
M.a.w; ik zou er nu niet aan beginnen of speciaal naar zoeken. Maar nou ben ik ook niet iemand die graag en veel showt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:37

@sflj : dus je mag nu Amerika niet meer in vanwege een belastingsschuld Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:40

Jawel hoor want ik heb t geld ook nooit geïnd he? Tong uitsteken Oftewel; ik heb nog wat geld in t buitenland! Clown Ik wacht wel ff tot de dollar weer wat duurder is want inmiddels is t nog minder geworden, natuurlijk! Boos!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:51

Je hebt dus 'liggende gelden' Haha! Klinkt wel aardig Lachen
Overigens kun je die cheque sowieso beter in Amerika innen, anders betaal je nog flink wat aan bankkosten ook.