[WN] Vragen western rijden (RT)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Vragen western rijden (RT)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 15:43

Hoi allemaal! Ik ben nieuw hier op het westernforum..
Volgende week maandag heb ik een proefles western bij Wendy van Osch in Venhorst, op 1 van haar paarden. Ik heb er super veel zin in!

Tot nu toe heb ik les gehad op mangeges, toen een puberpauze Clown , en een jaar priveles klassieke dressuur op mijn oude bijrijtinker.. Ik ga western uitproberen omdat het me erg leuk en relax rijden lijkt, ook voor het paard / de pony. Ik heb sinds januari een eigen pony en zoek nu uit in welke stijl ik hem later in ga rijden, wat voor zadel er moet koment etc.. Ik zit nog steeds met een hele hoop vragen, misschien kan 1 van jullie er een antwoord op geven?

Hoe zorgen jullie als western ruiters voor de verzameling van je paard en voor het rechtrichten terwijl je toch met losse teugels rijdt? Volgens een vriendin (die fanatiek aanhangster van de klassieke methode van de both is) zou dat niet kunnen, volgens Hempfling bijvoorbeeld weer wel.. Ik wil mn pony gewoon voor de lol in het bos gaan rijden, geen wedstrijden o.i.d., maar dus wel verzameld en recht.. En hoe zit het met de steun voor de knieen? Bij een engels zadel heb je daar meestal wrongen zitten, die bij een westernzadel ontbreken. Hoe ga je daar in de praktijk mee om, heb je daar last van en zit je, ondanks het grote zitoppervlak, wel stevig?

Misschien ook handig om te vermelden: ik ben groot voorstander van bitloos. Of ik nu klassiek of western ga rijden, bitloos wil ik toch Knipoog . Oja, aan grondwerk ben ik met mn pony al begonnen (mix van allerlei NH methodes).

Alvast bedankt voor de antwoorden!

mienmien

Re: Vragen western rijden (RT)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:15

Welk paard heb je gereden bij wendy??

edit* oeps slecht gelezen.. je gaat nog een les rijden bij haar...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:04

Die losse teugel is het einddoel. Als je begint met rijden, begin je met een snaffle en dan rijd je gewoon met een licht contact. Ik zelf ben vooral bezig met de basis, dus ik kan je nog niet veel vertellen over rijden met een lange teugel.

En een westernzadel zit heel stevig. Ik denk niet dat je die wrongen gaat missen, ikzelf voel me altijd heel wiebelig als ik weer eens op een engels zadel zit.

Heel veel plezier met je eerste les Haha!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:05

Hai LAura,

Ik kan alleen maar zeggen hoe het bij mij en mijn pony is gegaan, dat hoeft niet voor iedereen zo te werken. Vreem genoeg ben ik recent bijvoorbeeld tot de conclusie gekomen dat het rijden met shank ervoor heeft gezorgd dat ik eindelijk veilig bitloos kan rijden met hem.
Ik zeg dus niet dta iedereen eerst een shank erin moet mikken. het is een totaal leerproces dat jaren duurt. Zo ook de verzameling en rechtrichten aan losse teugel.

Een hele goede ruiter/trainer rijdt ook in de klassieke dresuur met zo min mogelijk druk op de teugels. Het einddoel is dat het paard zelfstandig loopt, recht, over de rug en ontspannen, zonder te gaan sjokken.

Helaas komt bovenstaande niet overeen met wat je in de praktijk ziet, ook in de western. Ik zie sommige pleasure prijswinnars hun paard scheef, niet tactmatig en te laag rijden. Zo ook een dressuurruiter die geplaatst is met een paard dat in de krul loopt maar zeker niet over de rug of ontspannen. Paardensport blijft een jurysport.

Daarbij zijn er vreselijk veel verschillende rassen.. mijn ponietje is kort en stevig. Die dikke nek en het op de voorhand lopen kon ik echt niet eruit rijden zonder eerst met aanleuning en teugeldruk te trainen op een nieuwe houding. (een andere trainer had dat misschien wel gekund, maar ik wil alles zelf leren)

Je vraag is dus niet in een paar woorden te beantwoorden, ik zou zeggen, vraag het Wendy en trek je eigen conclusies met rekenschap van de kunde van jezelf en je paard.

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:28

Bij Wendy ben je in ieder geval aan een goed adres! Ik les zelf al jaren bij haar met onze Arabier en heb onze Fjord vorig jaar door haar laten inrijden. Mijn vriend is nu ook aan het lessen bij haar en rijdt bijna altijd op een van haar paarden. Hij begint nu langzamerhand op onze arabier.
Ik heb zelf bij mijn overstap naar het westernrijden best wel moeten wennen aan een westernzadel. In het begin had inderdaad moeite met de 'vrijheid' die je in zo'n zadel hebt (maar ook bij westernzadels zijn daar weer verschillen in) en heb me daardoor dus ook een aantal keren flink doorgereden. Maar nu wil ik niet anders meer en als ik dan toch weer eens op een dressuurzadel zit, dan voelt dat echt vreselijk 'opgesloten'. Mijn zit is veel vaster geworden door het westernzadel. Je kunt het het beste zelf ervaren.
Voor mij heeft het westernrijden er ook toe geleid dat ik paardrijden en de hulpen en oefeningen die je gebruikt beter ben gaan begrijpen. Waar ik in de dressuurles op de manege een oefening reed voor de oefening heb ik bij het westernrijden eindelijk geleerd waarvoor die oefening dient (veelal rechtrichten in de praktijk). Maar als je al thuis ben in de klassieke dressuur zul je waarschijnlijk ook veel overeenkomsten ontdekken in de logica van de hulpen!

Heel veel plezier volgende week bij Wendy! En we willen natuurlijk wel een verslag!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 07:01

Ik rij nu dik een half jaar western en de eerste les was alsof ik nog nooit paardgereden had. Bloos
Ik vind het verschrikkelijk leuk en ik voel me erg op mijn gemak met deze vorm van paarden sport.
Ik voelde me wel direkt thuis op een westernzadel, maar ik was boomloos gewend.
In het begin rij je met meer teugelcontact en met je buig, flex en rechtricht oefeningen heb je dat contact ook nodig, om in de wedstrijdbaan met losse teugel te kunnen rijden.{verbeter mij als ik het verkeerd zeg!}
Waar ik heel erg op moet letten is dat ik in het begin altijd de lichte stelling van het dressuur in het hoofd had, dat is er niet met western.
Je krijgt je paard ontzettend soepel met westernrijden en verbaas me ook over de quarters waar je dan op zit en die je zowat kan "dubbelvouwen".
Ook mijn shire heb ik heel soepel gekregen door deze manier van rijden.
Ik ben zo enthousiast dat ik nu mijn eigen quarter heb en daar ook bewust voor gekozen heb en daardoor andere keuzes moest maken.
Ik heb geen moment spijt dat ik vorig jaar november de stap heb genomen om les te nemen!!!
Heel veel plezier volgende week!!!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 07:07

laura1986 schreef:
Hoe zorgen jullie als western ruiters voor de verzameling van je paard en voor het rechtrichten terwijl je toch met losse teugels rijdt? Volgens een vriendin (die fanatiek aanhangster van de klassieke methode van de both is) zou dat niet kunnen, volgens Hempfling bijvoorbeeld weer wel.. Ik wil mn pony gewoon voor de lol in het bos gaan rijden, geen wedstrijden o.i.d., maar dus wel verzameld en recht.. En hoe zit het met de steun voor de knieen? Bij een engels zadel heb je daar meestal wrongen zitten, die bij een westernzadel ontbreken. Hoe ga je daar in de praktijk mee om, heb je daar last van en zit je, ondanks het grote zitoppervlak, wel stevig?

Waarom zou je niet via het Antony de Both systeem kunnen rijden dan? want dat kan namelijk wel, ik doe het namelijk ook met mijn paard, want die was namelijk echt scheef met het rijden niet normaal meer

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 07:51

Alvast bedankt voor jullie antwoorden! Meer reacties zijn natuurlijk welkom!

Concluderend uit het bovenstaande zou ik zeggen dat de overeenkomsten tussen western en klassiek dermate groot zijn, wat betreft teugelcontact dan, dat het verzamelde rijden op de achterhand geen probleem zou moeten zijn? Ik ben niet zo thuis in het klassieke.. ik heb slechts 1 jaar op die manier les gehad, en ken dus enkel de basis. Voor mij is dat ook genoeg, gezien ik 0 webstrijdambitie heb.

Mijn pony is trouwens een highland pony, hij is vrij klein (nu ong 1.42, hij is net 3) en hij is kort gebouwd, wat een voordeel zou moeten zijn? Ik ga zo ff een foto in mn profiel zetten, zodat hij goed te zien is.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 07:55

MSQuincyTE schreef:
laura1986 schreef:

Waarom zou je niet via het Antony de Both systeem kunnen rijden dan? want dat kan namelijk wel, ik doe het namelijk ook met mijn paard, want die was namelijk echt scheef met het rijden niet normaal meer

Ik heb nooit volgens het de Both systeem gereden, mijn instructrice maakte een mix tussen de Both en de Wispeleare.. Ze heeft bij beide les gehad, en gebruikt dat in haar lessen wat haar zinvol leek. Ik vond (en vind) het nogal ingewikkeld om zo te rijden, je moet toch echt steeds op blijven letten en dat vind ik niet erg ontspannen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:11

laura1986 schreef:
Hoe zorgen jullie als western ruiters voor de verzameling van je paard en voor het rechtrichten terwijl je toch met losse teugels rijdt?

** Die losse teugel is een einddoel, daar begin je niet mee. Je basis is gewoon op een trens, op tweehandige besturing. En als je een probleem tegenkomt, keer je altijd terug naar de basis, net als in de dressuur. Op een gegeven moment zul je echter (als het goed is Knipoog ) merken dat je basis dusdanig vergroot/verstevigd is, dat je dingen als rechtrichten uitstekend op 1 hand en met heel licht teugelcontact kunt doen. Rechtrichten heeft niets met de kilo's druk in de mond te maken, en ook niet met de teugelvoering.

Volgens een vriendin (die fanatiek aanhangster van de klassieke methode van de both is) zou dat niet kunnen,

** Grappig, want volgens Antoine zélf kan het wel Knipoog

volgens Hempfling bijvoorbeeld weer wel.. Ik wil mn pony gewoon voor de lol in het bos gaan rijden, geen wedstrijden o.i.d., maar dus wel verzameld en recht..

** Superfijn om te lezen dat er nog recreatieve ruiters zijn die zich hier wél om bekommeren! Top! Ik kom veeeeel te vaak tegen dat recreanten hun paard aan gort hobbelen omdat ze menen dat ze door het paard niet nagefelijk en recht te rijden ed DUS ook niet storen en niet kunnen verpesten... Frusty

En hoe zit het met de steun voor de knieen? Bij een engels zadel heb je daar meestal wrongen zitten, die bij een westernzadel ontbreken. Hoe ga je daar in de praktijk mee om, heb je daar last van en zit je, ondanks het grote zitoppervlak, wel stevig?

** Superstevig zelfs! Die wrongen ga je niet missen, ook niet met bv lichtrijden. Laat je nooit wijsmaken dat dat niet meer hoeft of kan als je westernrijdt, want dat ik onzin.

Misschien ook handig om te vermelden: ik ben groot voorstander van bitloos. Of ik nu klassiek of western ga rijden, bitloos wil ik toch Knipoog . Oja, aan grondwerk ben ik met mn pony al begonnen (mix van allerlei NH methodes).

** Het maakt jouw paard echt geen bal uit of je d'r een dressuurzadel, stockzadel, westernzadel of weet-ik-veel-wat-voor-zadel op gooit, als het maar past. Dus ook de combi van X-zadel en bitloos maakt je paard niks uit. Kan altijd, geen probleem. Sowieso geef je zelf al aan recreatief te willen rijden, dus je hoeft ook geen rekening te houden met wat "showlegal" is. Gewoon nemen wat jou en je paard het beste past.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

** You're welcome! Veel plezier met je westernlessen!

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:20

Ook ik heb les gehad van een fanatiek Both aanhangster die het rechtrichten perfect in western kon vertalen Knipoog

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 07:08

Bedankt voor de antwoorden!
Ik heb er echt super veel zin in, nog 5 nachtjes slapen;)!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 07:11

Heel veel plezier bij de les. En zo'n westernzadel zit gewoon zaaalig!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:04

Cassidy schreef:
Heel veel plezier bij de les. En zo'n westernzadel zit gewoon zaaalig!

Dat is, net als bij andere stijlen, sterk afhankelijk van het zadel dat je onder je billen krijgt. Er zijn erbij die inderdaad heel prettig zitten, maar er zijn ook vreselijke exemplaren bij en natuurlijk alles daar tussen in. Het is net "gewoon" rijden Clown

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:34

Een Highlander! Wat leuk!! Ik kende het ras nog niet toen ik mijn tink kocht, want anders had ik nu misschien ook zo een sokloze tank! Leuke paardjes.

In de western heb je een heleboel verschillende disciplines en dus ook verschillende type paarden. ene pleasure paard is inmiddels een stuk groter en langer dan een reiner. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat jij als recreant daar 'last' van hebt.

Mijn ervaring met een kort en stevig knolletje ( blizz is 1.38 hoog en ook 1.38 breed/lang hihi Knipoog ) is dat ze neigen op de voorhand te lopen en moeite hebben met een goede buiging ( ook vanwege die korte stevige hals) Vandaar ook dat ik met de klassiek manier bezig ben geweest om hem te laten oprichten, schouder ruimte en lengte buiging. Daardoor kan ik nu lekker rechtrichten en heb ik wél de voordelen van een kort paard ( hoewel sommige jog-overs meer lopeover zijn soms haha) Met name in de trail kan het handig zijn ( vierkant) en som ook tegenvallen ( zijwaarts over balk).

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:21

Ben benieuwd hoe het is gegaan vandaag?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 08:06

Het viel helaas toch wel een beetje tegen.. Niet dat het helemaal niet leuk was;) maar het zat toch niet zo relax als ik had gehoopt...
Ik zat echt los op het zadel, netjes doorzitten wilde niet echt lukken en ik was om de haverklap een stijdbeugel kwijt.. Heeft iedereen dit in he begin???

Wel op een erg braaf paard gereden, Lizzy, wat voor mijn gevoel wel goed ging waren de rollbacks en de spin rechtsom.

Groetjes!!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:11

misschien moest je gewoon wennen aan de zit?

_SC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:17

laura1986 schreef:
Het viel helaas toch wel een beetje tegen.. Niet dat het helemaal niet leuk was;) maar het zat toch niet zo relax als ik had gehoopt...
Ik zat echt los op het zadel, netjes doorzitten wilde niet echt lukken en ik was om de haverklap een stijdbeugel kwijt.. Heeft iedereen dit in he begin???

Dat had ik in het begin ook idd Ja En ik was een dressuurzadel gewend met veel wrong.
Nu ben ik er helemaal aangewend en gaat het goed Ja Hopelijk bij jou straks ook Ja

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:30

laura1986 schreef:

Wel op een erg braaf paard gereden, Lizzy, wat voor mijn gevoel wel goed ging waren de rollbacks en de spin rechtsom.

Groetjes!!

Dat komt mij ook erg bekend voor Ja

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:33

laura1986 schreef:

Groetjes!!

Ja ik heb echt heel lang moeite gehad met netjes doorzitten, terwijl ik dit met een engels zadel heel goed kon opmijn pony. Ik heb toen een paar keer zonder zadel gereden, en daarna zat ik als een huis op mijn zadel. moet wel zeggen dat mijn zadel niet echt een diepe zit had, mijn nieuwe zadel daar in tegen zit als een huis.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 10:53

Heel bekend komt dit voor, maar ga je verder of hou je het voor gezien....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 10:55

Nee geen last van gehad de eerste keer, ik reed gewoon lekker licht in draf en nu nog altijd. Alleen als we voor pleasure oefenen zit ik door. Vooral in het begin van de les is lichtrijden lekker, is ook beter voor je paard z'n rug Knipoog Daarnaast gooit mijn paard hoog op dus doorzitten is niet fijn voor haar en voor mij. Ben erg benieuwd of je nog doorgaat of niet. Als je eenmaal je draai gevonden hebt met het westernrijden wordt het allemaal veel leuker Ja

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 07:17

Ik vond het heel leuk om een keer te proberen, dat wilde ik al langer. Veel mensen kiezen voor een stijl zonder andere dingen te proberen, en dat is dus niks voor mij. Ik ga echter op dit moment niet verder met western rijden..

Gelukkig voelde ik namelijk een soort van bevestiging dat het reeds gekozen pad, NH gecombineerd met de klassieke dressuur, dat dat toch een goede keuze was die bij me past..

Ik denk dat als ik het klassieke langer doe dat ik het oook beter onder de knie krijg en dat het dan ook wat makkelijker wordt.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:01

Jammer dat je les tegenviel. Ach gut Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad, dat je net niet het zadel/paard onder je had wat je ligt. Wellicht met een ander paard/zadel had je wellicht wel die klik met de western gehad.

Toch wil ik nog even reageren. Ikzelf combineer western met Academische Rijkunst (vnl rechtrichten) en heb les van iemand die zelf leert bij Marijke de Jong en bezig is met haar diploma's. Er zijn juist veel raakvlakken komen wij achter! Ik namelijk haar eerste westernklantje, dus we moeten allebei aftasten waar we in overeenkomen, maar er zijn toch veel dezelfde doelen om na te streven: een dragende achterhand, lengtebuiging, niet teveel teugelcontact, etc. En ik combineer ook nog met NH grondwerk erbij. Ook hier zijn weer raakvlakken: hulpen verfijnen, etc. Ik pik van alle lessen op wat goed bij mij en mijn paard past. Er is geen links en geen rechts. Het is niet óf western, óf AR, óf KD, óf NH. Maar combineer. Ik rijd bitloos, maar ook met bit (ivm de wedstrijden). En ik rijd namelijk ook gewoon wedstrijden. Juist door mijn lessen rechtrichten en AR, heb ik het idee meer uit mijn paardje te halen dan met alleen westernlessen.