[WN] Schapen Trauma?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempjeh

Schapen Trauma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 09:46

Ik weet niet of het helemaal hier hoort, of anders iemand het wilt verzetten Bloos

De titel is mischien iets overdreven maar zit ondertussen wel met me handen in het haar...
Elke zomer (april - November) staan er rondom ons terrein schapen in kudde's van zo'n 200. Iets wat Red echt niet waardeerd. Het zien en ruiken is geen probleem totdat ze geluid gaan maken hij word gewoon bang voor mijn gevoel, hij flipt dan ook alle kant op maar zo ver mogelijk weg van eht geluid. Dit is zowel onder het zadel, aan de longe, aan de hand, los in de weide. Dus het is geen ongehoorzaamheid of geklier voor mijn gevoel...
Rustig terugrijden tijdens zo'n flipbui levert niks op want 2 tellen later begint het weer..

Hebben mensen deze problemen ook gehad? Of weet iemand hiermee om te gaan? Ik heb al de neiging om een schaapgeluiden cd te kopen en die dag en nacht te draaien maar das wel erg sneu als die blijft flippen in de stal... Bloos

darwin

Re: Schapen Trauma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:53

Haha, die van ons hebben datzelfde met lama's Nagelbijten / Gniffelen
Ze zijn ooit zo geschrokken toen zo'n beest in een bokketuin met de oren plat in de nek op hun af kwam gerent, sinds die tijd denken ze dat ieder beest een lama is.

Heeft jouw paard ook ooit een rotervaring met schapen gehad misschien ?

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 09:56

Zover wij weten niet, elk ander beest is geen problemen (honden, katten, bonte paard, koeien, ganzen dat boeit allemaal niet) He tgeluid heeft iets waardoor die helemaal flipt.

Het zal me niks verbazen als die hiervoor nooit schapen had gezien

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:36

vragen aan die boer of je paard er een poosje tussen mag lopen? nepschaap kopen cassetterecorder in zn buik en hele dag schapengeluiden draaien?

vervelend probleem, maar desensibiliseren is de beste oplossing, alleen de vraag is: hoe ga je dat aanpakken....?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:47

Mijn paard heeft daar gelukkig geen last van.
Misschien kun inderdaad aan de schapenboer vragen of je er tussen mag gaan lopen met je paard

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:49

Nagelbijten / Gniffelen Ik herken het Ja
Als ik met mijn shet aan het mennen was dan waren schapen en hekjes zijn grootste vijanden...
Tja en iedere schapenwei heeft ook vaak een hekje,... dus kun je nagaan Clown

Ik ben het niet gaan vermijden en er ondanks al het tegensputteren toch vaak genoeg langs gereden,... dat het na een tijd vanzelf minder werd Ja

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 20:37

cissy schreef:
vragen aan die boer of je paard er een poosje tussen mag lopen? nepschaap kopen cassetterecorder in zn buik en hele dag schapengeluiden draaien?

vervelend probleem, maar desensibiliseren is de beste oplossing, alleen de vraag is: hoe ga je dat aanpakken....?

Is er dan niet de kans dat die zo ver flipt en over schapen heen gaat rennen? Want aan de hand is die dan al bijna niet te houden, of zie ik dat verkeerd Bloos

Schapen cd kan ik gewoon door de stal heen draaien (staan aan huis) kunnen de rest van de paarden ook schaapjes tellen voort slapen gaan, haha Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:36

Laat 'm maar een paar dagen schapengeluiden horen als 'ie voer krijgt zodat dat geluid geassocieerd gaat worden met eten.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:43

Jaah! gaat ie dalijk op die schapen kluiven Duivel Haha! Clown

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:54

Kan je niet een paar schapen nog dichterbij op je erf hebben, desnoods in dezelfde wei?
misschien kan je er een paar van de buurman lenen? En ze dan een tijd 24/7 in de dezelfde wei zetten?

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 09:57

@ Jessiejanes; ik ben bang dat als Red dan in paniek raakt vanwege het geluid dat die schapen omver rent.. Aangezien schapen vanaf hun rug niet zelf overeind kunnen komen leek mij dit erg gevaarlijk. Ze staan nu pal naast de grote weide, maar Red blijft gewoon aan de andere kant heen en weer rennen zover mogelijk van de schapen vandaan, zodra ze stil zijn hapt die wat vant gras en gaan ze weer blaten dan begint het weer van voor af aan....

@Sonja; Ik neem aan dan eerst geluid, dat die iets schrikkerig is en dan meteen voeren? Of anders? Kan het altijd proberen Knipoog

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:01

Geluid opnemen, eerst zacht afspelen, en gelijdelijk aan steeds harder. Zo voorkom je dat je paard flipt. Een andere optie is het geluid laten horen, en als hij NIET flipt, het geluid weer afzetten. Dat telkens herhalen, totdat hij doorheeft dat het geluid niet verdwijnt als hij flipt, maar wel als hij rustig blijft. Dan denkt hij dat hij de schapen kan "trainen", door ze te negeren stoppen ze namelijk met blaten.

Succes!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:02

Een draadje er bij tussen zodat de schap[en weg kunnen komen voor hem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:12

Bloempjeh schreef:
@Sonja; Ik neem aan dan eerst geluid, dat die iets schrikkerig is en dan meteen voeren? Of anders? Kan het altijd proberen Knipoog

Als je het voer in de bak doet het geluid zachtjes aanzetten en verder gewoon je eigen ding doen. Evt. veranderend gedrag van je paard gewoon negeren. Na het eten het geluid weer uit.
Elke keer ietsjes harder zetten.
Je kunt het zelfs dusdanig om gaan bouwen dat je het schapengeluid aan gaat zetten vóór 'ie eten krijgt. Dan leer je 'm pas écht dat geblaat fijn is. Haha!

Heeeeeeeeeeeyyyy Chum daar ben je weer! Alles goed?

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:50

haha, grappig topic Knipoog maar wel vervelend idd. Vind het wel raar dat ie er helemaal niet aan went, je zou toch zeggen dat na een tijdje hij het geblaat wel gewend is? Hoe lang staat hij al naast de schapen? Heeft hij wel genoeg tijd gehad tot nu toe om eraan te wennen?

Ben inderdaad wel benieuwd of die schapengeluiden werken, kan je in ieder geval wel proberen of het alleen aan het geblaat ligt en niet aan een combinatie van schaap en geblaat Knipoog

Succes in ieder geval!