[WN] verschil tussen paint en quarter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissLisa

verschil tussen paint en quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 15:49

Hallo,

Ik heb even een vraagje
Zit er eigenlijk veel verschil tussen een paint en een quarter qua karakter, maar misschien ook qua western rijden?

Ik ben namelijk aan het nadenken om een paint te kopen(hopeloos verliefd Lovers ) alleen ik heb altijd op quarters gereden en dat vond ik super vooral hun karakters en het "coole".
Vandaar mijn vraag!

Als hier al topics over staan, sorry!

Groetjes Lisa

Uriah

Re: verschil tussen paint en quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:32

vlekjes en geen vlekjes dat is het verschil Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:37

Nee eigenlijk is er geen enkel verschil Clown
De bloedlijnen zijn veelal gelijk. Veel wit mág tegenwoordig ook bij de Quarters en helemaal géén wit mag ook bij de Paints.
Dus nu is het wachten op het samenvoegen van de stamboeken Knipoog

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:47

DubbelDun schreef:
Nee eigenlijk is er geen enkel verschil Clown
De bloedlijnen zijn veelal gelijk. Veel wit mág tegenwoordig ook bij de Quarters en helemaal géén wit mag ook bij de Paints.
Dus nu is het wachten op het samenvoegen van de stamboeken Knipoog

Dat laatste gaat niet gebeuren. Het Paint stamboek heeft bij de start ook allerlei andere rassen dan Quarter of volboed toegestaan in hun registry. Hoewel de bloedlijnen nu steeds meer op elkaar lijken toch zal het niet zo maar gebeuren dat de stamboeken samen worden gevoegd. Dit is ook een rede waarom "kleurloze" paints niet opgenomen kunnen worden bij de Quarters.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:28

Alles heeft zo zijn tijd nodig, het gebeurt vast nog wel eens Knipoog

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:40

Hoe langer het Paint stamboek bestaan, hoe meer Paints in het stamboek niet-Quarter voorouders op hun pedigree zullen hebben staan, dus dat gaat idd nooit gebeuren!

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:55

Misschien een beetje een stomme vraag, maar hoe zit dan dan met dubbel geregisteerde?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 07:03

Nou, die zijn gewoon zowel Paint als Quarter. Niet meer en niet minder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:45

@mac: nou éigenlijk zijn het dus 100% Quarters, maar door een 'truc' mochten het Paints worden Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:52

heel kort door de bocht

een quarter met vlekken word paint
een paint zonder vlekken nooit meer een quarter

een quarter kan een paint zijn
maar een paint hoeft geen quarter te zijn

er zijn een hoop paarden die onder paint vallen die erg weinig
quarter bloed in zich hebben Knipoog

Benny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:42

Mag ik even een opmerking maken , ik heb een sollid bred paint veulen gefokt uiteraard zonder kleur en de bqha heeft me gecontacteerd om te vragen of ik er aqha papieren bij wil hebben en de niet de solid bred paint papieren.

http://www.allbreedpedigree.com/miss+new+kid+in+town

Dit is haar pedigree en ik dacht idd dat het niet ging maar het gaat wel , mijn vorige hengst playboy b magic de vader van het veulen is een paint en die kan nu ook als aqha ingeschreven worden.

groeten

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:47

@Benny: een paard met tobiano voorouders (zoals in de merrielijn van deze stamboom) zal nooit bij de AQHA opgenomen kunnen worden De BQHA kent kennelijk de regels van haar eigen moederstamboek niet Scheve mond

[edit] in de vaderlijn van dit paard komt ook tobiano voor, dus ook Playboy B Magic kan niet ingeschreven worden bij het QH stamboek [/edit]

Benny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:22

Hoi , ik heb even gebeld naar de voorzitter van de apha belgie en die op zijn beurt naar de apha usa , en die hebben gezegd dat het totaal geen probleem is om beide paarden ook bij de aqha in te schrijven , ze worden dan weliswaar in 2 stamboeken ingeschreven.

groeten

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:22

Een paint wil men van vroeger uit niet in het quarter stamboek hebben en toen is daar een speciaal stamboek voor opgericht. Dus inderdaad het verschil zijn vlekken of geen vlekken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:26

Het verschil zit hem in de vlekken. Men wilde bij quaters geen bonte paarden, dus is daar een apart stamboek voor gemaakt. Eigenlijk hetzelfde als dat ze geen friezen met witte voeten willen. (alleen heb je geen friezen met witte voete stamboek natuurlijk)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:29

Benny schreef:
Hoi , ik heb even gebeld naar de voorzitter van de apha belgie en die op zijn beurt naar de apha usa , en die hebben gezegd dat het totaal geen probleem is om beide paarden ook bij de aqha in te schrijven , ze worden dan weliswaar in 2 stamboeken ingeschreven.

groeten

Ik geloof best dat de APHA vast geen bezwaarheeft, maar de AQHA vast wel! Knipoog

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:19

Wie is de voorzitter van de "Belgische APHA"? Want volgens mij bestaat die niet (meer)...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:05

Geen wonder dat ie alles goed vind Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:52

Nou nickyu, dat ligt allemaal iets gecompliceerder. Het APHA is nl. ontstaan door het samenvoegen van MEERDERE vlekkenpaardenstamboeken, om het zo maar even te noemen. 1 groep daarvan waren de cropouts (100% Quarters die niet bij het AQHA ingeschreven mochten staan vanwege teveel wit). Een Paint is dus geen Quarter met vlekken Knipoog . Vanwege dit verleden wil het AQHA (logischerwijs) ook geen Paints opnemen die geen 100% Quarterbloed voeren.

Recentelijk heeft het AQHA besloten alle QHxQH nakomelingen toe te laten in het stamboek, onafhankelijk van kleur/aftekening. Dit is met terugwerkende kracht ingevoerd, zodat Paints met 100% Quarterbloed weer konden worden opgenomen bij het AQHA. Hierdoor zijn veel paarden nu dubbel geregistreerd. Als reactie hierop heeft het APHA de One Paint Parent Rule ingesteld: een Paint moet altijd tenminste 1 ouder bij het APHA geregistreerd hebben (dit paard kan dus ook dubbel geregistreerd staan!!), de andere ouder kan een Quarter of een Volbloed (TB) zijn.

Een Paint kan alleen ook als Quarter opgenomen worden als de voorouders ook als zodanig geregistreerd staan. Om als voorbeeld mijn merrie Lee te nemen: haar vader is een cropout (dus QuarterxQuarter met toentertijd te veel wit) en haar moeder is een QH. Ik kan haar alleen als Quarter laten registreren als de hengst alsnog (in dit geval posthuum) ook als QH wordt geregistreerd.

MissLisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 15:35

Oke, Ik wil heel graag Reining gaan doen, kan een paint dat bijvoorbeeld dan ook goed? Ik ben nu namelijk bij een jaarling paintje wezen kijken maar hij heeft wel een andere bouw als de quarter( bij de quarter staat de kont hoger, en bij deze paint was schoft en kont gelijk..)

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:25

MissLisa schreef:
Oke, Ik wil heel graag Reining gaan doen, kan een paint dat bijvoorbeeld dan ook goed? Ik ben nu namelijk bij een jaarling paintje wezen kijken maar hij heeft wel een andere bouw als de quarter( bij de quarter staat de kont hoger, en bij deze paint was schoft en kont gelijk..)

Bij een jaarling zegt het niet heel veel of de kont hoger is dan de schoft of niet, want ze groeien nog een heel eind. Groei gaat meestal "kont eerst", dus het is heel normaal dat een jong paard overbouwd is.
Overigens is het voor het paard veel beter als hij (volwassen) niet overbouwd is, dus als je wilt kiezen tussen een overbouwd paard en een niet overbouwd paard, ga dan vooral voor het niet overbouwde paard. Overbouwd is een onhandige bouwfout die door veel mensen hier in NL is verheven tot "raskenmerk", maar dat is net zoiets als het maaien van Friezen, feitelijk ongewenst voor het goed kunnen functioneren van het paard in het werk.
Of een paard goed is in een bepaalde tak van (western)sport is afhankelijk van het individuele paard en de training van het paard. Goede bouw en karakter gecombineerd met verkeerde training, levert geen geweldige resultaten, minder optimale bouw gecombineerd met goed karakter en goede training kan nog heel ver komen.

k_hermus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:45

Er heeft ooit iemand tegen mij gezegd dat een paint een bonte quarter is, is dit waar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:59

k_hermus schreef:
Er heeft ooit iemand tegen mij gezegd dat een paint een bonte quarter is, is dit waar?

topic doorgelezen?? Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:48

Mac schreef:
Nou nickyu, dat ligt allemaal iets gecompliceerder. Het APHA is nl. ontstaan door het samenvoegen van MEERDERE vlekkenpaardenstamboeken, om het zo maar even te noemen. 1 groep daarvan waren de cropouts (100% Quarters die niet bij het AQHA ingeschreven mochten staan vanwege teveel wit). Een Paint is dus geen Quarter met vlekken Knipoog . Vanwege dit verleden wil het AQHA (logischerwijs) ook geen Paints opnemen die geen 100% Quarterbloed voeren.

Recentelijk heeft het AQHA besloten alle QHxQH nakomelingen toe te laten in het stamboek, onafhankelijk van kleur/aftekening. Dit is met terugwerkende kracht ingevoerd, zodat Paints met 100% Quarterbloed weer konden worden opgenomen bij het AQHA. Hierdoor zijn veel paarden nu dubbel geregistreerd. Als reactie hierop heeft het APHA de One Paint Parent Rule ingesteld: een Paint moet altijd tenminste 1 ouder bij het APHA geregistreerd hebben (dit paard kan dus ook dubbel geregistreerd staan!!), de andere ouder kan een Quarter of een Volbloed (TB) zijn.

Een Paint kan alleen ook als Quarter opgenomen worden als de voorouders ook als zodanig geregistreerd staan. Om als voorbeeld mijn merrie Lee te nemen: haar vader is een cropout (dus QuarterxQuarter met toentertijd te veel wit) en haar moeder is een QH. Ik kan haar alleen als Quarter laten registreren als de hengst alsnog (in dit geval posthuum) ook als QH wordt geregistreerd.