endurancewens/8jarige tinker/wat is wijsheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Feminsky

endurancewens/8jarige tinker/wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 11:10

hallo,

ik wil eigenlijk endurance gaan doen maar vraag me af of het wel verstandig is om met dit paard te doen. Ik heb haar sinds september 2007 en moet dus nog gaan trainen..ik heb me al verdiept in de sites met trainingsschemas..dat is denk ik geen probleem...maar hoe weet je nou of je paard het aankan..is dat nadat je een aantal maanden traint en de hartslag te hoog blijft, conditie..hoe kan ik mijn startconditie testen nagaan? is dat de hartslag, buiten adem van je paard raken...
ze is 8 jaar en heeft 5 jaar vd kar gelopen en recreatief bereden.
het is een tinkermerrie...niet echt gebouwd op endurance..of is dat onzin wat ik nu zeg..rijden er uberhaupt tinkers in endurance?
Mag je nu met elk zadel endurance rijden? ik heb een ghost boomloos..heeft iemand ervaring met endurance met dit zadel...
is het fijner om alleen te trainen of trainen jullie met een ander met een paard erbij..ik oor graag..per pb mag ook.

willeke_x

Re: endurancewens/8jarige tinker/wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:24

ik zou zeggen, gewoon proberen en je zal zelf wel ondervinden of je paard het aankan. Een beetje getraind paard moet normaal wel de initiatie aankunnen. Alle zadels zijn toegestaan. Je rijdt het beste met het zadel dat jij gewoon bent... Naarmate je meer kilometers gaat rijden ga je vanzelf wel zien of het zadel nog aan je wensen voldoet...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:04

Er rijden nog wat tinkers endurance dus het kan wel. Je hebt trouwens zoveel verschilldende soorten tinkers. Wel is bij dit soort rassen een goed opgebouwde training en wedstrijd van een nog groter belang. Ook goed koelen onderweg ka het voor je paardje makkelijker maken.

Ik zou zelf niet snel voor een boomlooszadel kiezen op de lange afstand maar als jij en je tinker ern comfortabel meerijden is het toch prima Lachen

Misschien is er een enduranceruiter in de buurt waar je een keer mee kan trainen en dieje wat tips kan geven.

Ga ook eens kijken bij een wedstrijd of een keer gromen. Daar leer je heel veel van.

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 12:23

mm ja misschien een oproepje via bokt en een keer een wedstrijd kijken/groomen...goede tips!

tot zover al bedankt..ik hoor natuurlijk graag meer!!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:14

Kom eens een keer iemand groomen om te kijken hoe het allemaal in z'n werk gaat en hoe het is. Dan kan je daarna vast een veel betere voorstelling maken en een betere inschatting van je paard doen.

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:48

ikzou een kennismakings wedstrijd mee doen Ja

had hetzelfde... maar denk dat ieder paard wat getraind wordt wel mee kan komen in een klasse I... ?

Heb zelf een fjordje en ik vind dat hij het goed doet... maar ja, je moet geen ambities hebben om klasse 4 te gaan starten ofzo :S (zal vast mogelijk zijn bij sommige, maar als dat je droom is, zuo ik met een ander paardje beginnen)

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 13:21

hai,

ik heb niet de wens om perse klasse 4 te worden hoor...kenninsmakingsklasse en klasse 1, ooit misschien 2...maar ik weet dat ik springen om zelf met mijn paard te doen niet leuk vindt, dressuur is leuk maar Twink en ik vinden het buiten zijn veeel leuker Haha! ..met mijn vorige paard had ik ook altijd wel het idee om een keer endurance te doen, maar dat is er nooit van gekomen...ik ga me zals ook als eerder is geoppert als vrijwilliger bij Soest aanmelden...eens van de zijlijn alles bekijken en kijken of het wat is voor ons... Knipoog

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:09

Gewoon proberen. Je zegt dat ze altijd voor de kar gelopen heeft; haar skelet en pezen zullen dus wel genoeg gehard zijn. Met de kortere afstanden moet je tinker zeker meekunnen.

Groeten, SuSEQ

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 14:58

ja na 26 juli kan ik beter inschatten of het wat is..enne ja ze heeft voor de kar gelopen maar hoe en hoeveel weet ik niet...maar idd kortere afstanden zal wel lukken, heb nu diverse sites met trainigsprogramma's gezien en geprint en moet nu alleen nog hartslag meten enzo, startwaardes, heb alleen een stethoscoop....moet daar weer even mee oefenen..stel het wordt serieus kan ik altijd nog kijken voor een makkelijker apparaat!
bedankt voor de tips en aanmoediging zover.

julietink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:26

het gaat prima met een tinker, wij rijden klasse 2!
wel veel trainen op snelheid, veel draven, maar dat zal ze voor de kar ook wel gedaan hebben. verder rij ik geen wedstrijd in de zomer, een tinker heeft het veel moeilijker met zijn warmte kwijtraken, daardoor blijft dan ook de hartslag te hoog.
een groom, die het niet erg vindt om met veel water te sjouwen is ook handig.
en ik heb wel een simpel hartslagmetertje, dan weet je ook wanneer je hem aan kan bieden. die van mij kan er heel relaxed uitzien, en dan nog een hartslag van 66 hebben, dat kan ik alleen met een hartslagmeter bepalen. dat was eigenlijk het enige wat bij mij in het begin fout ging, verder kan een tinker een klasse 1 prima rijden. die van mij gaat na 10 km gewoon in de dieselstand, in een lekker tempo doordraven. veel plezier met voorbereiden!