Vragen mbt starten met rijden na gecompl. beenbreuk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Vragen mbt starten met rijden na gecompl. beenbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 08:09

In januari '08 brak ik mijn knie (tibia plateaufractuur) en deze is met schroeven gefixeerd (in NL, op 5 februari). Hierna volgde een periode van 8 weken absolute rust voor het been en nu mag ik weer volop belasten en in principe alles doen.
Nu mocht ik van de chirurg weer gaan rijden als ik er vertrouwen in had.
Ik kan alweer fietsen en dus besloot ik vorige week weer wat te gaan rijden (buitenritje) met mijn paard. Op zich ging dat heel goed, alleen kon ik écht nog niet draven ivm pijn.
Gisteren heb ik het weer geprobeerd, even in de bak een minuut of 20 gedressuurd en daarna ben ik met buiten verder gegaan. Ik heb een galopje gemaakt over het land van de buren (pas gehooid) en daar begon mijn paard wat te stuiteren. Omdat ik nog niet zo vast zit, vond ik het niet zo'n leuk idee van hem om dit te gaan doen Boos! .
Op dat moment was ik écht even het vertrouwen kwijt en dacht ik serieus dat ik er langs zou komen te liggen en wat voor gevolgen dat voor mijn been zou hebben. Gelukkig kon ik mijn paard weer oppakken en heb ik hem (voor straf) flink wat oefeningen laten doen, zodat hij zijn hoofd bij mij moest houden, ipv bij bokken/stuiteren.

Waar ik nu dus mee zit:
Hoe bouw je weer op na zo'n lange tijd geblesseerd te zijn geweest en wanneer krijg je weer vertrouwen terug in je been en ben je niet meer bang dat je valt en wéér wat breekt?
Ik vind het heerlijk om te rijden, maar vind mijn knie nu zo'n breekbaar onderdeel...

Eponastable

Re: Vragen mbt starten met rijden na gecompl. beenbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:52

Ik heb enkele jaren een openbeenbreuk (tibia) gehad, een week in het ziekenhuis, 2maand een half in de plaaster... zeer pijnlijk!!!
Ik durfde in het begin ook niet rijden, al wenend zat ik op mijn paard maar ze hebben mij zover geduwd dat ik uiteindelijk mijn vertrouwen terug gewonnen heb!
Ik heb eigenlijk een stamp gehad van een ander paard terwijl ik op mijn eigen paard zat, ik was nog maar net terug op weg, weer wedstrijden rijden tot ik op mijn ander been een stamp kreeg, gelukkig niets erg, blauwe plek... maar je hart staat even stil dan hoor!!!
Ik merk tot op de dag van vandaag dat ik minder kracht heb in mijn been waar ik de breuk had.

Maar in jouw geval... de knie!
Ziet er mij een pak moeilijker uit...
Heb je geen steun gekregen om te rijden? ik zag zo iemand rijden met een steun rijden dat vasthing op het bovenbeen en ook het onderbeen...

Ik wens je alvast héél veel succes met de revalidatie!!!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 12:23

Een brace heb ik niet gekregen, omdat in principe het been nu stevig vastgegroeid is en mijn spieren nu aan moeten sterken, zodat ik alles weer kan doen.
Was je niet vreselijk bang om van je paard te vallen? Ik wil zó graag weer voor 200% aan de gang, maar ben nog behoorlijk angstig. Niet om mijn paard, want die is superbraaf, maar om mezélf.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:49

HIer geen gebroken knie maar gescheurde kruisbanden, meniscus en leuke combi met artrose Vingers aflikken Ben na 10 maanden echt compleet uitgeschakeld te zijn geweest een maandje geleden weer begonnen. Herken je verhaal in zoverre dat ik zo bang ben dat ik met mijn knie tegen iets aan rij ... en ik was vooral de eerste paar keer echt wel bang om te vallen. Daarbij heb ik een nieuw paard...dat nog niet echt is ingereden (maar hij is wel erg lief, door het grond werk bouwen we echt veel op, dat compenseert veel).
Ik zoek het in spieropbouw van het been, door elke dag met de fiets naar mijn werk te gaan (gaat nu ook pas, mag pas sinds een week of 6 buiten fietsen ipv op de hometrainer), dat is 15 km per dag. En daarnaast veel wandelen met mijn paard, veel grondwerk om het vertrouwen wederzijds op te bouwen en hem op mijn stemhulpen en gewicht te trainen, dus vrijwel niet op benen.

Ik heb een riempje aan mijn zadel gemaakt en als ik erop ga, dan lukt me dat nu ongeveer 30/40 minuten stap / draf. Ik longeer altijd van tevoren of grondwerk. Een stuiterend paard is echt geen succes en zeker niet goed voor je vertrouwen! Dus dat gewoon proberen te vermijden.

PRobeer het eerst maar heel simpel te houden, stoer doen kan altijd nog Cool Ik merkte dat ik na een paar keer opeens Stan een flinke por durfde te geven toen hij ergens van dreigde te schrikken, en de laatste keer dat ik reed en hij draaide zich om voor een hond met een paar bokken werd ik gelukkig boos! En niet bang! Dat was alweer een hele stap voorwaarts.
Hoop dat je er wat aan hebt. Sterkte met je knie Ach gut en de revalidatie.

Whisper79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:29

Mijn voet heb ik gebroken en ik herken helemaal wat je zegt...Ook ik heb er vaak nog last van maar ben ook bang dat als ik val het weer mis gaat.
Momenteel rij ik op een heel vriendelijk braaf dier in mijn eigen tempo, en ik moet me bij haar echt concentreren op mijn riden, dat geeft me wel vertrouwen dat ik het gewoon nog kan. Maar als ze loopt te vervelen, tja dan schrik je toch weer. Beterschap!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:14

Ik heb vandaag echt een heerlijk half uurtje gereden, kon goed mijn benen eromheen doen en goede hulpen geven. En... ik was niet bang voor het hek Knipoog (dat ik er met mijn knie tegenaan zou botsen)
Hoop dat jij ook alweer een keertje lekker(der) hebt gereden!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:48

imker schreef:
Een brace heb ik niet gekregen, omdat in principe het been nu stevig vastgegroeid is en mijn spieren nu aan moeten sterken, zodat ik alles weer kan doen.
Was je niet vreselijk bang om van je paard te vallen? Ik wil zó graag weer voor 200% aan de gang, maar ben nog behoorlijk angstig. Niet om mijn paard, want die is superbraaf, maar om mezélf.

Ja in het begin heb je altijd zoveel schrik om te vallen, of een misstap te doen, of je paard die gaat bokken!
Dan zit je daar zo op van ''oooow paardje rustig...'' '' niet gek doen met mama'' Haha!
Ik zou zeggen hak die knoop even door, wel rustig aan, ga eens even stappen met je paardje, je knie moet zich daar ook terug aan aanpassen, probeer eerst eens 10 min op je paardje te zitten maar met iemand bij de hand, iemand die je paardje vasthoudt aan een touw of longe, je zal waarschijnlijk wat pijn hebben maar eens je die houding opnieuw gewoon bent zal je opnieuw kunnen starten!
Misschien even een steunverband rondleggen, zo voel je je veiliger ''ingepakt''

Hoop dat het je rechterknie is? anders een stoeltje om op te stappen, opletten als ze jou een voetje geven, dat heeft bij mij enorm veel pijn gedaan, ik had wel een openbeenbreuk gehad maar mijn knie die 2,5maand stil lag heeft enorm afgezien!

Succes!!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 10:26

Nope, het is mijn linkerbeen. Met mijn oude paard kan ik netjes opstappen met een opstapblok (deed ik voorheen ook al bij hem), maar met mijn jonge paard zal het toch even aanpoten worden.
Helaas heb ik niet meer gereden sinds vorige week, maar deze week ga ik het weer proberen. Een verbandje eromheen draaien vind ik niet prettig zitten, veel te stijf. Eens kijken of er nog andere oplossingen zijn...

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 06:53

hoi,
ben je al onder behandeling (geweest) van een fysiotherapeut? die kan je hele gerichte oefeningen geven voor het verbeteren van spierkracht en coordinatie. Wat ook helpt als je pijn hebt van de houding aannemen in het zadel is de beugels een gaatje langer doen. Hierdoor wordt de hoek in de knie groter. Een dressuurzadel zit daarom vaak wat comfortabeler als een veelzijdigheidszadel.
oefeningen die goed zijn om te doen voor verbetering spierkracht: fietsen, steppen, squads maken.
meer gericht op het rijden: het lichtrijden op de grond = maken van snellere squads achter elkaar. daarnaast zijn stabiliteitsoefeningen ook erg belangrijk.
succes!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:41

Ik heb mijn enkel ook eens gebroken gehad, en had toen ik weer ging rijden ook veel pijn.
Vertrouwen had ik ook niet, ik kan me ook echt inleven in jouw verhaal.
Het is een kwestie van opbouwen en doorgaan, maar niet als je pijn hebt.
Rustig aan, dan gaat het beter, neem de tijd.. Ach gut

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 19:39

Beter nieuws vandaag, want ik heb vandaag weer gereden en het ging stúkken beter.
Ik had vandaag nl. mijn chaps aangedaan (van die strakke Cavallo's, waarvan ik bang was dat ze zouden knellen op mijn knie) en daardoor lag mijn been een heel stuk stiller.
Dat resulteerde in een lekker stukje dressuur en ik heb heerlijk en pijnvrij gereden.
Eigenlijk jammer dat we deze week op vakantie gaan, want nu wil ik iedere dag wel even rijden om mijn been te trainen.
Het lichtrijden deed me zelfs geen zeer vandaag!
Opstappen moet nog steeds wel met een hulpje, maar dat deed ik voorheen ook al, dus dat is geen verandering. Dat zal ik altijd wel blijven doen.

Nu hopen dat mijn been vannacht ook braaf blijft en niet gaat zwellen (doet hij nogal eens als ik teveel doe) en dan ga ik me deze week even toeleggen op het zwemmen in het vakantiepark.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:09

imker schreef:
Beter nieuws vandaag, want ik heb vandaag weer gereden en het ging stúkken beter.
Ik had vandaag nl. mijn chaps aangedaan (van die strakke Cavallo's, waarvan ik bang was dat ze zouden knellen op mijn knie) en daardoor lag mijn been een heel stuk stiller.
Dat resulteerde in een lekker stukje dressuur en ik heb heerlijk en pijnvrij gereden.
Eigenlijk jammer dat we deze week op vakantie gaan, want nu wil ik iedere dag wel even rijden om mijn been te trainen.
Het lichtrijden deed me zelfs geen zeer vandaag!
Opstappen moet nog steeds wel met een hulpje, maar dat deed ik voorheen ook al, dus dat is geen verandering. Dat zal ik altijd wel blijven doen.

Nu hopen dat mijn been vannacht ook braaf blijft en niet gaat zwellen (doet hij nogal eens als ik teveel doe) en dan ga ik me deze week even toeleggen op het zwemmen in het vakantiepark.

Proficiat toch é!!!
Goed dat je zo doorzet! we wachten op enkele foto's van jou te paard é Tong uitsteken

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:14

Imker ik heb 10 jaar geleden mijn linkerknie precies op dezelfde plek gebroken (tibia plateau) en een jaar daarna nog een keer daaraan geopereerd. Het rijden heb ik gewoon rustig opgebouwd, maar ik had wel een heel braaf paard. Ik heb alleen wel mezelf aangeleerd om aan de rechterkant op te stappen, want links gaat dat niet met die knie. Maar de meeste paarden accepteren dat heel goed; ook mijn jonge San Remo, waar ik gisteren voor de tweede keer op ben gestapt kijkt er niet anders van.
(ik haat het om afhankelijk te zijn van krukjes oid; die vervolgens in de weg staan in de bak Clown )

Wat belangrijk is, dat je opbouwt en niet teveel doet; voor mij heeft de knie behoorlijke beperkingen gegeven in het dagelijks leven, maar gelukkig kan ik redelijk (niet al te ver) lopen en ik heb er Fab toch mee in het Z gekregen Haha!

Alleen bv knielen gaat niet, hurken zeeeeer moeizaam, dus das af en toe wel lastig.

Het ligt er een beetje aan, wat er verder in jouw knie aan structuren beschadigd is, hoeveel last je houdt; het eerste en tweede jaar zit er waarschijnlijk nog behoorlijk wat verbetering in!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 06:38

Overigens is je knie nu niet breekbaarder dan de rest van je botten, wat vastgegroeid zit is normaal gesproken sterk.

Heb je geen fysiotherapie meer? Misschien ook nog eens kijken voor Medical Taping ter ondersteuning van het herstelproces en oedeemvorming? (http://www.fysiotape.nl )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:19

Ik heb bijna 3jaar geleden mijn knieschijf verbrijzeld..ruim half jaar inmobiel geweest, en hetgeen wat de orthopeed en fysio mij niet aanraden was paardrijden!
Maargoed als je vanaf je dat je kan lopen rij..en je heb al veel op moeten geven( opleiding ect) had ik echt iets zovan dit ga ik niet opgeven..
Het is gewoon een feit dat paardrijden hardstikke belastend is voor je knie..en bij mij ging het in het begin niet van harte..
Eerste periode alleen wat stappen, en ik had mn linker knieschijf verbrijzeld dus opstappen ging ook niet door de kracht die je moest zetten..daarom doe ik nu nogsteeds aan de rechterkant opstappen Knipoog

Maargoed, al bij al..ik rij nu gewoon weer lekker relax, een Anky zal ik nooit worden want intensieve training gaat gewoon niet lang goed..en ik heb mezelf beetje aangeleerd meer op mn andere been te leunen bij bijvoorbeeld verlichte zit..

Na het rijden heb ik eigenlijk nooit last van mn knie, omdat paardrijden voor mij ook echt ontspannend werkt! Ik heb er natuurlijk weleens last van, maargoed tijdens het rijden vergeet je dat gewoon..en dan als je klaar ben maar met je been omhoog gaan zitten! Knipoog (iig zo denk ik!!)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:48

Citaat:

Wat bij mij erg geholpen heeft is jodphurs aan en een jodphurrijbroek. Heb je geen druk (hoe ligt dan ook) op je scheenbeen. En toch ook door de vorm van de rijbroek veel minder op je knie.
Je hoeft dan ook geen chaps meer om.
En ze zien er ook nog leuk uit ook Knipoog