Ideale dressuuronderlegger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ideale dressuuronderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:05

Een tijd terug ben ik overgeschakeld van boomloos naar een dressuurzadel. Ik heb dit vorig jaar in de zomer ookal geprobeerd, met als resultaat dat [***] meteen een stuk beter liep (en minder vaak bokte). Misschien allemaal toeval, maar als het niet voor [***] goed is dan is het wel voor mij goed om met dressuurzadel te rijden Clown

Echter was vorig jaar het probleem dat hij open lag aan de singel. Of ja, een cm of 3 voor de singel .. Hoe of wat? Geen idee. Er zijn toen diverse singels gepasseerd, maar niks hielp. Toen heb ik het dressuurzadel weer weggehangen (ookal had [***] er zelf geen last van, zo'n wondje is toch niet alles Knipoog ). Begin dit jaar weer eens terug geprobeerd, toen was het geen probleem.. maar toen had ie héél veel haar Clown

Tijdje terug een nieuwe singel gekocht omdat ik die toevallig zag liggen en die mij ideaal leek (anatomisch gevormd en echt super, super, superzacht) en je kan beter voorkomen dan genezen Knipoog Ging even goed, maar toen waren bijna alle winterharen weg en toen kwam het wondje weer .. Verdrietig Maar ik moest en zou een oplossing vinden, want ik heb geen zin om terug boomloos te gaan rijden Tong uitsteken

Toen schoot ineens in mijn hoofd: het dekje .. Zou het?
Ik heb altijd met een HAF-dek gereden, hetzelfde dek als onder het boomloos lag. Gewoon om maar eens iets te proberen heb ik de kast opengetrokken en gekeken voor een gewoon (dressuur)dekje. Dit heb ik eronder gelegd en heb nu al 3 dagen na mekaar met best wel warm weer (vrijdag, zaterdag & gisteren) lang gereden (van 12u tot 18.30u, met ongeveer een uurtje pauze) en met momenten werd er wel gezweet .. En aan het wondje is helemaal niks te zien.

Ik begin nu dus te denken dat ik de oplossing gevonden heb (mag ik dat nu al denken? Clown) maar dan komt het: dit dressuurdekje is wel erg leuk, maar qua absorptie e.d. is het maar niks. Nu na 3 dagen gereden te hebben moet het volgens mij 3 weken blijven hangen om weer terug in orde te zijn Vork Dus mijn vraag: bestaan er gewone, simpele dressuurdekjes die toch geschikt zijn voor endurance/trektochten/... ? Iets à la HAF dus (qua absorptie) maar dan in gewone versie? Moet ik dan kijken naar een bepaald merk ofzo?

Ik ben totaal niet thuis in de dressuurdekjes-wereld .. dus hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen Lachen

PBA_

Re: Ideale dressuuronderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:30

ik zelf rijd met PK. 1 door de vorm het blijft mooi liggen. 2 door de binnenkant voelt goed aan. 3 het absorbeert goed. Het dekje is is wel aan de buitenkant drijfnat maar dat vind ik geen enkel bezwaar en kan het uitwringen. Ik vind het persoonlijk erg prettig.

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:33

Een anky pad? Ik vind ze bij dressuur rijden erg fijn, en het neemt ook goed zweet op Lachen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:34

maar dat is alleen fijn bij paarden zonder schoft anders liggen ze te knijpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:50

Ook lijken die mij redelijk dik, waardoor het misschien niet zo interessant is ..
Gaat het paard daar niet net (sneller) onder zweten omdat het zo'n dik dek is?

PK zal ik eens bekijken Lachen
Andere reacties mogen natuurlijk ook nog Knipoog

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:52

PK heeft inderdaad super goeie absorberende dekjes, ook de comfort pads van HH zijn erg goed.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:53

Zodra je ankydekjes een keertje hebt gewassen valt de dikheid meteen heel erg mee gelukkig, maar ik vind ze niet ideaal voor lange afstanden ivm de rechte ruglijn.
Je hebt van HH en eurostar ook van die pads met zo'n zelfde onderkant die super zweet opneemt. Die zijn wel gevormd aan de bovenkant waardoor ze een stuk beter liggen.
Ik vind het superdekjes Ja

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:54

Zadelvormige PolyPads misschien? Ik heb er bij mijn Hulsebos (dressuurmodel endurancezadel) veel plezier van gehad. Ze passen helaas niet onder mijn Massimo, dus nu gebruik ik HAF-dekjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:56

BrittKitt schreef:
Zodra je ankydekjes een keertje hebt gewassen valt de dikheid meteen heel erg mee gelukkig, maar ik vind ze niet ideaal voor lange afstanden ivm de rechte ruglijn.
Je hebt van HH en eurostar ook van die pads met zo'n zelfde onderkant die super zweet opneemt. Die zijn wel gevormd aan de bovenkant waardoor ze een stuk beter liggen.
Ik vind het superdekjes Ja

Heb je misschien even een voorbeeld bij de hand van die dekjes? (anders start ik binnenkort wel eens een zoektocht Clown). Want ik weet niet juist wat ik me bij dat "gevormd aan de bovenkant" moet voorstellen .. HAF-dekjes zijn namelijk ook "gevormd" en dat lijkt me dus niet ideaal.. Tenzij we het over verschillende dingen hebben natuurlijk Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:56

Karin schreef:
Zadelvormige PolyPads misschien? Ik heb er bij mijn Hulsebos (dressuurmodel endurancezadel) veel plezier van gehad. Ze passen helaas niet onder mijn Massimo, dus nu gebruik ik HAF-dekjes.

Ok, bedankt Lachen
Geen idee wat ik me erbij moet voorstellen, maar dan heb ik weer wat om naar te zoeken Knipoog
(werkt wat makkelijker dan gewoon in het wilde weg beginnen rondkijken Clown)

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:57

Ze bedoeld, dat de bovenkant niet recht is, maar bij de schoft omhoog loopt.. Zo kan hij niet gaan knellen op de schoft.
*edit, hier een voorbeeld:
Afbeelding

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:59

Ik bedoel deze;
Afbeelding

Deze zijn ook erg fijn, vallen wel groot vind ik, maar zijn mooi dun en hebben toch die superabsorberende onderkant;
Afbeelding

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:00

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:04

Zijn ook mooie zeg Ja

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:06

Betere foto:

Afbeelding

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:12

Anky, harry's horse, BR en lami-cell vind ik fijne dressuuronderleggers

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:45

Ik heb nu een BR waar ik best tevreden over ben.
Ik heb ook niet al te dik scapa dekje die ik erg fijn vind.

@ Karin, ziet er goed uit dat dekje van jou! Helemaal ons kleurtje ook Haha! Kan je die alleen kopen via de link die jij gaf?(die kan ik niet openen, ligt aan mijn pc Vork ). Of zijn die vrij algemeen verkrijgbaar?

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:16

splash1999 schreef:

Mijn paard heeft een flinke schoft en totaal geen last hoor Lachen Gewoon goed de kamer in trekken en goed aansingelen, dat hij niet meer afzakt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:49

Arizona schreef:
@ Karin, ziet er goed uit dat dekje van jou! Helemaal ons kleurtje ook Haha! Kan je die alleen kopen via de link die jij gaf?(die kan ik niet openen, ligt aan mijn pc Vork ). Of zijn die vrij algemeen verkrijgbaar?

Dat is de website van de fabrikant in de UK. Lachen

Ik heb de mijne van Goedhard - www.goedhard.nl - waar je ze kunt bestellen in het model en de kleurencombinatie die jij wilt.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 07:12

Ik heb voor onder mijn dressuurzadel een HAF dekje, zonder vulling zeg maar. En zadelmodel.

Voor mijn endurance zadel heb ik een vzh HAF.

Polypads heb ik ook maar gebruik ik eigenlijk niet meer. Uiteindelijk worden ze toch kletsnat vergeleken HAF.

En ook PK kan ik aanraden! Past eigenlijk onder alle modellen zadels en is idd in de vorm van de rug en nog goedkoper als Anky ook. Cool

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 07:25

Ik heb van alles voor onder mijn Massimo, waaronder de zadelvormige Polypads. Maar ik heb ook dressuur dekjes van Happy Valley die goed passen. Maar Safyra heeft een aantal bobbels op haar rug. Ik was eerst bang dat het drukplekken waren maar het blijken ingegroeide haren te zijn. De dierenarts raadde aan om met dekjes zonder stiksels te gaan rijden omdat dit de boosdoeners kunnen zijn. Ik rij nu meestal met een zadelvormig lamswollen sjabrak en dat bevalt erg goed. Het is wel warm maar absorbeert goed en verdeelt de druk over de rug ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 07:28

splash1999 schreef:

dan moet je hem optrekken in de kamer als je zadel past blijft die dan super liggen Knipoog

ik heb een paar anky's die super liggen en een HH pad die ligt ook goed Lachen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 08:48

ik gebruik deze niet om deze reden heb al veel schuurplekken voorbij zien komen door de anky pad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:07

op alle paarden die ik rij liggen ze super Lachen

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:15

Ik heb zelf een equi-theme pad. Die lijken op al die andere pads, maar zijn goed gevormd (ik heb 2 paarden met mega schoften). ze zijn lekker stevig en zacht, maar nemen heel goed het zweet op.
Als je ze na de rit even in de zon op z'n kop laat drogen, zijn ze echt zo droog.
En ze kosten maar 25 euro, ipv de 50 voor een anky.