[WN] kan iemand mij helpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mychinook

kan iemand mij helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 08:18

na bijna 3 jaar word ik er toch wel een beetje moe van.
mijn appie is in de omgang erg braaf.als je gaat rijden is het meteen een
heel andere pony, ze is in de bak gewoon erg voorwaarts en heel soms
ziet ze wel eens spoken bijv een deken die er opeens ligt ofzo.
maar buiten......pfff het is een bommetje die elk moment af kan gaan.
ze is bij de vorige eigenaar eigenlijk altijd buiten gereden en achteraf
hoorde ik ook dat hij zelf nogal van de snelheid hield.
niks mis mee alleen ik wil soms ook wel eens een rustig ritje.
heeeel af en toe is ze ook best rustig voor haar doen en hoef ik haar niet
elke seconden in te houden. maar daar is geen pijl op te trekken.
ik heb het geprobeerd met eerst lang los te gooien (zou je denken dat ze moe word)
te longeren of eerst een uur in de bak te rijden. het helpt gewoon niet.
ze wil gewoon super graag lopen en is dan ook nog is vaak zo kijkerig.
ik ben nu wel 3 x verhuisd met haar omdat ik zelf ook verhuisd ben. nu sta ik weer
naast het amsterdamse bos haar ouwe stekkie zeg maar. ze is daar nu nog kijkeriger
vind ik dan op de vorige stal. daar was het 'bos' veel meer open.lagere en minder bomen
ze was daar toch echt een stuk rustiger heb ik het idee.

ze kan zich soms ook zo aanstellen. vooral met 1 van haar maatjes als we naar buiten gaan.
het lijkt dan net alsof ze stoer wil doen, van kijk mij ik spring lekker opzij iedere 4 meter.
ik ga dus liever alleen weg of met een grote fries die ze goed kent waar ik haar dan achter
parkeer en ze niet opzij springt omdat ze niks ziet.

op ander terein is ze ook gewoon braaf maar dat is dan wel logisch.
ze bokt of steigert niet zomaar.pas deed ze voor het eerst een paar gekke sprongen
omdat ik haar heel erg inhielt, een flinke ophouding maakte omdat ik het gewoon zozat was
ze doet dan echt net alsof ze mij eraf wilt gooien echt heel wild en toen ik haar weer wat losliet
was het over.

we moeten nu bijv de weg oversteken om in het bos te komen maar dat is helemaal geen probleem.
bussen,vrachtwagens die sissen of grote dingen zijn niet eng. wel kleine vogels die tussen de blaadjes
lopen of eekhoorntjes die de boom in gaan of bosjes met niks te zien boomstammen langs het ruiterpad, een brug waar we al honderd keer overheen zijn gegaan. phoe...om helemaal niks dus.
ik heb een tijdje van die bach therapie druppels geprobeerd wat iemand voor mij had samen gesteld. ik dacht proberen kan altijd. helaas niks anders te merken bij haar.

gister bijv. ging het wel buiten. ik ga zoiezo niet rijden als ik zelf gestrest ben of een piep dag heb.
ik rij niet met een zweep (vind ze eng) en sporen rij ik buiten ook niet mee want die heb ik zeker niet nodig. nou had ik wel een keer geprobeerd om iedere keer als ik voelde of zag dat ze opzij sprong een prikje te geven opzich leek dat wel even te helpen.
ook veel wandelen aan de hand en gewoon steeds weer oefenen oefenen oefenen maar dat helpt dus niks. ook op de weggetjes die we gaan probeer ik steeds te varieren en ook daar weer te draven te stappen en op steeds andere plekken te galopperen. ook als ik merk dat ze zo opgefokt is dan blijf ik gewoon alleen maar stappen. ook het stilstaan in het bos vind ze echt zoooo moeilijk.

als ik het zo terug lees zou ik haar bijna verkopen..hahaha..maar zonder dollen.is er nou niks wat ons kan helpen. of krijg ik dat over actieve er gewoon nooit uit??

piggeljay

Re: kan iemand mij helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:36

welke bloedlijn van de woldhoeve zit er in mychinook?
als ik het zo lees is het een echte appie Clown en misschien kan je hun eens contacten over het karakter en hoe je het paard het best kan rijden

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 08:41

hai, ja ik weet ook dat de moeder geen lievertje was (die leeft geloof ik niet meer) sunflower's joy's jewel is de paps. ik had al een tijd geleden het er met thea hoven over gehad.terwijl de broer en half broer super cool zijn.

Fox4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:41

http://www.balingehof.nl/ hier helpen ze mensen met hun paarden die problemen hebben. ze hebben ook een training waar ze je paard bom proof maken Knipoog

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 08:51

Fox4u schreef:
http://www.balingehof.nl/ hier helpen ze mensen met hun paarden die problemen hebben. ze hebben ook een training waar ze je paard bom proof maken Knipoog

tanx ik heb ze meteen even een mailtje gestuurd. vond het helaas wel wat prijzig. ik weet natuurlijk niet wat ze dan vanplan zijn. ik hoop dus niet dat ze bijv. 2 maanden daar moet staan want dan ben ik meteen 1200 lichter.....

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:47

Je kunt het beter wat dichter bij huis zoeken Knipoog
2moons is bijv iemand die je zou kunnen helpen en er zin vast nog meerderen.
Bach is prima maar lost dit soort problemen niet op. Het kan wel ondersteunen in combinatie met training en daarvoor hoef je je paard ook niet weg te brengen. het is mooier als je zelf leert hoe je ermee om kunt gaan.
Succes!

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 09:52

hai bedankt voor je info. ik ben bij 2moons geweest voor vooral het trailer laden (wat overgens goed gaat weer) ze hadden zo'n theorieavond voor vanalles maar vooral voor de laden. ik zal haar nog is benaderen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:19

Ga de 7 games van Parelli doen. Daarmee zul je een hoop van dit soort "problemen" oplossen. PB me maar als je meer wilt weten! Succes Lachen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 13:42

En hoe bomproof ben je zelf? Een druk paard met een drukke ruiter kan vaak nog erger worden. Terwijl zeer flegmatieke mensen soms het meest energieke paard nog sloom kunnen maken Haha!

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 14:02

hahaha nou hoe bomproof ik zelf ben...zou het niet weten. ben volgens mij niet een druk persoon. ik hou juist wel van een rustig ritje. het vervelende is dat het soms gewoon goed gaat. en in de bak is ze ook met gebruiksaanwijzing alleen veel makkelijker dan in het bos. (zoals veel paarden) parelli daar wil ik de dvd's van (was er al mee bezig om ze van iemand te kopen) ze is namelijk altijd op de parelli manier gereden zeg maar. met een touwhalster enzo. ik reed ook bitloos buiten.alleen vind ik zelf een touwhalster wat minder lekker rijden dan bijv. een sidepull. ik rij nu omdat ze een stuk vervelender is gewoon met een hoofdstelletje en martingaal buiten.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:21

Heb je al eens naar het voer gekeken.
Mijn nieuwe appie was ook nogal kijkerig toen hij een paar maanden bij mij was.
Hij zag overal spoken rond de bak, moest overal op letten en naar kijken en had met het rijden weinig aandacht voor mij.
Nu voer ik sinds 3 weken Subli zonder en ik heb een heel ander paard gekregen.
Hij kijkt nog wel, maar ziet geen spoken meer, is veel meer op mij gericht.
Hij bleek dus heel duidelijk niet echt goed tegen suikers en mellasse te kunnen.

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 12:49

silvester schreef:
Heb je al eens naar het voer gekeken.
Mijn nieuwe appie was ook nogal kijkerig toen hij een paar maanden bij mij was.
Hij zag overal spoken rond de bak, moest overal op letten en naar kijken en had met het rijden weinig aandacht voor mij.
Nu voer ik sinds 3 weken Subli zonder en ik heb een heel ander paard gekregen.
Hij kijkt nog wel, maar ziet geen spoken meer, is veel meer op mij gericht.
Hij bleek dus heel duidelijk niet echt goed tegen suikers en mellasse te kunnen.

nou ik had al een topic lopen over het voeren.omdat ik dat nu al zo'n 2 maandjes dat zelf bepaal.
ze kreeg al niet veel bix en een half schepje musli zonder haver enzo per dag.
nu krijgt ze 1 kilo bix van pavo basis brok met minder eiwitgehalte ofzo....weet even niet meer wat er minder in zit. en omdat het niet elke dag is dat ze zo kijkerig/vervelend is dacht ik niet dat het aan het voer lag. ze krijgt ook wat luzerne erbij en veel kuil en hooi.
ze staat nu weer in een uitloopstal en is verder gewoon rustig op stal.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 12:51

Ik heb dezelfde ervaring met Subli zonder Ja Mijn paard kreeg eerst subli basisbrok en Subli sportbrok, en is met de Subli Zonder beduidend rustiger Ja

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 14:05

subli?? ik heb er nog nooit van gehoord. waar kan ik dat krijgen in Amsterdam/aalsmeer?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:33

mychinook schreef:
subli?? ik heb er nog nooit van gehoord. waar kan ik dat krijgen in Amsterdam/aalsmeer?
Dat is het merk paardenvoer van Rijnvallei/welkoop/Boerenbond. Op www.subli.nl staan vast wel verkooppunten, misschien ook in jouw buurt

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 15:12

ik zag op die site dat dat ze het ergens in aalsmeer verkopen en ook in het tuincentrum in abcoude vlakbij waar ik woon. ik ga daar maandag even kijken.en toch even proberen. ik was nu zoiezo aan het afbouwen want ze gaat over een paar weken dag en nacht op de wei en krijgt dan maar een klein beetje voer voor de smaak zeg maar.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:19

Kan ook door kuilvoer komen. Dus probeer alleen hooi te voeren.

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 20:29

het vervelende is dat ze hooi laat liggen.
het gekke is ook dat het vandaag echt super goed ging in het bos. het was erg druk langs de ruiterpaden vooral op het dagcampeer terein. ze gaf geen kick. even schrok ze wel van een groepje kinderen die op haar af kwamen rennen om haar te aaien. maar spelende,voetbalende,bbqwende mensen vond ze gewoon niet eng...... Frusty