Ons debuut klasse 2, het zat niet mee.......

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pomski

Ons debuut klasse 2, het zat niet mee.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 18:01

Eigenlijk moet ik ook niet zeuren, want Numir heeft het super gedaan!!!

Om 5 uur ging de wekker, om half 6 was ik op stal, en om 6 uur was Mariette er, en hebben we ingeladen en zijn we gaan rijden.

Dankzij het vele geklets ging de rit sneller dan verwacht, en om half 8 kwamen we op het wedstrijdterrein aan.

Numir aangeboden, en die had een hartslag van 36 en een A voor de locomotie.

Even bij de voorbespreking geweest, en toen op gaan zadelen.
Ik was een beetje zenuwachtig voor de massastart, maar vind het altijd zo gaaf dat ik daar wel aan mee wilde doen. Of Numir zou heel braaf zijn, of hij zou compleet uit zijn plaat gaan. Het hing er uiteindelijk een beetje tussen in.

Ik zorgde dat ik voorin de kopgroep reed, had bedacht dat hij dan het rustigste zou zijn. Hij was wel goed te handelen, maar toen er uiteindelijk een paar voorbij kwamen, liet hij wel duidelijk merken heeeeeeeeel erg graag mee te willen.

En daar heb ik denk ik een beetje de fout in gemaakt. Ik was van plan een stabiele snelheid van rond de 12 km per uur te rijden. Van dat stabiele is niet echt heel veel van gekomen.

Al vrij snel lag de groep uit elkaar, en ik reed ergens in het midden.
Pas na 10 km was Numir weer wat lekkerder te rijden, daarvoor was het alleen maar drammen, trekken en schrikken.
Om het voor ons allebei niet al te moeilijk te maken liet ik het tempo wat hoger.

We hebben de eerste helft dus behoorlijk snel gereden, achteraf gewoon te snel. We zaten geloof ik op een gemiddelde van 15 - 16 km per uur.
Een paar meter voor de vetgate ben ik gaan stappen.

Numir gekoeld en afgezadeld en gelijk aangeboden. Mis, Numir was wat gestresst, en had een hartslag van 68, weer terug naar de groomarea en daar wat getut.
Numir wilde niet eten of drinken, was veel te veel bezig met de andere paarden die er waren.

Na 15 minuten weer aangeboden, hij had toen een hartslag van 56, en zijn turgor was niet helemaal goed, Carola twijfelde wat aan hem.
5 minuten later werd hij door de VET gecontroleerd. Hij had toen een hartslag van 44, en omdat hij weer opgedroogd was een goede turgor.
En een A voor de locomotie.

We mochten dus verder, maar had voor mijzelf wel besloten om heel rustig te rijden, hem niet laten opjutten door andere paarden.
In de vetgate heeft hij uiteindelijk wel goed gras gegeten, dus ik werd wat geruster.
Ik besloot om bitloos verder te rijden.

Toen mochten we weer verder, hij keek totaal niet raar op dat hij nog een rondje moest, leek er juist heel veel zin in te hebben.
Hij wilde graag achter Djarra van Linda aan, maar ik heb dat niet toegelaten, en hij was fijn te handelen.

Numir leek weer helemaal blij, ik echter wat minder, kreeg heel veel last van schuurplekken op mijn knieen.
Ik moest hem ook eerder inhouden dan vooruit schoppen.

Al met al ging het rondje in een lekker rustig tempo verder.
Totdat we bij 2 KM voor de finish kwamen, dit klopte niet.
Mariette gebeld, en inderdaad we hadden een lus gemist, het was niet ver terug. Even twijfelde ik, zou ik gewoon naar de finish gaan, aan de andere kant vond ik dat ook heel jammer, we waren nu al zo ver.

Dus besloten om terug te gaan, en in een galop omgedraaid.
Het laatste stuk heb ik veel afgewisseld, van een rustig handgalopje, drafje, stukje stappen.

Op een gegeven moment zag ik het niet meer zo zitten. Het huilen stond me nader dan het lachen, ik was moe, en had pijn, en was bang dat ik niet binnen de tijd zou zijn, dus waar doe je het op zo'n moment dan voor.

Vrij snel kwam het volgende groompunt, en me even moed in laten praten door Mariette. Numir begon goed te drinken, en we zaten nog binnen de tijd.
Het was nog maar 8 KM, dat moest ons lukken.

Uiteindelijk in stap over de finish heen gegaan, en bleek dat ik nog vet binnen de tijd zat.

Numir bij de trailer verzorgd, waar hij weer goed begon te drinken en te eten.

Bij de nakeuring een hartslag van 54, waaruit blijkt dat hij het toch ook wel gehad had, en een goede turgor, en een A voor de locomotie.

We hebben niet op de prijsuitreiking gewacht en zijn na een uurtje naar huis gegaan. Thuis begon Numir weer goed te eten en te drinken, dus dat zat wel goed.

Lessen voor de volgende keer;

- Numir niet zijn zin geven wat betreft het tempo
- een gelijkmatiger tempo
- eerder voor de vetgate gaan stappen.

Al met al ben ik natuurlijk wel tervreden. Het was onze eerste klasse 2, en dan kan je niet gelijk het allerbeste verwachten.
Tevens hebben we geleerd dat koelen met een fles cola vanaf je rug niet eng is!!!!!

Bij deze wil ik nog bedanken;

DESERT ROSE NUMIR, mijn super kanjer met zijn gouden hartje die me er echt doorheen heeft gesleept.

Mariette Schellingerhout, een geweldige meid, en een fantastische groom en chauffeur.

De organisatie, en alle vet (assistenten) en vrijwilligers en deelnemers!!!!!

Jeddah

Re: Ons debuut klasse 2, het zat niet mee.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:15

Je mag zeer zeker wel mega trots zijn hoor! En je hebt veel geleerd! Dus super rit uiteindelijk Ja Knipoog

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:34

Ik heb Mariette nog gesproken op een groompunt, daar kwam je snel voorbij.
Ze deed inderdaad heel erg haar best om je zo goed mogelijk bij te staan!

Ik vind dat je het knap gedaan hebt, volhouden is ook endurance. Reken volgende keer voor jezelf uit tot hoe laat je hebt om te finishen, dat biedt misschien troost die laatste kilomters en scheelt je paardje het wisselen van gang, want dat is ook erg vermoeiend.

Gefeliciteerd met je eerste goed uitgereden klasse 2 rit en respect dat je goed naar je paardje geluisterd hebt!

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 09:39

Dank je wel Joelle!!!!

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:38

Lachen leuk verslag en gefeliciteerd! Vind het knap van je dat je ben omgedraaid en het toch hebt afgemaakt! Hoe lang heb je er nou over gedaan uiteindleijk?