Bij ons op stal staan circa 30 paarden/pony's en die worden in groepen (merries, ruinen, ijslanders etc) ingedeeld. Mijn paard (ozzie) gaat met nog 3 andere ruinen het land op. Als het straks 'snachts ook goed blijft mag de hele groep dag en nacht buiten blijven.
Ik dacht vrijdagmiddag nog, "goh we zijn deze winter gelukkig zonder veel schrammen enzo doorge- komen". Ben blij dat het weide seizoen weer begint, kunnen ze lekker hun ei kwijt zonder dat ze snel ergens in een hek van een paddock of in elkaar hangen. Hooguit ben je een keer meer een ijzer kwijt, maar dat vind ik nog niet zo'n ramp.
Dus vrijdagmiddag 18.00 uur de paarden naar achteren (circa 1/2 kilometer lopen naar het achterste weiland), ging heel goed. Ze waren allemaal braaf. In het weiland hadden we verwacht dat ze wel zouden gaan rennen, maar 1 keer rennen en daarna lekker grazen. Ook goed!! Nu zal je denken waarom zet ze dan "lekker" in haar aanhef tussen haakjes, klinkt allemaal goed
. Ja, totdat Ozzie een rare bok naar achteren geeft en daarna met zijn rechter achterbeen staat te trekken en hij er niet meer echt op wil staan. Ik heb gekeken maar kon geen wondjes of zo vinden en dacht, waarschijnlijk ff verstapt.
Na circa 2 uurtjes hebben we de paarden weer opgehaald en Ozzie wilde niet echt lekker mee lopen, hij zette zijn rechter achterbeen ver onder de massa schuin naar binnen weg en wilde er maar heel kort op staan. Bij stal aangekomen wilde hij er helemaal niet meer op staan en liet het been een beetje zielig hangen en hij keek ook erg zielig.
Gelukkig hebben wij een dierenarts bij ons op stal (met eigen paardjes) en zij was er ook. Zij heeft gevoeld en gekeken en zij denkt dat hij een zware verrekking (en misschien zelfs een scheurtje) in zijn bilspier heeft opgelopen (waarschijnlijk door die rare bok). Zij heeft op de praktijk (welke vlakbij is) een fles metacan gehaald en die moet ik nu éénmaaldaags geven (doe ik in een beetje slobber) en meer malen per dag met koud water afspuiten en koelingsgel op de spieren smeren. Komende week mag hij niet van stal (hooguit naar de poetsplaats en een klein stukje gras voor de stal), maar niet het weiland op bij zijn vriendjes.
Als het deze week goed gaat mag hij, hopelijk, volgende week een paar uurtjes per dag, op een klein afgezet stukje weiland, weer naar buiten en dit dan rustig opbouwen. Hoop maar dat he allemaal goed gaat, want ik vind het zo zielig voor hem. Alle paarden gaan naar buiten en hij moet alleen in stal blijven. Tot nu toe doet hij nog heel braaf, waaruit blijkt dat hij pijn aan zijn been heeft. Ik zie daarom ook erg op tegen de dagen dat hij zijn been niet meer zo voelt en hij merkt dat alle anderen naar buiten mogen en hij niet. Maar ja dat zien we dan ook wel weer.
Zo zie je maar weer, lijkt alles rustig en goed te gaan en denk je dat je de vervelende stal periode weer achter de rug hebt, en moet je je paard na één dagje buiten weer op stal houden.
Ik baal ervan helemaal nu het zulk lekker en mooi weer is!! Maar ja, duimen dat het snel weer goed gaat.
Nou, dit wilde ik ff kwijt, hoop dat jullie allemaal wel een goede start van het weide seizoen hebben (gehad)?
Heel veel sterkte en ik hoop dat Ozzie snel weer beter is en weer het land op mag! Ik zie je in Zelhem wel denk ik
. Hopelijk valt het allemaal mee, al is hij nog steeds erg stijf en zet hij z'n voet/been raar weg onder zijn buik.
Oz staat vanaf vorige week vrijdag weer een paar uurtjes per dag buiten. Hij heeft een privé- weilandje waar lekker veel gras staat. Hij kan daar lekker z'n buik vol eten en een frisse neus halen.