Paardrijden met astma/allergie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Justice_

Paardrijden met astma/allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 14:39

Hee, ik heb astma en mag van de dokter eigenlijk niet paardrijden of huisdieren hebben.
Ik rijd nu 2 jaar paard, en heb het gevoel alsof ik veel minder last heb van mijn astma dan toen ik nog niet reed.
Eigenlijk best raar, als ik mijn cavia op schoot heb ben ik binnen de kortste keren stikbenauwd en zit ik onder de rode vlekken, maar van een aantal keren per week tussen het hooi,stro,stof en paarden rondscharrelen heb ik geen last.
Ik heb trouwens ook een veel betere conditie gekregen van het paardrijden!:D
Zijn hier nog meer mensen met astma e.d en hoe ga je er mee om in de paardensport?

p.s heb wel eens gehoord dat kinderen die opgroeien op een boerderij minder last hebben (en dus meer immuun zijn) van hun allergie of astma omdat ze het gewend zijn, weet niet of het ook echt waar is..

upendo

Re: Paardrijden met astma/allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:41

Ik had wel vroeger een vriendinnetje op de manege met zware astma.
Ze had een mondkapje op en mocht ook niet poetsen en opzadelen in de stal, maar ze kon wel gewoon rijden.. Lachen

Ik weet niet of het zo is dat kinderen met astma die op een boerderij wonen minder last hebben..

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:42

uh ik ben allergisch voor paarden.Ik vind het wel raar want rij vanaf m'n vijfde paard en kreeg er op mijn 13 pas "last"van. Het is bij mij niet heel erg ,maar heb het benauwd als ik bij de paarden ben. Elke dag dus Knipoog heb er pilletjes voor, en nu is het goed te doen!

Justice_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 14:44

_sharona_ schreef:
uh ik ben allergisch voor paarden.Ik vind het wel raar want rij vanaf m'n vijfde paard en kreeg er op mijn 13 pas "last"van. Het is bij mij niet heel erg ,maar heb het benauwd als ik bij de paarden ben. Elke dag dus Knipoog heb er pilletjes voor, en nu is het goed te doen!

ooh dat is een ramp als je allergisch bent voor paarden!
gelukkig dat je er pilletjes voor hebt Knipoog
ik moest mijn cavia's eigenlijk ook wegdoen maar ik vertikte het haha,
ze staan nu gezellig buiten Lachen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:48

Ik heb ook astma, en heb altijd mn pompje bij me, ook al heb ik het lang niet altijd nodig.

In "benauwde tijden" stap ik vaker even tussendoor, alleen om te voorkomen dat ik last krijg.
Mijn instructrices weten het ook, dus daarover krijg ik geen commentaar meer. Beter 1 minuutje stappen en dan weer fanatiek dan even doorzetten en veel langer last houden Ja

Ik probeer naast het paardrijden ook te wandelen, of op goede dagen een stuk te rennen. Hoe beter je conditie, hoe minder last je hebt. Wel rustig opbouwen natuurlijk Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:50

ook ik hoor bij de club. heb altiojd medicatie bij me. Een goede conditie zal ik nooit krijgen ook al doen we aan endurance. Buiten gaat het beter met me dan in de bak. Al heb ik wel geregeld last. Soms zo erg dat ik gewoon moet stoppen en maar naar huis moet gaan. Is helaas niet anders.

Justice_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 14:51

Nibbit schreef:
Ik probeer naast het paardrijden ook te wandelen, of op goede dagen een stuk te rennen. Hoe beter je conditie, hoe minder last je hebt. Wel rustig opbouwen natuurlijk Haha!

Ja klopt, maar van alleen het rijden zelf krijg je niet alleen een goede conditie, maar ook van het fietsen naar je pony (ik 20 min ongeveer), stal uitmesten, wandelen inderdaad.
Krantenwijk is ook een goed idee om je conditie goed te houden Lachen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:52

splash1999 schreef:
Buiten gaat het beter met me dan in de bak.

Voorheen reed ik ook altijd in de manege, nu sta ik op een stalling met buitenbak, dat scheelt toch wel, nu je het zegt Haha!

stef_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:30

hooi!

ik rijd al zes jaar paard met Astma en ik heb nergens last meer van bij de paarden. Vroeger kreeg ik het altijd benauwd bij dieren zoals konijnen en caiviá's en konijnen. vind ik ook best raar.

Doei Doei

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:33

Ik rijd al 8 jaar paard met astma. Ik ben ook eigenlijk allergies voor paarden, stro, hooi (en voor honden,katten,konijnen enz)
Ondertussen ben ik wel 4x per week bij stallen te vinden waar ik ook uitmest/opstrooi. Ook heb ik gewoon een hond & een rat.
Het enige waar ik nu nog echt last van heb zijn Katten.

Anniiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:40

Ik heb astma en ik ben allergisch. Van mijn astma merk ik nu niet zo veel meer, ik heb het nog af en toe wat benauwd maar al veel minder dan vroeger. Hoe dat komt? Geen idee. Voor mijn allergie heb ik pilletjes, deze werken super! In de buitenlucht heb ik nergens last van, alleen rond deze tijd van het jaar maar dat komt omdat ik ook nog last heb van hooikoorts. Als ik in de stal ben, aan het poetsen ben of op/af zadelen, dan heb ik er wel sneller last van. Al die rondvliegende stofjes. Tong uitsteken Voor de rest hebben wij thuis ook katten. Hier had ik in het begin wel wat last van, maar ook dat is minder geworden door de pilletjes! Haha!

Silvietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:54

Ik heb ook astma, al jaren. Ik rijd ook alweer jaren paard en dat gaat altijd prima, terwijl ik in de buurt van katten altijd meteen stikbenauwd ben. Ik denk dat dat ook deels te maken heeft met dat je als je aan het rijden bent, lekker buiten bent. Hierdoor bouw je misschien ook wel wat meer weerstand op, en dan wordt je astma ook beter.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:31

Hier CARA patient, oftewel allergisch voor van alles. Zit nu ook met schorre keel en benauwd lijf op de bank vanwege de bomen die weer in bloei gaan Clown Maar goed kan pret niet drukken.
In een binnenbak rijden is een ramp, toen ik nog leste moest dat wel een keer per week in de winter maar daar kwam ik wel gebroken uit (plus de dag erna Duivel ).
Buitenrijden gaat goed, behalve op dagen zoals nu met al dat stuifmeel.
Ik ben gelukkig niet allergisch voor paarden. Wel voor hooi, gras en stof etc. Nu staat mijn paard gelukkig op kuil, daar heb je dan geen last van. En met opstrrooien doe ik gewoon voorzichtig uitelkaar halen. En voor de rest veel buiten doen, dat scheelt echt heel veel. Dus buiten poetsen, rijden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:56

Hier nog een CARA-patient. Heb ook een allergietest gedaan, waar uit kwam dat ik o.a. allergies ben voor paarden, maar heb er tot zover geen last van. Moet wel opletten met stallen vegen, en ook als we de hele stal schoon maken en er veel ammoniaklucht langs komt, moet ik opletten, dat ik er niet te lang in blijf staan.
Op dit moment rijd ik op een manege en heb ik hier dus geen last meer van.

Ook ik moet zeggen dat ik op stal veel minder last heb van mijn astma, als op andere plekken. Als ik het huis afstof, ben ik daarna altijd een tijdje benauwd, maar heb op stal ook wel eens (koppig Koe ) de stal helemaal staan vegen en sta dan een hele tijd in het stof te wandelen. Ook stoffige paarden poetsen doe ik vaak wel gewoon, maar ik merk dat ik daar weinig last van heb.

Enige waar ik heel goed aan moet denken is dat als het ECHT koud is buiten (rond het vriespunt), dan moet ik een sjaal om mijn mond doen, zodat de lucht wat opgewarmd is, anders merk ik echt dat ik binnen de kortste keren buiten adem ben.

Ik zou echt proberen zelf je grenzen op te zoeken en hier niet overheen te gaan. Die grens is voor iedereen anders.
Officieel ben ik voor bijna alle dieren allergisch, maar ik heb een vogel en 2 cavia's en heb daar geen last van. Ook heb ik geen last van de meeste honden en katten.

_joy_c_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:29

.
Laatst bijgewerkt door _joy_c_ op 06-11-22 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

UzansaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:28

ik had vroeger ook astma, best hele zware eigenlijk maar ik kreeg heel veel oefeningen en ben er(om zo te zeggen) vanaf. Ik heb hooikoorts en daarvoor heb ik Xyzal maar dat helpt super! ook tegen katten/honden haren.
ik heb nergens meer last van!! want was idd best erg als je in de zomer/ lente af en toe ging rijden met nies aanvallen of dat je het benauwd had.

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:06

Nu 31 jaar en rijd al 25 jaar. Altijd astma en bronchitus gehad. Door het paardrijden buiten heb ik meer lucht. Dit omdat je ademhaalt op een andere manier. Op slechte dagen doe ik het war rustiger aan,

essie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 13:28

er is ook een speciale ras weet de naam even niet maar de vacht is krullend.
maar het blijkt dat mensen met een allergie geen last hebben van hun allergie door de speciale vacht super he

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 13:33

Hbe ook erg astma.. ik neem een puf ventolin voor ik opstap
En zorg dat ik even ga stappen als ik benauwd wordt..
Heb fysio gehad voor mijn ademhaling, kan alles goed controleren Ja
In de zomer als het stoffig is, heb ik er veel meer last van.
Wordt ook wel benauwd van hooi.
Maar kan wel gewoon poetsen etc Ja

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 23:25

Ik heb veel allergieën, oa voor alle harige dieren. Astma, hooikoorts, eczeem...
De ene keer gaat het erg goed bij de paarden(manege) en heb ik er weinig last van, op een paar keer hoesten en een niesbui na. De andere keer is het helemaal niet, benauwdheid, een schorre stem, dan voel ik me er echt niet lekker bij.

Ik ben een jaar of 7 geleden begonnen met paardrijden,. In het begin waren de allergische reacties heel heftig, maar langzaam aan ging dat beter.
Nadat ik een jaar niet meer gereden was had ik de eerste keer bij de paarden ook veel klachten, viel bijna flauw. Daarna ging het beter, blijkbaar went het.

Als ik bij mijn shet ben, die 24/7 buiten loopt heb ik veel minder last. Op de manege heb je veel paarden bij elkaar, en de stallen zijn redelijk gesloten, dan blijft het erg hangen.

En toch heb ik de allergische reacties er wel voor over, van de paarden krijg ik zoveel terug Bloos

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:54

Hier nog iemand met astma en de rest van de allergieen Haha!

Moet zeggen dat het wel per paard verschilt, het ene paard wat ik heb , is vrij makkelijk te rijden en dan heb ik geen last, de andere is wat moeilijker/ groter en daar ehb ik het op wedstrijd nog weleens moeilijk als het heel warm is bv en ik met hele tenue snel achter elkaar dingen moet doen, maar goed als het echt niet gaat rijd ik iig geen 2e proef bv.

Maar over het algemeen weinig last.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:58

Ik zal het je nog sterker vertellen, juist door het buiten rijden ben ik van mijn inspannings astma af! Haha!

Altijd had ik mijn pompje bij me want nodig, en ik slik tabletjes elke ochtend want allergisch voor alles wat aaibaar is. Elk jaar op blaascontrole werdt mijn longinhoud groter en dus beter, tot het moment kwam waarop mijn huisarts vroeg wat ik deed dat het zo goed met me ging. En dat was dus 3x per week buiten rijden, weer of geen weer. Nu heb ik niets meer nodig behalve mijn tabletjes, en rijd nog steeds nu op eigen paard. Wel vooral buiten, als ik in een binnenbak rijd wordt ik wel benauwd maar dat kan ook door het stof komen, niet meer door de astma.

rizzzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:02

Ik heb ook astma gehad. Maar ik heb een konijn en een kat gekregen voor mijn verjaardag ( een paar jaar geleden ). Met al die diren in huis dachten we dat het erger werd. Ik mocht op paard rijden en na een paar je had ik geen astma meer.
Erg raar maar toch

AnitaMaykaBB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:11

heeey!
ik heb ook astma, en ik heb wel is last bij de paarden ja..
ik heb meestal mijn pufje wel bij me.
als ik lang in galop zit, dat wil niet, want dan heb ik extra lucht nodig.
dan neem ik een pufje of ga ik heel lang stappen.
het kan dus wel..
sterkte er mee nog! Ach gut

van Anita

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:24

Mag ik me ook aansluiten bij de club??
Hier ook Astma, als sinds ik 1 jaar was ofzo. Vroeger hebben we wel een kat gehad (eigenlijk ben ik daar allergisch voor, ook voor: honden, konijnen, cavia's, huisstofmijt en huidschilfers) Vroeger mocht ik ook nooit poetsen en ook geen verzorgpony maar toen ging ik op een manege rijden en toen moest ik wel poetsen. In het begin had ik er wel last van maar nu helemaal niet meer. Eigenlijk vergeet ik ook altijd mijn medicijnen in te nemen. Bloos Ik heb ventolin, seretide en van die Xyzal tabletten. Maar ik vergeet het dus gewoon en het gaat prima *LOL* Nu ook met hooikoorts enzo