goede hartslag is hoeveel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

connie1964

goede hartslag is hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 10:53

ik ben aan t trainen om eens een endurance wedstrijd te gaan doen (lijkt me zooo leuk)
hoeveel is normaal als hartslag bij vertrek
en na bv 2 uur rijden en hoesnel moet de hartslag weer omlaag zijn?

horse_girl

Re: goede hartslag is hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:57

Normaal: 28-40 per minuut
Na inspanning: +/- 220 per minuut
Edit: je krijgt 10 minuten voor controle, daarvoor moet de hartslag weer onder de 60 zijn.
Is btw allemaal in op google en reglementen te vinden.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:08

Hoe kom je bij die 220? Na inspanning zou de hartslag nooit 220 mogen zijn en tijdens inspanning bij mijn paard ook niet. Ik denk dat ie dan dood neervalt ongeveer!

Een algemene ‘goede’ hartslag bestaat niet. Dat is namelijk afhankelijk van type paard, omstandigheden en conditie. In rust zou de hartslag rond de 40 moeten zijn of lager. Tijdens een rit of na afloop van een rit zou de hartslag moeten dalen als je van draf of galop terugkomt naar stap. Als je na een minuut of 10 stappen, vervolgens stil gaat staan dan moet de hartslag binnen enkele minuten onder de 60 zitten. Dan heb je een ‘goede’ hartslag om aan een klasse I wedstrijd mee te doen. Hoe sneller die hartslag onder de 60 zit, hoe beter natuurlijk.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:01

gebruik de zoekfunctie eens want er staan meer gegevens over hartslagen bij paarden

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:40

Van deze site: De hartslag:

De hartslag (=pols) van een paard is in rust 28 tot 40 slagen per minuut. Na hoge inspanning kan de polsfrequentie oplopen tot 220 slagen per minuut.

De hartslag wordt gemeten met een stethoscoop achter de linker elleboog, daar zit het hart van het paard.

Aan de binnenkant van de linkerkaak is een slagader te voelen, daar kan de pols met de hand gemeten worden. De hartslag dient in rust regelmatig te zijn.

Voor, tijdens en na afloop van verschillende wedstrijden zoals Endurance, samengestelde wedstrijden en Eventing wordt de pols en de ademhaling gecontroleerd om te controleren of de paarden voldoende herstellen. Indien de paarden niet voldoende herstellen worden ze gediskwalificeerd, dit is een controle op de ruiters en een bescherming van de paarden.

http://www.roosberg.nl/modules/mastop_publish/?tac=97

220 is dan ook een maximum: het KAN oplopen tot... Omdat het per paard verschilt, ik gaf alleen een soort richtlijn aan. In rust is normale hartslag wel 28-40 slagen per minuut.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:48

Ja maar die 220 ga je tijdens een endurancewedstrijd nooit halen en daar gaat het hier om Knipoog

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:51

Ja dat snap ik, maar hoe hoog je paard wel komt hangt hele erg van het paard af, dus daar kan ik weinig over zeggen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:53

Bij mijn fjord is het in rust tussen de 28 en 33 slagen.

In stap zit hij rond de 70 en in draf rond de 105, galop vaak rond de 135/140.

Maar het gaat erom hoe snel hij ervan hersteld. Op dit moment is hij nog niet echt zwaar afgetrained ( we zijn druk bezig met trainen ) Als hij stilstaat of van draf in stap gaat, zakt zijn hartslag gemiddeld tussen de 15 tot 30 slagen in een halve minuut. Heel afhankelijk van of ik ga stilstaan of dat ik van draf naar stap ga bijvoorbeeld.

Dit is waar ik op let bij mijn fjord. Ik rij regelmatig met hartslagmeter om bij te houden hoe hij er aan toe is. Ieder paard is anders, dus per paard zal de hartslag ook verschillen Lachen

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:55

Oei, BPM's (beats per minute) is zo ingewikkeld Knipoog
Er zijn zoveel theorieën en verhalen over wat goed is en wat slecht.
Er zijn zoveel manieren van trainen op basis van BPM of juist zonder...

Alle manieren staan volgens mij inderdaad op deze endurance-afdeling. Haha!
ICL heeft overigens heel veel nuttige dingen geschreven over trainen op basis van BPM. Haar verhalen/manier kan ik je zeker aanraden.
Veel leesplezier.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:56

horse_girl schreef:
220 is dan ook een maximum: het KAN oplopen tot... Omdat het per paard verschilt, ik gaf alleen een soort richtlijn aan. In rust is normale hartslag wel 28-40 slagen per minuut.

Heb je helemaal gelijk in! Als de TS maar weet dat 220 een maximum is en dat je daar bij een gewone training helemaal niet in de buurt wilt komen.

Edit: sorry spuitelf Bloos

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:17

Hierover is zóveel te vinden via de zoekfunctie - vrijwel iedereeen heeft de normale hartslagen van z'n paard hier al eens in een topic genoemd, dat ik hier een slotje zet.