zadel voor type arabier met korte rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stephanie81

zadel voor type arabier met korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 20:23

De titel zegt het al een beetje.

Ben opzoek naar een zadel voor Sierra.(zie profiel, schimmeltje)

Ze heeft een vrij korte rug, en vrijwel alle zadels die ik tot nu toe hebt gepast "wippen" aan de achterkant iets omhoog. Ze heeft nooit last van der rug, maar dat wil ik natuurlijk graag zo houden!

Het zadel wat ik nu heb is een KN symphony met brede boom.die is ondertussen te ruim geworden en heb nu een medium boom nodig.(in overleg met de zadelmaker)
Ze is nog erg jong en zal nog wel veranderen qua bouw/bespiering

Welke zadels vinden jullie op je arabier prettig en waarom.

Ik vind het zelf fijn om vrij ruim te zitten dus een 18"

Engelse of westernboom maakt mij niet uit als het zadel maar goed past. Wel met boom!!!

AnneOmie

Re: zadel voor type arabier met korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:43

Massimo Trail zadel!! Dat heb ik zelf ook met Omar en bevalt mij prima. Het is een leren zadel en vzh, op endurance gericht en zit heerlijk zacht Tong uitsteken Heel veel verschillende boommaten voor heel veel verschilldende soorten paarden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 06:25

Massimo Trail Haha!
Super zadel, goede pasvorm, niet heel lang, veel verschillende maten, makkelijk aan te laten passen en hij zit heerlijk

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 06:57

Ik dacht origineel te zijn door Massimo Trail te roepen, maar ik zie dat ik de derde al ben. Knipoog

Mijn dravebier heeft ook een vrij korte rug - dat wordt nog een uitdaging als ik ooit een westernzadel ga zoeken Nagelbijten / Gniffelen - maar met de Massimo Trail kan hij heel prima uit de voeten.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:00

Massimo Trail Haha!
Ligt super op mijn huidige arab en op mijn vorige ook. Die had ook een hele korte rug.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:01

Hahaha we zijn wel weer eens met zijn allen Haha!

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 10:27

kennen jullie ook de equestor trail?
zou deze 2e hands over kunnen nemen

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:32

Equester trail heb ik ook ooit een een rit mee gereden. Zat op zich lekker maar volgens mij had deze vrij uitstaande kussens waardoor het voor een paard met korte rug lastiger wordt. Zijn ook wel topics over te vinden. Bijvoorbeeld; [END] Equestor trail!!! wie ervaring?

Ik heb ook een Massimo Trail. Bevalt super tot nu toe (2 maandjes).

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:54

stephanie81 schreef:
kennen jullie ook de equestor trail?
zou deze 2e hands over kunnen nemen

Ik heb van Inge Zwan (van Equestor) begrepen dat de Equestor Trail geen optie is voor paarden met een korte rug. Ik heb zelf een arabier met korte rug en rij nu vrolijk rond op een Pegaso. Dit zadel oogt lang maar is ook geschikt voor paarden met een korte rug.

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 12:14

ok dank jullie wel. Ik ben ook erg gecharmeerd van de pegaso. Heb je die met lange zweetbladen?

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:23

stephanie81 schreef:
ok dank jullie wel. Ik ben ook erg gecharmeerd van de pegaso. Heb je die met lange zweetbladen?

Yup Ja Ik vind het een verademing t.o.v. alle andere zadels waar ik tot nu toe op gereden heb. Maar goed, de meeste mensen zijn enthousiast over hun eigen zadel Knipoog Voor een Pegaso kan je eens informeren bij Equestor. Pegaso's zijn duur maar Inge heeft ook wel eens tweedehands modellen of testzadels liggen...

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:21

Ik heb ook een pegaso voor een arabier met een erg korte rug. Erg prettig zadel. Die van mij is top, maar ik ben ook eens een tweedehandse tegen gekomen die behoorlijk scheef was geworden door de flexibele boom. Dus let daarop als je er eentje tweedehands wilt kopen.

combo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:49

Ik heb een Gaston Mercier ( http://www.greendistance.nl) op mijn arabier. Dit zadel loopt vanachter wat op en de kussens zijn mooi plat. Het loopt dus heel mooi mee met de rug en ontlast hierdoor de lendenen. Ik ben hier super tevreden mee!

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 21:27

combo schreef:
Ik heb een Gaston Mercier ( http://www.greendistance.nl) op mijn arabier. Dit zadel loopt vanachter wat op en de kussens zijn mooi plat. Het loopt dus heel mooi mee met de rug en ontlast hierdoor de lendenen. Ik ben hier super tevreden mee!

Heb je voor mij een foto, waar het zadel op je paard ligt?

combo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 22:00

Op deze foto ligt hij los op zijn rug. Maar hier zie je de vorm het beste:

Afbeelding

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 22:35

mooi zadel!

dank je wel.
Ik vind het altijd moeilijk te zien of het zadel goed ligt doordat de peddings wat om hoog staan

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 07:50

Hier nog een Massimo fan Lachen Het prettige van de Massimo vind ik dat je er ook gewoon goed mee kan dressuren en springen. Met mijn vorige pony Femcke reed ik alleen endurance maar met Safyra (waar het zadel gelukkig ook op past) rij ik ook dressuur wedstrijden. Was jammer geweest als ik hier voor weer een apart dressuurzadel had moeten aanschaffen dus ben erg blij dat ik destijds voor de Massimo heb gekozen.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:06

Jamika schreef:
Hier nog een Massimo fan Lachen Het prettige van de Massimo vind ik dat je er ook gewoon goed mee kan dressuren en springen. Met mijn vorige pony Femcke reed ik alleen endurance maar met Safyra (waar het zadel gelukkig ook op past) rij ik ook dressuur wedstrijden. Was jammer geweest als ik hier voor weer een apart dressuurzadel had moeten aanschaffen dus ben erg blij dat ik destijds voor de Massimo heb gekozen.

Idem voor de Pegaso! Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:44

Nadeel van een zadel zonder zweetbladen vind ik dat er niets tussen de beugelriem en het paard zit.
Ik had hiervoor een boomloos zadel, daar bij was het zweetblad ook niet echt dik en enkel. Je zag op een gegeven moment twee weten strepen haar naar beneden lopen, precies onder de beugelriemen. Gelukkig is het witte haar weer weggetrokken en heeft Anouar er niets aan over gehouden. Maar fijn was het natuurlijk niet.

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 11:47

bedankt, goed om er rekening mee te houden.

Is er ook iemand die met een podium rijdt?

combo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:58

Lenneke_ schreef:
Nadeel van een zadel zonder zweetbladen vind ik dat er niets tussen de beugelriem en het paard zit.
Ik had hiervoor een boomloos zadel, daar bij was het zweetblad ook niet echt dik en enkel. Je zag op een gegeven moment twee weten strepen haar naar beneden lopen, precies onder de beugelriemen. Gelukkig is het witte haar weer weggetrokken en heeft Anouar er niets aan over gehouden. Maar fijn was het natuurlijk niet.

GM heeft hele mooie stevige dekje die hier weer onder kunnen hoor. Ik rij niet zonder dekje dus er zit altijd wat tussen paard en singelstoten. Nu heb ik er gewoon een hafdekje onder en hij heeft nergens last van. En Isk is heel gevoelig voor witte haren helaas...

combo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:00

stephanie81 schreef:
bedankt, goed om er rekening mee te houden.

Is er ook iemand die met een podium rijdt?

Ik heb hiervoor een podium gehad maar omdat ik zo weinig contact had met het paard heb ik de GM gekocht. Ook schoof mijn podium iets naar voren omdat hij ronder was gewordenen kwam dus tegen zijn schouder aan.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:14

combo schreef:
GM heeft hele mooie stevige dekje die hier weer onder kunnen hoor. Ik rij niet zonder dekje dus er zit altijd wat tussen paard en singelstoten. Nu heb ik er gewoon een hafdekje onder en hij heeft nergens last van. En Isk is heel gevoelig voor witte haren helaas...

Het ging Lenneke om de beugelriemen...

Groeten, SuSEQ

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:22

Ik heb twee jaar met een Podium gereden en vond het een fijn zadel. Erg betaalbaar ook. Uiteindelijk drukte het zadel teveel op de schouders van mijn paard en kregen we dit probleem niet meer verholpen met aanpassingen.

Na de Podium dus overgestapt op een Pegaso. Het verschil tussen Pegaso en Podium vind ik enorm groot. Ik zit echt 10 keer comfortabel op de Pegaso (dat bleek mogelijk, ik zat al heel erg lekker op de Podium) en de mogelijkheden om het zadel aan te passen voor je paard zijn bij de Pegaso enorm groot.

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:16

Ik ga ook voor de massimo trail.Ligt goed,zit lekker,je kan er ook nog eens mee dressuren of een sprongetje mee maken en veel keus in boommaten.
Wel een tip:neem een zwarte want meerdere kleuren gaat vaak lang duren en dan krijg je nog vaak niet wat je besteld heb.