hoe verder te trainen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

hoe verder te trainen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 11:07

Tja na de laatste wedstrijd ga ik me afvragen hoe ik nu het beste verder kan gan met splash. Dit was haar beste rit ooit en is er meer dan super uit gekomen. We hadden bijna de gehele rit gedraafd of gegalopeerd. We gingen stappen als splash aangaf een beetje moe te worden. Na enkele minuutjes was ze weer wakker en ging in een vlot tempo weer zo een uur door. Haar hartslagen verbaasde me werden voor het eerst ook lager gedurende de rit vorderde. Na een minuut stappen was deze ook weer rond de 85. Wat ik dan best netjes vind (is dit ook zo), dit is dan na een 3 kwartier draven en galoperen.

Maar nu is mijn vraag hoe nu dit verder uit te breiden. Moet ik gehoor geven aan splash dat ze even moe is of moet ik haar dan nog een stukje doorrijden. Mijn wedstrijden gebruik ik als trainingen voor de langere afstanden gemiddeld elke maand heb ik er een. daar tussen doe ik geen zware trainingen, dit was mij de vorige keer niet goed bevallen bij haar, deed snel te veel. Of ze was er nog niet klaar genoeg voor.

Ook deze rit was ze voor het eerst niet ingevallen en ze was echt fit to continue. Dus zou graag tips hebben hoe ik haar verder weg wijs kan maken in de klasse 2 en evt verder. Klasse 2 wil ik 2 jaar blijven rijden trouwens. de gem snelheid lag op 15 km/pu. wat uiteraard al sneller is dan een klasse 1 rit.

PBA_

Re: hoe verder te trainen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 22:46

heeft er niemand nuttige tips voor mij?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 08:14

Wat is de langste afstand die je paard gelopen heeft?
Is dit echt langer dan dat je nu de wedstrijden rijdt? Anders zijn deze wedstrijden al een piekbelasting en kan je ze niet gebruiken als training.

Daarbij vind ik na 1 minuut stappen een hartslag van 85 niet echt heel geweldig, maar ik ken je paard natuurlijk niet.
Bij Anouar is hij binnen een minuut 60.
Bovendien vind ik dat een klasse 2 paard toch wel meer dan een uur achter elkaar moet kunnen draven en galoperen. Ik stap in de wedstrijd alleen de laatste 200 meter voor de vetgate.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 10:46

bij splash is stappen altijd rond de 80, 85 geen arabier he Knipoog dus in dat opzicht vind ik het netjes. als ik er al op zit zit ze al op de 65 en dan doe ik nog niets altijd al zo geweest. Maar hoe kom ik dan naar de langere afstanden ik rijd ze als training en ga niet voluit. Ik zie deze ritten ook niet als wedstrijd, ze zijn mijn trainingen. Maar goed in hoeverre moet ik luisteren naar splash de afstanden worden steeds een stukje langer dus de stap periodes ook maar moet ik luisteren naar splash als ze aangeeft een beetje moe te zijn of moet ik juist nog een klein stukje door. heb nu een klasse 2 rit gereden en dat ging super bijna aleen maar draf en galop heel af en toe een klein stukje stap, het zal ook tussen mijn oren zitten ik moet ook opbouwen natuurlijk en enken dat ik niet teveel doe. De ritten bouw ik zodanig op dat ik elke keer maar een klein stukje meer rijd ik ga niet voor tijd maar om de afstand te leren vergroten nu, al ga ik niet voor de hele lange klasse 2 nog dat is pas volgend jaar.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:51

Over de hartslagen kan je zo achter de pc niet echt iets zinnigs zeggen. Je schrijft niet hoe snel je paard onder de 60 zit als je haar stil zet. Hoe lang had je nodig om aan te bieden in de vetgate?

Je zegt dat je geen zware trainingen doet tussen de wedstrijden door maar wat doe je dan wel? Er zijn geen tips te geven als je niks zeg over je voorbereiding naar een klasse II wedstrijd.

Wat bedoel je met 'ik zie het als training en ga niet voluit' ? Ik weet niet of het klopt (omdat je niks schrijft over je voorbereiding) maar ik denk dat je in Vaassen een langere afstand hebt gereden dan thuis? En een hogere snelheid hebt gereden dan thuis? Tel daarbij de stressfactoren van een wedstrijd op en je zit duidelijk op een piekbelasting. In mijn ogen kan je dat niet enkel zien als training.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:58

Je kan een wedstrijd wel zien als training, maar wanneer de wedstrijd al een piekbelasting zit je imo niet goed. Dan ga je met een paard naar de wedstrijd dat het eigelijk nog niet aan kan.

Voorbeeld van een wedstrijd als training. Je wilt een 100 km rijden, je paard heeft dit nog niet eerder gelopen, dus is dit de piekbelasting. Voor die 100 km rij je een wedstrijd van 60 km, je paard heeft dit al meerdere keren goed gereden, dus is het geen piekbelasting meer. Voor een goede training zou je deze wedstrijd dan iets harder moeten rijden dan dat je op de 100 km zou willen rijden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 13:16

bella24 schreef:
Over de hartslagen kan je zo achter de pc niet echt iets zinnigs zeggen. Je schrijft niet hoe snel je paard onder de 60 zit als je haar stil zet. Hoe lang had je nodig om aan te bieden in de vetgate?

Deze keer ging in de vet gate nog niet zo handig. Ik kwam aan in een draf liet mijn kaart inschrijven en kon niet zien waar mijn grooms waren. rustig afgezadeld en geteld ze was meteen 56 dus aangeboden.

bella24 schreef:
Je zegt dat je geen zware trainingen doet tussen de wedstrijden door maar wat doe je dan wel? Er zijn geen tips te geven als je niks zeg over je voorbereiding naar een klasse II wedstrijd.

Wat bedoel je met 'ik zie het als training en ga niet voluit' ? Ik weet niet of het klopt (omdat je niks schrijft over je voorbereiding) maar ik denk dat je in Vaassen een langere afstand hebt gereden dan thuis? En een hogere snelheid hebt gereden dan thuis? Tel daarbij de stressfactoren van een wedstrijd op en je zit duidelijk op een piekbelasting. In mijn ogen kan je dat niet enkel zien als training.

Ik rijd in mijn trainingen tussen de 13 en de 15 km/pu dus op de wedstrijden dit ook of lager ligt aan het terrein. Ze heeft al eens eerder 50 km gelopen we waren toen verdwaald. dit was dus de 2de keer al zat er wel 2 jaar tussen. Uiteraard ligt de hartslag daar wel hoger dan thuis ook in rust. ze komt dan niet onder de 40

Lenneke_ schreef:
Je kan een wedstrijd wel zien als training, maar wanneer de wedstrijd al een piekbelasting zit je imo niet goed. Dan ga je met een paard naar de wedstrijd dat het eigelijk nog niet aan kan.

Hoe kom jij dan aan je pieken? ik neem aan dat jij niet 100 km thuis traint? Om het maar even op die manier te zeggen. Ik zorg natuurlijk wel dat ik de afstand doe waarvan ik weet dat ze het aankan.

Lenneke_ schreef:
Voorbeeld van een wedstrijd als training. Je wilt een 100 km rijden, je paard heeft dit nog niet eerder gelopen, dus is dit de piekbelasting. Voor die 100 km rij je een wedstrijd van 60 km, je paard heeft dit al meerdere keren goed gereden, dus is het geen piekbelasting meer. Voor een goede training zou je deze wedstrijd dan iets harder moeten rijden dan dat je op de 100 km zou willen rijden.

MMM, kreeg van Ingrid langen toch iets anders te horen. maar goed meningen verschillen. wat ik van haar te horen heb gekregen is dat ik op deze manier best de piekbvelasting kan uitbreiden en dat op de trainings manier doe. Ze reed een behoorlijk stuk met ons mee en de ze vond haar het makkelijk vol houden. Splash kwam er ook uit alsof ze nog niets gedaan had. Dus in dat opzicht vond ik het nog geen piek belasting.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:25

Het zou niet mijn manier zijn om alleen tijdens wedstrijden te trainen, maar als jij het wel vind werken dan blijf je dat toch lekker doen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 13:28

hoe vind jij dan dat dit anders kan. Ben namelijk nu op deze manier overgestapt omdat ik voorheen een overbelast paard kreeg. wat is jou mening hierop dan vertel maar.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:02

Ik zou graag met je meedenken omdat ik er een voorstander van ben als er meer informatie uitgewisseld zou worden over trainen. Ik ben alleen nog redelijk onervaren en kan alleen vertellen hoe ik het tot nu toe aangepakt heb.

Ik heb tussen januari en april gewerkt met een soort leidraad waarbij ik toewerk naar wedstrijden van 60km. Om overtraining te voorkomen, zorg ik dat ik niet vaker ga trainen maar wel gaat de intensiteit per training omhoog. Dit doe ik vooral door moeilijker terrein/omstandigheden op te zoeken. (Mentale training is ook een belangrijk onderdeel maar dat is specifiek nodig bij mijn paard, die vindt nog veel dingen moeilijk of spannend.) Dit is dus de voorbereiding naar het wedstrijdseizoen.

Als de eerste klasse II wedstrijd (naar jouw mening) een succes is dan kan je volgens mij concluderen dat je voorbereiding voor dit moment in orde is. Ik zou dan tijdens het seizoen de conditie vast blijven houden door iedere 14 dagen een training te doen en verder niet. Tonkie adviseert om dit tijdens het seizoen te blijven doen als de conditie eenmaal op peil is. Je wedstrijden kan je dan mooi meepakken als trainingsprikkel maar ik zou zelf nooit de volledige training baseren op de wedstrijden die je rijdt (dan bedoel ik dus dat je daarnaast niet/nauwelijks zou trainen).

Een training is wat mij betreft een rit waarbij je in een rustige omgeving test hoe fit je paard is. Ik bepaal van te voren welke afstand ik ga doen en welk tempo. De kans op verdwalen is tijdens een training nihil en zowel ruiter als paard hebben geen last van adrenaline waardoor je misschien door vermoeidheidsgrenzen heenloopt. Dit geeft een eerlijk beeld van de fitheid van je paard en je kan een zelfde rit een paar keer herhalen bij verschillende omstandigheden om een echt duidelijk beeld te krijgen. Ik zou niet weten hoe je dit voor elkaar moet krijgen, als je buiten de wedstrijden om geen of weinig trainingen zou doen. Volgens mij krijg je dan niet echt een goed beeld van de stand van zaken…

Je zou als uitgangspunt kunnen nemen dat je iedere maand een wedstrijd rijdt en daaromheen iedere 14 dagen een training.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 14:49

dat klopt het doel is elke 4 tot 5 weken een wedstrijd tot rond de 60 km dat haalt ze en mijn niet trainine bedoel ik eigenlijk geen zware trainingen. Mijn ervaring met splash is juist dat ze onvoorwaardelijk laat merken wanneer ze moe is dat gebeurd ook in een wedstrijd. even een stukje stappen en ze doet weer vrolijk mee het komende uur. Tussendoor krijgt ze ook springtraining in outjes etc. Ook goed voor het hard maar toch niet zo heel zwaar en dressuurles. De echte lange trainingen in het bos worden minder al kan je best zeggen dat ik het toch wel een maal in de veertien dagen doe. Maar rust is belangrijk heb ik het idee, op deze manier kan alles goed herstellen wat je tijdens je piekbelasting juist even probeerd sterker te krijgen.