AP in Denemarken Tips + Advies nodig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lolleke

AP in Denemarken Tips + Advies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 14:32

Hoi allemaal!

Ik heb een aantal vragen, voor zowel vrijwilligers, de instructie als mensen die aangepast paardrijden.
Beetje lange uitleg maar ik kan iedereens hulp hard gebruiken, dus alvast bedankt voor het lezen voor degene die het lezen! Lachen

Ik volg hier in denemarken een traject van 5 maanden waarvan 3 maanden een project beslaan. Een innovatief project. De eerste 2 maanden les zitten erop, dus we gaan nu aan het project beginnen.
Dit project houd in dat we iets gaan ontwikkelen / uitvinden / verbeteren en omdat ik de opleiding pedagogiek doe valt dit onder de categorie mensen met een lichamelijke / geestelijke beperking.

In mijn klas zit een Deense medesutdent die werkt met mensen met een ernstige psychische aandoening. (Denk aan zeer zware automutilatie, zware gevallen van borderline en spasmes en nog meer.)

Nou is het hier in Denemarken eigenlijk nagenoeg onmogelijk voor die mensen om paard te rijden (met dieren omgaan in het algemeen) Zefls voor de "lichte" gevallen. Terwijl de verdere zorg hier ongelofelijk goed is.
Een tijdje geleden hadden we het hier samen over, ik met mijn grote interesse voor paarden (en alleen maar meer gestimuleerd door het paardrijkamp waar ik vorig jaar vrijwilliger was)
En zij vanuit haar werk, en liefde voor dieren.

We vonden het eigenlijk te zot voor woorden dat het niet mogelijk is voor mensen met een psychische aandoening om paard te kunnen rijden of er mee om te gaan.
In sommige gevallen (maar zelden) is het mogelijk voor mensen met een lichamelijke handicap om paard te rijden. Maar dat is hier in de buurt alleen mogelijk voor mensen die in die gemeenschap wonen (gemeenschap van 600 mensen, en 3 paarden je raad het dus al)

Ons doel voor het innovatief project wat we willen gaan bewerkstelligen:
Wekelijkse paardrijlessen voor mensen met een (zware) psychische aandoening.

We hebben dus hulp nodig van de "experts" om het zo maar even te zeggen, want waar moeten we rekening mee houden, wat is belangrijk waar moeten we op letten?

Het zorgsysteem in Denemarken is erg goed opgezet dus financieel zou er vrij veel te regelen moeten zijn. Dit geld ook voor begeleiding, maar hoe begin je zoiets.

Dus help us en geef je ideeën, tips en adviezen!

StableEnable

Re: AP in Denemarken Tips + Advies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:01

Pfoe....... das een aardig groot project. Bouw een voorstel in elkaar.
Start met een niet al te grote testgroep. bijv. 12 clienten?
Welke doelen wil je bereiken. korte en lange termijn. hoe ga je vervolgens meten of die doelen bereikbaar zijn? je hebt zelf nl. alleen korte termijn. dus je korte termijndoel moet je goed opstellen.
Je kunt bijvoorbeeld clienten regelmatig een vragenlijst laten invullen die betrekking hebben op psychosociaal welbevinden.
Doelen kunnen onder meer zijn: Verantwoordelijkheid dragen voor een ander, het paard. Samenwerken met een ander (bij voltige heel duidelijk). zelfvertrouwen en zelfbeeld verbeteren.
Een prachtig plan met talloze mogelijkheden! Maar houd voor het welslagen rekening met de korte termijn. en laat je lange termijndoel dan bijvoorbeeld zijn dat het project wordt voortgezet.

Heel veel succes!!

Lolleke

Re: AP in Denemarken Tips + Advies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 19:46

Groot inderdaad, we moeten dan ook nog gaan beginnen "officeel" maandag. Maar wij staan er gewoon met zijn tween zeker voor en je moet een groep van minstens 4 man hebben en die hebben we al. Vandaar dat we nu al willen beginnen met informatie vergaren. Hoe meer hoe beter niet?

Die vragenlijst is een hele goeie, moeten alleen even kijken met welke groep precies. Mensen die in staat zijn die lijst zelf in te vullen zijn over het algemeen ook in staat gewone rijlessen te volgen.
We gaan meer voor de groep mensen die dus veel begeleiding nodig hebben. Maar die valt natuurlijk in te vullen door de persoonlijke begeleiders.

Het doel is inderdaad dat ik over 3 maanden naar huis ga en dat de lessen voortgezet gaan worden.

Maar heel erg bedankt voor het meedenken! Hier heb ik zeker wat aan! Lachen