[WN] [RT] houding vd ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Signe

[RT] houding vd ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 21:07

Wij westernruiters krijgen op wedstrijden (bijna) nooit feedback over de zithouding. Een enkele keer lees ik in een boek of artikel dat de pleasure en hms houding ook de loodlijn schouder heup hak heeft, maar daar blijft het dan wel bij.
Op foto's hier zie ik echter heel veel een stoelhouding voorbij komen ( ikzelf incluis). Wordt er door trainers niet opgelet? Gaat het in de western echt alleen maar om hoe het paard loopt en niet hoe de ruiter zit (muv hms)? Lijkt mij dat een paard niet op zijn best kan lopen als de ruiter niet goed zit?
Wie traint er ook aan zijn zit en houding?

coydog

Re: [RT] houding vd ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:33

Valt me op dat er tijdens les inderdaad vaak anders mee om wordt gegaan dan bij dressuur, althans, tijdens de les die wij krijgen.
Wel wordt er gehamerd op hoe je zit maar niet zozeer de loodlijn, wel het niet meehangen en vrijhouden zodat een paard zijn beweging af kan maken, het rijden op zit enz.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:35

is het dan niet zo dat een paard inderdaad minder goed loopt als de ruiter niet goed zit en dus je inderdaad er al op wordt afgestraft? maar dan dus meer op het gevolg van je slechte houding? ik roep ook maar wat hoor...

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:52

Ik heb van verschillende mensen les gehad en die letten inderdaad niet allemaal even goed op de zit.
Maar als je zit niet goed is, kun je je paard nooit zo goed rijden als wanneer hij wel goed zou zijn, dus ik vind dit zelf wel belangrijk.
Sinds een tijdje heb ik een instructrice die wel erg goed erop let Knipoog

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 21:58

ikenindi schreef:
is het dan niet zo dat een paard inderdaad minder goed loopt als de ruiter niet goed zit en dus je inderdaad er al op wordt afgestraft? maar dan dus meer op het gevolg van je slechte houding? ik roep ook maar wat hoor...

Klopt, maar hoeveel ruiters weten dit van zichzelf als er nooit op gewezen wordt.. Wie krijgt er dan denk je de schuld?... onze trouwe viervoeters..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:42

dapperdier schreef:
ikenindi schreef:

Klopt, maar hoeveel ruiters weten dit van zichzelf als er nooit op gewezen wordt.. Wie krijgt er dan denk je de schuld?... onze trouwe viervoeters..

ik zei ook maar wat Knipoog ik krijg (helaas) geen western les, maar zelfs in mijn dressuurlessen wordt niks over mijn houding gezegd, terwijl die wel degelijk fout is... ik heb meer aan foto`s terug kijken of commentaar van de zijlijn in dat geval...

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:33

Ik ben het wel met je eens! Ikzelf heb iedere donderdag avond priveles, maar heb nog nooit iets over mijn houding of zit gehoord van mijn instructeur. Nu kan het zijn dat ik misschien niet zo heel slecht zit, maar toch kan ik me niet voorstellen dat het altijd zo perfect is Nagelbijten / Gniffelen Dus ik vind het inderdaad ook best "raar" dat er daar bij western toch minder aandacht aan word besteed. Op wedstrijden zie ik ook heel vaak westernruiters waarvan ik de zit/houding echt belabberd vind, en dan vraag ik me altijd af waarom daar nou nooit eens op word gelet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:02

Nou dan ben ik de grote uitzondering denk ik, want mijn instructeur is heel streng op houding en zit en hamert daar dus ook goed op. Als ik niet goed zit, kan mijn paard niet goed lopen. En daar heeft 'ie helemaal gelijk in. Volkomen terecht dus dat ik daar elke les wéér op aangesproken word. (Alleen een beetje jammer dat ik zo'n kluns ben dat het elke les weer nodig is... Haha! )

Is dus denk ik ook kwestie van een goede instructeur in de arm nemen en niet bij de eerste de beste cowboy om de hoek les nemen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:08

heb gelukkig ook een instructrice die daar goed op let.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:13

In theorie zou het inderdaad zo moeten zijn,oor,schouder,heup en enkel op 1 lijn.
Door de bouw van het westernzadel is dat niet altijd mogelijk ,met name de reiningzadels bevorderen een stoelzit,net als springzadels overigens.
In de westernsport, met name reining word het paard meer op de performance beoordeeld,en niet zozeer de ruiter op zijn stijl.
Waar wel op gelet word is de teugelhand en of er niet excessief gespoord word.
Ik weet echter dat bijvoorbeeld Chris Knol wel op houding let,en hoe men zijn voeten in de beugels geplaatst heeft. In de pleasure ,horsemanship,hunter en dergelijke word er wel op gelet.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:15

Nou mijn ik heb zeker genoeg vertrouwen in mijn instructeur hoor, aangezien deze toch echt Jan Pieter Koopman heet Lachen Ik heb echt totaal geen klachten over hem, hij geeft geweldig les en ik heb samen mijn paard al ontzettend veel van hem geleerd. Alleen naar aanleiding van dit topic viel het me op dat ik van hem ook weinig tot geen commentaar krijg op mijn houding/zit, terwijl ik dit vroeger tijdens dressuurlessen wel kreeg.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:34

Tom let bij mij ook heel erg op mijn houding.
Ik vind dat ook niet meer dan normaal.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:43

nu is weer het woord COW BOY een beledeging.
dat men in de''rail''onderdelen anders zit dan in de ''Speed''onderdelen weet iedereen (hoop ik).
maar die stoel zit is toch wel de juiste in de speed ondedelen, deze vragen meer een iets lossere zit.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:54

ik krijg altijd ernstig veel commentaar op mijn houding Ja
doe je benene eens wat verder naar achter, schoudersontspannen naar achter, kin omhoor en loop niet zo te futsen met je handen.
ik heb wel gemerkt dat het per zadel ook erg verschilt hoe je zit en zelfs kunt gana zitten!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:59

Ik krijg ook zat commentaar als ik niet goed zit. Zowel van de cowboy om de hoek (nou ja.. 350 meter verder in de straat) als van mijn performance gerichte instructeur.
Alleen is idd de houding oor, schouder, heup, hak in een reiningzadel niet te realiseren, maar dat betekend niet dat je niet netjes rechtop kan zitten.
Ik heb zelf de neiging om in galop naar voren te komen met mijn bovenlichaam, dat gaat zo automatisch dat ik het zelf niet eens door heb.

Space_nr1111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:16

Als ik dit lees ben ik toch wel blij met het constante "gehamer"door Sylva op mijn houding. Vanuit mijn vroegere dressuurverleden weet ik hoe belangrijk dit is en hoe snel je weer in je oude "fouten" vervalt.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:30

Bij mij wordt er ook wel degelijk op gehamerd.
Ik denk dat het aan de trainer ligt ie hij/zij er wel of nioet goed op let.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 18:05

Het is geod om te horen dat het toch behoorlijk 'leeft' in de western gemeenschap. Voor de reining en de koeienonderdelen ligt het allemaal wat anders, dat besf ik me erg goed, maar ook daar zou een basis moeten liggen waarbij de ruiter zich wel bewust is van zijn houding en zit. Ik zie altijd erg graag een reining ruiter ook een hms of trail proefje afleggen Knipoog

Als ik op bokt de topic met foto's van dresuur ruiters vergelijk met de western foto's, valt me op dat bij de western veel minder kritiek wordt gegeven op rijtechnische dingen dan bij de dressuur topics. Misschien ligt dit aan mij hoor..ik ben ook maar 1 zitles wijzer geworden recent. En zitten is meer dan alleen de uiterlijke loodlijn..

Goed om te horen dat het toch wel speelt binnen de western wereld!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:14

@dapperdier, ik denk dat je minder commentaar krijgt omdat er zo veel stijlen zijn binnen de westernsport.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:32

Ik krijg zeker opmerkingen in de les over mijn houding en zit!!!
Zo wil ik m.n. als ik linksom bezig ben, ook teveel naar links hangen. Ik wil met mijn overgangen nogal vaak in een bochel gaan zitten en ik trek mijn hakken te vaak op!!
Dat laatste vind ik echt een probleem en vind ik voor mezelf heel moeilijk om te corrigeren.
Ook drijf ik te weinig met mijn kuit, vind ik ook moeilijk, omdat ik nogal korte pootjes heb, drijf je toch sneller met je hak.
Zo heb ik heel wat om op te letten tijdens het rijden.

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:36

Ik let zelf niet echt om mijn zit, meer op mijn handen.
Ik zit hoe ik het lekkerst zit, maar ik zie idd veel mensen
in verschillende 'zithoudingen' rijden Ja

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:39

@ Shirefan: Mijn beenligging was ook niet zoals het moest en trok dus ook mijn hakken op.
Een goede oefening die ik heb meegekregen is om de beugel i.p.v. je voet erin te steken de beugel achter bij je hak pakt.
Dan moet je flink je hak naar beneden blijven duwen, want anders ben je meteen je beugel kwijt.

Ik was na één keer genezen en heb twee dagen bijna niet kunnen lopen, maar het was het allemaal waard Haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:42

crazycactus schreef:
Ik krijg ook zat commentaar als ik niet goed zit. Zowel van de cowboy om de hoek (nou ja.. 350 meter verder in de straat) als van mijn performance gerichte instructeur.
Alleen is idd de houding oor, schouder, heup, hak in een reiningzadel niet te realiseren, maar dat betekend niet dat je niet netjes rechtop kan zitten.
Ik heb zelf de neiging om in galop naar voren te komen met mijn bovenlichaam, dat gaat zo automatisch dat ik het zelf niet eens door heb.

Van allebei weet ik dat ze echt op je houding letten, en dat van het naar voren komen in galop daar heb ik zelf ook last van

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:41

Winddancer schreef:
@ Shirefan: Mijn beenligging was ook niet zoals het moest en trok dus ook mijn hakken op.
Een goede oefening die ik heb meegekregen is om de beugel i.p.v. je voet erin te steken de beugel achter bij je hak pakt.
Dan moet je flink je hak naar beneden blijven duwen, want anders ben je meteen je beugel kwijt.

Ik was na één keer genezen en heb twee dagen bijna niet kunnen lopen, maar het was het allemaal waard Haha!

Sorry, snap het niet helemaal..... Bloos
Dus in plaats van je voet in de beugel, je hak in de beugel.......

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:43

Hak tegen de beugel aan, dus niet de beugel onder de bal van je voet. Niet altijd even comfortabel en volgens mij veel belastender voor je enkels. Een paar offset beugels zijn makkelijker (die aluminium gebogen beugels)