Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

ikenindi schreef:is het dan niet zo dat een paard inderdaad minder goed loopt als de ruiter niet goed zit en dus je inderdaad er al op wordt afgestraft? maar dan dus meer op het gevolg van je slechte houding? ik roep ook maar wat hoor...

dapperdier schreef:ikenindi schreef:is het dan niet zo dat een paard inderdaad minder goed loopt als de ruiter niet goed zit en dus je inderdaad er al op wordt afgestraft? maar dan dus meer op het gevolg van je slechte houding? ik roep ook maar wat hoor...
Klopt, maar hoeveel ruiters weten dit van zichzelf als er nooit op gewezen wordt.. Wie krijgt er dan denk je de schuld?... onze trouwe viervoeters..
ik krijg (helaas) geen western les, maar zelfs in mijn dressuurlessen wordt niks over mijn houding gezegd, terwijl die wel degelijk fout is... ik heb meer aan foto`s terug kijken of commentaar van de zijlijn in dat geval...
Dus ik vind het inderdaad ook best "raar" dat er daar bij western toch minder aandacht aan word besteed. Op wedstrijden zie ik ook heel vaak westernruiters waarvan ik de zit/houding echt belabberd vind, en dan vraag ik me altijd af waarom daar nou nooit eens op word gelet.
)
Ik heb echt totaal geen klachten over hem, hij geeft geweldig les en ik heb samen mijn paard al ontzettend veel van hem geleerd. Alleen naar aanleiding van dit topic viel het me op dat ik van hem ook weinig tot geen commentaar krijg op mijn houding/zit, terwijl ik dit vroeger tijdens dressuurlessen wel kreeg. 

crazycactus schreef:Ik krijg ook zat commentaar als ik niet goed zit. Zowel van de cowboy om de hoek (nou ja.. 350 meter verder in de straat) als van mijn performance gerichte instructeur.
Alleen is idd de houding oor, schouder, heup, hak in een reiningzadel niet te realiseren, maar dat betekend niet dat je niet netjes rechtop kan zitten.
Ik heb zelf de neiging om in galop naar voren te komen met mijn bovenlichaam, dat gaat zo automatisch dat ik het zelf niet eens door heb.
Winddancer schreef:@ Shirefan: Mijn beenligging was ook niet zoals het moest en trok dus ook mijn hakken op.
Een goede oefening die ik heb meegekregen is om de beugel i.p.v. je voet erin te steken de beugel achter bij je hak pakt.
Dan moet je flink je hak naar beneden blijven duwen, want anders ben je meteen je beugel kwijt.
Ik was na één keer genezen en heb twee dagen bijna niet kunnen lopen, maar het was het allemaal waard