[SGW] Eerste B-cross

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merel_Claire

Eerste B-cross

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 18:24

Hallo!

Wat zijn jullie ervaringen tijdens een eerste B-cross??
Wat voor soort hindernissen kom je tegen, heb je al te maken met een waterbak?
Is het te doen wanneer je B-springen bent en nog weinig tot geen crosservaring hebt?

Graag hoor ik jullie eerste ervaringen van een B-cross.

Groetjes!

florence123

Re: Eerste B-cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:33

je komt al water tegen ja, de sprongen zijn best eenvoudig,
als je deftig dressuur kan en tog een parcour 80cm kunt, moet je normaal B-cross ook kunnen

maar uihm , hier in belgie heb je: aspiranten, beginnelingen, licht , midden , zwaar Tong uitsteken dus anders dan in nederland

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 18:41

Mijn paard heeft gelukkig geen watervrees. Die jumpt er zo in. Rondje dressuur kan ze ook prima lopen. Ik wordt meegevraagd door iemand op stal, zit onwijs te twijfelen. Lijkt me wel helemaal te gek om het een keer te doen en een paar dressuurcoupons tover ik ook zo wel boven. Hmmm moeilijk...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:54

het is zeker goed te doen, maar ik zou je wel ernstig aanraden om eerst een training te volgen.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 20:08

Ja dat is in principe wel de normale volgorde. Heb 1 crossles gereden en 2 keer een Indoorcross bij Beukers.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:11

Ik kom uit lelystad, en hier komt het begrip SGW totaal nog niet voor in het woordenboek.
Ik had zelf al wel wat wedstrijden bekeken, maar wist eigenlijk niet waar je nou trainingen kon volgen. We hadden toen al wel een paar hindernissen in de wei bij stal staan waar ik al een beetje ervaring had opgedaan. Maar van het rijden van een cross had ik nog niet veel verstand.

Ik heb me toen opgegeven op de bonnevoi voor SGW Ede. Met dressuur en springen had ik al ervaring dat was dus geen probleem. Maar toen de cross! Blik op oneindig en gaan met die banaan! Mijn paard deed het super, hij kwam soms wel terug op wat hindernissen, maar op karakter sprong hij toch! Waterbak was spannend (mijn paard was van mening dat je daar alleen maar doorheen kan draven) Maar over de helft van het parcours merkte ik wel dat mijn paard een beetje het lood in de benen kreeg. Uiteindelijk hebben we de cross foutloos uitgereden en was ik waarempel 1e in mijn ring geworden.

daar heb jem weer "de klassieker" Nagelbijten / Gniffelen (techniek is zo belengrijk!)
Afbeelding

Mijn ervaring na mijn eerste cross was dat mijn paard een betere conditie moest krijgen en ik nog wat moest gaan sleutelen aan mijn technieken, want die zijn duidelijk anders dan in een gewoon springparcours! Ik adviseer iedereen gewoon voordat je start eerst een goede training te volgen.
Een groot voordeel van het rijden van verschillende trainingen is dat je paard veel andere hindernissen en terreinen ziet, das goed voor de ervaring en het vertrouwen!

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:01

Conditie is inderdaad ook heel belangrijk. Het ene paard heeft meer training nodig als het andere. Als je gemiddeld 5 tot 6 keer in de week rijdt, waarvan 1 of 2 keer in de week 1 uur intensief, moet je paard een B-cross wel aan kunnen denk ik.

Training is zeker heel belangrijk vind ik! Zowel jij als je paard doen dan veel ervaring op. Crossen is toch wel iets heel anders als een springparcours! Zeker op hindernissen als het water, een afsrpong of opsprong of een punt (al kom je die niet snel tegen in de B), moet je toch maar weten hoe je dan aan moet rijden en zitten.

Je geeft aan dat je al een training en 2 oefencrossen gehad hebt. Is in ieder geval al wat basis. Nog een training 2 of 3 weken van te voren misschien? Naar welke cross wil je?

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 17:54

De cross in Castenray.
De indoorcross ging de laatste keer erg goed. Ben toen foutloos rondgekomen. Op zich is ze wel heel erg braaf, dus ik hoef niet bang te zijn dat ze helemaal kierewiet wordt in de cross. Het lijkt me een superleuke ervaring en ik kan mee op de veewagen. Is ook niet geheel onprettig, want het is toch een einde weg. Misschien kan ik ergens nog een crosstraining van tevoren meepikken.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:06

Zeker doen dan! Lachen

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 18:10

@Jenga_8: wat een geweeeeeldige foto trouwens!! Die zou leuk zijn voor in een lijstje, hihihi.

@AnneMieKe_89: Misschien moet ik het maar gewoon proberen. Ik vind het wel prettig om jullie adviezen te krijgen, omdat jullie volleerde SGW-ers zijn.

Iemand nog meer tips/foro's van hindernissen/leuke foto's, hihi/of andere ervaringen??

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:07

Dan kies je wel meteen een pittige cross uit om mee te beginnen. Verder zou ik zeggen; kijk even bij SGW-ITP. Daar staan veel foto's en verslagen.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:37

Jenga, is dat al een B sprong? Met zulke foto's kan ik toch nooit genoeg moed verzamelen om b ervaring op te doen zodat ik merel kan vertellen hoe of wat Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:38

Dat lijkt mij een vrij gewone B sprong. Huisjes zitten er wel vaak in ja.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:42

Ik protesteer!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:43

Dat valt wel mee Tal. Hij lijkt mss heftig omdat Jenga hier een joekel van een sprong op maakt. Maar ik schat dat ie gewoon 80 cm is. En als jij je wp in het B springen hebt moet dat een eitje zijn;)

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:44

Ik weet ook wel waar ik voor mn winstpunt ben gegaan Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:26

Daar stond het toch zeker hoger dan 80?

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:44

wel iets, maar niet veel geloof ik

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 14:27

Ik heb besloten te gaan, hihihi.
Ik heb er vet veel zin in! Gelukkig wordt ik de hele dag wel begeleid. Dat scheelt een hoop. Ik vind het huisje van Jenga juist wel leuk eigenlijk! Weten jullie wat een Coffin en een Triangel is?? Ahum..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:36

een coffin is een combinatie van boom - greppel - boom, en triangle is wsl een hindernis van een balk met twee kort schuine balken eronder in de vorm van een V.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 07:13

You go Claire Haha! , super dat je mee gaat doen ! SPANNEND !!!!

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 07:26

Dank je wel San!

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 07:50

Merel_Claire, wat leuk dat je mee gaat doen!! Voor de B paarden is de coffin in Castenray maar half, eerst een boom en daarna een greppel waar je ook langs mag rijden (tenminste zo was het vorig jaar)
Hmmz ben even op de website van Castenray aan het kijken en zie dat de route weer veranderd is. Ik zal mijn vader eens vragen, hij helpt mee met het crossbouwen daar, het is voor mij dus een thuiswedstrijd Tong uitsteken

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:45

Lielle schreef:
het is zeker goed te doen, maar ik zou je wel ernstig aanraden om eerst een training te volgen.

Een training of meerdere??

Ik zit namelijk ook erg te twijfelen om me op te geven voor Maarsbergen. Paard heeft in februari (onder een professionele ruiter) voor het eerst cross hindernissen gezien, waar ze ook 3 sterren hindernissen heeft gedaan en allemaal erg makkelijk op het water na. Daar heb ik toen zelf 1x met haar gecrosst. Daarna volgde de tripalon in Gorssel waar we met 1 weigering doorheen kwamen en ze zelfs het water door ging. Maar ik vraag me erg af of dit voldoende ervaring is om een B cross op te geven.
(conditie is geen probleem)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:48

Als het kan uiteraard meerdere, zeker aangezien Maarsbergen nog ruim 2 maanden duurt. Maar opgeven kun je zeker doen.