Verschil tussen Belgische END verenigingen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Verschil tussen Belgische END verenigingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 13:29

Omdat endurance me een leuke sport lijkt, en afwisseling bied voor mijn paardje, ga ik het ud sook starten. Ik ben gisteren voor de 2e keer echt gaan buiten rijden, door de zeikregen heb ik maar een 15 km kunnen rijden. Ik probeer steeds 3-4-5 min te draven en dan 3 min te stappen. Hier tussen doe ik een galopje.

Ik plaats hier eerst even een berichtje, ik vind het nogal boertig om opeens het forum binnen te vallen.

Ik heb al informatie bij VET2000 en Eldra gekregen. Team Elite ziet er ook leuk uit.
Nu het probleem is, bij welke zou ik starten. Ik vindt het wel veel geld om me bij alle in te schrijven en trouwens zijn er redelijk veel wedstrijden, die ik dus nog moet combineren met mijn LRV-tornooien.

Van VET2000 heb ik hier wel al wat slechtere verhalen gelezen, dat ze gesjoemeld hebben enz. De twee andere (van VLP) weet ik dus niet zo goed he Knipoog

Verder als jullie nog toevoegingen ofzo weten, in mijn keuze of gewoon het opstarten in endurance, laat maar weten.

Ik ken iemand die zo al 160 km met een aantal paarden rijdt, van wie ik kan les pakken. Maar daar ben ik nog niet uit of ik het doe of niet.

PS: Ik woon in Belgie.

DANKJEWEL!
Eline
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 05-04-08 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast zodat-ie de lading dekt ;)

Tieneke

Re: Ik doe ook mee.!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:02

Ik zit een beetje met dezelfde vraag.

Endurance lijkt me een geweldige tak van de paardensport. Mijn paard is nog jong (4 jaar), maar ik zou toch over een jaar eens willen starten in de kennismakingsklasse en daaropvolgend misschien in klasse 1. De vraag is: bij VET2000? VLP? ... Ik heb begrepen dat er enige rivaliteit is?

Het is nog lang, maar ik wil alvast beginnen met het inwinnen van informatie.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 15:16

Ja, ik dacht eerst; laat ik me bij alle twee inschrijven. Maar het zijn eigenlijk veel meer wedstrijden per club dan ik gedacht had. Zeker 12 ofzo,.. Ik weet niet wat het beste is Knipoog

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:29

Ik zou kiezen voor een club die aangesloten is bij de VLP. Dat is dan de Eldra of team Elite voor zover ik weet.
Maar als de wedstrijden van VET2000 veel dichterbij zijn kun je daar natuurlijk voor kiezen Knipoog

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 15:32

Nee, de wedstrijden zijn allemaal even ver Knipoog En wat verder rijden vind ik ook geen probleem.
Maar Djilan, waarom zou jij daar voor kiezen ? Dat is nu net het gene dat ik niet weet en juist wil weten.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:39

Mijn mening komt voort uit het gegeven dat ik, als lid van een vereniging aangesloten bij de KNHS, wel mag meerijden op wedstrijden die via de LEWB en VLP worden georganiseerd, maar niet die via VET2000 omdat die via de LR verreden worden.

Wat er feitelijk verschilt op de wedstrijden zelf weet ik niet. Dat zullen de belgische ruiters moeten uitleggen..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:49

Ik heb ondertussen nog wat meer informatie gezocht en gekregen en ik denk dat ik zeker voor een VLP-club ga, Eldra of Team Elite. Vooral de laatste lijkt me interessant, omdat die nog zoveel andere dingen organiseren (brevetten, wandelingen, info-avonden) en omdat ik er over het algemeen een professionele indruk van krijg.

Moest het ooit zo zijn dat je als Belg in NL wedstrijden mag rijden, zal men bij de KNHS misschien ook liever VLP-leden zien komen dan VET2000-leden. Aangezien zij nu ook de VET2000 niet erkennen.

En dat risico alleen al overtuigt mij zo goed als helemaal om voor de VLP te kiezen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:19

Epona_ schreef:
...
Nu het probleem is, bij welke zou ik starten. Ik vindt het wel veel geld om me bij alle in te schrijven en trouwens zijn er redelijk veel wedstrijden, die ik dus nog moet combineren met mijn LRV-tornooien.

Voor zover ik weet, kun je als wedstrijdruiter van gelijk welke LRV club starten in gelijk welke LRV wedstrijd en dus ook in de endurance. Het komt er dus op neer dat je om de VET2000 westrijden mee te rijden in principe geen lid zou moeten zijn van de vereniging VET2000. Je zou dat eigenlijk eens moeten navragen bij het LRV secretariaat...

Ik heb mij ingeschreven bij de VLP met een recreatievergunning om eens te proberen. Je bent dan wel beperkt tot 20km, maar da's volgens mij geen echt nadeel. Dat kost je 13 EUR voor de verzekering en het lidmaatschap voor een club en dan nog het startgeld. Als je nu de laagste endurance licentie (E02 - 40/60km) neemt, kost je dat 40 EUR, lidmaatschap en startgeld. Je kunt overigens perfect aansluiten bij een club naar keuze - het hoeft niet specifiek Team Elite of ELDRA te zijn.

De KNHS aanvaardt alleen leden van andere bij de FEI aangesloten sportbonden; LRV is daar niet bij. Als VLP lid kun je trouwens wel degelijk in het buitenland rijden, maar alleen als je boven de 80km zit en je de toelating hebt, geloof ik... Niet vanaf de laagste afstanden.

Groeten, SuSEQ

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:42

Nee, klopt niet. Ik heb dat op de site van een club gelezen en gelijk contact opgenomen met de VLP. Je mag met die recreatievergunning rijden tot en met de 30km.

Over het als Belg in NL starten: je moet een officiële uitnodiging krijgen van de organisatie van de wedstrijd, de KBRSF moet je toelating geven en sowieso geven ze dat niet als er op die dag een wedstrijd in België gepland staat.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:53

In het reglement zoals dat te lezen is op de site van de VLP, staat op pagina 9 (Artikel 825 - Kwalificatie) duidelijk dat je voor de 30 km minimum een licentie E02 nodig hebt; voor de 20 km is dat nog L01. Dus tenzij ze het reglement aangepast hebben en dat vergeten te melden zijn, moet je met een recreatievergunning mooi bij de 20km blijven...

Groeten, SuSEQ

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:14

Waarschijnlijk zijn ze dat dan vergeten te melden, want het is de verantwoordelijke van de VLP zelf die me iets anders zei. In ieder geval: als het voor mij zo ver is dat ik ga meerijden, dan neem ik die mails mee om te bewijzen dat hij dat gezegd heeft Haha!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:47

Hallo allemaal,

Ik ben lid van Team Elite.........VLP......
Alleen door het slechte weer nog geen wedstrijd gereden Verdrietig
(Iemand zin om een keer hier in Pijnven te komen rijden? (proefritje))
Voor mij is het ook allemaal onbekend. Morgen zou ik eigenlijk naar Spa gaan, maar nudat ze sneeuw opgeven is het mij denk ik toch te koud en te nat!

Tegen mij hebben ze ook gezegd dat je met een recrea-licentie ook 30 km mag rijden Haha!

Ciaooo groetjes Linda

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:51

Ik denk dat ik ook bij Team Elite ga. Ik heb er een mailtje van gehad en het lijkt me echt een goede vereniging met veel mogelijkheden.

Ik heb zeker zin in een ritje, maar ik zit zonder vervoer... Clown

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:59

Tieneke schreef:
Ik denk dat ik ook bij Team Elite ga. Ik heb er een mailtje van gehad en het lijkt me echt een goede vereniging met veel mogelijkheden.

Ik heb zeker zin in een ritje, maar ik zit zonder vervoer... Clown

Já, dat hoor ik van vele...... Is wel jammer.......
Ik heb wel vervoer Ja

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:34

Als je ooit in de buurt van Hasselt of richting Vlaams-Brabant of verder naar het zuiden een ritje gaat maken, mag je me altijd komen oppikken Clown

SuSEQ

Re: Verschil tussen Belgische END verenigingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:47

Als ze dat zo tegen jullie gezegd hebben, wordt het eens tijd om aan de bel te trekken en het voor eens en voor altijd vast te leggen. Lachen

Ik zit niet bij een specifieke endurance vereniging; al was het maar omdat die in de provincie Limburg gevestigd zijn en ik daar niet woon...

Groeten, SuSEQ

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 08:58

hallo hier nog een lid van team elite (recreatielicentie) en vet (recreatielicentie).
Ik rij bij beide omdat ik het nog niet zie zitten om met m'n jonge paardje naar de ardennen te trekken. Het is het eerste jaar en ik vind dit de ideale mogenlijkheid om eens te proberen welke mij het meeste ligt.

Ik heb 1 vet wedstrijd meegereden in lanaken, nog geen bij vlp. Normaal reed ik helchteren mee, maar door het slechte weer ben ik niet vertrokken.
Bij VET2000 hoef je geen lid te zijn om mee te mogen rijden. Je kan starten op de wandeling (30km aan een tempo van 8 tot 10km/u). Als je een licentie hebt dan start je gewoon in de initiatie (ben je ook verzekerd, in de wandeling ben je dus niet verzekerd vermits je daar geen licentie hoeft te hebben).

Bij VET2000 zijn de routes héél goed aangegeven, en de organisatie van lanaken zat echt goed! Alles verliep vrij vlekkeloos...

Toch wil ik volgend jaar bij vlp gaan rijden en een licentie voor de 30km nemen, tenminste als ik mijn brevetten heb kunnen halen, want voor de 30 moet je in het bezit zijn van een A-brevet.

ahja voor VET2000 worden geen brevetten gevraagd, evenmin bij lrv clubs die springen, dressuren of eventings doen Knipoog

Bij VLP start je in de initiatie met 20 & 30km, Bij vet2000 heb je enkel maar de 30km. En ik kan je zeggen, als je pas begint is 30 km vind ik net iets teveel... vond het jammer dat er geen 20 is.

Maar beide verenigingen vind ik eigenlijk even goed hoor... Ik ben vorig jaar in helchteren geweest om te helpen groomen, en ook daar was alles heel goed georganiseerd.

Het enige probleem is dus als je de ambitie hebt om internationaal te rijden dat dat wel eens problemen kan opleveren bij VET2000 omdat de uitslagen die je hebt bij LRV niet opgenomen worden door VLP... Allé zo had ik het toch begrepen Lachen

Voor de lagere klassen maakt het volgens mij echt niet uit bij welke club je rijdt. De enige reden dat ik bij vlp wil gaan rijden volgend jaar is om ook de ardennen wedstrijden te doen en omdat ik daar meer mensen ken Lachen

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:40

willeke_nijs schreef:
Het enige probleem is dus als je de ambitie hebt om internationaal te rijden dat dat wel eens problemen kan opleveren bij VET2000 omdat de uitslagen die je hebt bij LRV niet opgenomen worden door VLP... Allé zo had ik het toch begrepen Lachen

Dat heb je goed begrepen... Maar langs de andere kant - als je getraind bent en ervaring hebt, kun je denk ik op één seizoen bij de VLP wel aan je kwalificatie geraken om internationaal mee te mogen rijden. Da's dan één seizoen vertraging, dus dat valt wel mee.

Groeten, SuSEQ

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:23

willeke_nijs schreef:
Bij VET2000 hoef je geen lid te zijn om mee te mogen rijden.

Oh dus ik had wel kunnen meerijden in Lanaken Blond

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:03

zoezi nee hoor, ik meende ook lid te moeten worden maar dat hoefde niet
ik heb dus de wandeling gedaan, koste 15 euro en ik kreeg 5 euro terug toen ik mijn hesje weer inleverde
ik was wel niet verzekerd maar dat ben ik zelf al via mijn eigen verzekering

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:51

Zoezi schreef:
willeke_nijs schreef:
Bij VET2000 hoef je geen lid te zijn om mee te mogen rijden.

Oh dus ik had wel kunnen meerijden in Lanaken Blond

yeps idd! maar als je wil, ik start de 20ste in kaulille. Als je tijd hebt kan je mss samen met mij starten Lachen

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:20

willeke_nijs schreef:
yeps idd! maar als je wil, ik start de 20ste in kaulille. Als je tijd hebt kan je mss samen met mij starten Lachen

JAAAAAAAAAAAAAAAAA!! Ja Ja Ja Ja Ja Ja Ja dan hoef ik niet alleen Haha!

Hee, wel iets anders, ik ga springlessen nemen Bloos En ik ga kijken bij de manege of we Cisco aan het springen krijgen, leuk hé? Ga ik ook brevet A halen Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:25

Ik ben zo blij dat ik mijn A-brevet een jaar of 9-10 geleden al gehaald heb...

Het is maar een vraagje hoor, maar zouden jullie mij evt mee kunnen nemen (zonder paard uiteraard Knipoog ). Ik zoek een wedstrijd in de buurt die ik gewoon eens kan bijwonen, om te weten hoe het werkt...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:41

Tieneke schreef:
Ik ben zo blij dat ik mijn A-brevet een jaar of 9-10 geleden al gehaald heb...

Ach, zo hebben we nog een uitdaging Haha! Springen leren op je 29ste is wel een stuk enger dan met je 10 jaar.......

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:05

Ik heb jarenlang in België gereden, nog steeds meestal (lekker dichtbij Haha! ) maar sinds een paar jaar wel met een Nederlandse startkaart.

Wat VLP vs LRV betreft: in principe moet je kiezen, en mag je niet bij allebei rijden. In de praktijk wordt daar (nog) niet op gecontroleerd, maar eens is er iemand de klos natuurlijk. Haha!
Rivaliteit is er eigenlijk niet meer, ze zijn nu zozeer gescheiden en hebben zozeer andere doelstellingen dat dat niet meer speelt. De voornaamste reden van de afscheiding van VET2000 was destijds dat de voorzitter het niet eens was met de vernieuwde regels.

Als ik Belgischewas zou ik zelf gaan voor het FEI-erkende wedstrijdcircuit (KBRSF, dus VLP en LEWB), ten eerste omdat de erkenning door FEI betekent dat ze zich aan bepaalde regels houden (in de endurance vooral belangrijk m.b.t. diervriendelijkheid, waarmee ik niet persé wil zeggen dat het daarmee bij LRV/VET2000 minder gesteld is, maar er is simpelweg minder controle op Knipoog), en ten tweede omdat de aansluiting naar hogere klassen en het buitenland beter is (resultaten behaald in LRV-wedstrijden tellen niet mee buiten LRV, dus als je hogerop wil moet je eerst opnieuw kwalificeren).

Tieneke schreef:
Moest het ooit zo zijn dat je als Belg in NL wedstrijden mag rijden, zal men bij de KNHS misschien ook liever VLP-leden zien komen dan VET2000-leden. Aangezien zij nu ook de VET2000 niet erkennen.

Als LRV/Vet2000-lid mag je inderdaad niet in Nederland starten (tenzij in de kennismakingsklasse natuurlijk), aangezien die uitwisseling alleen kan plaatsvinden tussen FEI-erkende bonden, en LRV niet FEI-erkend is. Lachen