Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Mijn zadel paste echter niet goed meer dus ik heb nu een Massimo Trail, hier kan ik zowel mee dressuren, springen als endurance rijden. Ik ben eerst op zoek geweest naar een ander dressuurzadel maar vond een veelzijdig zadel als de Massimo toch handiger. 
Karin schreef:Voorkeuren voor zadels zijn heel persoonlijk. Ik ken mensen die klasse 4 rijden (of hebben gereden) met een springzadel. Als dat voor ruiter en paard het meest comfortabel is, wie ben ik dan om te zeggen dat het 'niet kan' of 'niet hoort'?
Er zijn namelijk wel verschillen en argumenten die je kunnen helpen in de keuze. Bijvoorbeeld dat bij een springzadel (en veel VZH-zadels en westernzadels) de beugelophanging erg ver naar voren zit, waardoor lichtrijden en verlichte zit vermoeiender zijn dan bijv. bij een dressuurzadel. En zelf vind ik steun bij de kniëen bijv. juist erg vervelend, daarom voor mij nooit een Engels zadel. Wil je wel steun bij je kniëen, dan is een nogal kaal zadel op westernboom zoals Podium of ROC niet meteen aan te bevelen (hoewel... dat zou je eerst eens moeten proberen, veel mensen vinden het bij nader inzien dan toch prettiger zitten!).
) dressuurmodellen het meest geschikt voor endurance, gezien de beugelophanging dus, en ook de meestal grotere schoudervrijheid door het rechte zweetblad. Ik ken ook mensen die daar tot op heel hoog niveau mee rijden zonder problemen.