dressuurzadel voor endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_fjord

dressuurzadel voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 22:22

Ik zit al een tijdje te dubben over wat voor nieuw zadel ik zal aanschaffen over een poosje. Ik rij nu met een oud Stubben veelzijdigheidszadel (richting spring) en merk dat ik weinig steun bij m'n knieen heb. Ik zou graag een dressuurzadel willen aanschaffen, maar kan je dit ook gebruiken voor de endurance? Ik zit te denken aan een Stubben Scandica. Deze heb ik al eens uitgeprobeerd tijdens een les, vond het heerlijk en had eindelijk aansluiting en steun bij m'n knieen en vond m'n gehele beenligging stiller.

Wat vinden jullie? Is het mogelijk endurance te rijden met een dressuurzadel? Of raden jullie eerder een veelzijdigheids of een echt endurancezadel aan?

Bedankt voor de tips! groetjes, Renske

denice

Re: dressuurzadel voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:26

Misschien is een dressuurzadel relatief zwaar voor een lange afstand?

Verder, waarom niet, als het zadel gewoon optimaal past.. Ik zou liever een ander zadel willen voor het buitenrijden, maar smaken verschillen toch?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:40

Ik rijd klasse 3 met een dressuurzadel. Geen problemen mee

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:44

Ja hoor, kan prima! Lachen
Zolang het goed op je paard ligt, en jij er lekker op zit lijkt me dat geen probleem!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:46

Is geen probleem hoor. Zolang het goed past en het ook voor jou comfortabel is.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 07:38

Ik heb vorig jaar ook gewoon op mijn Kieffer dressuurzadel gereden, nu was dat vrij hard dus ik had er wel een gelpad op Bloos Mijn zadel paste echter niet goed meer dus ik heb nu een Massimo Trail, hier kan ik zowel mee dressuren, springen als endurance rijden. Ik ben eerst op zoek geweest naar een ander dressuurzadel maar vond een veelzijdig zadel als de Massimo toch handiger.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 07:44

Heel belangrijk in de endurance (zo niet het belangrijkste) is comfort. En als een dressuurzadel voor jou en jouw paard het meest comfortabele zadel is, dan is er niets op tegen om zo'n zadel te gebruiken. Gewicht zegt niet altijd iets over het comfort en een dressuurzadel is niet per definitie zwaarder dan een willekeurig ander zadel. Ook in klasse 3 en 4 zie je in ieder geval allerlei soorten zadels.

Ik heb jaren met een Hulsebos Endurance gereden. Een vrij zwaar zadel, dressuurmodel met wat extra aanpassingen voor endurance (brede kussens, extra ringen). Een heerlijk zadel.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 07:55

ben het er helemaal mee eens. Ik heb gisteren zelf op een wintec pro(dressuur) een 50km uitgereden nergens last van!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:11

Ik rijd endurance met een kn en ik vind het op zich wel ok. Geen last van eigenlijk. Maar voor de echt lange afstanden lijkt het mij niet echt optimaal.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:23

Voorkeuren voor zadels zijn heel persoonlijk. Ik ken mensen die klasse 4 rijden (of hebben gereden) met een springzadel. Als dat voor ruiter en paard het meest comfortabel is, wie ben ik dan om te zeggen dat het 'niet kan' of 'niet hoort'?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:26

Ik rijd ook met een KN, en er zijn zat mensen die met een dressuurzadel rijden. Maar ik kan voor jou niet beslissen wat comfortabel is. En dat is toch wel het belangrijkste punt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:57

ik rijd ook met een kiefer in de klasse 2 gaat prima en kan er nog wat kilometers extra mee maken

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:46

Karin schreef:
Voorkeuren voor zadels zijn heel persoonlijk. Ik ken mensen die klasse 4 rijden (of hebben gereden) met een springzadel. Als dat voor ruiter en paard het meest comfortabel is, wie ben ik dan om te zeggen dat het 'niet kan' of 'niet hoort'?

Klopt, maar een beetje kort door de bocht misschien... Knipoog Er zijn namelijk wel verschillen en argumenten die je kunnen helpen in de keuze. Bijvoorbeeld dat bij een springzadel (en veel VZH-zadels en westernzadels) de beugelophanging erg ver naar voren zit, waardoor lichtrijden en verlichte zit vermoeiender zijn dan bijv. bij een dressuurzadel. En zelf vind ik steun bij de kniëen bijv. juist erg vervelend, daarom voor mij nooit een Engels zadel. Wil je wel steun bij je kniëen, dan is een nogal kaal zadel op westernboom zoals Podium of ROC niet meteen aan te bevelen (hoewel... dat zou je eerst eens moeten proberen, veel mensen vinden het bij nader inzien dan toch prettiger zitten!).

Van de Engelse zadels vind ik (in theorie Knipoog ) dressuurmodellen het meest geschikt voor endurance, gezien de beugelophanging dus, en ook de meestal grotere schoudervrijheid door het rechte zweetblad. Ik ken ook mensen die daar tot op heel hoog niveau mee rijden zonder problemen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:24

Helemaal eens met commentaar van Nina over de spring/VZ/en sommige westernzadels met de beugelophanging vooraan. Afgezien van de punten die Nina noemt voor de ruiter (aanvulling is dat de stoelzit waar je met dit soort ophanging snel in komt slecht is voor de onderrug) is ook voor het paard een voorwaardse beugelophanging minder prettig (helemaal op lange afstanden) want er komt meer gewicht op de voorhand van het paard.

Houdingtechnisch is een dressuurzadel, of een zadel die je in vergelijkbare houding helpt voor de ruiter het best. Voor het zadel is een goed passend zadel dat de schouder en de lendenen vrijhoudt en een groot v(bij het paard passend) daarvlak en voldoende ruggegraatvrijheid heeft het beste.

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:54

dressuurzadels zitten meestal erg fijn, beetje afhankelijk van model/merk. ik gebruik een Kieffer wien en county competitor. wel moet ik zeggen dat de beugelophanging van deze zadels niet zo fijn is als bijvoorbeeld een speciaal zadel als de Guichard (voor endurance/tochten/veelzijdigheid). de beugelophanging van dat zadel lijkt nog meer naar achteren gericht dan de genoemde dressuurzadels en eenmaal gewend aan die ophanging mis ik toch wat bij de dressuurzadels.

maar sommige endurancezadels bieden juist wat meer steun dan een dressuurzadel, of het lijkt alsof je meer 'opgesloten' zit. kan ook heel fijn zijn. het is maar net wat het individu prettig vindt.
wat betreft kussens, deze verschillen niet alleen van vorm (groter draagvlak) maar soms ook qua inhoud (wat betreft endurance- vs dressuurzadel). zo zou je voor endurance eventueel, indien gewenst en nodig, de kussens van een dressuurzadel kunnen laten vullen met lucht. dit is erg comfortabel voor het paard. misschien op de lange duur een optie voor de echt lange afstanden. of je kan er ook een speciale pad onder doen, van lucht, memoryfoam, gewone HAF etc..
de Guichard heeft weer een hele speciale kussenvulling, memoryfoam en vilt meen ik. dat is dus ook iets wat apart is en verschilt van dressuurzadels.

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 22:25

Heel erg bedankt voor al jullie reacties! Fijn om de verschillende meningen te horen over het gebruik van een dressuurzadel voor de endurance. Ik ga eens vragen of ik de bewuste Stubben Scandica waar ik een les mee heb gereden, eens mag proberen op een flinke buitenrit. Kijken hoe het bevalt! Knipoog