Zit men te wachten op de NER?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Broekie

Zit men te wachten op de NER?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 10:21

Ik las op de site van KNHS dat de NER een nieuwe vereniging wil worden met endurance zonder het wedstrijd element.
Zonder regelement, bepalingen en plichten. Ik vraag me af of hier behoefte aan is en of het niet juist het wedstrijd element is wat het leuk maakt? Ik denk dat het met de NER meer een grote buitenrit zal worden en er is natuurlijk minder toezicht op ruiter en paard. Is het dan nog wel verantwoord om aan zoiets mee te doen?!

Het lijkt me op zich wel heel erg leuk om een megarit te maken met een heleboel ruiters, maar dan niet in endurance vorm zeg maar. Ik ben sowieso nog te onervaren om aan zoiets als de NER mee te doen.

Is het een selecte groep die dit wil of is hier echt vraag naar?

Ben ik gewoon benieuwd naar.

genghiskhan

Re: Zit men te wachten op de NER?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:41

Er is nog niet zo heel veel bekend over het hoe en wat rond om de NER.
Voor wat ik ervan begrepen heb is de NER opgericht door oa Pieter Alkema e.t. voorzitter van de DER.
Deze man draait al vele jaren mee in de endurance en kent het klappen van de zweep.
Waarom hij precies begonnen is met de NER is vooralsnog speculeren, ik denk dat het heel interessant is om te kijken wat de NER in de toekomst voor de endurance en/of de recreatie ruiter kan gaan betekenen.
Het is dus vooral afwachten en speculeren heeft mijn inziens weinig zin.

Dat de KNHS hier negatief tegenover staat lijkt me geen verassing Knipoog

Joelle

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:43

Dat er 'natuurlijk minder toezicht' zal zijn op ruiter en paard is ook nog maar te bezien.

Toen de DER nog niet was aangesloten bij de KNHS was het immers ook al prima georganiseerd met DA's en regelgeving. De KNHS is daar niet voor nodig.

Toevoeging: de opmerking "zonder reglement" en nog andere delen in dat stukje, dat is allemaal voorbarige invulling van de KNHS.

Zie ook dit topic: [VN] KNHS waarschuwt voor gevolgen oprichting NER

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:20

Vooralsnog lijkt het me een storm in een glas water, maar zoals genghiskhan zegt: het heeft niet zoveel zin om te speculeren.

Dat er minder toezicht zou zijn lijkt me niet, ze hebben zelfs al gezegd dat ze op sommige vlakken meer regels hebben (bijv. organisatioren verplichten vervoer standby te hebben voor paarden die op vetgate of P/A afgekeurd worden en terug moeten). Minder bureacratische regels misschien.

Zit ik erop te wachten? Nee, zoals het er nu uitziet niet. Endurance functioneert zoals het nu gaat goed (op wat kleine dingen na). Voor recreatieve ritten heb je al de NVVR, en plaatselijk natuurlijk de talloze oriëntatieritten.
Wat ik zou toejuichen is als de endurancesport in Nederland minder gaat focussen op snelheid (zoals op internationaal vlak nu wel gebeurt), maar meer op het afleggen van lange afstanden, en meer op het behouden van de diervriendelijkheid. De NER deelt die opvattingen geloof ik wel, maar ik geloof niet dat zo'n afsplitsinkje uiteindelijk veel gewicht in de schaal legt. Ik zou eerder voorstellen dit binnen de bestaande structuur te proberen te veranderen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:30

Nina_rex schreef:
Minder bureacratische regels misschien.

Ik denk dat het vooral dat is... De KNHS lijkt mij vooral heel bang voor concurrentie en haalt dan maar alles uit de kast op vlak van bangmakerij om hen de wind uit de zeilen te nemen.

Het is natuurlijk nog maar zeer de vraag of versplintering wel zo'n goed idee is.

Groeten, SuSEQ

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:09

ik vind het juist leuk doordat er een wedstrijd element in zit. Dus voor mij niet aantrekkelijk

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:33

Zolang het welzijn van de paarden geen gevaar loopt doen ze maar lekker wat mij betreft. Ik blijf toch wel bij de KNHS, omdat ik het wedstrijd element toch wel belangrijk vind en steeds verder wil komen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:35

SuSEQ schreef:
Het is natuurlijk nog maar zeer de vraag of versplintering wel zo'n goed idee is.

Goed punt. Ja Ik heb de versplintering in België meegemaakt, en kan nu niet zeggen dat ik dat positief vond en vind. Het is al een kleine sport, als het dan ook nog eens verdeeld wordt in 2 of meer kampen dan blijft er nog minder draagvlak over, en wordt de sport nog minder serieus genomen. Ook staat het de onderlinge uitwisseling van informatie in de weg, die in de endurance toch heel belangrijk is vind ik.
In België gaat het wel om 2 heel aparte wedstrijdcircuits (KBRSF/VLP/LEWB vs LRV).

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:38

Ik heb denk dat het meer wordt zoals in Duitsland en niet minder toezicht op paarden (misschien juist wel paardvriendelijker?).
De tijd zal ons leren hoe de NER ritten er uit zullen gaan zien. Anders dan de KNHS-EV organiseert, maar ook heel anders dan een NVVR rit. Er is ook een (voor sommigen gouden) middenweg Knipoog
Maar het is gewoon afwachten, er komt vanzelf meer nieuws. Knipoog

En dan kan ieder vast wel ergens zn ei kwijt.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:11

Bij de (N)VVR gaat het vooral om trektochten, wat toch iets heel anders is dan lange afstanden volgens een strak tijdsschema.

Nina: specifiek voor de endurance is het in België inderdaad een nogal absurde situatie, maar bij de andere paardensporttakken was de LRV al veel langer aanwezig en waren zij in feite "eerst"... Daarom is het ergens als "logisch" in te zien dat ook zij uitbreidden richting endurance. Dat dat gebeurde als reactie tegen en uit onvrede over de VLP is misschien iets minder. Over het specifieke verloop daarvan weet ik echter niet genoeg om er iets zinnigs over te zeggen.

Groeten, SuSEQ

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:42

De NVVR heeft ook kortere ritten, gewoon een paar uur. Iedereen kan zich daar voor aanmelden.