[SGW] Voeren jullie iets speciaals na de cross?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Voeren jullie iets speciaals na de cross?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 08:35

Zo ja, wat voer je. Hoeveel daarvan, en tot hoe lang/hoeveel dagen na de cross blijf je dat voeren?

CM_

Re: Voeren jullie iets speciaals na de cross?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 08:39

Ik voerde altijd 2 dagen voor en 2 dagen na de cross electrolyten bij op aanraden van de veearts die ons begeleidde met de crosswedstrijden.

Ik ben geen fan van musli etc, mijn paarden kregen in de crosstijd altijd naast brok , apart gevoert (ivm kauwen) Granenmix (haver, zwarte haver etc) elke dag een schep .
Ook 2 dagen voor de cross en een dag na de cross gaf ik vitaminecomplex Ad3 (ofzoiets) van boerenbond.
De dagen ervoor uiteraard voor de energiestoot die ze nodig hadden, en de dagen erna voor de betere afvoer van afvalstoffen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 08:49

Maar zou electrolyten dan eigenlijk niet hetzelfde moeten doen (wat betreft afvoer van afvalstoffen)?

Van tevoren gaan voeren heb ik nog niet eerder gehoord, maar wellicht dat het wel een slim idee is. Daar ga ik ook eens over nadenken.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 08:52

Ik voer niet echt anders, wel krijgt Os na de cross(training) éénmalig electrolyten EN een flesje oud bruin door zijn voer.

Wel krijgt hij op zo'n dag een keer extra eten, gewoon haver met een beetje muesli.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 08:54

Bij mij krijgen ze 3 dagen van te voren ook electrolyten met vitamine E en selenium en dit ook tot 3 dagen erna. Gaat eigenlijk nog altijd goed dus hou het voorlopig ook maar zo.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 08:55

Waarvoor is die Vit. E en SE?

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 08:55

ik geef electrolyten na de cross en door de week krijgen ze ook vitaminenkoeken & een voedingssuplement tegen stijve spieren

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 08:57

florence123 schreef:
ik geef electrolyten na de cross en door de week krijgen ze ook vitaminenkoeken & een voedingssuplement tegen stijve spieren

Voer je dat eenmalig na de cross?

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 08:59

@Scum: Vitamine E en selenium zorgen ervoor dat de afvalstoffen in de spieren beter worden afgevoerd en dat je minder kans hebt op spierpijn of andere spieraandoeningen (na zware inspanning).

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 09:03

Maar dat doen electrolyten toch ook?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:07

Elektrolyten zou ik niet zomaar gaan voeren zonder overleg met de DA. Even mn eigen betoog over Elektrolyten opgezocht:

Apple schreef:
Als paarden veel zweten dan scheiden ze ook elektrolyten uit. Veel zweten is overigens niet zo'n probleem.

Je kunt herkennen of je paard elektrolyten uit scheidt als het zweet 'plakkerig' of 'vlokkerig' is. Een paard heeft een voorraad elektrolyten in de darmen zitten, als deze voorraad op is en er wordt nog steeds gezweten dan heb je kans dat er tekorten ontstaan (het zweet is dan helder en waterig).

Deze tekorten worden meestal vanzelf aangevuld (liksteen, voer) of vaak komt het niet eens zo ver. Als je echter tekorten krijgt en het paard heeft niet de kans om het aan te vullen dan kunnen elektrolyten helpen (bijvoorbeeld bij endurance paarden op een 120 km).

Elektrolyten zorgen er ook voor dat het paard meer wil drinken, dit helpt echter alleen bij paarden die toch al goed drinken (you can lead the horse to the water, but you can't make it drink).

Bij Endurance paarden op de lange afstanden die toch al goed drinken kan het dus een toevoeging zijn.

Gevaar van elektrolyten komt als een paard niet meer gaat drinken. Het zijn zouten, dus wat je krijgt is dat een paard juist meer gaat uitdrogen, de hele zoutbalans van een paard raakt dan verstoord. En erger: het bloed wordt dikker.

Als het bloed van een paard dikker is dan kun je een niet goed sluitende hartklep krijgen, ruisend hart en in combinatie met inspanning hartfalen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:08

Scum schreef:
Maar zou electrolyten dan eigenlijk niet hetzelfde moeten doen (wat betreft afvoer van afvalstoffen)?

Van tevoren gaan voeren heb ik nog niet eerder gehoord, maar wellicht dat het wel een slim idee is. Daar ga ik ook eens over nadenken.

juist wel. ik cross dan niet, maar na het rijden voeren heeft alleen het effect iets terug op peil te brengen. je kunt beter van te voren zorgen dat ze wat extraas hebben...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:11

Kev zweet altijd heel veel dus ik dacht ook dat elektrolyten een goed idee zouden zijn. Daar ben ik helemaal van terug gekomen.

Hij zweet trouwens kleverig en vlokkerig dus hij heeft zelf meer dan genoeg elektrolyten in zn bloed zitten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:14

Lazy mijn concordemerrie zweet heel erg snel, op advies van dierenarts gaf ik haar altijd vtvoren electrolyten.

Vit E en selenium is altijd goed, zou je eigenlijk constant moeten geven want volgensmij heeft dat pas op langere termijn effect

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:14

- ik voer een paar dagen voor de cross wat extra zout zodat ze beter drinken
- verder krijgen ze of neutradex of vit E/Selenium (een aantal dagen voor + na de cross) tegen spierpijn
- ik voer de dag ervoor + de dag zelf wat meer granenmix
- ze krijgen na de cross slobber, extra dun zodat ze ook meer water binnen krijgen
- en soms een extra energybooster als ze weer thuis zijn

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:15

Ik heb het idee dat Os beter drinkt nadat ik hem wat electrolyten heb gegeven. Geef ze alleen gelijk na de cross, in zeer beperkte mate. Vervolgens drinkt Os een flinke slok water, krijgt een biertje en daar moet hij het mee doen.

Geef hem voor de wedstrijd wel een voedingssupplement.

Verder kreeg ik van Os zijn dieetist ( Haha! ) de tip om alle andere poeders en middeltjes maar weg te doen.
Ik merk tegenwoordig niet dat hij stijf is na wedstrijd en training dus ik hou het mooi hierbij.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:16

Die van mij krijgt gewoon een schep voer extra 's avonds. In de wagen op heen en terugreis hooinet voor dr neus. Emmer water staat ook klaar.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:17

VitE-Selenium geef ik continue, alleen voor/na een zware inspanning wellicht een schepje meer.

Hele natte slobber ook voor/na de inspanning (maar slobber krijgt hij toch al elke dag)

Heel soms geef ik een vitamine preparaat, maar dat is vaak meer in combinatie met verharen.

Overigens zie ik dat Kev beter uit een crosstraining komt dan uit een Endurance training. Ik doe dus eigenlijk weinig extra's na een cross.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 09:20

En Neutradex, is dat hetzelfde als electrolyt?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:23

Neutradex is ook een electrolyt zie ik. Voornamelijk Natrium. Hangt een beetje af wat er verder nog in zit, maar als het echt natrium met een smaakje is dan kun je net zo goed een schepje keukenzout voeren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:24

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 09:25

Wat ik me dan ook afvraag. Merk je nou echt een duidelijk verschil als je wel of niet dat spul voert na een cross of een training?
Zijn ze dan ook echt minder stijf?

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:26

Ander vraagje dan, merken jullie het dan zo duidelijk, dat de paarden stijf zijn 1 of 2 dagen na inspanning? Of is alles alleen maar preventief bedoeld?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:28

Qua stijfheid merk ik niets.

Wel aan gewicht/vochthuishouding. Na een zwaardere inspanning (of na stress) ziet paardlief er gelijk erg opgetrokken uit en is veel gewicht kwijt. Dit is vnl vocht en zit er dus ook met een dag of wat wel weer aan.

Vandaar dus de natte slobber, altijd veel water mee, dat soort werk.

Bij crosstrainingen ben ik hem zo nog niet tegen gekomen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:30

Ik wel, maar je moet het wel structureel voeren, en niet maar een paar dagen van te voren.

Apple, ik ben geen scheikundige maar niet alle natriumverbindingen zijn hetzelfde. Keukenzout (NaCl, NatriumChloride) en zeezout (dat is dacht ik KCL, Kaliumchloride) is toch wat anders dan dinatrium waterstofcitraat, dat zo te zien een natrium waterstof citroenzuur verbinding is.

MJ, vooral preventief. En na een echt zware training/wedstrijd zijn ze wel wat stijver, wat overigens voor mij wel vooral een teken is dat er wat aan de conditie moet gebeuren.