[WN] vragen over wedstrijd rijden in Duitsland?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rosanja

vragen over wedstrijd rijden in Duitsland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 12:53

Waar moet je allemaal aan denken als je wedstrijden in Duitsland zou willen rijden?
Ik las in verschillende topics dat er ruiters zijn die zich willen orienteren op Duitsland, mede gezien de verplichtingen die de WRAN stelt en waar men het niet mee eens is.
En volgens mij worden daar ook veel meer wedstrijden georganiseerd, tenminste wel voor de Quarters. Dus even een paar punten waar ik graag wat info over zou willen hebben:
- worden dezelfde onderdelen verreden als in NL
- moet je lid worden van EWU/DQHA/...?
- kun je paard zo de grens mee over nemen of zijn er bijzondere entingen ofzo die je paard moet hebben?
- waar vind je een compleet overzicht van de verschillende wedstrijden? of is dit per deelstaat op te zoeken (met name de grensstaten zijn denk ik interessant ivm reisafstand)
-......
nou brand maar los... Haha!

crazycactus

Re: vragen over wedstrijd rijden in Duitsland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:22

rosanja schreef:
- worden dezelfde onderdelen verreden als in NL

Ja plus nog een aantal extra onderdelen zoals de jungpferdeprufung voor 4-jarige

Citaat:
- moet je lid worden van EWU/DQHA/...?

EWU is dacht ik niet noodzakelijk.. de DQHA weet ik niet, daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee. In nederland hoeft het ook niet mits je een NK titel wil scoren.

Citaat:
- kun je paard zo de grens mee over nemen of zijn er bijzondere entingen ofzo die je paard moet hebben?

officeel niet, je hoort een gezondheidsverklaring bij je te hebben. Maar er wordt erg weinig op gecontroleerd.
-

4pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:33

Ik dacht juist dat je officieel een verklaring van de rvv nodig had om je paard mee de grens over te nemen, maar dat er weinig op gecontroleerd wordt dus dat veel mensen het niet doen. Zo'n RVV verklaring is ook nogal een gedoe voordat je er eentje hebt!

Yosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:51

Citaat:
kun je paard zo de grens mee over nemen of zijn er bijzondere entingen ofzo die je paard moet hebben?

Er wordt gezegt dat je een gezondheid verklaring moet hebben,
ik ga jaarlijks vele malen de grens over, zwaai vriendelijk, kom terug en zwaai
weer vriendelijk, maar ben nog nooit aangehouden of gecontroleerd.
Trouwens, je hebt toch een paspoort?
Citaat:
waar vind je een compleet overzicht van de verschillende wedstrijden? of is dit per deelstaat op te zoeken (met name de grensstaten zijn denk ik interessant ivm reisafstand)

Hiervoor zou je even een pb kunnen sturen naar Rina(ook hier op bokt), zij heeft
de agenda voor het komend jaar
succes, misschien komen we elkaar nog eens tegen daar.

Groetjes

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:03

Wij gaan geregeld de grens over en zwaaien vriendelijk.
Ik heb ook de RVV gebeld hoe het zat. Een gezondheidsverklaring is nl aan de dure kant). De vriendelijke meneer wist me te vertellen dat die verkaringen eigenlijk bedoeld zijn voor grote transporten of voor mensen die echt in- of uitvoeren. En formeel val je er dus ook onder als je even een wedstrijd 10 km over de grens wilt rijden. Er werd verteld dat er zeer weinig prioriteit aan de groep hobbyruiters werd gegeven Knipoog

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:21

Ik zou er zeker voor zorgen dat al je papieren in orde zijn , want als ze verkeerd willen mogen ze jou paard 'innemen'. En dan is het een eindeloos gevecht om hem weer mee terug te krijgen......dus zorg voor een RVV document! Tong uitsteken

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:40

Yosan schreef:
Hiervoor zou je even een pb kunnen sturen naar Rina(ook hier op bokt), zij heeft
de agenda voor het komend jaar

Alleen als je Rina een PB wilt sturen moet je die hoofdletter wel weglaten Clown Haha!

De agenda voor dit jaar vind je hier:

Is voor Niedersachsen, en zijn wedstrijden ala EWU (maar geen officiele, kleine reginale wedstrijdjes die in NL als wild omschreven zouden worden Cool )
http://home.nwn.de/westernrider-connection/Termine/termine.html

DQHA wedstrijden:
http://www.dqha.de/Termine.218.0.html

EWU wedstrijden: (rechts kan je de maand aangeven waar je wilt zoeken.)
http://www.westernreiter.com/turniere.php

en voor de Paints vind je hem hier (onder Termine und ausschreibungen).
http://www.phcg.de/

Voor de rest van je vragen,
Ja in principe rijden ze dezelfde onderdelen, al zijn sommige anders genoemd dan in NL. Versatile is in het Duits Super Horse bijvoorbeeld. En ze hebben hier idd een Jungpferdeprufung. Daar mogen jonge paarden op een rustige manier wennen aan het fenomeen wedstrijd.
Nee je moet niet lid worden van een van de clubs.
Maar bv de EWU heeft Leistungsklasses (waar ons L-klassen systeem op is gebaseerd). Daarvoor moet je dus worden ingedeeld.
Voor Freizeitklassen hoef je niet lid te worden, bij de andere klasses is het voor de Duitse leden zo dat die dan hun paard geregistreerd moeten hebben, en ze zelf dus als lid aangemeld moeten zijn. Hoe de EWU dat geregeld heeft voor buitenlandse starters weet ik niet. Ik woon in Duitsland en moet dus net als alle andere Duitsers aangemeld en lid zijn. Ik gok dat daarzo maar even L2 starten niet zomaar gaat. Maar daarvoor moet je dan zelf even contact zoeken met de EWU.

Nee je paard moet geen bizondere entingen hebben om te vervoeren over de grens. Alleen moet het wel off. een gezondheidsverklaring hebben. Wel is het vaker zo hier in Dld dat er verplicht word dat paarden voor wedstijden Rhino geent zijn (dat staat dan op het inschrijfformulier vermeld).

Deelstaten die aan de grens liggen zijn Niedersachsen (waar ik je de agenda al van heb gegeven) en Nordrhein-westfalen. Die laatste is voor mij weer minder interessant vanwege de afstanden.

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 13:05

Hey bedankt voor jullie reacties en de links! OK dan!

Die gezondheidsverklaring, moet je die bij de Dierenarts regelen? En hoe lang is zoiets geldig? Ik vraag me wel af waarom je paarden paspoort niet voldoende is, hier staat toch alles in kwa entingen...? Of is dat nog weer per organisatie verschillend?
En die Jungpferdeprufung, is dat alleen voor 4-jarigen of ook voor onervaren paarden? En welke onderdelen worden dan gereden?

4pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:40

Volgens mij moet je voor die gezondheidsverklaring een rvv-dierenarts inschakelen. Het is volgens mij max. een week geldig (durf ik niet meer met zekerheid te zeggen). Het is best aan de prijs voordat je zo'n certificaat in handen hebt. Maar ik zou zeggen bel even met de VWA en dan heb je een antwoord op al je vragen Knipoog Je hebt een algemeen telefoonnummer en een regio telefoonnummer en volgens mij kun je het best naar het regionummer bellen (natuurlijk het regionummer bellen waar je woont Knipoog ). Ik heb een paar jaar terug gebeld en kreeg zo gemakkelijk op al mijn vragen een antwoord!

KarinG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:41

Als je de grens overgaat met je paard moet je een gezondheidsverklaring van de RVV hebben. Je moet een bezoek van de controlerende dierenarts voor 14.00 u aanvragen bij de RVV, om hem de volgende dag op de stoep te hebben staan. De arts loopt een rondje om je paard en vult de formulieren in.

De kosten zijn € 65,- euro en het document is 10 dagen geldig.

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 12:40

Pff dat is best duur zo'n verklaring.... zo wordt een dagje wedstrijd bij de 'buren' wel prijzig...

Geloof dat wij als hobbyruiters dan ook maar heeeel vriendelijk gaan zwaaien bij de grens.... Bloos

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:26

Gewoon niet de grens overgaan als er een vervoersverbod o.i.d. voor ander vee is. Dan wordt je geheid gecontroleerd.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:22

mn zusje rijd ook regelmatig (barrel race en pole bending) wedstrijden in Duitsland
http://www.ercarodeo.com/index.php
Ze heeft een soort extra gezondheidsverklaring van de dierenarts in het paspoort van
haar pony en dat zou voldoende zijn (is mij verteld door een duitse dierenarts)

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 12:36

Gelukkig zijn er de laatste tijd niet zoveel vervoersverboden meer dus dat scheelt alweer!

Ik zal de DA ook es vragen of zij een soort van 'extra' verklaring kunnen geven.

Weet iemand nog iets meer over die Jungpferdeprufung? is dat alleen voor 4-jarigen of ook voor onervaren paarden? En welke onderdelen worden dan gereden?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:08

Jungpferdeprufung is alleen voor 4 jarigen. Een 5 jarige of gewoon een onervaren paard mag hierin niet starten.

Meestal is het een parcours ala trail. Maar dan met langere lijnen en minder obstakels.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:32

Volgens mij kan je de gezondheidsverklaring omzeilen als je als ruiter de grens over gaat Cool Dus 10 meter voor de grensovergang even opstijgen, even stappen, paspoort laten controleren en na de grens weer inladen.......

Wij gaan ook geregeld de grens over, één keer in een fuik gelopen en daar werden we uitgehaald om direct door te mogen rijden zonder enige controle......... Verward Wij nemen dus wel iedere keer de gok!

4pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:44

[quote="Pannenkoek"]Volgens mij kan je de gezondheidsverklaring omzeilen als je als ruiter de grens over gaat Cool Dus 10 meter voor de grensovergang even opstijgen, even stappen, paspoort laten controleren en na de grens weer inladen.......quote]
ROFL ROFL ROFL ROFL Vooral leuk voor de lastige laders Cool Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:25

Pannenkoek schreef:
Volgens mij kan je de gezondheidsverklaring omzeilen als je als ruiter de grens over gaat Cool Dus 10 meter voor de grensovergang even opstijgen, even stappen, paspoort laten controleren en na de grens weer inladen.......

Wij gaan ook geregeld de grens over, één keer in een fuik gelopen en daar werden we uitgehaald om direct door te mogen rijden zonder enige controle......... Verward Wij nemen dus wel iedere keer de gok!

Same here.
Mochten meteen doorrijden van de Duitse politie.
Opstappen hoeft overigens niet eens. Je mag een paard ook aan de hand de grens over vervoeren. Dan heb je inderdaad alleen het paspoort nodig.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:41

O ja.....maar dan wel eerst de IHT trainen hè!

Ik weet trouwens al waarom we meteen door mochten rijden, MAX is Futurity gerechtigd in Duitsland Pling