[WN] [RT] hoe beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heididvs

[RT] hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 18:26

Ik ben van plan om met onze arabische ruin, van inmiddels 12 jaar, te beginnen met western rijden. Hij hoeft voor mij niet op top niveau te kunnen presteren, het gaat mij erom dat het dier het volgens mij ontzettend leuk zal vinden en ik er ook plezier aan beleef. Hij is Hempfling getraind en ingereden en doet het daar subliem op. Hij is ontzettend lief, werkwillig en betrouwbaar.

Nu is mijn vraag hoe ik het beste kan beginnen en of jullie eventueel websites weten waar ik informatie vandaan kan halen over het aanleren en over de principes van deze discipline.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, want ik ben een leek op dit gebied. Ik rijd engels, ijslands en met het arabiertje bitloos en "hempfling", dus voor zowel mij als onze mooie man wordt het een uitdaging denk ik.

DubbelFun

Re: [RT] hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:04

Een aanrader is het boek van Antje Holtappel "Go West". Hierin staat op een duidelijk manier de basis beschreven tot de wat moeilijker oefeningen.
Helaas is het boek moeilijk te krijgen (niet meer in de handel), maar soms zie je nog een 2e hands exemplaar, of anders in het Duits als je dat machtig bent.

Een andere optie is om eens bij een westernmanege langs te gaan, te luisteren naar een les of zelf een paar lessen te nemen op een goed getraind paard.
Als je de mogelijkheid hebt om een instructeur aan huis te laten komen is dat natuurlijk ook handig.

heididvs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 19:46

Bedankt voor je reactie DubbelDun!

Ik heb het boek bij de bibliotheek gereserveerd en als het wat is zoek ik hem in Duitsland wel op.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:29

Het boek Go West is in veel westernshops nog wel verkrijgbaar en ook via site's, zoals de paardendrogist en westernspul. Google anders even. Succes!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:30

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:32

Ja ik denk misschien een nieuwe druk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:35

SusanW schreef:
Ja ik denk misschien een nieuwe druk?

Ja ja is ongeveer een jaar -anderhalf jaar geleden opnieuw uitgegeven
zoals hiervoor gezegd, een erg fijn en duidelijk boek om te lezen,
naast de broodnodige lessen te gebruiken,natuurlijk.

edit zin verduidelijkt
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-03-08 21:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:51

Leuk dat je met western wilt beginnen. Hij zal het zeker leuk vinden!
Ik ben nu zo'n 4 jaar geleden met mijn arabier (nu ook bijna 12) begonnen met western. Er is overigens een westernarabierenvereniging, DAWRA (zie ook http://www.dawra.nl). Die organiseren regelmatig clinics en wedstrijden, erg gezellig altijd!

Het boek van Antje Holtappel kan ik je inderdaad ook aanraden. Ik heb het destijds maar in het Duits gekocht (ook 2e druk), nadat ik het van de bieb had geleend. Maar intussen is er inderdaad weer een nieuwe Nederlandse druk.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:55

les nemen?

ik heb trouwens een dvd geleend van iemand: training van het reining paard door mireille van soldt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:10

Waar woon je? Ik zou je adviseren om les te nemen, in het boek Go West wordt een stijl beschreven maar ook binnen de western zijn er verschillende stromingen.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:48

Les nemen is natuurlijk een goede tip. maar het lijkt me handiger je eerst wat te orienteren. Er zijn idd verschillende 'stromingen' of wegen die naar Rome leiden. Als je eerst eens gaat kijken bij verschillende trainers en aan mensen vraagt welke trainer zij goed vinden kun je altijd nog een lesgever zoeken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 19:17

Ik denk dat als je het boek van Antje Holtappel leest dat je al een aardige 'stroming' te pakken hebt Haha!

heididvs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 20:12

Kaunos schreef:
Leuk dat je met western wilt beginnen. Hij zal het zeker leuk vinden!
Ik ben nu zo'n 4 jaar geleden met mijn arabier (nu ook bijna 12) begonnen met western. Er is overigens een westernarabierenvereniging, DAWRA (zie ook http://www.dawra.nl). Die organiseren regelmatig clinics en wedstrijden, erg gezellig altijd!

Het boek van Antje Holtappel kan ik je inderdaad ook aanraden. Ik heb het destijds maar in het Duits gekocht (ook 2e druk), nadat ik het van de bieb had geleend. Maar intussen is er inderdaad weer een nieuwe Nederlandse druk.

Bedankt voor je reactie Knipoog
Ik heb het boek gereserveerd bij de bieb en ik zal zeker eens op die site gaan kijken.

En zoals veel mensen zeggen: les nemen, maar ik denk dat ik me er eerst zelf eens op moet gaan orrienteren zeker omdat ik er nog totaal geen verstand van heb.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 03:07

Ik ben ook een geinteresseerde beginner en heb een tijdje terug Go West besteld via de tweedehands-afdeling van Bol.com, heel makkelijk. Dat is dus ook een optie om in de gaten te houden. Knipoog
Overigens vind ik het boek best begrijpelijk geschreven, ook voor een beginner. (Je mist soms 'het gevoel erbij', natuurlijk, maar 'rationeel' goed te volgen.)

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:10

Typ het eens in op marktplaats. Daar heb ik het ook vnadaan en nog lekker voordelig ook!!!