[SGW] Wat is de ideale stokmaat voor een SGW-paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibonn

Wat is de ideale stokmaat voor een SGW-paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 10:16

Ik wil graag ieders ervaringen horen maar ben vooral geinteresseerd in de ervaringen van ruiters die met een klein paard en vooral met een pony tussen de paarden rijden.

Mijn geplande toekomstige crosspaard is op 4-jarige leeftijd nog maar 1m62 en dat vind ik persoonlijk aan de kleine kant (foto's in mijn profiel). Plato is daarentegen 1m76 dus ik zit in dubio. Aanhouden of verkopen?

Wat zijn jullie ervaringen??

Crosskip

Re: Wat is de ideale stokmaat voor een SGW-paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:29

Van mijn vorige merrie (M2 dress., M spr., en Z sgw) riep ik altijd heel stoer dat ze 1.62 m. was, maar ik vraag me af of ze dat werkelijk haalde. Bloos
De kleinere paardjes zijn vaak wat handiger en vlugger in het parcours en de cross.
Ik heb het niet als nadeel ervaren dat ze wat kleiner was.

Het allerbelangrijkste vind ik of een dier het hart en looplust heeft voor de sgw. Maat maakt dan eigenlijk minder uit.

Edit, en het moet bij jezelf passen natuurlijk. Op het moment dat je een goede en fijne combi vormt is geen probleem.

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:34

Ik heb eerst altijd met mijn pony tussen de paarden gecrosst, wel alleen in de B, maar vroeger heeft mijn nicht die pony toen tussen de M paarden gecrosst. Opzich is de stokmaat niet zo'n probleem/nadeel, maar de ruimheid in de gangen telt wel mee en of je paard de hindernissen aankan. Klein wil niet zeggen dat het minder is. Mijn pony had erg veel lef en alles voor me over, dus ik heb geen nadelen ondervonden aan een Epony tussen de paarden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:18

Raimaer is net aan 1.65 en die doet toch leuk mee. Ik denk dat je eer naar je eigen formaat moet kijken, het paard moet toch vooral jou passen. Ik zal zelf niet snel een paard van 1.75 of meer gaan rijden, daar ben ik gewoon te klein voor.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:23

ja hangt er vanaf hoe hij je staat als je erop zit. als je hem niet in de weg zit dan is er niets aan de hand.
ben je hem al aan het in rijden? zou zelf eerst kijken hoe het gaat en verkopen kan altijd nog wel. straks krijg je er spijt van.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:34

Ik heb altijd de wat kleinere paarden in de cross gereden.
Killea, 1,65, Djinny 1,64 en nu Sims 1,62.
Ik ben niet anders gewend dus.
Mijn ervaring is dat ze prima meekunnen. Djin liep het M met gemak. Killea liep simpel L en Sims doet het tot nog toe prima, maar zij heeft nog maar 1 seizoen B gelopen dus daar kan ik op zich nog niet veel over zeggen.
Ik vind klein maar fijn. Ze zijn makkelijk wendbaar en in principe snel. Tis maar net wat je eigen voorkeur heeft.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 11:37

Denk dat in mijn hoofd vooral meespeelt dat ik zelf 1m77 ben en best stevig (een paar kilootjes te veel Bloos ). Ik heb ook snel het gevoel dat ik topzwaar ben.

Mijn grootste probleem is dat ik tegen hem aankijk alsof het een pony is, hij is zo dun en smalletjes ten opzichte van mijn andere paarden. Heb al een ponyruiter gevraagd om hem zadelmak te maken omdat ik het niet vind passen maar het is zo'n goede springer dat het zonde is als er niets mee gebeurt.
De Fries is maar net 1m60 en dat past mooi omdat ze zelf best zwaar gebouwd is.

@Lielle: dat zou je echt niet zeggen van Raimer, maar zij is erg mooi uitgezwaard en goed gebouwd en gespierd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:42

Ik zou gewoon straks ermee beginnen en kijken of het went. Het zou mijn type zeker wel zijn (ik houd wel van die bloedpaardjes), maar ik ben wel iets kleiner (maar ook wat extra kilo's Bloos! )

Van Raimaer hoor ik idd wel vaker dat die veel groter geschat wordt, maar ze is bv duidelijker kleiner dan Pablo.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:51

Mijn paardje is 1.60 en hij komt altijd uit. Het is echt paard afhankelijk of hij geschikt is voor de cross en dat heeft niet zo zeer met schoft hoogte te maken. Er is een amazone, weet haar naam even niet meer, met het paardje Teddy van 1.47m die 4* wedstrijden rijdt!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:53

Karen O'Connot met Theodore O'Connor Ja
en Headly Brittannia van Lucinda Fredericks *LOL*

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:00

Ibonn schreef:
Denk dat in mijn hoofd vooral meespeelt dat ik zelf 1m77 ben en best stevig (een paar kilootjes te veel Bloos ). Ik heb ook snel het gevoel dat ik topzwaar ben.

Idem hier, al ben ik maar 1.70 lang.
Ik heb niet het idee dat mijn paarden last hebben van mijn gewicht. Ik zit ze niet in de weg en ik zit ook niet zwaar in hun rug. En als je netjes mee kunt zitten met de sprong (ok, soms kun je een keer wat achter de beweging zitten, maar dat gebeurt ons allemaal wel eens).
Djin (volbloedje) was ook heel rank en iel, Killea zwaarder gebouwd en Sims is "normaal" van postuur.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:11

Vraag één blijft toch: waar voel je je comfortabel bij. Op die vraag moet je toch zelf het antwoord geven. Dat kán met maat te maken hebben maar hoeft niet. En laat je niet verblinden door de uitzonderingen en de extremen, hoe leuk die ook zijn. Groeten, Paul

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:06

Standaard regel voor een eventing paard is "liever te klein dan te groot" --> zie boek Karin Donckers
Maar wat natuurlijk is het belangrijkste dat jij je goed voelt op een "klein" paard.
Mijn grootste paard is 1.67 de rest varieerd tussen de 1.60 en de 1.65, ik heb ze gewoon liever wat kleiner.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:56

Enige voordeel van een groot paard is dat de hindernissen lager lijken Haha!
Ik wilde een klein paard, ze is op 3 jarige leeftijd 1.63 gemeten, denk dat ze nu naar de 1.66 gaat. Voor mij hoog zat, ben zelf 1.68 en momenteel 60 kg.

Ik had jou trouwens niet op 1.77 geschat Knipoog Ik denk dat het het belangrijkste is hoe jij je op het paard voelt. Ik rij ook nog steeds op mijn pony van 1.52. Na 2de peesblessure geen wedstrijden meer, maar tot vorig jaar oktober had ik het nog wel in de planning staan.

Bitwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:20

Interessante vraag Ibonn. Helaas kan ik hier weinig zinnigs over zeggen omdat ik hier weinig ervaring mee heb.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:10

Mijn propje is ook maar 1.63... En eigenlijk vind ik dat ze toch heel leuk mee komt. Met wat meer training hoop ik toch ook eigenlijk M te kunnen gaan crossen...

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:38

billy1 schreef:
Standaard regel voor een eventing paard is "liever te klein dan te groot" --> zie boek Karin Donckers
Maar wat natuurlijk is het belangrijkste dat jij je goed voelt op een "klein" paard.
Mijn grootste paard is 1.67 de rest varieerd tussen de 1.60 en de 1.65, ik heb ze gewoon liever wat kleiner.

Ben ik het zeker mee eens! Ik zie vaak grote paarden die niet bepaald handig zijn..
Grotere paarden zijn vaak ook wat trager. Niet echt handig in de cross..
Uitzonderen daar gelaten natuurlijk!

Ik denk ook dat wat fijner gebouwde paarden vaak handiger zijn. En ook ik heb ze liever niet groter dan 1,65 met mijn lengte van 1,58 Bloos

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:41

mars is 1.66/1.67 en ik zelf 1.60 en dat gaat harstikke goed. het is net zo;n tussenmaat

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:26

Bitwise schreef:
Interessante vraag Ibonn. Helaas kan ik hier weinig zinnigs over zeggen omdat ik hier weinig ervaring mee heb.

Jawel: IenieMiene (1.62) Haha!

Ik vind gewoon dat de combinatie moet passen. Ik voel me beter thuis op een groot paard dan op een klein paardje.

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:35

Mijn paard is 1.80
Ik moet rekening houden dat ik niet te snel ben Clown.
Verder merk ik niet dat ik het moeilijker heb met een groot paard ofzo Lachen.

renskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:38

Ik hou echt van grote paarden, maar dat komt omdat ik zelf ook redelijk uit de kluiten gewassen ben. Sunny (1.75 m.) is gelukkig heel handig in de cross. Toen ik Violin aan het zadelmak maken was, had ik het gevoel of ik op een pony reed. Violin is 1.65 m. nu. Ik heb niet het idee dat een groot paard meteen minder handig is.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:42

kimdepim schreef:
Mijn paard is 1.80
Ik moet rekening houden dat ik niet te snel ben Clown.
Verder merk ik niet dat ik het moeilijker heb met een groot paard ofzo Lachen.

Okeey, Loempia is dus een uitzondering Tong uitsteken
Maar die is ook slank gebouwd, en geen log type!

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:45

Die van mij was echt heel lomp Clown Tong uitsteken.
Maar het gaat nu heel goed Lachen. Soms wel handig met de cross, hij kan er over stappen (letterlijk Clown Tong uitsteken.

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:48

Het paardje dat ik binnenkort ook ga starten met wedstrijden, en over een tijd ook mee crossen ga, is op dit moment 1.62 ofzo Nagelbijten / Gniffelen. Echt een heel verschil.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:36

Calypso gaat ook richting de 1.80, ik ervaar het niet als een probleem. Hij heeft een mega galop en is daarnaast ook snel. Wel is hij niet altijd even handig met zijn benen, maar hij is dan ook geen mega goede springer.
Pino is 1.69m, met haar had ik veel meer moeite met bijv de tijd halen. Wel was ze een stuk handiger dan Calyp.

Ik heb nog geen ervaring met een echt klein paardje in de cross. Daar kan ik dus ook weinig over zeggen. Mijn toekomstige crosser meet nu al over de 1.70m.