[WN] [RT] Galopwissels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

[RT] Galopwissels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 10:39

Hallo !
Ik heb daarnet even de zoekfunctie gebruikt en hebveel topics over galopswissels gevonden, ik heb alles aandachtig doorgelezen. Maar zit toch nog met enkele vragen. Zelfs wissel ik ook (bijna) nooit op de X, dit kwam ik ook vaak tegen in de topic, dat je dit best niet kon doen. Mijn paardje wordt 6 jaar in juni, de basis zit er volledig, spins en stops beginnen goed te gaan. Ook heupcontrole, sidepass en too-track (juist geschreven ? Blond ) zitten erin. Ze springt perfect aan in de galop die ik vraag op de rechte lijn, loopt ontspannen in contragalop, zowel op volte, als heel de piste rond, kan linkse en rechste inbuiging vragen. Ben sinds een paar weekjes samen met mijn trainer aan galopwissels begonnen, omdat er in april een carroussel komt, en daarin zitten dus ook verschillende wissel en ik zou graag hebben dat ze dit beheerst en goed doet. Ze is een paardje dat nogal snel heet wordt bij nieuwe dingen, maar dan weer volledig kalm blijft bij bekende dingen, daarom dat we alle nieuwe oefeningen heel rustig en in stapjes opbouwen, zodat ze kan wennen. Meestal wisselen we door een middellijn in galop te nemen, vanaf de X al richting kant te werken en een metertje voor de kant van galop te wisselen. Van rechts naar links, wisselt altijd netjes, maar van links naar rechts durft ze haar achterhand nog wel eens te vergeten. Maar soms word ze zo hevig, ze is dan wel snel terug rustig, niet dat ze er als een gek van door raast, maar ik zou graag hebben dat ze dit in alle rust kan doen. Hoe pak ik dit het beste aan ? Welke oefeningen kan ik er eventueel nog bijnemen
(ik heb dus wel les, maar zou graag wat tips hebben van jullie)
Laatst bijgewerkt door Cer op 04-03-08 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd

spiritoes

Re: Galopwissels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:50

Je opbouw en trainingen lopen erg voorspoedig dus naar mijn idee is het gewoon een kwestie van herhalen ,herhalen ,herhalen totdat zij gaat begrijpen wat de bedoeling is en het voor jou paardje een normaal iets gaat worden.

Wij doen dezelfde oefeningen en bij de voorbereiding voor een galopswissel gebruiken wij ons binnenbeen deze drukt een aantal keer tegen het paard aan ..... zonder buitenbeen , om ze te laten begrijpen dat er iets gaat komen. Binnenbeen gaat er rustig af en het buitenbeen komt hiervoor in de plaats. Om de wissel in te zetten.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 10:58

spiritoes schreef:
Je opbouw en trainingen lopen erg voorspoedig dus naar mijn idee is het gewoon een kwestie van herhalen ,herhalen ,herhalen totdat zij gaat begrijpen wat de bedoeling is en het voor jou paardje een normaal iets gaat worden.

Wij doen dezelfde oefeningen en bij de voorbereiding voor een galopswissel gebruiken wij ons binnenbeen deze drukt een aantal keer tegen het paard aan ..... zonder buitenbeen , om ze te laten begrijpen dat er iets gaat komen. Binnenbeen gaat er rustig af en het buitenbeen komt hiervoor in de plaats. Om de wissel in te zetten.

Ik denk ook wel dat ook dit voor mijn paardje de gewoonste zaak van de wereld moet worden & dat dan ook dat kort stressige moment eruit gaat, maar ik wou even checken hoe anderen erover denken, bedankt voor je reactie Haha!

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:27

Graag gedaan Lachen

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:29

Ik heb dit ook gehad met mijn paard, daarom wissel ik vooral vanuit contragalop in plaats van over de middellijn.
Contragalop is best wel inspannend, daar moet je paard dus wel met z'n gedachten bij zijn. Op een rechte lijn was mijn paard altijd heel erg aan het denken, "nu komt er een wissel, nu komt er een wissel". Bovendien kun je als je contragalop op de cirkel doet op elke plaats van de cirkel wisselen en anticipeert je paard dus niet op een bepaald punt van de bak om daar te gaan wisselen. Als je paard gewisselt heeft, terugnemen naar stap en belonen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 12:50

gaucho schreef:
Ik heb dit ook gehad met mijn paard, daarom wissel ik vooral vanuit contragalop in plaats van over de middellijn.
Contragalop is best wel inspannend, daar moet je paard dus wel met z'n gedachten bij zijn. Op een rechte lijn was mijn paard altijd heel erg aan het denken, "nu komt er een wissel, nu komt er een wissel". Bovendien kun je als je contragalop op de cirkel doet op elke plaats van de cirkel wisselen en anticipeert je paard dus niet op een bepaald punt van de bak om daar te gaan wisselen. Als je paard gewisselt heeft, terugnemen naar stap en belonen.

Zo snel mogelijk terug nemen naar stap of eerst ng een halve toer laten galoperen ?

gaucho

Re: [RT] Galopwissels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:32

rustig terug nemen naar de stap, het moet een beloning zijn voor je paard zodra hij het changement heeft uitgevoerd. Als je hem meteen op de rem trekt ziet hij dit uiteraard niet als beloning en zal hij niet rustiger worden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 18:56

Kirr__ schreef:
Hallo !
Ik heb daarnet even de zoekfunctie gebruikt en hebveel topics over galopswissels gevonden, ik heb alles aandachtig doorgelezen. Maar zit toch nog met enkele vragen. Zelfs wissel ik ook (bijna) nooit op de X, dit kwam ik ook vaak tegen in de topic, dat je dit best niet kon doen. Mijn paardje wordt 6 jaar in juni, de basis zit er volledig, spins en stops beginnen goed te gaan. Ook heupcontrole, sidepass en too-track (juist geschreven ? Blond ) zitten erin. Ze springt perfect aan in de galop die ik vraag op de rechte lijn, loopt ontspannen in contragalop, zowel op volte, als heel de piste rond, kan linkse en rechste inbuiging vragen. Ben sinds een paar weekjes samen met mijn trainer aan galopwissels begonnen, omdat er in april een carroussel komt, en daarin zitten dus ook verschillende wissel en ik zou graag hebben dat ze dit beheerst en goed doet. Ze is een paardje dat nogal snel heet wordt bij nieuwe dingen, maar dan weer volledig kalm blijft bij bekende dingen, daarom dat we alle nieuwe oefeningen heel rustig en in stapjes opbouwen, zodat ze kan wennen. Meestal wisselen we door een middellijn in galop te nemen, vanaf de X al richting kant te werken en een metertje voor de kant van galop te wisselen. Van rechts naar links, wisselt altijd netjes, maar van links naar rechts durft ze haar achterhand nog wel eens te vergeten. Maar soms word ze zo hevig, ze is dan wel snel terug rustig, niet dat ze er als een gek van door raast, maar ik zou graag hebben dat ze dit in alle rust kan doen. Hoe pak ik dit het beste aan ? Welke oefeningen kan ik er eventueel nog bijnemen
(ik heb dus wel les, maar zou graag wat tips hebben van jullie)

Ik bedoelde dus een diagonaal Vork

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:54

zogauw mijn paardje heet werd op de wissel nam ik hem gelijk terug naar halt, paar passen site pass en dan de andere galop opnemen
ik maak dus inplaats van een galopwissel een enkelvoudige wissel

ik ga weer terug naar de oefening die hij wel beheerst en begrijpt
zogauw hij die weer ontspannen neemt en begrijpt dat hij op die plek de (bijv ) linkergalop moet oppakken ga ik terug naar de wisseloefening
begin weer in de rechtergalop en neem hem niet terug naar halt maar vraag gelijk om de linkergalop

in het begin heb ik steeds de enkelvoudige wissel gevraagd totdat hij die goed kon en toen af en toe gelijk doorgevraagd
de ééne kant ging ook makkelijker als de andere kant en de makkelijke kant bleef ik galopwissel vragen terwijl ik de andere kant nog regelmatig een enkelvoudige vroeg

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 20:05

spatter schreef:
zogauw mijn paardje heet werd op de wissel nam ik hem gelijk terug naar halt, paar passen site pass en dan de andere galop opnemen
ik maak dus inplaats van een galopwissel een enkelvoudige wissel

Dat doe ik ook vaak, tussendoor enkelvoudige wissels doen, en dan ging de volgende wissel wel weer heel rustig, maar als ik er geen enkelvoudighe tussen deed, voelde ik haar toch weer heet worden. Maar ik zal nog wat meer met die enkelvoudige wissels werken en zo stilaan opbouwen. Bedankt

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:05

Mijn paard wordt heet van zowel eenvoudige als vliegende galopwissels Knipoog Ik heb het net zo geleerd als Gaucho, na de wissel overgang maken naar stap en het paard weer rustig laten worden. Als hij leert dat hij na de wissel mag stappen, stresst hij minder. Succes met uitvinden wat voor jouw paard werkt!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:37

Jullie zijn al veel verder dan wij.. we zijn nog met de contra bezig.. Dus ga zo door zou ik zeggen alles hiervoor heb je ook geleerd, dat 'laatste' moet ook zijn tijd hebben..

Ik herken ( zelfs met een tinker) dat heet worden als we iets nieuws leren.. Haha! Ik merk dat het helpt als ik hem zelfvertrouwen geef en beloon, zelfs voor een goede poging die niet gelukt is.