Ik heb daarnet even de zoekfunctie gebruikt en hebveel topics over galopswissels gevonden, ik heb alles aandachtig doorgelezen. Maar zit toch nog met enkele vragen. Zelfs wissel ik ook (bijna) nooit op de X, dit kwam ik ook vaak tegen in de topic, dat je dit best niet kon doen. Mijn paardje wordt 6 jaar in juni, de basis zit er volledig, spins en stops beginnen goed te gaan. Ook heupcontrole, sidepass en too-track (juist geschreven ?
) zitten erin. Ze springt perfect aan in de galop die ik vraag op de rechte lijn, loopt ontspannen in contragalop, zowel op volte, als heel de piste rond, kan linkse en rechste inbuiging vragen. Ben sinds een paar weekjes samen met mijn trainer aan galopwissels begonnen, omdat er in april een carroussel komt, en daarin zitten dus ook verschillende wissel en ik zou graag hebben dat ze dit beheerst en goed doet. Ze is een paardje dat nogal snel heet wordt bij nieuwe dingen, maar dan weer volledig kalm blijft bij bekende dingen, daarom dat we alle nieuwe oefeningen heel rustig en in stapjes opbouwen, zodat ze kan wennen. Meestal wisselen we door een middellijn in galop te nemen, vanaf de X al richting kant te werken en een metertje voor de kant van galop te wisselen. Van rechts naar links, wisselt altijd netjes, maar van links naar rechts durft ze haar achterhand nog wel eens te vergeten. Maar soms word ze zo hevig, ze is dan wel snel terug rustig, niet dat ze er als een gek van door raast, maar ik zou graag hebben dat ze dit in alle rust kan doen. Hoe pak ik dit het beste aan ? Welke oefeningen kan ik er eventueel nog bijnemen(ik heb dus wel les, maar zou graag wat tips hebben van jullie)
Ik heb het net zo geleerd als Gaucho, na de wissel overgang maken naar stap en het paard weer rustig laten worden. Als hij leert dat hij na de wissel mag stappen, stresst hij minder. Succes met uitvinden wat voor jouw paard werkt!