[WN] working cowhorse ruiters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piggeljay

working cowhorse ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 15:24

naar aanleiding van de afgelopen WRAN leden vergadering ben ik op zoek naar de nederlandse working cowhorse ruiters in Nederland of buitenland.
ben jij een working cowhorse ruiter of sta je op stal of wordt je getraint door deze ruiter pb me dan even of stuur een e-mail adres.
ik heb belangrijke informatie voor hun of jou met betrekking tot de NK Koeienonderdelen in 2008.

Paintless

Re: working cowhorse ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 18:16

ik ken er wel een heleboel. bij ons op stal staan wat WCH ruiters. ik weet alleen niet of ze aan een eventueel NK denken.
PB me de info iig maar alvast, kan ik dat doorgeven aan de betrokkenen bij ons op stal.

Stookly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:08

Pggeljay,

Graag pb!

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:33

Ik ook graag een pb-tje, zit er al een tijdje aan te denken om dit onderdeel te gaan starten

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 10:17

op verzoek van verschillende kanten....
hier volgt het algemene bericht dat is rond gestuurd.

Aan bestuur en leden van de DTA
Aan bestuur en leden van de NCHA
Aan alle working cowhorse ruiter

Op 2 maart is er een ledenvergadering van de WRAN geweest.
Een van de agenda punten was de koeienonderdelen op de Federatie NK in september.
De Wran heeft het voornemen om deze niet meer uit te schrijven.
De leden waren het daar niet helemaal mee eens en stelde voor om voor de koeien een eigen NK te houden.
Omdat er niemand van verenigingen voor koeien onderdelen aanwezig was heb ik me opgeworpen om met jullie in contact te treden.
Het gaat om een aantal vraagpunten die ik bij jullie als bestuur en leden wil leggen en bij de individuele working cowhorse ruiter.

1. hebben jullie er nog belang bij het starten van een NK?
2. willen jullie een eigen NK voor koeienonderdelen?
3. mag deze NK los staan van de reguliere NK?

Wanneer jullie op deze vragen met JA hebben gestemd, komen we op het volgende punt.

1. waar zouden jullie deze NK willen houden?
2. zijn jullie bereid om de ze NK mede te organiseren ( NCHA – DTA – working cowhorse ruiters gezamenlijk als 1 overleg orgaan )

• Er zal dan een overkoepelende gespreksorganisatie moeten ontstaan die de koeien onderdelen onder de armen neemt en het samen met de WRAN gaat organiseren.
• Er zal een locatie gevonden moeten worden waar dit gehouden zal worden
• Er zal een datum gevonden moeten worden om deze NK te houden.
• Er zal een jury gevonden moeten worden die alle 3 de onderdelen mag en kan jureren

De WRAN heeft mij als A OK Livestock Ranch gevraagd om mijn locatie daarvoor ter beschikking te stellen.
Op zich wil ik dat best doen, maar ik wil geen belangen verstrengeling hebben, dus laat ik de keuze aan jullie over waar en wanneer het georganiseerd moet worden, en ik stel voor dat we democratisch locaties gaan zoeken waar dit evt. gehouden kan worden.

Elk voorstel of idee van jullie kant wordt erg op prijs gesteld en staan we voor open.

Ik wacht jullie reactie af en zal jullie voorstellen door sturen naar de voorzitter en bestuur van de WRAN.

jullie kunnen ook je reactie rechtstreeks door sturen naar de wran.

voor alle duidelijkheid, ik sta hier verders los van.
ik ben alleen de brenger van het nieuws en heb een locatie die er evt. voor gebruikt kan worden maar vind het zelf veel leuker als het op verschillende plekken in Nederland gehouden kon worden.
om een zo breed mogelijk publiek te ontvangen.

radical

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:43

Samen met de WRAN?
Moeten we dan ook een cap op?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:58

@radical, denk het niet. Het NK is (dacht ik) alleen voor L1 en L2 dus zolang je dan je eigen paard rijdt of een pro bent hoef je geen cap op te zetten.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 16:51

nee CC daar heeft radical wel een goed punt.
voor koeien onderdelen bestaat er geen level systeem dus daar hebben we geen L1 en L2 maar dat neemt niet weg als jij een paard rijdt dat niet op jouw naam staat maar op de naam van je vriend of ouders of kennis moet je volgens de regels wel een cap op.
dus dit is een volgende discussie punt die de verenigingen en ruiters met de wram moeten uitvechten.
ik blijf van mening dat als je een WA verzekering hebt en je bent ouder dan 18 jaar, dat het dan je eigen verantwoording is of je een hoed of cap opzet maar andere denken daar anders over.
dus wie het weet mag antwoorden.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:28

@pj ik vind het prima, met mij kun je alle kanten op. Ook de goede Cool

radical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:34

Ik ben op zich wel geinterresseert in een nederlands kampioenschap voor koeienonderdelen (working cowhorse).
Alleen vindt ik het prettiger als het in het midden van het land wordt georganiseert. Kom namelijk uit het zuiden vandaan en met mij nog een heleboel ruiters.
Ook heb ik nog mijn vraagtekens over een samenwerking met de wran.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 14:12

prima, kom maar met ideeen.
de samenwerking met de wran hoeft niet perse, we kunnen ook een eigen koeien NK organiseren alleen moeten we dan even nadenken over wie het moet gaan jureren want een oficele jury mag niet omdat die bij de wran "in dienst staat" dus kom ook maar met wie er jury zou moeten worden.
en wie het gaat organiseren onder welke regels.

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:25

Ergens in het midden van het land lijkt id voor de hand liggend, goed bereikbaar voor alle delen van het land. Maar is daar wel een geschikte locatie??? Ik heb eerlijk gezegd geen idee….

Wat ik me wel afvraag is waarom er niet meer working cowhorse wedstrijden in NL worden georganiseerd dan alleen een NK, tenminste, ik ken ze niet. Is hiervoor geen belangstelling? Ligt hier niet een ‘taak’ voor een DTA of NCHA? Of past dit niet bij de andere koeienonderdelen..?

Verder vind ik een apart koeien-NK op zich wel een goed idee alleen ben ik wel bang dat het lastig wordt om zonder een overkoepeld “iets” (zoals de WRAN) alle partijen op één lijn te krijgen, ook omdat de working cowhorse ruiters in NL volgens mij niet in een vereniging vertegenwoordigd zijn en hoe bereik je die dan…

In Duitsland worden dacht ik wel meer wedstrijden op dit gebied gehouden, zoals ook op de Americana, en ook Italie, welke regels gebruiken zijn dan? Kun je daar iets mee?
En Dave Young is een ruiter die vaak work cowh wedstrijden rijdt, kun je hem niet benaderen voor informatie? Hij is ook officieel jury meende ik...

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 14:30

nee de DTA en de NCHA zijn voor teampennen en cutting die doen niets met working cowhorse.
daarom wil ik graag dat de working cowhorse ruiters met elkaar in contact treden en een NWCH (Nederlandse Working CowHorse) vereniging op richten en dan gezamelijk wedstrijden plannen.
alleen er is een probleem, er zijn maar heel weinig ruiters die working cowhorse wedstrijden starten, hooguit 8 tot 10 en om daar een wedstrijd dag mee te vullen...? maar wat men wel kan doen is ( en dat gebeurt ook soms na een cutting wedstrijd) dat men nog een teampen wedstrijdje er aan vast knoopt.

ik ben het met je eens dat er te weinig working cowhorse wedstrijdjes zijn, maar dat ligt ook aan de ruiters zelf, als die om tafel gaan zitten en met locaties in contact treden is er best een mouw aan te passen, maar ze moeten zelf opstaan en er werk van maken en niet gaan zitten wachten tot iemand het voor ze doet.
zelf heb ik het ook een aantal malen geprobeert om iets voor deze ruiters uit teschrijven, maar de opkomst is meestal zo minimaal dat het absoluut niet kosten dekkend is.
voor een wedstrijdje heb je minimaal 8 ruiters á startgeld € 40,-,nodig om alleen een jury te betalen, vraag je het dubbelen vinden veel ruiters het al te duur worden, dan komen de huur van koeien en locatie huur er nog bij ik noem even een hele goedkope prijs € 400,- gezamelijk, dan komen we uit op een start van € 80,00 per ruiter ( als we uitgaan van 8 ruiter, en het inschrijfgeld van € 40,00) om kiet te draaien, maar ik wil vast blijven houden aan die € 40,-.
dus een wedstrijd er naast is noodzakelijk en alle 8 ruiters moeten dan ook op komen dagen.

dus daar ligt ook een beetje het probleem om het heel kort door de bocht te zeggen:
de working cowhorse ruiters moeten van hun kont komen en zelf iets te gaan onder nemen.
anders gebeurt er niets en sterf die tak van sport een stille dood.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:11

@PJ Evert, Edwin en ik hebben het er al eens over gehad vorig jaar op het Qh nk, en gezegd dat ik wel mee wil doen. Maar ik hoor niets meer van ze. En zo moeilijk is het toch niet om met mij in contact te komen Knipoog

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:49

@ piggeljay: volgens mij bedoelen we hetzelfde, ik bedoelde namelijk ook dat een DTA of NCHA aan hun wedstrijd een working cowhorse wedstrijd zou kunnen vastknopen, de koeien zijn er dan toch al en dan blijft het ook nog enigszins betaalbaar kwa startgeld.

aangezien er blijkbaar zo weinig wc-ruiters (rare afkorting... Haha! ) zijn is het idd nu niet haalbaar om hiervoor apart een wedstrijd te organiseren.

maar ik denk wel dat als dit onderdeel vaker uitgeschreven zou worden (tegen een betaalbaar startgeld) er best wel meer ruiters zouden opstaan die dit onderdeel willen rijden.

maar ja, iemand moet ergens wel beginnen, dat ben ik met je eens!