endurance training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

33Bonita33

endurance training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 14:53

een vraagje..
kun je je paard ook trainen om in een rustig galopje afstanden af te leggen?
dat het net zo min vermoeiend wordt als draf?
want mijn vz pony draaft gewoon wat minder snel als het paardje waar ik mee samen rijd.
komt ook door het verschil( mijn vz pony is 1.40& het andere paardje is ong 1.58 ofzo) (plus is het andere paardje een draver)
mijn vraag is dus of ik haar niet afentoe in een rustig galopje kan zetten, omdat ik denk dat dat makelijker voor haar is dan dat ze wat sneller moet draven..( overigens draaft ze niet over haar top hoor;) maar vroeg me gewoon af of je je paard daar op kan trainen dat zij in een rustig galopje gaat zonder dat haar hartslag daar hoger door wordt??

PBA_

Re: endurance training

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:44

tuurlijk kan je een tijdje galoperen waarom niet

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 18:07

omdat het misschien sneller vermoeiend is om een afstand van 30 kilometer voor een groot gedeelte in een rustige galop te doen in plaats van draven?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:09

daar moet je voor trainen maar dat geld ook voor de draf. voor je dat geheel in draf kan uitrijden ben je weer een poosje verder

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 18:12

splash1999 schreef:
daar moet je voor trainen maar dat geld ook voor de draf. voor je dat geheel in draf kan uitrijden ben je weer een poosje verder

jaa klopt;)
vorig jaar endurance kenningsmakings klasse mee gereden, en dit jaar willen we de klasse 1 gaan proberen:) maar khad gemerkt dat ze nogal flink moes draven bij de kenningsmakings klasse al.
en bij de klasse 1 wordt dat alleen nog maar hoger daarom mijn vraag of ik dan niet gewoon een rustig galopje kan doen:)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:14

wat was je snelheid vorig jaar?

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 18:26

splash1999 schreef:
wat was je snelheid vorig jaar?

snelheid precies was niet gemeten wel de duur die we er over hebben gedaan zal ff kijken op m'n vetbriefje..
we waren gestart om 11.30 en waren gefinisht om 15:12
hier zitten wel 3 groom punten in;)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:25

wat was de afstand

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 19:28

splash1999 schreef:
wat was de afstand

36 km

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:57

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 20:02

Lenneke_ schreef:
Lees dit topic eens door, daar staat heel veel informatie in over dit onderwerp
[END] Hoe verantwoord trainen op snelheid?

klopt heb dat topic ook al een tijdje gevolgt:)
maar kon niet bepaald zeggen dat er antwoord werd gegeven op mijn vraag Huilen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:19

Daar is niet zo een kant en klaar antwoord op te geven.
Dat je paard door training langer kan galoren is logisch. Maar hoe die training er dan uit ziet is van zoveel dingen afhankelijk.

En hoe ben je langs de groompunten gegaan? In draf of ben je stil gaan staan? Daar kan je al enorm veel tijd verliezen.

Heb je het al eens geprobeerd om een langer stuk rustig te galoperen? De hartslag in een rustige galop hoeft niet eens veel hoger te zijn dan in een vlotte draf

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 20:31

Lenneke_ schreef:
Daar is niet zo een kant en klaar antwoord op te geven.
Dat je paard door training langer kan galoren is logisch. Maar hoe die training er dan uit ziet is van zoveel dingen afhankelijk.

En hoe ben je langs de groompunten gegaan? In draf of ben je stil gaan staan? Daar kan je al enorm veel tijd verliezen.

Heb je het al eens geprobeerd om een langer stuk rustig te galoperen? De hartslag in een rustige galop hoeft niet eens veel hoger te zijn dan in een vlotte draf

uhm 1 groompunt toch echt wel een 20 minute stil gestaan dat was nog voor de pa controle. even wat slobber laten eten ( met veel water) want ze dronk niks Huilen . bij de pa ook zeker wel een half uur stil gestaan om zelf een broodje te eten en paard te laten drinken ( hier dronk ze wel Haha!). en nee ik heb het nog niet geprobeerd om eens een langer stuk rustig te galoperen.. ben wel aan het trainen op een zo rustig mogelijke galop en dit doet ze heel goed:) was alleen benieuwd of het heel veel uitmaakt of je nou een rustig galopje rijd ( als je daarop hebt getraint) of een wat hardere draf. maar denk dat ik gewoon ga oefenen op dat rustige galopje, dat ik dan gewoon een rustig galopje inzet:)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:37

50 minuten stil staan is echt wel veel hoor. Daarmee verlies je enorm veel tijd. Als je dat nou flink inkort zit je al veel beter met je gemiddelde tijd.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:42

Nou, je kunt al veel tijd winnen door wat sneller te zijn op je groompunten. In de korte afstanden hoef je je echt nog niet erg druk te maken over dat je paard niet drinkt. Dat leren ze vanzelf. Op de eerste helft voor de PA heb je nog niet zo veel km's afgelegd dat je paard het echt moet. Dus maak je daar niet te druk om, als ze op de PA al dronk dan gaat het echt al super.

Je training gewoon rustig uitbouwen, de belangrijkste factor is tijd. Probeer het drafstuk of galop stuk langzaamaan langer te maken en overhaast niets. Kijk naar je paard. Dan zal je zien dat volgend jaar om deze tijd de conditie van je paard al heel erg vooruit gegaan is. Maar conditie opbouwen kost gewoon tijd.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 22:06

okee bedankt:)
jaa de volgende keer doen we ook wel sneller op de groom punten maar dit was puur om kennis te maken met hoe het allemaal gaat en of ze het vol kon houden.

dat ze niet dronk maakte ik me toen best druk om Bloos omdat ze niet snel uit een emmer drinkt.
maar nu altijd na het rijden bied ik haar een emmer met drinken aan en ze drinkt tot nu toe altijd al iets:D dus ik denk dat ze dat gewoon moes leren.
verder ga ik haar dus lekker rustig aan haar conditie verder uitbouwen met langzaamaan wat meer rustige galopjes erdoorheen.. en ik hoop dat het gaat lukken:)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:27

dat is nog echt niet nodig die van mij drinkt ook pas vanaf 40 km en echt niet eerder. Dus dat komt vanzelf wel. Wees maar niet bang. gewoon blijven geven wil je paard het niet is dat echt geen ramp

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 07:58

33Bonita33 schreef:
een vraagje..

Kijk eens naar hoe de mensen op de langere afstanden rijden: bijna allemaal grotendeels of geheel in galop (zeker de echte lange en internationale wedstrijden) Dus ja, je kunt je paard leren/trainen om zelfs 160 km in galop te gaan.

Dat doe je niet van de ene op de andere dag, en dat hangt ook heel erg van je paard af.

Rústig galopperen is iets wat je het beste van begin af aan kunt aanleren (dus geen 'lekker even scheuren op dat lange pad' meer Knipoog want dat zit er sneller in dan dat je het er weer uit krijgt)

Als je een hartslagmeter gebruikt kan je zien wat de hartslag van je paard is in draf en galop. Als-ie ongeveer even hoog is in galop als in draf zal jouw paard goed langere afstanden kunnen galopperen. Is de HF van je paard in draf bv 120 maar in galop eigenlijk altijd 150 dan is het géén geboren galoppeur en zou ik er niet van uit gaan dat je ooit 30 km achter elkaar kunt galopperen met je paard.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 09:39

Ibbel schreef:
33Bonita33 schreef:
een vraagje..

Kijk eens naar hoe de mensen op de langere afstanden rijden: bijna allemaal grotendeels of geheel in galop (zeker de echte lange en internationale wedstrijden) Dus ja, je kunt je paard leren/trainen om zelfs 160 km in galop te gaan.

Dat doe je niet van de ene op de andere dag, en dat hangt ook heel erg van je paard af.

Rústig galopperen is iets wat je het beste van begin af aan kunt aanleren (dus geen 'lekker even scheuren op dat lange pad' meer Knipoog want dat zit er sneller in dan dat je het er weer uit krijgt)

Als je een hartslagmeter gebruikt kan je zien wat de hartslag van je paard is in draf en galop. Als-ie ongeveer even hoog is in galop als in draf zal jouw paard goed langere afstanden kunnen galopperen. Is de HF van je paard in draf bv 120 maar in galop eigenlijk altijd 150 dan is het géén geboren galoppeur en zou ik er niet van uit gaan dat je ooit 30 km achter elkaar kunt galopperen met je paard.

bedankt voor je reactie:)
ik gebruik geen hartslag meter, maar zal eens rond gaan kijken hoeveel die dingen kosten..
verschilt dat ook per ras van je paard of ze beter lange afstanden kunnen galopperen..
is er bijvoorbeeld een ras dat meer moeite heeft met lange afstanden galopperen dan een ander ras?
zo ja wel ras dan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:48

Hoe zwaarder het paard, hoe moelijker galoppeur, over het algemeen. Dus Fjorden, Haflingers, IJslanders, Welsh Cobs, Friezen, zware warmbloeden (die je allemaal endurance ziet lopen) galopperen over het algemeen met een hogere hartslag dan Arabieren, Engelse Volbloeden, dravers, NRPSers en warmbloeden met veel bloed.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 09:52

Ibbel schreef:
Hoe zwaarder het paard, hoe moelijker galoppeur, over het algemeen. Dus Fjorden, Haflingers, IJslanders, Welsh Cobs, Friezen, zware warmbloeden (die je allemaal endurance ziet lopen) galopperen over het algemeen met een hogere hartslag dan Arabieren, Engelse Volbloeden, dravers, NRPSers en warmbloeden met veel bloed.

oke, persoonlijk denk ik dat mijn pony het rustig galoperen goed kan volhouden, maar ik zal toch eens gaan kijken naar een hartslag meter.

ze is een kruising, der moeder was een kruising welsh? en der vader ook een kruising welsh. de opa van haar een engelsvolbloed..

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:32

33Bonita33 schreef:
omdat het misschien sneller vermoeiend is om een afstand van 30 kilometer voor een groot gedeelte in een rustige galop te doen in plaats van draven?

Jazeker kun je daarop trainen! Overigens kun je m.i. in klasse I beter meer draven dan galoperen want in galop ligt je gemiddelde snelheid veel hoger en in klasse I zit je met je max. snelheid. Belangrijk is een constant tempo, zowel in draf als galop.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:36

splash1999 schreef:
dat is nog echt niet nodig die van mij drinkt ook pas vanaf 40 km en echt niet eerder. Dus dat komt vanzelf wel. Wees maar niet bang. gewoon blijven geven wil je paard het niet is dat echt geen ramp

Die van mij drinkt ook pas na de 1e vetgate, dus ongeveer na zo'n 40 km!

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 13:00

AnneOmie schreef:
33Bonita33 schreef:

Jazeker kun je daarop trainen! Overigens kun je m.i. in klasse I beter meer draven dan galoperen want in galop ligt je gemiddelde snelheid veel hoger en in klasse I zit je met je max. snelheid. Belangrijk is een constant tempo, zowel in draf als galop.

klopt maar het draftempo wat het paard heeft waar ik mee mee rijd ligt gewoon hoger als het draftempo als mijn vz pony.
dus dan heb ik liever dat ze in een rustig galopje zit als dat ze de heletijd wat harder moet draven..

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:12

Ibbel schreef:

Oh, vertel.... Hoe bedoel je dat precies?
Ik ben de laatste tijd nogal erg into the BPM's... Knipoog
Galop op 150 is niet goed?